Οι θεατρικές παραστάσεις που μπορείς να δεις τώρα
Κωμωδία ή δράμα; Οι παρακάτω θεατρικές παραστάσεις, που συνεχίζονται ακόμη, αποτελούν την ιδανική αφορμή για μια τελευταία έξοδο στα αθηναϊκά θέατρα πριν το τέλος της «σεζόν».
- 06/05/2023
- Κείμενο: Άννυ Τζαβέλλα
Η φετινή θεατρική σεζόν φτάνει σιγά σιγά στο τέλος της. Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένες πρόσφατες παραγωγές, αλλά και μερικές παραστάσεις που πήραν παράταση λόγω αυξημένης αποδοχής, που θα σε οδηγήσουν, ακόμη και τώρα, στα αθηναϊκά θέατρα για να τις απολαύσεις. Μη χάνεις χρόνο, όμως, γιατί οι παραστάσεις αλλά και τα εισιτήρια (σε πολλές περιπτώσεις) είναι ήδη περιορισμένα.
Εμείς δημιουργήσαμε μια πλούσια λίστα, γεμάτη ενδιαφέρουσες προτάσεις που ξεχώρισαν από τους θεατρόφιλους και με τις οποίες μπορείς να κλείσεις αισίως τη σεζόν! Plus: Στο τέλος θα βρεις μια extra επιλογή για τον Ιούνιο.
Ρωμαίος και Ιουλιέττα, Κεντρική Σκηνή Εθνικού Θεάτρου
Ο έρωτας ως κάτι που ξεπετάγεται ζωντανό μέσα από τον θάνατο και τολμά ν’ ανθίσει μέσα στην ασχήμια. Ο έρωτας ως λύτρωση από έναν κόσμο καταδικασμένο να επαναλαμβάνει τα ίδια λάθη. Ο έρωτας ως η μοναδική αντίρροπη δύναμη στον παραλογισμό μιας αλλόκοτης, βίαιης, πνευματικά άνυδρης εποχής που φαντάζει ανησυχητικά οικεία. Το ποιητικό αριστούργημα του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ Ρωμαίος και Ιουλιέττα ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου σε μια ερεθιστική ανάγνωση από τον Δημήτρη Καραντζά.
Από τη μία το ζωογόνο πάθος κι από την άλλη η στυγνή βία. Από τη μία η ποίηση, το φως, η αγάπη και από την άλλη η χυδαιότητα, το σκοτάδι, το μίσος. Η συγκλονιστική ερωτική ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας, των δύο νέων από τη Βερόνα που τόλμησαν να αγαπηθούν παρά τη μοιραία έχθρα που χώριζε τις πανίσχυρες οικογένειές τους, βασίζεται σ’ ένα εκρηκτικό μίγμα αντιθέσεων. Τοποθετώντας τη σκηνική δράση σ’ έναν χώρο που ξεκινά ως τόπος αναψυχής και καταλήγει να γίνει ομαδικός τάφος, η σκηνοθεσία επιχειρεί να φωτίσει και τις δύο αυτές αποκλίνουσες τροχιές στο έργο του Σαίξπηρ: από τη μία τη σήψη και τη φθορά μιας έκλυτης κοινωνίας που βουλιάζει, συμπαρασύροντας στον βούρκο καθετί αγνό και όμορφο, κι από την άλλη την ακατάσχετη ορμή του έρωτα που κινείται προς το φως.
Παραστάσεις έως τις 19 Μαΐου / Εισιτήρια εδώ
Ο Μισάνθρωπος, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Με αφορμή τα 400 χρόνια από τη γέννηση του Μολιέρου, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά υποδέχεται ένα από τα εμβληματικότερα έργα του σπουδαίου Γάλλου θεατρικού συγγραφέα και μια από τις σημαντικότερες κωμωδίες ηθών των τελευταίων αιώνων. Περίπου 360 χρόνια μετά το πρώτο του ανέβασμα, το έργο του Μολιέρου παραμένει επίκαιρο. Ακόμη και σήμερα, ο μισάνθρωπος Αλσέστ θα επέκρινε ανελέητα την ανειλικρίνεια, την υποκρισία και την εξαπάτηση του ίδιου μας του εαυτού ή των άλλων. Θα ήταν, μάλιστα, διατεθειμένος να υποστεί οποιεσδήποτε συνέπειες θα επέφερε αυτή του η συμπεριφορά.
Ο Μισάνθρωπος σε σκηνοθεσία Πέτερ Στάιν ανέβηκε στο Παρίσι το 2018 και έκανε δεκάδες παραστάσεις σε ολόκληρη τη Γαλλία, σημειώνοντας τεράστια καλλιτεχνική και εισπρακτική επιτυχία. Φέτος, τo Δημοτικό Θέατρο Πειραιά υποδέχεται τον διεθνώς αναγνωρισμένο σκηνοθέτη Πέτερ Στάιν ο οποίος σκηνοθετεί την παράσταση του Μολιέρου με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο στο ρόλο του Αλσέστ.
Παραστάσεις έως τις 4 Ιουνίου / Εισιτήρια εδώ
Μια νύχτα στην Επίδαυρο, Εθνικό Θέατρο – Σκηνή Κοτοπούλη (ΡΕΞ)
Νυχτερινή φάρσα, μεταφυσικό μιούζικαλ, τρελή κωμωδία; Τι είναι τέλος πάντων το Μια νύχτα στην Επίδαυρο, η νέα παράσταση του Νίκου Καραθάνου στο Εθνικό Θέατρο; «Μια γλίστρα είναι» λέει ο σκηνοθέτης «από τα ύψη στα τάρταρα». Και πράγματι, ο ευρηματικός δημιουργός καθοδηγεί, με τον μοναδικό του τρόπο, έναν εικοσαμελή θίασο από την έξαρση της ξέφρενης κωμωδίας στο τραγικό κενό της ύπαρξης και πίσω.
Μετά το τέλος μιας σπουδαίας παράστασης, οι σπουδαίοι καλλιτέχνες παίζουν μια δεύτερη παράσταση, μεταξύ τους αυτή τη φορά. Αυτοθαυμάζονται, αλληλοαποθεώνονται, σκεπάζουν το σεμνό τερέτισμα των τζιτζικιών με τους δικούς τους εγωπαθείς λαρυγγισμούς, μπαίνουν λιμασμένοι σε μια πασίγνωστη ταβέρνα, ανακατεύονται με το προσωπικό, υποκλίνονται στους εαυτούς τους. Κι εκεί, ανάμεσα σε μπριζόλες, ψέματα και ιδρώτα, χυμάνε ο ένας πάνω στον άλλον σε ένα μακελειό χωρίς προηγούμενο που τους οδηγεί στον Κάτω Κόσμο με τη γεύση της τυρόπιτας στο στόμα. Επάνω στη σκηνή του Rex στήνεται ένα παροξυσμικό γλέντι απ᾽ όπου όλοι προσπαθούν να δραπετεύσουν αλλά κανένας δεν μπορεί. Ένα ναρκισσιστικό ντερλίκωμα που, όταν ολοκληρώνεται, αφήνει τους συνδαιτημόνες πιο άδειους απ όταν ξεκίνησαν, με την ψυχή τους ανέγγιχτη, ζητιάνα, πεινασμένη και ανυπόφορη. Η βραδιά τελειώνει αλλά οι λογαριασμοί μένουν ανοιχτοί, αφού δεν βρέθηκε κανείς να τους πληρώσει.
Παραστάσεις έως τις 20 Μαΐου/ Εισιτήρια εδώ
Η μηχανή του Τούρινγκ, Νέο Θέατρο Βασιλάκου
Μια παράσταση που ύμνησαν κοινό, κριτικοί, αλλά και ο συγγραφέας του έργου, Benoit Soles, ο οποίος δήλωσε: «Εντυπωσιάστηκα με το ανέβασμα της παράστασης, νιώθω πραγματικά συγκινημένος και θέλω να συγχαρώ όλους τους συντελεστές. Πραγματικά με μάγεψε η ερμηνευτική δεινότητα του Ορφέα Αυγουστίδη. Κατά τη διάρκεια της παράστασης ένιωσα τον παλμό του κοινού, που παρακολουθούσε καθηλωμένο».
Ο Τούρινγκ είναι μόνος του πια. Όλα όσα βλέπουμε συμβαίνουν στο μυαλό του. Είναι κομμάτια της μνήμης του. Είναι η ύστατη προσπάθεια μιας ιδιοφυούς προσωπικότητας να επικοινωνήσει με όλους αυτούς που δεν τον κατάλαβαν τότε και όλους εμάς που προσπαθούμε να τον κατανοήσουμε τώρα, λίγο πριν το αινιγματικό τέλος που ο ίδιος θα δώσει στην ζωή του.
Ο Άλαν Τούρινγκ είναι ο άνθρωπος που έσπασε τον κωδικό των ναζί και άλλαξε την πορεία του δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου, συμβάλλοντας καθοριστικά στη λήξη του το 1945. Οι ιστορικοί υπολογίζουν πως η συνεισφορά του βοήθησε να αποτραπούν εκατομμύρια θάνατοι. Ο ρόλος του στην Ιστορία αλλά και η συμβολή του στην επιστήμη των υπολογιστών και της τεχνητής νοημοσύνης έμεινε κρυφός λόγω της ομοφυλοφιλίας του, της διαπόμπευσης και της αυτοκτονίας του μέχρι το 2013 που η βασίλισσα Ελισάβετ αναγνώρισε επίσημα τις υπηρεσίες του.
Παραστάσεις έως τις 14 Μαΐου/ Εισιτήρια εδώ
Σκηνές από ένα γάμο, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Οι Σκηνές από ένα γάμο, το πιο προσωπικό έργο του Μπέργκμαν, γυρίστηκε πριν από πενήντα χρόνια, το 1973 – αρχικά ως τηλεοπτική σειρά και έπειτα έγινε τεράστια κινηματογραφική επιτυχία. Πρόκειται για μια ωμή και αποκαλυπτική ανατομία του αστικού γάμου: «Χρειάστηκαν δυόμισι μήνες για να γράψω αυτές τις σκηνές. Μου πήρε μια ολοκληρη ενήλικη ζωή για να τις ζήσω», έλεγε ο Μπέργκμαν. Το έργο του είναι ένα γενναίο σχόλιο για όλους τους γάμους, για όλες τις σχέσεις, είναι μια βουτιά στο κενό. Είναι μια σπουδή πάνω στο υπαρξιακό πεδίο συνάντησης αλλά σύγκρουσης με τον Άλλο.
Η παράσταση κρατά τη δομή και τους υπέροχα ειρωνικούς τίτλους σκηνών του σεναρίου και εστιάζει στους δύο πρωταγωνιστές, στους δύο συζύγους περιγράφοντας «την τέχνη να σκουπίζεις κάτω απ’ το χαλί», την καθοριστική απιστία, το διαζύγιο και τέλος «την συνάντησή τους μια νύχτα κάπου στον κόσμο».
Παραστάσεις έως τις 4 Ιουνίου / Εισιτήρια εδώ
Θέλω να σου κρατάω το χέρι, Θέατρο Άλφα – Ληναίος-Φωτίου
Στις 17 Οκτωβρίου 1963, οι Beatles ηχογραφούσαν για πρώτη φορά σε FourTrack το τραγούδι τους «I Want to Hold Your Hand» (Θέλω να σου κρατάω το χέρι). Το νούμερο ένα χιτ του 1964 στη Βρετανία έδωσε το 2021 την έμπνευση για τη συγγραφή ενός σύγχρονου θεατρικού έργου, που εγκαινίασε τη νέα καλλιτεχνική εποχή ενός από τα ιστορικότερα θέατρα της Αθήνας. Το έργο του Τάσου Ιορδανίδη «Θέλω να σου κρατάω το χέρι» (I want to hold your hand) παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά στο θέατρο Άλφα – Ληναίος-Φωτίου, που μετονομάστηκε προς τιμήν των ιδρυτών του, Στέφανου Ληναίου και Έλλης Φωτίου.
Η κούραση στον γάμο, η κρίση που βιώνουν οι άνθρωποι μετά από πολλά χρόνια συγκατοίκησης, η απιστία κι ένα ξενοδοχείο ημιδιαμονής γίνονται το σκηνικό για δύο «παράνομους» εραστές. Είναι και οι δύο γονείς. Έχουν και οι δύο τα δίκια τους. Έχουν κάνει και οι δύο λάθη. Η παγκόσμια δραματουργία έχει συχνά ασχοληθεί με το ζήτημα των ανθρώπινων σχέσεων, με τις ανάγκες των δύο φύλων, με τα θέλω τους και τα πρέπει τους, ίσως επειδή ο θεατής άμεσα ή έμμεσα μπορεί να ταυτιστεί πολύ εύκολα και να κινητοποιηθεί συναισθηματικά. Οι δύο ήρωες μάς «προσκαλούν» να ισορροπήσουμε ανάμεσα στο γέλιο και το δάκρυ και να αντιληφθούμε, μέσα από τις συναντήσεις τους, ότι αυτό που ψάχνουμε όλοι μας στο τέλος της ημέρας είναι η ουσιαστική συντροφικότητα. Κάποιον να μας κρατάει το χέρι.
Παραστάσεις έως τις 7 Μαΐου / Εισιτήρια εδώ
Κωλόκαιρος, Θέατρο Τζένη Καρέζη
Σε ένα κέντρο διασκέδασης στην Ελευσίνα, μέσα στα απομεινάρια του γλεντιού της προηγούμενης νύχτας, οι χαρακτήρες του έργου βρίσκονται μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη. Η άφιξη του Σοφοκλή, όχι μόνο θα αναταράξει τις ισορροπίες στον μικρόκοσμο του μπουζουκτσίδικου, αλλά θα φέρει μυστικά και αποκαλύψεις στο φως και θα εξωθήσει τον Μίμη, τον Στέλιο, τη Μαρία και τον Μάκη σε ακραίες συγκρούσεις. Τα πρόσωπα στο μαγαζί «Διυλιστήριο» στην Ελευσίνα φέρουν όλα τα χαρακτηριστικά μιας λαϊκής ελληνικής πραγματικότητας. Η ζωή τους ακροβατεί ανάμεσα στην ειλικρίνεια και στις αμαρτίες του παρελθόντος. Η αγνή λαϊκότητά τους συγκρούεται με την πονηριά και το κυνήγι του συμφέροντος. Άνθρωποι με αντιφάσεις, ούτε καλοί ούτε κακοί, με τις αδυναμίες και τα προτερήματά τους.
Πρόκειται για ένα ρεαλιστικό έργο, στο οποίο δεν υπάρχουν όρια μεταξύ κωμωδίας και δράματος,ένα έργο που βλέπει την πραγματικότητα όπως είναι: με όλη την τραγικότητα και τη γελοιότητά της. Η γλώσσα είναι σκληρή όπως και τα γεγονότα, τα οποία κορυφώνονται σταδιακά μέσα από το σασπένς και το χιούμορ. Ο «κωλόκαιρος» στο έργο, κυριολεκτικός και μεταφορικός, δημιουργεί ένα σφιχτό κλοιό σε χαρακτήρες οικείους και αναγνωρίσιμους, προκειμένου ο θεατής να ταυτιστεί και να μπει στο ταξίδι τους, να διασκεδάσει και να κουβαλήσει τελικά τα συμπεράσματα και τα ερωτηματικά του.
Παραστάσεις έως τις 9 Μαΐου / Εισιτήρια εδώ
Οι τέλειοι ξένοι, Θέατρο Αθηνά
Eπτά φίλοι, τρία ζευγάρια και ένας «ελεύθερος», συναντιούνται για γεύμα στο σπίτι ενός εκ των ζευγαριών. Αποφασίζουν να παίξουν ένα παιχνίδι. Αφήνουν όλοι τα κινητά τους στη μέση του τραπεζιού και μοιράζονται μεταξύ τους το περιεχόμενο από κάθε μήνυμα, email ή τηλέφωνο που λαμβάνουν. Μυστικά έρχονται στην επιφάνεια που διαταράσσουν την ισορροπία στις σχέσεις. Γιατί όπως είπε και ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκές, «Ο καθένας από εμάς έχει τρεις ζωές, μία δημόσια, μία προσωπική και μία μυστική.» Και σαν να μην έφταναν οι τρεις ζωές, έχει και Πανσέληνο…
Το έργο «ΤΕΛΕΙΟΙ ΞΕΝΟΙ», με τις ξεκαρδιστικές ανατροπές και τις απρόσμενες εξελίξεις του, έχει γνωρίσει τεράστια επιτυχία στο εξωτερικό και έχει γίνει επίσης πολύ επιτυχημένη κινηματογραφική ταινία. Από τον Οκτώβρη, με το έργο αυτό ανοίγει το πρόγραμμα του θεάτρου ΑΘΗΝΑ, το οποίο έχει πλήρως ανακαινιστεί με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές, αλλά και με νέα, όμορφη αρχιτεκτονική.
Παραστάσεις έως τις 14 Μαΐου / Εισιτήρια εδώ
170 τετραγωνικά, Θέατρο Ιλίσια
Τα «170 τετραγωνικά (MOONWALK)», με άξονα το εδώ και το τώρα της Ελλάδας, ξεδιπλώνει μια ιστορία με πολύ αγωνία, χιούμορ και σκληρό ρεαλισμό, που συνδυάζει έντονες κωμικές και δραματικές στιγμές. Μια τραγωδία «για όλη την οικογένεια», με πρόσωπα της διπλανής μας πόρτας και καταστάσεις ακραίες και συνάμα αναγνωρίσιμες.
Σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της Ελλάδας, ο θάνατος του πατέρα, ξαναφέρνει κάτω από την ίδια στέγη δύο αδερφές που έμεναν μακριά. Σκληρές αντιθέσεις και διαφωνίες, δημιουργούν μια έκρυθμη κατάσταση ανάμεσα στη μικρή εγκυμονούσα αδερφή, τον σύντροφό της και τη μεγάλη αδερφή, η οποία επιστρέφει στο σπίτι μετά από πολυετή απουσία με σκοπό να το πουλήσει. Μια απογευματινή επίσκεψη – βόμβα, θα φέρει αντιμέτωπους όλους τους αντιήρωές μας με το παρελθόν, το παρόν και κυρίως το μέλλον τους, και θα εκτροχιάσει με κωμικό και απρόσμενο τρόπο την ήδη ασταθή πορεία τους.
Παραστάσεις έως τις 28 Μαΐου / Εισιτήρια εδώ
Οι 12 Ένορκοι, Θέατρο Αλκμήνη
Η παράσταση της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη, που έχει κερδίσει με πρωτόγνωρο τρόπο την αγάπη και την εμπιστοσύνη του κόσμου τα τελευταία 8 χρόνια, συνεχίζεται στο θέατρο Αλκμήνη. Οι θυμωμένοι ένορκοι του Reginald Rose (12 Angry Men) συνεχίζουν να μετατρέπουν το θέατρο σε Δικαστικό Μέγαρο φέρνοντας τους θεατές αντιμέτωπους με τις συνειδήσεις τους. Η παράσταση έχει αποσπάσει βραβείο κοινού All4Fun και βραβείο από την Πανελλήνια Ένωση Μεταφραστών.
Στη Νέα Υόρκη του 1957 ένα αλλοδαπό αγόρι 16 χρόνων κατηγορείται για πατροκτονία. Η ζωή του βρίσκεται στα χέρια 12 ενόρκων οι οποίοι θα αποφασίσουν αν είναι τελικά ένοχο και η απόφασή τους θα πρέπει να είναι ομόφωνη. Στην περίπτωση που ο κατηγορούμενος βρεθεί ένοχος, η θανατική ποινή είναι υποχρεωτική. Οι 12 άντρες, κλειδωμένοι σ’ ένα μικρό δωμάτιο, άλλοτε συγκρούονται κι άλλοτε ταυτίζονται αντικατοπτρίζοντας τις προκαταλήψεις της κοινωνίας μέσα από 12 πεντακάθαρα ψυχογραφήματα που ξετυλίγονται βίαια μπροστά στα μάτια του θεατή.
Παραστάσεις έως τις 28 Μαΐου / Εισιτήρια εδώ
Μια άλλη Θήβα, Θέατρο Νέου Κόσμου
Ένας συγγραφέας επισκέπτεται με ειδική άδεια στη φυλακή έναν 21χρονο, τον Μαρτίν, καταδικασμένο σε ισόβια για πατροκτονία. Ο συγγραφέας έχει σκοπό, μέσα από τις συναντήσεις του με τον ισοβίτη, να γράψει ένα έργο με επίκεντρο την πατροκτονία, που θα παρουσιαστεί στο θέατρο με ερμηνευτές τον ίδιο τον πατροκτόνο και τον συγγραφέα. Παρά την αρχική άδεια όμως, το Υπουργείο Δικαιοσύνης απαγορεύει στον Μαρτίν να παίξει στην παράσταση. Έτσι ο συγγραφέας βρίσκει έναν νέο ηθοποιό, τον Φεδερίκο, που θα ερμηνεύσει το ρόλο του πατροκτόνου στο θέατρο. Το έργο αναπαριστά τις συναντήσεις του συγγραφέα με τον Μαρτίν αλλά και με τον Φεδερίκο, καθώς και τη σχέση που αναπτύσσει ο συγγραφέας με τον πατροκτόνο -σχέση που σημαδεύει τη ζωή του νέου άνδρα αλλά και δοκιμάζει τις βεβαιότητες του μεγαλύτερου.
Ένα έργο για την ανδρική ταυτότητα, που ερευνά τη διαδικασία της μυθοπλασίας με αφορμή την πραγματική ζωή, θίγοντας παράλληλα θέματα όπως η πατριαρχία και οι ταξικοί διαχωρισμοί, η ψυχική ασθένεια, ο ρόλος της θρησκείας, ο ερωτισμός, και πολλά ακόμη. Χλευάζοντας τα όρια ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα, αυτό που ξέρεις και αυτό που νομίζεις ότι ξέρεις.
Παραστάσεις έως τις 30 Μαΐου / Εισιτήρια εδώ
Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι, Πειραιώς 260 (Η)
Από τις πιο πετυχημένες παραστάσεις του καλλιτεχνικού προγράμματος 2022, Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι, παρουσιάζεται ξανά στην Πειραιώς 260. Ένας εφιάλτης με σπλάτερ και κωμικά στοιχεία, μια παρανοϊκή και ωμά διασκεδαστική παραβολή της παράλογης πραγματικότητάς μας. Ο Γιώργος Κουτλής, υπεύθυνος πλέον της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, επανέρχεται με το σύγχρονο έργο του ανατρεπτικού δραματουργού της Schaubühne Μάριους φον Μάγενμπουργκ.
Ο «Μ» βρίσκεται στο αδιέξοδο ενός εγκαταλελειμμένου δρόμου. Δεν έχει ιδέα πώς βρέθηκε εδώ. Το μόνο πράγμα που θυμάται είναι ότι έφαγε μύδια. Η νύχτα πέφτει βαριά και ώσπου να ξημερώσει ο «Μ» θα έχει μαχαιρωθεί, θα έχει μαχαιρώσει, θα έχει γνωρίσει ανθρώπους που θέλουν να τον φάνε, θα έχει δει τον χρόνο να στέκει ακίνητος και μόνο στο τέλος, για πρώτη φορά, θα νιώσει πως δεν φοβάται.
Η παράσταση θα παίζεται από τις 7 έως τις 10 Ιουνίου / Εισιτήρια εδώ