Τι σχεδιάζει μια Νότια travel designer;
Συναντήσαμε μία έμπειρη travel designer με έδρα τα νότια προάστια και πελατολόγιο από όλο τον κόσμο και της ζητήσαμε να μας εξηγήσει πώς διαφοροποιείται το δικό της επάγγελμα από τον πιο γνωστό στο ευρύ κοινό travel agent, ποιες είναι οι ταξιδιωτικές τάσεις τώρα και τι μπορεί να κάνει ένας τουρίστας στην Αθηναϊκή Ριβιέρα.
- 14/07/2023
- Κείμενο: Μάρω Σενετάκη
- Φωτογραφίες: Κατερίνα Καπετάνη
Η Σαλώμη Χονδρούλη, με σπουδές στην Επικοινωνία και το Tourism Management, ασχολείται ενεργά με το travel design τα τελευταία οκτώ χρόνια. Ειδικότητά της να σχεδιάζει premium διακοπές στην Ελλάδα για τουρίστες από το εξωτερικό, που αναζητούν πιο ιδιαίτερες εμπειρίες στη χώρα μας. Το NouPou την συνάντησε σε ένα διάλειμμα από τα δικά της -επαγγελματικά- ταξίδια, αφού επισκέπτεται συχνά διάφορους προορισμούς συλλέγοντας εμπειρίες που μπορεί στη συνέχεια να προτείνει στους πελάτες της και συζήτησε μαζί της τόσο για την επαγγελματική της πορεία όσο και για το τι αναζητούν πλέον οι τουρίστες στη χώρα μας. Δεν θα μπορούσαμε βέβαια, να μην την ρωτήσουμε και για τον τουρισμό στην Αθηναϊκή Ριβιέρα -την οποία η ίδια γνωρίζει πολύ καλά αφού έχει μεγαλώσει στα νότια προάστια, ενώ και η εταιρεία Eclectic Greece by Kyvernitis Travel Group με την οποία συνεργάζεται έχει τη βάση της στην Βούλα-, αλλά και για τις τάσεις στον τουρισμό.
Τι σε ενέπνευσε να ασχοληθείς με τον τουρισμό;
Το 2014, έχοντας περάσει από τον κλάδο της δημοσιογραφίας και του Real Estate, βρέθηκα να αναρωτιέμαι τι δουλειά μπορώ να κάνω, που να μου αρέσει πραγματικά. Ήμουν Assistant σε μια επαγγελματική ομάδα χορού και είχα ήδη οργανώσει δύο ταξίδια της ομάδας. Αυτό λοιπόν μου άρεσε πολύ. Έτσι, αποφάσισα να κάνω μεταπτυχιακό στο Tourism Management και στη συνέχεια να επιλέξω το Travel Design, με το οποίο και ασχολούμαι από το 2015.
Τι σημαίνει «travel designer» και ποια η διαφορά από τον πιο ευρέως γνωστό όρο του travel agent;
Travel Designer είναι ο άνθρωπος στον οποίο μπορείς να δώσεις όλα τα στοιχεία για το ταξίδι που ονειρεύεσαι κι εκείνος να του δώσει σάρκα και οστά. Δίνοντας κάποια βασικά στοιχεία, όπως το budget, τις ηλικίες των ανθρώπων που θα ταξιδέψουν και τα βασικά τους ενδιαφέροντα, ο Travel Designer μπορεί να σχεδιάσει ένα ταξίδι από την αρχή, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα σου. Δεν πουλάει δηλαδή έτοιμα ταξιδιωτικά πακέτα, αλλά φτιάχνει ένα πακέτο όπως το θέλεις εσύ.
Ο ρόλος σου αφορά την οργάνωση premium διακοπών για τουρίστες στην Ελλάδα. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό;
Ένα ταξίδι μπορεί να περιέχει τα απολύτως απαραίτητα, όπως για παράδειγμα αεροπορικά εισιτήρια, διαμονή και μετακινήσεις. Ωστόσο, κάποιος άλλος μπορεί να προσθέσει σε αυτά και ταξιδιωτικές εμπειρίες, όπως εκδρομές με yacht, ποδηλασία, μαθήματα μαγειρικής και wine tastings. Αλλά μπορούμε και να υπερβάλουμε, όσο το budget και η φαντασία του πελάτη μας επιτρέπει. Για παράδειγμα, μπορούμε του φέρουμε με ελικόπτερο από τη Γαλλία ένα πακέτο στρείδια, γιατί στο εστιατόριο που τρώει έχουν τελειώσει. Έχει συμβεί ακριβώς έτσι!
Ποιες είναι οι ιδιότητες που πρέπει να διαθέτει ένας travel designer για να είναι αποτελεσματικός;
Στη δουλειά μας πρέπει να γνωρίζεις καλά τον προορισμό και τι μπορεί να προσφέρει στον επισκέπτη, να έχεις καλές σχέσεις με τους προμηθευτές σου και να μπορείς να επικοινωνήσεις σωστά την ανάγκη του πελάτη σου. Νομίζω ότι η επικοινωνία και οι ανθρώπινες σχέσεις είναι τα κλειδιά σε αυτή την απαιτητική δουλειά. Τέλος, να είσαι ψύχραιμος. Οι άνθρωποι έχουν απαιτήσεις από το ταξίδι τους και αν δεν είναι όλα όπως τα ονειρεύονται, συχνά μπορούν να σε δυσκολέψουν. Εγώ πάντα σκέφτομαι ότι όλα λύνονται και όλα διορθώνονται. Αυτό με έχει βοηθήσει να αντιμετωπίσω δύσκολες καταστάσεις.
Μπορείς να μοιραστείς μαζί μας το πιο δύσκολο περιστατικό που έχεις κληθεί να διαχειριστείς;
Συνέβη λίγες εβδομάδες πριν. Πελάτης έπεσε και χτύπησε το κεφάλι του σε ένα σκαλί, έκανε αιμάτωμα στον εγκέφαλο και έπρεπε να διακομισθεί στην Αθήνα με ελικόπτερο του ΕΚΑΒ, από το νησί που βρισκόταν. Ταυτόχρονα, έπρεπε να φροντίσουμε τη μεταφορά της συζύγου του στην Αθήνα, να της βρούμε διαμονή, να αλλάξουμε όλο το πρόγραμμα και να είμαστε σε καθημερινή επικοινωνία με τους γιατρούς για να δούμε αν θα χρειαστεί επέμβαση ή όχι, αν θα πρέπει να επιστρέψουν άμεσα στη χώρα τους ή αν θα συνεχίσουν το ταξίδι τους από ένα σημείο και μετά. Είχαμε επικοινωνία 24 ώρες επί 3 ημέρες, ώστε να καλύψουμε όλες τις ανάγκες και να τους φροντίσουμε όσο περισσότερο μπορούσαμε. Ευτυχώς, όλα πήγαν καλά, ο καλεσμένος μας διέφυγε τον κίνδυνο και συνέχισε το ταξίδι του.
Από την εμπειρία σου, τι είναι αυτό που ενδιαφέρει έναν τουρίστα που επισκέπτεται την Ελλάδα; Τα αξιοθέατα, οι παραλίες, το φαγητό ή το ενδιαφέρον έχει στραφεί αλλού;
Οι παραλίες, το φαγητό και τα αξιοθέατα ήταν, είναι και θα είναι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους επισκέπτεται κάποιος την Ελλάδα. Το θέμα είναι πώς λαμβάνει αυτή την εμπειρία ο ταξιδιώτης. Μπορεί να φάει μια χωριάτικη που θα του την «κοπανήσουν» στο τραπέζι και θα κάνει 15 ευρώ ή μπορεί να κόψει ο ίδιος τις ντομάτες από το μποστάνι και να βοηθήσει στην ετοιμασία της πριν την απολαύσει ή ακόμα και να δοκιμάσει πουρέ ντομάτας με αφρό φέτας σε ένα γαστρονομικό project. Για την ίδια σαλάτα μιλάμε όμως, τα ίδια υλικά. Θέλω να πω, τα βασικά μας υλικά πάντα αυτά είναι, εμείς πρέπει να βρούμε ως προορισμός πώς θα τα τυλίξουμε και θα τα προσφέρουμε.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Salomi Chondrouli (@salomenamorada)
Η Αθηναϊκή Ριβιέρα είναι προορισμός για έναν τουρίστα; Τι θα του πρότεινες να κάνει εδώ;
Η Αθηναϊκή Ριβιέρα έχει αναπτυχθεί και θα αναπτυχθεί περισσότερο τα επόμενά χρόνια. Σίγουρα το Σούνιο με το ναό του Ποσειδώνα είναι πόλος έλξης για έναν ταξιδιώτη από το εξωτερικό. Παράλληλα, όσο συνεχίζονται οι επενδύσεις σε πολυτελή ξενοδοχεία, τόσο θα αναπτύσσονται γύρω τους εστιατόρια και υπηρεσίες. Αυτό που εντυπωσιάζει πάντως τους επισκέπτες από το εξωτερικό είναι ότι σπάνια βρίσκει κανείς παραθαλάσσιες περιοχές με όμορφες παραλίες τόσο κοντά στο αστικό κέντρο. Νομίζω ότι η Αθήνα κερδίζει σε αυτό το κομμάτι όλο και περισσότερους θαυμαστές.
Υπάρχουν τάσεις στο κομμάτι των διακοπών και αν ναι, ποια επικρατεί τώρα;
Νομίζω ότι όσο περνάνε τα χρόνια «Authentic becomes the new luxury». Οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη να βρουν το αυθεντικό, να πατήσουν σε απάτητα μονοπάτια, να κόψουν τη ντομάτα από το μποστάνι που προαναφέραμε, να δουν την κυρία Στέλλα να ανοίγει φύλλο, να πιάσουν ένα χταπόδι με τον καπετάνιο τους, να κάνουν ένα πικνίκ σε ένα ύψωμα. Την ίδια στιγμή, ιδιαίτερα μετά την περίοδο της πανδημίας, ο ταξιδιώτης αναζητά πιο εξατομικευμένες prive εμπειρίες και όχι τα μαζικά γκρουπ.
Επίσης, βλέπουμε ότι τα τελευταία χρόνια κερδίζουν έδαφος οι άνθρωποι που κάνουν τη δουλειά τους με μεράκι, προβάλλοντας την προσωπική τους ιστορία. Αυτό το storytelling δεν είναι ένας όρος marketing, είναι η βάση της φιλοξενίας αν το σκεφτεί κανείς. Ποιος είμαι εγώ που σε σερβίρω, που σου κάνω ξενάγηση, που σε πηγαίνω βόλτα με το σκάφος; Οι άνθρωποι διψούν για ιστορίες. Και πρέπει να πούμε την ιστορία μας για να κερδίσουμε τους επισκέπτες.
Μπορείς να μας δώσεις μερικά tips για διακοπές στην Ελλάδα;
Αν παρότρυνα κάποιον να σχεδιάσει τις διακοπές του στην Ελλάδα, θα τον συμβούλευα να ξεκινήσει από πολύ νωρίς, ακόμα και έναν χρόνο πριν. Έτσι θα πετύχει πολύ καλύτερες τιμές και στους περισσότερους προορισμούς μπορεί να ακυρώσει την κράτηση του μέχρι και 21 μέρες πριν την άφιξη. Αν τώρα κάποιος θέλει να απολαύσει διακοπές χωρίς τα κόστη των Κυκλάδων, η Πελοπόννησος έχει εξαιρετικά μέρη με καταπληκτικό φαγητό και αξιοζήλευτες παραλίες. Τέλος, θα τον συμβούλευα να βάλει στο πρόγραμμά του έστω μια εμπειρία ανά δύο ημέρες. Οι εμπειρίες είναι αυτές που θα γεμίσουν τις μπαταρίες, θα δημιουργήσουν αναμνήσεις και περισσότερο «δέσιμο» μεταξύ των μελών του ταξιδιού.
Μία travel designer κάνει ποτέ διακοπές;
Μία travel designer στην Ελλάδα, κάνει διακοπές όταν σταματά να χτυπά το κινητό, δηλαδή τον χειμώνα!
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Salomi Chondrouli (@salomenamorada)
Ποιους προορισμούς προτιμάς;
Λόγω της παράλληλης ενασχόλησης μου με τον χορό, καθώς διδάσκω bellydance, προτιμώ τους προορισμούς της Ανατολής. Μέχρι στιγμής έχω επισκεφθεί την Κωνσταντινούπολη (πάνω από 20 φορές), το Κάιρο, το Ντουμπάι και το Μαρόκο, ενώ στα πλάνα μου είναι η Ιορδανία, το Λίβανο και Ασουάν-Λούξορ στην Αίγυπτο. Ακόμη, με τους συνεργάτες μου διοργανώνουμε εμπειρίες σχετικές με τη Μέση Ανατολή στην Ελλάδα, αναλαμβάνοντας εκδηλώσεις όπως γάμους, πάρτυ αλλά και φεστιβάλ, μαθήματα χορού και κουλτούρας γύρω από την παράδοση της Αιγύπτου και της χωρών της Μέσης Ανατολής στη χώρα μας.