Γεωργία Βαμβακερού: «Επιδίωξη του Δήμου Γλυφάδας είναι η δωρεάν, αξιοπρεπής παιδεία με ίσες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά»
Το μεγαλύτερο αφιέρωμα που έγινε ποτέ για τη ΓλυφάδαΗ Γεωργία Βαμβακερού στην πρώτη της συνέντευξη ως Αντιδήμαρχος Παιδείας της Γλυφάδας, μιλάει στο NouPou για το πώς ο δήμος επενδύει στη δημόσια εκπαίδευση και ποιες είναι οι επιδιώξεις για την Παιδεία, καθώς και για τον προσωπικό της στόχο που αφορά στην υλοποίηση περισσότερων πολιτιστικών δράσεων στα σχολεία.
- 08/04/2024
- Κείμενο: Μάρω Σενετάκη
Με σύγχρονες σχολικές μονάδες προσχολικής αγωγής που καλύπτουν τις ανάγκες του συνόλου των δημοτών και θέτοντας ως στόχο κανένα παιδί να μη μένει εκτός των δημοτικών παιδικών σταθμών, ο Δήμος Γλυφάδας φαίνεται να στηρίζει ουσιαστικά τη δημόσια εκπαίδευση από τα πρώτα της βήματα. Παράλληλα, στις επόμενες βαθμίδες -που σε αντίθεση με τους παιδικούς σταθμούς δεν υπάγονται στην αρμοδιότητά του- ο Δήμος έχει προχωρήσει τα τελευταία χρόνια στη δημιουργία νέων νηπιαγωγείων, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή του Ειδικού Σχολείου Γλυφάδας (που θα περιλαμβάνει Νηπιαγωγείο και Δημοτικό) και του νέου κτιρίου του 7ου Γυμνασίου της πόλης. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί πως, ειδικά για το θέμα των νηπιαγωγείων, είχαν προκληθεί αντιδράσεις το 2020, όταν η έναρξη της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης είχε ως αποτέλεσμα να χρησιμοποιηθούν και στη Γλυφάδα -όπως σε πολλούς Δήμους- προκάτ αίθουσες προκειμένου να επιτευχθεί η στέγαση όλων των παιδιών του Νηπίου και Προνηπίου.
Το NouPou συνάντησε τη νέα Αντιδήμαρχο Παιδείας Γεωργία Βαμβακερού. Συζητήσαμε μαζί της τόσο για τα υπό κατασκευή σχολεία και για το αν έχει βρεθεί εναλλακτική στο θέμα των προκάτ αιθουσών στα νηπιαγωγεία, όσο και για τις επιδιώξεις που έχει γενικά ο δήμος για την Παιδεία και τη δημόσια εκπαίδευση. Η κ. Βαμβακερού μπορεί να έχει αναλάβει πρόσφατα τη θέση της Αντιδημάρχου, ωστόσο ο τομέας της Παιδείας τής είναι οικείος καθώς τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια υπήρξε Πρόεδρος της Πρωτοβάθμιας Σχολικής Επιτροπής του δήμου, έχοντας ως εκ τούτου γνώση και άποψη για τα θέματα των σχολείων της πόλης. Πέρα από τα πρακτικά θέματα βέβαια, που έχουν να κάνουν με την καθημερινή λειτουργία τους, η ίδια φέρνει στο τραπέζι και το κομμάτι του Πολιτισμού στα σχολεία, βάζοντας ως στόχο την υλοποίηση περισσότερων δράσεων.
Ας ξεκινήσουμε από την προσχολική εκπαίδευση, όπου ο Δήμος Γλυφάδας επενδύει τα τελευταία χρόνια στη δημιουργία νέων εγκαταστάσεων για βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς. Πότε ξεκίνησε η διαδικασία και με τι κριτήρια έχουν δημιουργηθεί αυτές οι μονάδες;
Το στοίχημα για τον Δήμο ήταν να υπάρχουν παιδικοί σταθμοί για όλα τα παιδιά της Γλυφάδας, ώστε όσοι γονείς επιθυμούν να στείλουν το παιδί τους σε δημοτικό παιδικό σταθμό να έχουν τη δυνατότητα να το φέρουν. Με αυτό το σκεπτικό ξεκίνησε η διαδικασία και με γνώμονα τη μεγάλη αγάπη που έχει ο Δήμαρχος, Γιώργος Παπανικολάου, για τα παιδιά. Άλλωστε, τα παιδιά όπως και η τρίτη ηλικία, είναι βασική προτεραιότητα αυτής της δημοτικής αρχής. Πρόκειται για ένα πάρα πολύ φιλόδοξο σχέδιο -το οποίο πάει και καλά- και με αυτόν τον τρόπο είτε φτιάχτηκαν νέοι παιδικοί σταθμοί, είτε ενοικιάστηκαν κτίρια τα οποία διαμορφώθηκαν σε παιδικούς σταθμούς. Σήμερα, μπορούμε να πούμε με μεγάλη μας χαρά ότι κανένα παιδάκι δεν είναι εκτός παιδικού σταθμού στη Γλυφάδα.
Το 2020, όταν ξεκίνησε η δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση είχαν χρησιμοποιηθεί και στη Γλυφάδα προκάτ αίθουσες για τα νηπιαγωγεία, βρίσκοντας αντίθετους πολλούς γονείς και δημιουργώντας αντιδράσεις. Σήμερα έχει βρεθεί εναλλακτική λύση;
Το μεγάλο στοίχημα που κέρδισε ο Δήμος Γλυφάδας ήταν της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Μέχρι πρότινος το Προνήπιο ανήκε στους παιδικούς σταθμούς και υπαγόταν στην αρμοδιότητα των Δήμων. Όταν το Προνήπιο έγινε μέρος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και μπήκε στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας, τα παιδιά που θα βρίσκονταν στους παιδικούς σταθμούς έπρεπε να πάνε στα νηπιαγωγεία. Τότε, λοιπόν, η οδηγία του Υπουργείου ήταν να συμπτυχθούν οι αίθουσες, δηλαδή να μπουν περισσότερα παιδιά σε κάθε αίθουσα και να προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε χώρους στα σχολεία. Γι’ αυτό και μας έστειλαν προκάτ, με σκοπό αυτά να ενταχθούν σε ήδη υπάρχουσες σχολικές μονάδες, σε προαύλια σχολείων. Αυτά τα προκάτ δεν υπάρχουν σήμερα.
Πρώτα από όλα, φτιάχτηκε ένα καταπληκτικό, καινούργιο νηπιαγωγείο στην οδό Αγίου Νεκταρίου. Ο Δήμαρχος με τον τότε Αντιδήμαρχο Παιδείας, Περικλή Δορκοφίκη, έφτιαξαν ένα βιοκλιματικό νηπιαγωγείο, διαμορφώνοντας προκάτ με τρόπο ώστε να μην μιλάμε πλέον για προκάτ, αλλά για εξ ολοκλήρου νέες αίθουσες. Εκεί φιλοξενούνται τώρα τρία νηπιαγωγεία, το 1ο, το 15ο και το 16ο. Επίσης, φτιάχτηκαν δύο νέα παραρτήματα του 10ου νηπιαγωγείου και προστέθηκαν επιπλέον αίθουσες στο 3ο και στο 5ο νηπιαγωγείο. Όλες οι νέες αίθουσες έχουν φτιαχτεί σύμφωνα με τις απαιτούμενες προδιαγραφές και έγιναν στην ουσία βιοκλιματικά σχολεία. Εν ολίγοις, είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι για την εξέλιξη που είχε το σχέδιο της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης στη Γλυφάδα, δεδομένου ότι στους περισσότερους Δήμους υπάρχουν ακόμη αυτά τα πρώτα προκάτ σε προαύλιους χώρους σχολείων. Στον Δήμο Γλυφάδας δεν αφήσαμε να συμβεί αυτό. Είχαμε υποσχεθεί στους γονείς ότι δεν χρειάζεται να ανησυχούν για τη δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και τόσο ο Περικλής Δορκοφίκης ως Αντιδήμαρχος Παιδείας, όσο και ο Δήμαρχος Γιώργος Παπανικολάου και εγώ ως Πρόεδρος της Πρωτοβάθμιας Σχολικής Επιτροπής, βοηθήσαμε πολύ ώστε να επιτευχθεί και μάλιστα στις δύσκολες συνθήκες του κορωνοϊού.
Περνώντας στις επόμενες σχολικές βαθμίδες, τι παρεμβάσεις έχετε υλοποιήσει ή σχεδιάζετε να υλοποιήσετε άμεσα για τον εκσυγχρονισμό των κτιριακών εγκαταστάσεων, για τις οποίες αρμόδιος είναι ο εκάστοτε Δήμος;
Σήμερα και μέχρι τον Ιούνιο υφίστανται ο θεσμός των σχολικών επιτροπών, που είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, με Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο εκλεγμένους από το Δημοτικό Συμβούλιο και Δ.Σ. στο οποίο συμμετέχουν εκπρόσωποι των διευθυντών των σχολείων, η ένωση γονέων και η μειοψηφία. Η σχολική επιτροπή διαχειρίζεται τα χρήματα που στέλνει για τα σχολεία το Υπουργείο Οικονομικών, για τη συντήρηση των κτιρίων και την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων. Με μια πολύ καλή διαχείριση, η σχολική επιτροπή μπορούσε κατά καιρούς να παρέχει στα σχολεία και άλλα πράγματα που χρειάζονταν, όπως για παράδειγμα αντικατάσταση laptops όπου ήταν απαραίτητο. Από την άλλη, ο Δήμος συμμετέχει στη συντήρηση των κτιριακών εγκαταστάσεων με δύο τρόπους, είτε στέλνοντας δημοτικούς υπαλλήλους να εκτελέσουν εργασίες είτε με εργολαβίες. Από τον προσεχή Ιούνιο ωστόσο, οι σχολικές επιτροπές καταργούνται και όλα τα παραπάνω, βάσει νόμου, πηγαίνουν στον Δήμο. Βεβαίως έχουμε ήδη ετοιμάσει παρεμβάσεις. Ήδη έχουν βαφτεί και ανακαινιστεί πολλές αίθουσες, έχουν γίνει εργασίες για την ασφάλεια των σχολείων, καθώς και ενεργειακές αναβαθμίσεις και θα συνεχίσουν να γίνονται και τον επόμενο χρόνο.
Η Γλυφάδα ετοιμάζεται να υποδεχθεί δύο νέα σχολεία -το Ειδικό Σχολείο και το νέο 7ο Γυμνάσιο που θα μετεγκατασταθεί σε ένα νέο οικολογικό κτίριο. Σε τι στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες για την υλοποίησή τους και ποιος είναι ο ορίζοντας παράδοσής τους;
Για το Ειδικό Σχολείο που έχουν ξεκινήσει ήδη οι εργασίες, αναμένουμε ότι θα είναι έτοιμο εντός του 2025. Φιλοδοξούμε να ξεκινήσει άμεσα και η κατασκευή του 7ου Γυμνασίου. Οι εργασίες σε αυτήν την περίπτωση δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη, αλλά το δύσκολο κομμάτι δεν είναι αυτό. Το δύσκολο ήταν να καθαριστεί το οικόπεδο, να πάρουμε άδεια από το Δασαρχείο και να μπορέσουμε να πούμε ότι μπορεί να γίνει εκεί το σχολείο. Όταν ολοκληρωθεί το 7ο Γυμνάσιο, θα είναι ένα εκπληκτικό και μοντέρνο κτίριο, που θα μπορεί να ανταγωνιστεί σε εγκαταστάσεις ακόμη και ιδιωτικά σχολεία. Θα είναι μια ελαφριά κατασκευή, θα είναι βιοκλιματικό και ενσωματωμένο στον περιβάλλοντα χώρο.
Ποια είναι τα σχέδιά σας ως Αντιδήμαρχος Παιδείας για το κομμάτι της Εκπαίδευσης για τον πρώτο χρόνο της θητείας σας; Υπάρχουν δράσεις που έχετε σχεδιάσει και θα ξεκινήσει η υλοποίησή τους εντός του 2024;
Τα σχέδια που έχουμε για την Παιδεία είναι συνολικά. Ξεκινούν με την απαρχή της νέας δημοτικής αρχής, τον δρόμο χαράζει ο Δήμαρχος και πάνω σε αυτόν βαδίζουμε όλοι οι Αντιδήμαρχοι. Οπότε δεν μπορώ να μιλήσω για προσωπικά σχέδια. Αυτό που με ενδιαφέρει πάρα πολύ όμως, είναι ο πολιτισμός στα σχολεία, με την υλοποίηση δράσεων που υποστηρίζει το γραφείο Παιδείας του Δήμου Γλυφάδας. Έχουμε τη χαρά το γραφείο να στελεχώνεται από μια ομάδα που έχει τη γνώση και τη διάθεση να εργαστεί σε αυτό το επίπεδο. Παράλληλα, στα σχολεία έχουμε πολύ καλούς Συλλόγους Γονέων και έναν άξιο Πρόεδρο της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Δήμου Γλυφάδας, τον κ. Νίκο Παπακώστα, τους οποίους ενθαρρύνουμε και τους παρέχουμε όποια βοήθεια θέλουν για να μπορέσουν να φέρουν ωραίες εκδηλώσεις για τα παιδιά μας. Για παράδειγμα, ένα σχολείο μας ετοιμάζει αφιέρωμα στον Βασίλη Τσιτσάνη και πέντε σχολεία της πόλης μας θα κάνουν ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Διονύση Σαββόπουλο. Κάποιες από αυτές τις δράσεις θα τις συνδιοργανώσουμε και κάποιες άλλες θα τις διοργανώσουν οι Σύλλογοι Γονέων και τα σχολεία, αλλά είμαστε αρωγοί σε αυτά πάντα.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του στο NouPou ο κ. Γιώργος Παπανικολάου είχε αναφέρει ότι θα θεωρούσε σημαντικό να διαθέτει ο δήμος παιδίατρο και τεχνικό ασφαλείας που θα επισκέπτονται τα σχολεία, όπως και να δοθεί η δυνατότητα στους δήμους να εξασφαλίσουν την παρουσία τραπεζοκόμων στα νηπιαγωγεία. Ποιες είναι οι διεκδικήσεις του Δήμου Γλυφάδας για το κομμάτι της Παιδείας;
Υπάρχουν αυτά σαν πρόθεση, αλλά θα πρέπει να βοηθήσει και η κεντρική εξουσία για να τα πραγματώσουμε. Νομίζω ότι αν συνοψίζαμε σε λίγες λέξεις τι επιδιώκει ο Δήμος Γλυφάδας, προς το πού βαδίζει και τι έχει καταφέρει μέχρι στιγμής, αυτές θα ήταν: δωρεάν, αξιοπρεπής παιδεία με ίσες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά μας. Για εμάς δεν υπάρχουν σχολεία Α και Β κατηγορίας, τα φροντίζουμε όλα με τον ίδιο τρόπο. Ούτε υπάρχουν σχολεία που να είναι αγαπημένα μας. Μπορεί να ακούγεται κοινότοπο αλλά είναι πολύ σημαντικό να το λέμε, γιατί η Γλυφάδα δεν είναι μόνο το κέντρο της, το Γκολφ και ο Άγιος Νικόλαος. Είναι ένας μεγάλος Δήμος που έχει ανθρώπους από κάθε οικονομική τάξη.
Κατά την προηγούμενη θητεία της δημοτικής αρχής ήσασταν Πρόεδρος της Πρωτοβάθμιας Σχολικής Επιτροπής. Η επιλογή σας στη θέση Αντιδημάρχου Παιδείας ήρθε ως φυσική εξέλιξη, ήταν κάτι που επιθυμούσατε και η ίδια;
Το επιθυμούσα σίγουρα πολύ και είμαι χαρούμενη που βρίσκομαι εδώ, κυρίως γιατί μετά από τέσσερα χρόνια ως Πρόεδρος της Πρωτοβάθμιας Σχολικής Επιτροπής του δήμου κατά τα οποία είχαμε μια εξαιρετική συνεργασία με τους ανθρώπους του γραφείου Παιδείας, αισθάνομαι ότι είναι ο φυσικός μου χώρος.
Θέλετε να μας περιγράψετε πώς κυλάει μία εργάσιμη ημέρα σας ως Αντιδήμαρχος Παιδείας;
Βασική μας αρμοδιότητα είναι τα σχολεία – Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Επίσης, στις αρμοδιότητές του γραφείου Παιδείας υπάγεται το Δημοτικό Ελεύθερο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Γλυφάδας και η Δημοτική Βιβλιοθήκη. Ως προς το πώς κυλάει η μέρα, συνήθως τα πρωινά περιλαμβάνουν μια βόλτα από τα σχολεία. Θα παρευρεθώ σε εκδηλώσεις, θα συναντηθώ με Διευθύντριες και Διευθυντές να συζητήσουμε θέματα που προκύπτουν και στη συνέχεια έρχομαι στο γραφείο. Εδώ, πέρα από θέματα σχολείων, θα ασχοληθώ με το Ανοικτό Πανεπιστήμιο το οποίο είναι ένας πάρα πολύ σημαντικός θεσμός, με θέματα που αφορούν τη Δημοτική Βιβλιοθήκη και εκδηλώσεις που διοργανώνουμε εκεί, ενώ επικοινωνώ και με τους Συλλόγους Γονέων.
Το μεγαλύτερο αφιέρωμα που έγινε ποτέ για τη Γλυφάδα τρέχει τώρα στο NouPou: Πρόσωπα, Stories, Ρεπορτάζ και ένας πλήρης Οδηγός Πόλης σε ένα δυναμικό αφιέρωμα που ανανεώνεται διαρκώς.