«e-EFKA : Ψηφιοποίηση του Χάους»: Μια μαρτυρία παράλογης γραφειοκρατίας στον ΕΦΚΑ Γλυφάδας
Πώς οι δημόσιες υπηρεσίες έκαναν «μπαλάκι» έναν νέο πατέρα, που το μόνο που ήθελε ήταν να ασφαλίσει τον νεογέννητο γιο του.
- 19/01/2021
- Κείμενο: NouPou.gr
Την προσωπική του ταλαιπωρία στον ΕΦΚΑ Γλυφάδας μετέφερε σε στήλη οικονομικής ιστοσελίδας ένας πολίτης. Ακολουθεί η μαρτυρία του.
Μία προσωπική εμπειρία παρακάτω με τον ε-ΕΦΚΑ, προς δημοσίευση σε περίπτωση που βοηθήσει στη βελτίωση της εξυπηρέτησης και άλλων πολιτών.
Πριν από 2 μήνες περίπου γεννήσαμε το πρώτο μας παιδί. Με βάση την ηλεκτρονική διαδικασία όλα τα βήματα, από τη δήλωση γέννησης έως και την ασφάλιση του παιδιού στον ασφαλιστικό φορέα του ενός από των 2 γονιών, έγινε μέσα στο μαιευτήριο.
Εμείς επιλέξαμε να ασφαλιστεί ο μικρός κάτω από τη μητέρα του στο ΕΦΚΑ μισθωτών (πρ. ΙΚΑ).
Σαν επόμενο βήμα, το ΙΚΑ απαιτεί ταυτοπρόσωπη παρουσία της μητέρας για να αιτηθεί το επίδομα λοχείας (ή παρουσία κάποιου με εξουσιοδότηση), καθώς δεν είναι αυτοματοποιημένη η διαδικασία αυτή.
Το πρώτο διαθέσιμο ραντεβού ήταν 2 εβδομάδες μετά στον ΕΦΚΑ (πρ. ΙΚΑ) Γλυφάδας, με βάση το ηλεκτρονικό ραντεβού, το οποίο κλείσαμε μετά από το insight γνωστών ότι πρέπει να μπούμε στις 06:00 το πρωί για να βρούμε διαθεσιμότητα στο σύστημα.
Όταν πήγα στο ραντεβού με την εξουσιοδότηση, με ενημέρωσαν ότι δεν βλέπουν στο σύστημα το παιδί να είναι ασφαλισμένο και θα έπρεπε πρώτα να το ασφαλίσω, άρα να κλείσω νέο ραντεβού με το Μητρώο, καθώς η εξυπηρέτηση γίνεται μόνο με ραντεβού εκεί (η απόσταση των 2 κυριών είναι 2 μέτρα, καθότι διπλανά γραφεία).
Στην ερώτηση για ποιο λόγο δεν το βλέπουν στο σύστημα, απάντηση καμία.
Στην ερώτηση προς το μητρώο τι χαρτιά χρειάζονται για να το ασφαλίσω, με ενημέρωσαν ότι θα χρειαστούν ένα χαρτί από τον ΕΦΚΑ!! (πρ. ΟΑΕΕ) ότι δεν είναι ασφαλισμένο το παιδί σε εμένα.
Πηγαίνοντας στον ΕΦΚΑ (πρ. ΟΑΕΕ) στο υποκατάστημα μόνο που ανήκω με βάση την έδρα της επιχείρησής μου (30 km μακριά από την οικεία μου, όπου είναι ασφαλισμένη η γυναίκα μου, με βάση την οικεία μας) μετά από 2 εβδομάδες το ραντεβού, με ενημέρωσαν ότι βλέπουν κανονικά το παιδί ασφαλισμένο και δεν καταλαβαίνουν γιατί χρειάζεται ο έτερος ΕΦΚΑ αυτό το χαρτί.
Αφού πήρα και αυτό το χαρτί, επέστρεψα στον ΕΦΚΑ (ΙΚΑ) της Γλυφάδας για να ολοκληρώσω τη διαδικασία.
Δυστυχώς όμως, ούτε τότε ήταν εφικτό, καθώς με ενημέρωσαν ότι δεν μπορούσαν να με δεχθούν, καθώς θα πρέπει να κλείσω νέο ραντεβού. Πρώτα θα πρέπει να κλείσω με το Μητρώο και μετά ξεχωριστά ραντεβού με τις Παροχές, καθώς δεν εξυπηρετούν εκτός ηλ. ραντεβού.
Επιστρέφοντας στο σπίτι, σχεδόν 1,5 μήνα μετά και 5 επισκέψεις σε ΙΚΑ/ΕΦΚΑ, βλέπω ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα να κλείσω ραντεβού με το Μητρώο, καθώς το αίτημά μου διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά από τους υπαλλήλους.
2 μήνες μετά, κανείς από το Μητρώο στη Γλυφάδα δεν έχει προχωρήσει το αίτημά μου και μετά από επικοινωνία με τον Διευθυντή του ΕΦΚΑ Γλυφάδας, η απάντηση του ήταν ότι δεν προβλέπεται εξυπηρέτηση εκτός ραντεβού και οι εναλλακτικές μου είναι 3.
– να κλείσω 2 ξεχωριστά ραντεβού με το Μητρώο και μετά με τις παροχές (υπενθύμιση το Μητρώο δεν κλείνει ραντεβού)
– να προχωρήσω ηλεκτρονικά με το Μητρώο, αλλά μου είπε ότι έχουν μια στοίβα υποθέσεις και δεν προβλέπεται σύντομα να προχωρήσει
– να επικοινωνήσω με τον υπουργό για τα παράπονά μου.
Τα παραπάνω, προς υπενθύμιση, αφορούν διαδικασία που πρέπει να τρέξει νεαρή μητέρα μόλις έχει γεννήσει. Η προθεσμία για όλη τη διαδικασία είναι 3 μήνες μετά τη γέννηση του παιδιού, άρα υπάρχει ακόμα ελπίδα.
Με εκτίμηση
Δ. Τσουκαλάς
Πηγή: Capital