Ερώτηση στη Βουλή από το ΚΚΕ για τη Μαρίνα Βουλιαγμένης: «Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις είναι σημαντικές»
Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων για τη Μαρίνα της Βουλιαγμένης κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιάννης Γκιόκας, Λιάνα Κανέλλη, Χρήστος Κατσώτης, Διαμάντω Μανωλάκου και Θανάσης Παφίλης, θίγοντας το ζήτημα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων λόγω των εργασιών ανάπλασης της μαρίνας. Οι βουλευτές αναζητούν απαντήσεις σχετικά με τα μέτρα που θα λάβει η κυβέρνηση για την προστασία της περιοχής του όρμου Βουλιαγμένης.
- 18/03/2022
- Κείμενο: NouPou.gr
Ερώτηση αλλά και αίτηση κατάθεσης εγγράφων για το έργο της επένδυσης στη Μαρίνα Βουλιαγμένης, προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Τουρισμού, Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πολιτισμού κατέθεσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιάννης Γκιόκας, Λιάνα Κανέλλη, Χρήστος Κατσώτης, Διαμάντω Μανωλάκου και Θανάσης Παφίλης. Ακολουθώντας τις αντιδράσεις που έχουν δημιουργηθεί εκ μέρους μερίδας των κατοίκων της περιοχής, οι οποίοι ζητούν τη μείωση της παρέμβασης που θα πραγματοποιηθεί, αλλά και τις συζητήσεις που έχουν πυροδοτηθεί στον Δήμο 3Β για το θέμα, οι βουλευτές του ΚΚΕ θέτουν το ζήτημα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του μεγάλου έργου.
Μέσα από μια μακροσκελή ερώτηση, οι βουλευτές αναφέρουν μεταξύ άλλων πως «όπως προκύπτει από το από 6/6/2019 Π.Δ., με το οποίο εγκρίθηκε ο γενικός σχεδιασμός του νέου -κατ΄ουσίαν- “λιμένα” Βουλιαγμένης και από τις μελέτες και τα αρχιτεκτονικά σχέδια του έργου, ο υφιστάμενος προσήνεμος μόλος καθαιρείται και ανακατασκευάζεται εξ ολοκλήρου. Το πλάτος του θα είναι μεγαλύτερο κατά 20 μέτρα τουλάχιστον, ενώ το μήκος του θα είναι μεγαλύτερο κατά 178 μέτρα περίπου. Ο υπήνεμος μόλος επεκτείνεται κατά 134 μέτρα. Σε ό,τι αφορά τη χερσαία ζώνη προβλέπεται η αποψίλωση 4.800 τετραγωνικών μέτρων. Πέραν δε των κτιριακών υποδομών, που έχουν άμεση σχέση με τον προορισμό της εγκατάστασης, θα ανεγερθούν κτίρια εμπορικών καταστημάτων, καταστημάτων παροχής υπηρεσιών, γραφείων, αναψυκτηρίων και εστιατορίων ύψους μέχρι και 8,5 μέτρων. Περαιτέρω προβλέπεται η δημιουργία 410 υπέργειων και υπόσκαφων θέσεων στάθμευσης και η κατασκευή υπογείου χώρου στάθμευσης επιφανείας 8.000 τετραγωνικών μέτρων και πύργο ελέγχου 15 μέτρων»..
«Το έργο αυτό», συνεχίζουν οι βουλευτές του ΚΚΕ, «είναι ενταγμένο στη συνολική παρέμβαση στο παράκτιο μέτωπο του Σαρωνικού προς όφελος των επιχειρηματικών ομίλων, με κυρίαρχο αυτό της επένδυσης στο Ελληνικό, της μαρίνας Αλίμου, της παραχώρησης παραλιακών “φιλέτων” για επιχειρηματική εκμετάλλευση σε όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης της Αττικής. Πρόκειται εκτός των άλλων και για μια σοβαρότατη επέμβαση στο θαλάσσιο περιβάλλον, για μια κατασκευή λιμενικών έργων και θαλάσσιων εκσκαφών η οποία προκαλεί αλλοίωση του θαλασσίου πυθμένα και διαταραχή των φυσικοχημικών παραμέτρων του θαλάσσιου νερού».
Τονίζουν επίσης πως «μοναδικό κριτήριο και σκοπιμότητα για το μέγεθος της νέας μαρίνας, όπως ομολογείται στην ίδια την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, αλλά και στην υπουργική απόφαση που εγκρίνει την ΜΠΕ, είναι η ανάγκη να καταστεί η νέα ιδιωτική μαρίνα που έχει παραχωρηθεί, από το 2012, από το κράτος στην επιχείριση του ΑΣΤΕΡΑ, ανταγωνιστική στον τομέα του Τουρισμού και να αποφέρει περισσότερα κέρδη στον επιχειρηματικό όμιλο. Μοιραία, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις είναι σημαντικές, κάτι που αναφέρει και η ίδια η μελέτη του έργου και ο περιορισμός αυτών των επιπτώσεων υπακούει αποκλειστικά και μόνο σε αυτή την ανάγκη!».
Οι βουλευτές αναζητούν λοιπόν απαντήσεις σχετικά με τα μέτρα τα οποία θα λάβει η κυβέρνηση για την προστασία της περιοχής του όρμου Βουλιαγμένης, ζητώντας μεταξύ άλλων να τροποποιηθεί το παραπάνω Προεδρικό Διάταγμα, έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι αρνητικές συνέπειες από το παραπάνω έργο, να πραγματοποιηθούν και να δοθούν στη δημοσιότητα αναλυτικές μετρήσεις για την κατάσταση των υδάτων στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή και να προστατευθούν τα αρχαιολογικά ευρήματα με ειδική μελέτη που θα εκπονηθεί από κρατικό φορέα, που δεν θα έχει καμία σχέση με τον επιχειρηματικό όμιλο. Αξίζει επίσης να αναφερθεί το γεγονός ότι αιτούνται την κατάθεση, μέσα στις προθεσμίες που ορίζει ο Κανονισμός της Βουλής, όλων των σχετικών αντιγράφων της οικοδομικής άδειας καθώς και του συνόλου των εγγράφων και συναφών αδειών που περιέχονται στον διοικητικό φάκελο.
Υπενθυμίζεται ότι την 17η Φεβρουαρίου συζητήθηκαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας τα ασφαλιστικά μέτρα που αιτήθηκαν κάτοικοι του Δημου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, ώστε να παγώσει το έργο της επέκτασης της μαρίνας Βουλιαγμένης. Η απόφαση δεν έχει βγει ακόμη ενώ οι προσφεύγοντες κάτοικοι κατέθεσαν λίγες μέρες αργότερα νέο δεκαεξασέλιδο υπόμνημα στο ΣτΕ.
Αναλυτικά η ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ:
«Προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Τουρισμού, Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πολιτισμού
Θέμα: Μέτρα προστασίας της περιοχής του όρμου Βουλιαγμένης
Στον όρμο της Βουλιαγμένης, ένας τόπος σπάνιας περιβαλλοντικής, αρχαιολογικής, αισθητικής αξίας που αποτελεί χώρο επισκεπτών και αναψυχής εκατοντάδων χιλιάδων κατοίκων της Αττικής και όλης της χώρας, εκτελούνται εδώ και μήνες εργασίες για τη δημιουργία μίας τεράστιας σε μέγεθος μαρίνας, ιδιοκτησίας της εταιρίας ΑΣΤΕΡΑΣ.
Όπως προκύπτει από το από 6/6/2019 Π.Δ., με το οποίο εγκρίθηκε ο γενικός σχεδιασμός του νέου -κατ’ ουσίαν- “λιμένα” Βουλιαγμένης και από τις μελέτες και τα αρχιτεκτονικά σχέδια του έργου, ο υφιστάμενος προσήνεμος μόλος καθαιρείται και ανακατασκευάζεται εξ ολοκλήρου. Το πλάτος του θα είναι μεγαλύτερο κατά 20 μέτρα τουλάχιστον, ενώ το μήκος του θα είναι μεγαλύτερο κατά 178 μέτρα περίπου. Ο υπήνεμος μόλος επεκτείνεται κατά 134 μέτρα. Σε ό,τι αφορά τη χερσαία ζώνη προβλέπεται η αποψίλωση 4.800 τετραγωνικών μέτρων. Πέραν δε των κτιριακών υποδομών, που έχουν άμεση σχέση με τον προορισμό της εγκατάστασης, θα ανεγερθούν κτίρια εμπορικών καταστημάτων, καταστημάτων παροχής υπηρεσιών, γραφείων, αναψυκτηρίων και εστιατορίων ύψους μέχρι και 8,5 μέτρων. Περαιτέρω προβλέπεται η δημιουργία 410 υπέργειων και υπόσκαφων θέσεων στάθμευσης και η κατασκευή υπογείου χώρου στάθμευσης επιφανείας 8.000 τετραγωνικών μέτρων και πύργο ελέγχου 15 μέτρων.
Το έργο αυτό είναι ενταγμένο στη συνολική παρέμβαση στο παράκτιο μέτωπο του Σαρωνικού προς όφελος των επιχειρηματικών ομίλων, με κυρίαρχο αυτό της επένδυσης στο Ελληνικό, της μαρίνας Αλίμου, της παραχώρησης παραλιακών “φιλέτων” για επιχειρηματική εκμετάλλευση σε όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης της Αττικής. Πρόκειται εκτός των άλλων και για μια σοβαρότατη επέμβαση στο θαλάσσιο περιβάλλον, για μια κατασκευή λιμενικών έργων και θαλάσσιων εκσκαφών η οποία προκαλεί αλλοίωση του θαλασσίου πυθμένα και διαταραχή των φυσικοχημικών παραμέτρων του θαλάσσιου νερού. Και αυτό λόγω των σημαντικών ποσοτήτων έτοιμου σκυροδέματος, χαλύβδινου εξοπλισμού σκυροδέματος, ογκόλιθων, λιθορριπών, διαφόρων υλικών επιχώσεων, που προβλέπονται από την ΜΠΕ.
Μοναδικό κριτήριο και σκοπιμότητα για το μέγεθος της νέας μαρίνας, όπως ομολογείται στην ίδια την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, αλλά και στην υπουργική απόφαση που εγκρίνει την ΜΠΕ, είναι η ανάγκη να καταστεί η νέα ιδιωτική μαρίνα που έχει παραχωρηθεί, από το 2012, από το κράτος στην επιχείριση του ΑΣΤΕΡΑ, ανταγωνιστική στον τομέα του Τουρισμού και να αποφέρει περισσότερα κέρδη στον επιχειρηματικό όμιλο. Μοιραία, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις είναι σημαντικές, κάτι που αναφέρει και η ίδια η μελέτη του έργου και ο περιορισμός αυτών των επιπτώσεων υπακούει αποκλειστικά και μόνο σε αυτή την ανάγκη!
Από τα υπό εξέλιξη έργα επέκτασης και γιγάντωσης της μαρίνας Βουλιαγμένης, έχει προκληθεί τεράστια περιβαλλοντική επιβάρυνση στην περιοχή, γεγονός που έχει προκαλέσει τη δικαιολογημένη αντίδραση κατοίκων και φορέων της περιοχής. Η θολερότητα στη θάλασσα εντός και εκτός της περιοχής εκτέλεσης του έργου, που μετατρέπει κάποιες φορές και με τη βοήθεια των καιρικών συνθηκών την παραλία της Βουλιαγμένης σε βούρκο, οι εργασίες στη χερσαία ζώνη της μαρίνας που αλλοιώνουν το φυσικό τοπίο, σε συνδυασμό με τα νέα κυκλοφοριακά έργα, διαμορφώνουν μία άκρως ασφυκτική κατάσταση.
Η κατάσταση που διαμορφώνεται, αποδεικνύει στην πράξη ότι το από 6-6-2019 Προεδρικό Διάταγμα (ΦΕΚ 320/Δ/13.06.2019), επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, με το οποίο δόθηκε το πράσινο φως για την έγκριση των μεγεθών του έργου, λειτουργεί ως ένα “εργαλείο” συστηματικής περιβαλλοντικής υποβάθμισης της περιοχής. Τις προβλέψεις του Π.Δ. υλοποιεί με δεκάδες αποφάσεις η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ. Πολύ περισσότερο ισχύει αυτό, παίρνοντας υπόψη ότι οι κτιριακές υποδομές, που κατασκευάζονται, δεν εξαντλούν τον προβλεπόμενο συντελεστή δόμησης, κάτι το οποίο μπορεί να γίνει σε μια επόμενη φάση. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα τεραστίων διαστάσεων έργο, το οποίο αντικειμενικά ανοίγει το δρόμο για μια συνολικότερη ανάπλαση στην περιοχή (οδικοί άξονες κλπ), σε βάρος τόσο του περιβάλλοντος όσο και των λαϊκών αναγκών.
Πρόσφατα, μάλιστα, αποκαλύφθηκαν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, γεγονός που αποδεικνύει το πόσο “ευαίσθητη” από τέτοιας έκτασης επεμβάσεις είναι η περιοχή στην οποία εκτελείται το έργο. Επιπλέον, οι έλεγχοι για τη θολερότητα των υδάτων, αν και γίνεται από το ΕΛΚΕΘΕ, αυτό έχει προσληφθεί ως επιστημονικός σύμβουλος από την εταιρία ΑΣΤΕΡΑΣ που είναι ο κύριος του έργου!
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ.κ. Υπουργοί τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση έτσι ώστε:
– Να τροποποιηθεί το παραπάνω Προεδρικό Διάταγμα, έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι αρνητικές συνέπειες από το παραπάνω έργο και να μην υπάρχει περαιτέρω επιβάρυνση της περιοχής σε βάρος των λαϊκών αναγκών.
– Να πραγματοποιηθούν και να δοθούν στη δημοσιότητα αναλυτικές μετρήσεις για την κατάσταση των υδάτων στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή που θα εκπονηθούν από κρατικό φορέα που δεν έχει καμία οικονομική ή άλλη σχέση με τον επιχειρηματικό όμιλο που είναι κύριος του έργου.
– Να γίνει ιζηματολογική μελέτη του κόλπου της Βουλιαγμένης, καθώς και έλεγχος για την ποιότητα της αναπλήρωσης της χερσαίας παραλίας της Βουλιαγμένης, από κρατικό φορέα που δεν θα έχει καμία οικονομική ή άλλη σχέση με τον επιχειρηματικό όμιλο, δεδομένου ότι το ενδεχόμενο διάβρωσης των ακτών εξαιτίας του έργου είναι μεγάλο.
– Να πραγματοποιηθεί ειδική μελέτη και περιβαλλοντικό πρόγραμμα με ευθύνη του κράτους, ώστε να μπορεί να υπολογιστεί το εάν και σε ποιο βαθμό οι εργασίες βυθοκόρησης επηρεάζουν το θαλάσσιο περιβάλλον του κόλπου της Βουλιαγμένης και της ευρύτερης περιοχής. Κάτι τέτοιο σήμερα δεν γίνεται.
– Να προστατευθούν τα αρχαιολογικά ευρήματα με ειδική μελέτη που θα εκπονηθεί από κρατικό φορέα που δεν θα έχει καμία σχέση με τον επιχειρηματικό όμιλο. Ο χώρος να μην ενταχθεί με οποιονδήποτε τρόπο στην επιχειρηματική ζώνη της μαρίνας και να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση του λαού. Την ευθύνη για τη συντήρηση, ανάδειξη και διατήρηση των αρχαιοτήτων να έχει το υπουργείο Πολιτισμού και η Αρχαιολογική Υπηρεσία και να μην υπάρξει καμία ανάμειξη του επιχειρηματικού ομίλου που θα εκμεταλλεύεται το έργο.
Επίσης ΚΑΛΟΥΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί να καταθέσουν μέσα στις προθεσμίες που ορίζει ο Κανονισμός της Βουλής όλα τα σχετικά αντίγραφα της οικοδομικής άδειας και του συνόλου των εγγράφων και συναφών αδειών που περιέχονται στον διοικητικό φάκελο και με βάση τα οποία εκτελούνται εργασίες «αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού τουριστικού λιμένα» της Μαρίνας Βουλιαγμένης.
Οι Βουλευτές
Γκιόκας Γιάννης
Κανέλλη Λιάνα
Κατσώτης Χρήστος
Μανωλάκου Διαμάντω
Παφίλης Θανάσης