Τζαστίν Αντωνίου: «Υγιής ανάπτυξη σημαίνει ότι όλα τα παιδιά έχουν ίσες ευκαιρίες στη μάθηση»
Early Years: Οι άνθρωποι που φροντίζουν τα παιδιά μαςΗ Τζαστίν Αντωνίου, ξεδιπλώνει την προσχολική, «δίγλωσση» μικρή κοινωνία του International Metropolitan School, εκεί όπου κάθε μέρα ξεκινά με εσωτερική παρατήρηση, χτίζεται κοινωνικο -συναισθηματικό λεξιλόγιο και καλλιεργείται η αυτοαξιολόγηση, η αυτοπαρατήρηση και ο αναστοχασμός, ενώ τα παιδιά αναπτύσσουν τη δημιουργικότητα και την αυτοπεποίθησή τους, μέσα από συνεχή ερεθίσματα και outdoor δραστηριότητες, για τις οποίες ανυπομονούν.
- 26/03/2024
- Κείμενο: Γεωργία Περιμένη
- Φωτογραφίες: Κατερίνα Καπετάνη
Οι άνθρωποι του International Metropolitan School (IMS) βλέπουν το σχολείο ως μία ολόκληρη κοινωνία, όπου οι μαθητές θα πρέπει να αισθάνονται σαν στο σπίτι τους, ενώ κάθε μέρα ξεκινά με εσωτερική παρατήρηση, ώστε όλοι να έχουν την ευκαιρία να εκφράσουν τα συναισθήματα τους ή ό,τι τους προβληματίζει. Επίσης, φροντίζουν ώστε τα παιδιά να αναπτύσσουν την «αρετή» της ενσυνειδητότητας, ενώ καλλιεργούν την αυτοαξιολόγηση, την αυτοπαρατήρηση και τον αναστοχασμό.
Η Τζαστίν Αντωνίου είναι πτυχιούχος παιδαγωγός για περισσότερα από 21 χρόνια και της αρέσει να μοιράζεται τη δουλειά της με γονείς και εκπαιδευτικούς μέσω διαδραστικών εργαστηρίων και σεμιναρίων. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αγγλία, όπου απέκτησε τα πτυχία της «Early Years Education» και «Arts» και εξειδικεύτηκε στον τομέα «Forest School Education» στο πανεπιστήμιο του Warwick. Έχει συνεργαστεί με σχολεία της Αγγλίας, της Σουηδίας και της Νορβηγίας. Η μεγάλη της ευαισθησία και το ενδιαφέρον της για την παιδική ψυχολογία και ιδιαίτερα τη σημασία της προσκόλλησης, του παιδικού τραύματος και του παιχνιδιού στην προσχολική εκπαίδευση την οδήγησαν να γίνει Filial Play Coach και Playworker.
Στο IMS είναι υπεύθυνη των τμημάτων προσχολικής ηλικίας του σχολείου. Είναι ένας άνθρωπος που, από τον τρόπο και μόνο μιλά, εμπνέει ηρεμία, σιγουριά και εμπιστοσύνη, κάνοντάς μας να νιώθουμε ασφαλείς για την καθημερινότητα, το παρόν, αλλά και το μέλλον που «χτίζεται» για τα παιδιά μας στη μικρή κοινωνία του σχολείου. Ακόμη, μας πείθει ότι εκεί, με ειλικρινή τρόπο και όχι επιφανειακά, με συνέπεια και σταθερότητα, τα παιδιά αποκτούν όλες τις δεξιότητες που θα τα οδηγήσουν στην επιτυχία στη ζωή τους, γνωστικά, συναισθηματικά και κοινωνικά, ενώ παράλληλα παίζουν και διασκεδάζουν.
Μιλήσαμε μαζί της για τη φιλοσοφία, τις μεθόδους που ακολουθούν, το δίγλωσσο σύστημα που εφαρμόζουν, αλλά και τους λόγους για τους οποίους αξίζει τελικά ένας γονέας να διαλέξει το IMS για την εκπαίδευση του παιδιού του, ήδη από την προσχολική ηλικία.
Τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες: Παιδικός Σταθμός, Προνήπιο, Νηπιαγωγείο: Με ποιο τρόπο καλύπτονται οι ανάγκες κάθε βαθμίδας και τι προγράμματα και δραστηριότητες προσφέρονται για κάθε μια από αυτές;
Το πρόγραμμα κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας είναι κατάλληλα προσαρμοσμένο ώστε να καλύπτει τις ανάγκες των παιδιών σχετικά με τη νοητική, κοινωνική και σωματική τους ανάπτυξη. Οι μικρότεροι μαθητές του σχολείου μας είναι μόλις 10 μηνών, οπότε έχουμε δημιουργήσει ένα ασφαλές εκπαιδευτικό περιβάλλον το οποίο τους παρέχει πολλές και διαφορετικές εμπειρίες, κινώντας το ενδιαφέρον τους. Από την άλλη, οι μεγαλύτεροι μαθητές μας δέχονται σε καθημερινή βάση ερεθίσματα, ώστε να εξερευνήσουν τον κόσμο γύρω τους, μέσα από πρακτικές δραστηριότητες, ειδικά σχεδιασμένες από τους εκπαιδευτικούς μας.
Γιατί ένας γονέας να επιλέξει τον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο του IMS για το παιδί του;
Η επιλογή του «σωστού» παιδικού σταθμού μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά δύσκολη διαδικασία για τους γονείς, διότι πρέπει να ληφθούν πολλά πράγματα υπόψιν. Σε πρώτη φάση, θα πρέπει να σκεφτούν τί θέλουν οι ίδιοι για τα παιδιά τους, βασισμένοι στην εκπαιδευτική τους φιλοσοφία. Μερικά μόνο από τα ερωτήματα τα οποία πρέπει να απαντήσουν οι γονείς πριν επιλέξουν τον παιδικό σταθμό του IMS είναι τα εξής: «Θέλετε τα παιδιά σας να μάθουν μέσα από πρακτικές εμπειρίες και να λερώσουν τα χέρια τους;», «Θα επιθυμούσατε ένα ευέλικτο, παιδοκεντρικό πρόγραμμα για τα παιδιά σας το οποίο εξελίσσεται διαρκώς;», «Πιστεύετε στη συνεργασία και την ομαδική δουλειά;» Εδώ, στο IMS, βλέπουμε το σχολείο ως μία ολόκληρη κοινωνία, όπου οι μαθητές θα πρέπει να αισθάνονται σαν στο σπίτι τους και να εμπνέονται, να είναι δημιουργικοί, ανεξάρτητοι και με αυτοπεποίθηση, από ειδικά καταρτισμένους και ενθουσιώδεις εκπαιδευτικούς.
Σύμφωνα με τη φιλοσοφία και το πρόγραμμά σας (IB PYP), προσφέρετε μια ολιστική εμπειρία που ενδωματώνει την κοινωνικο-συναισθηματική, τη σωματική και τη γνωστική ανάπτυξη. Πώς εφαρμόζονται αυτές οι αρχές σε πρακτικό επίπεδο στις τάξεις προσχολικής ηλικίας;
Υγιής ανάπτυξη σημαίνει ότι τα παιδιά έχουν ίσες ευκαιρίες, σε ένα περιβάλλον το οποίο καλύπτει τις κοινωνικές, συναισθηματικές και εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Στο IMS οι μαθητές μας ξεκινούν την κάθε μέρα με εσωτερική παρατήρηση, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι όλοι έχουν την ευκαιρία να εκφράσουν τα συναισθήματα τους ή ό,τι τους προβληματίζει. Με αυτόν τον τρόπο, αναπτύσσεται περαιτέρω η σχέση μαθητή – εκπαιδευτικού, τα παιδιά νιώθουν ασφάλεια, αυτοπεποίθηση και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να τροποποιήσουν κατάλληλα ή ακόμα και να εξατομικεύσουν το ημερήσιο πρόγραμμα. Επίσης, προάγουμε την καλοσύνη, χτίζουμε κοινωνικο -συναισθηματικό λεξιλόγιο και καλλιεργούμε την αυτοαξιολόγηση, την αυτοπαρατήρηση και τον αναστοχασμό. Διδάσκουμε την ενσυνειδητότητα, εξασφαλίζοντας την κάλυψη των γνωστικών, κοινωνικών και συναισθηματικών αναγκών των παιδιών.
Επίσης, όπως αναφέρετε, τα προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας, στο IMS εμπλουτίζονται και προσαρμόζονται στα διεθνή εκπαιδευτικά πρότυπα. Πώς επιτυγχάνεται κάτι τέτοιο;
Στο IMS εστιάζουμε στον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζεται το πρόγραμμα σπουδών και αυτό είναι που μας βοηθάει να ανταποκριθούμε στις διεθνείς προδιαγραφές. Η προσέγγιση μας είναι παιδοκεντρική και επικεντρώνεται στους μαθητές και όχι στον εκπαιδευτικό ως πηγή γνώσης. Αυτό σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί μας χρειάστηκε να τροποποιήσουν τις μεθόδους τους, όντας πλέον μια από τις πολλές πηγές γνώσης και όχι η αποκλειστική πηγή γνώσης των μαθητών. Επίσης, οι μαθητές μετατράπηκαν από παθητικοί αποδέκτες της γνώσης, σε μαθητές που εμπλέκονται ενεργά στη μαθησιακή τους διαδικασία.
Πώς μοιάζει μια καθημερινή μέρα των παιδιών στην προσχολική βαθμίδα του IMS;
Οι μαθητές μας έχουν την ευκαιρία να βρίσκονται σε ένα προσεκτικά διαμορφωμένο περιβάλλον ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τα projects τους. Όλοι, ανεξαρτήτου ηλικίας περνούν τη μέρα τους σε ένα ασφαλές, χαρούμενο περιβάλλον καλλιεργώντας διαφορετικές δεξιότητες μέσα από το αισθητηριακό παιχνίδι. Θεωρούμε το παιχνίδι σε όλες τις μορφές του (role play, sensory play, messy play, independent play, cooperative play κλπ.) πρωταρχικής σημασίας, καθώς μέσα από αυτό τα παιδιά αυτών των ηλικιών μαθαίνουν, αποκτούν αυτοπεποίθηση και αναπτύσσονται. Σε καθημερινή βάση μαθαίνουν μέσα από διαθεματικές δραστηριότητες, αλλά και μέσω της έρευνας. Περνούν πολύ χρόνο στη μεγάλη αυλή μας, παίζουν και τρώνε φρεσκομαγειρεμένο φαγητό, ακολουθώντας μια υγιεινή διατροφή. Επίσης, επισκέπτονται τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας από όπου μπορούν να δανείζονται ενδιαφέροντα ελληνικά και αγγλικά βιβλία.
Μαθαίνουμε ότι πραγματοποιείτε outdoor δραστηριότητες στη φύση και διαδραστικά workshops. Μπορείτε να μας δώσετε κάποια παραδείγματα; Ποιος είναι ο στόχος σας μέσα από αυτές και τι δεξιότητες αναπτύσσουν τα παιδιά;
Το outdoor πρόγραμμα μας είναι μια ολιστική και μαθητοκεντρική εκπαιδευτική διαδικασία με πολλά οφέλη. Ενθαρρύνει την ανάπτυξη των παιδιών μέσα από την υγιή επαφή με ρίσκα, τη διαδικασία επίλυσης προβλημάτων και την αυτογνωσία, όλα μέσα σε ένα φυσικό περιβάλλον με πρακτικό τρόπο. Αξιοποιούμε την τοπική μας κοινωνία και επισκεπτόμαστε κοντινά δάση και παραλίες σε όλη τη διάρκεια του χρόνου. Το outdoor classroom είναι κομμάτι του εβδομαδιαίου μας προγράμματος και διεξάγεται όλο το χρόνο ανεξαρτήτως καιρού. Οι μαθητές μας ανυπομονούν γι’αυτό κάθε εβδομάδα. Μεταξύ των αμέτρητων δραστηριοτήτων που μπορούμε να κάνουμε στη φύση, οι μαθητές μας πρόσφατα έφτιαξαν ζεστή σοκολάτα και porridge, τα οποία είχαν μεγάλη επιτυχία. Μαγειρεύοντας έξω, ανατρέφουμε δυνατούς και ανεξάρτητους μαθητές με αυτοπεποίθηση.
Όσο για τα workshops, η οργάνωση και διεξαγωγή τους για τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας αποσκοπούν στην επαγγελματική τους εξέλιξη και τον εμπλουτισμό των γνώσεων τους, μιας και το ταξίδι της μάθησης δεν τελειώνει ποτέ.
Διοργανώνουμε επίσης workshops για τους γονείς των μαθητών μας ώστε να τους δώσουμε την ευκαιρία να δουν τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε, αλλά και χρήσιμες ιδέες για θέματα εκπαιδευτικής φύσης.
Πώς επιλέγονται οι παιδαγωγοί/εκπαιδευτικοί του σχολείου; Εκτός από τη διδακτική επάρκεια, ποια είναι τα βασικά κριτήρια για την επιλογή τους;
Όταν επιλέγουμε οποιοδήποτε μέλος του προσωπικού ώστε να ενταχθεί στην ομάδα μας, αυτά που ελπίζουμε να δούμε είναι πάθος για μάθηση και προθυμία ανάληψης νέων προκλήσεων. Δεν αρκεί απλά η αγάπη για τα παιδιά, καθώς η συνεργασία μαζί τους είναι απαιτητική και προϋποθέτει συνεχή δέσμευση. Το προσωπικό θα πρέπει επίσης να επιδιώκει την επαγγελματική του εξέλιξη, καθώς η μάθηση είναι μια συνεχής διαδικασία στη ζωή μας και ο μόνος τρόπος να εξασφαλίσουμε την παροχή σύγχρονης εκπαίδευσης και φροντίδας.
Εφαρμόζετε ένα δίγλωσσο εκπαιδευτικό περιβάλλον (Ελληνικά – Αγγλικά). Με ποιο τρόπο επιτυγχάνεται αυτό στην προσχολική εκπαίδευση; Και με δεδομένο ότι δε κάθε τμήμα βρίσκονται δύο παιδαγωγοί, ένας για την Ελληνική και ένας για την Αγγλική γλώσσα, πώς δομείται το μάθημα και πώς διατηρούνται οι ισορροπίες;
Η δίγλωσση εκπαίδευση είναι ευρέως διαδεδομένη σε όλο τον κόσμο και κάθε σχολείο έχει τη δυνατότητα να ακολουθεί το δικό του μοντέλο. Σκοπός μας είναι οι μαθητές του σχολείου μας να μάθουν τα Ελληνικά και τα Αγγλικά ως βασικές γλώσσες και γι’αυτό εντάσσουμε και τις δύο σε όλες τις πτυχές της εκπαίδευσης. Όντας πιστοί στο δίγλωσσο πρόγραμμά μας, έχουμε δύο εκπαιδευτικούς σε κάθε τάξη, από τα βρεφικά έως τα νηπιακά τμήματα. Βασική προϋπόθεση για τη σωστή λειτουργία του προγράμματος είναι ο καλός συντονισμός και σχεδιασμός μεταξύ των εκπαιδευτικών της κάθε τάξης. Η μείξη των γλωσσών είναι φυσιολογική σε περιβάλλοντα όπου όλοι μιλούν δύο γλώσσες. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα παιδιά θα ξεχάσουν τη μια γλώσσα ή ότι δεν μπορούν να ξεχωρίσουν τις δύο.