Τι συμβαίνει με τον ΧΥΤΑ στο Ελληνικό;
Μιλήσαμε με τον Δήμαρχο Ελληνικού, Γιάννη Κωνσταντάτο, τον βουλευτή με το Ποτάμι, Γιώργο Μαυρωτά, και τον πρόεδρο της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης, Φίλιππο Κυρκίτσο για την ενδεχόμενη δημιουργία χώρου διαχείρισης απορριμάτων στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού.
- 29/06/2015
- Κείμενο: NouPou.gr
Η παραπάνω δήλωση της αναπληρώτριας υπουργού Οικονομικών ήταν αρκετή ώστε να προκαλέσει ένα κύμα αντιδράσεων και να κάνει τους περισσότερους να αναρωτηθούν αν η κυβέρνηση έβαλε στοπ στην επένδυση της Lamda Development κι αν ο μοναδικός σχεδιασμός της για το επί δεκαπενταετίας εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο του Ελληνικού είναι απλά ένας σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων.
Σαφείς απαντήσεις δεν έχουν δοθεί ακόμα, ενώ όσοι θα έπρεπε να είναι ενήμεροι για την πιθανή δημιουργία ενός σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων, δηλώνουν ότι δεν έχουν καμία περαιτέρω πληροφόρηση. Ένας από αυτούς είναι και ο δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης Γιάννης Κωνσταντάτος.
Ο ίδιος μιλώντας στο Nou-Pou.gr εξηγεί ότι το ζήτημα ενός σταθμού διακομιδής τέθηκε όταν η κυβέρνηση άλλαξε τον σχεδιασμό Σγουρού που προέβλεπε έναν μεγάλο εργοστάσιο διαχείρισης απορριμμάτων και πέρασε την διαχείριση αυτών τοπικά στους δήμους.
“Εμείς είχαμε μία πρόσκληση από την περιφέρεια πριν από 20 περίπου μέρες όπου ψευδώς βγήκε στον Τύπο, δυστυχώς και ο αντιπεριφερειάρχης το είπε, ότι εμείς το ζητήσαμε. Εμείς οι δήμαρχοι δεν ζητήσαμε τίποτα. Μας κάλεσε η περιφέρεια -η οποία άλλαξε το σχέδιο Σγουρού που πρόβλεπε ένα μεγάλο εργοστάσιο διαχείρισης αποριμμάτων και πέρασε τη διαχείριση τοπικά στους δήμους- με το σκεπτικό να αναπτύξει την πρόταση. Εμείς (σ.σ.: οι δήμαρχοι), εκ των πραγμάτων, δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν το συζητάμε γιατί γνωρίζουμε ότι σε δύο χρόνια θα κλείσει ο σταθμός της Φυλής. Προτάθηκε το αεροδρόμιο και στη συνάντηση βγήκε αυτή η όλη ξεκάθαρη τοποθέτηση τί γίνεται με την επένδυση και συνολικά με τα 6.300 στρέμματα”, λέει ο δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης.
Όπως εξηγεί, η κυβέρνηση θα έπρεπε να ενημερώσει αρχικά αν ισχύει η επένδυση της Lamda και μετά να προχωρήσει σε οποιεσδήποτε εξαγγελίες. “Η κ. Βαλαβάνη είπε ότι θα παραχωρήσει 12 στρέμματα στους 4 δήμους Ελληνικό-Αργυρούπολη, Παλαιό Φάληρο, Γλυφάδα και Άλιμο προκειμένου να δημιουργηθεί τοπικός σταθμός διαχείρισης απορριμμάτων. Είνα μία αυθαίρετη τοποθέτηση. Αν δεν ξεκαθαρίσουν με την επένδυση κανείς δε μπορεί να μας δώσει τίποτα”, λέει ο δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης.
Τότε πως βγαίνει με τόση ευκολία η κ. Βαλαβάνη και κάνει τέτοιες εξαγγελίες; “Γιατί εξυπηρετεί το κομματικό της ακροατήριο”, απαντά ο κ. Κωνσταντάτος. “Η μειοψηφία που ανήκει ουσιαστικά θέλει να δημιουργήσει εκεί πέρα πράγματα που οι τοπικές κοινωνίες δε θέλουν, όπως μποστάνια και αγρούς, εν έτη 2015 στην Ελλάδα της κρίσης και της ύφεσης”.
Τι θα ήταν ιδανικό για το Ελληνικό όμως; “Ρεαλιστικά αυτό που πρέπει να γίνει είναι σύμπραξη του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα. To αν θα λέγεται Lamda ή κάτι άλλο δε με απασχολεί. Εμένα με απασχολεί ως δήμος κι ως δημόσιο να έχουμε άμεση παρέμβαση, να έχουμε δικαιώματα, να έχουμε ποσοστά δεδομένου ότι εμείς δεν έχουμε ρευστό”, απαντά ο κ. Κωνσταντάτος. Όπως έχει πει από την αρχή της συνέντευξης, αυτή ήταν και η εντολή που έλαβε από τους δημότες του.
“Εμείς κατεβήκαμε με σημαία την ανάπτυξη στο αεροδρόμιο, εμείς δε θέλουμε προσεγγίσεις, θέλουμε ρεαλιστικά πλάνα, θέλουμε επιχειρηματική δράση μέσα στο αεροδρόμιο γιατί ξέρουμε ότι το δημόσιο και ο δήμος ή το κράτος δε μπορούν από μόνοι τους να κάνουν πράγματα, για αυτό άλλωστε 15 χρόνια μιζεριάζει και βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση. Εμείς θέλουμε αντισταθμιστικά οφέλη από όποια μελέτη γίνει εκεί μέσα, θέλουμε θέσεις εργασίας, και θέλουμε και πολύ πράσινο σε όποιο σχέδιο βεβαίως, τελικά ευοδωθεί. Το μόνο που δε θέλουμε σίγουρα είναι χωματερές, κέντρα προσφύγων και ό, τι άλλο εναλλακτικό προτείνεται για αυτόν τον χώρο”, λέει και καταλήγει υποστηρίζοντας ότι στην περίπτωση που δεν γίνει η επένδυση, “το Ελληνικό πρέπει να γυρίσει στο Ελληνικό”. “Αν κάποιοι έχουν σχέδια να κάνουν κάτι άλλο καλό θα ήταν να φροντίσουν μέσα σε αυτό να είναι πρώτα πρώτα ο λαός του Ελληνικού γιατί μας ανήκει”, σημειώνει.
Την ανάγκη να ολοκληρωθεί η επένδυση στο Ελληνικό τονίζουν και ο βουλευτής του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς και ο πρόεδρος της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης Φίλιππος Κυρκίτσος.
“Υπάρχει ασάφεια στο θέμα. Δεν υπάρχουν λεπτομέρειες για το τι εγκαταστάσεις θα είναι. Θα είναι εργοστάσια επεξεργασίας ή απλής μεταφόρτωσης; Τι τεχνολογίες θα χρησιμοποιηθούν; Όλα αυτά είναι ασαφή. Αυτό που προκαλεί ακόμα μεγαλύτερη απορία είναι πώς σε ένα χώρο ο οποίος έχει δημοπρατηθεί κι έχει βρεθεί πλειοδότης μπαίνει εκ των υστέρων αυτό το θέμα. Υπήρχε αυτή η πρόβλεψη για τα 12 στρέμματα και στην προκήρυξη του διαγωνισμού; Από κάθε άποψη πάντως νομίζουμε ότι πρόκειται για ακόμα ένα πυροτέχνημα που δεν έχει προκύψει από κάποιο περιφερειακό σχεδιασμό. Κι αν το Ελληνικό είναι ένα από τα «φιλέτα» που θέλουμε να αξιοποιήσουμε ως χώρα πρέπει να σκεφτούμε καλά πώς δεν θα το απαξιώσουμε” λέει ο κ. Μαυρωτάς.
Και συνεχίζει: “Αξιοποίηση δεν σημαίνει ξεπούλημα, αλλά διαδικασίες με κανόνες, ίδιους για όλους, που θα λαμβάνουν υπόψη και το καλό των περιοίκων. Θα αναβαθμίζουν την περιοχή και θα δημιουργούν θέσεις εργασίας που είναι το νούμερο ένα πρόβλημα της κοινωνίας σήμερα. Το δημόσιο καλώς ή κακώς δεν μπορεί να αναλάβει να υλοποιήσει τέτοια projects αλλά πρέπει να βάλει και να ελέγξει τους κανόνες και την μετέπειτα εφαρμογή τους”.
Σκληρή κριτική στη στάση της κυβέρνησης ασκεί και ο πρόεδρος της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης που τονίζει ότι με τον τρόπο που έγινε η εξαγγελία, επί της ουσίας απαξιώθηκε το Ελληνικό. Τέτοιες ανακοινώσεις, λέει, “δεν χωροθετούνται με εξαγγελίες υπουργών. Χρειάζεται μελέτη χωροθέτησης ώστε να εξυπηρετεί κεντροβαρικά κάποιους δήμους, μία τεχνική μελέτη, μία μελέτη σκοπιμότητας και μία μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων μέρος της οποίας είναι και η διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες”.
Όπως εξηγεί, η δημιουργία ενός σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων, από τη στιγμή που ακολουθούνται οι ευρωπαϊκές οδηγίες δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα στην περιοχή, ούτε θα την υποβαθμίσει, ενώ αντίθετα θα κάνει τη μεταφορά των σκουπιδιών προς τις χωματερές πιο οικονομική για τους δήμους, καθώς το έργο αυτό θα ανατεθεί αποκλειστικά σε ένα μεγάλο κοντέινερ αντί σε μία σειρά απορριμματοφόρων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η επένδυση προέβλεπε ήδη στο σχέδιό της έναν σταθμό μεταφόρτωσης απορριμμάτων.