Όπου Υπάρχουν Άγγελοι: Γιατί η δράση του 1ου Δημοτικού Βούλας αξίζει να υιοθετηθεί και από άλλα σχολεία
Η πρωτοβουλία "Όπου Υπάρχουν Άγγελοι", που ξεκίνησε στο 1ο Δημοτικό της Βούλας, έχει ήδη πραγματοποιήσει τρία ταξίδια στους Αρκιούς, τη Χειμάρρα και το Αγαθονήσι. Με αφορμή το πιο πρόσφατο, μιλήσαμε με τον Γιώργο Ντούτσουλη, πρόεδρο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου, ο οποίος τονίζει ότι τέτοιες «δράσεις ουσίας» αξίζει και πρέπει να υιοθετηθούν από σχολεία όλης της Ελλάδας.
- 08/04/2024
- Κείμενο: NouPou.gr
Στο Αγαθονήσι ταξίδεψαν για την 25η Μαρτίου του 2024 μαθητές από το 1ο Δημοτικό Σχολείο Βούλας προκειμένου να παρελάσουν μαζί με τους μαθητές του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου του νησιού, που είναι συνολικά έξι.
Πρόκειται για το τρίτο ταξίδι που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας “Όπου Υπάρχουν Άγγελοι”, η οποία ξεκίνησε από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Δημοτικού της Βούλας, με στόχο τα παιδιά να πλαισιώνουν σε εθνικές εορτές -και όχι μόνο- τα ακριτικά νησιά της χώρας, ώστε να κανένας μαθητής να μην αισθάνεται μόνος του.
Έχει συμπληρωθεί ένας χρόνος πλέον από το πρώτο ταξίδι στους Αρκιούς την 25η Μαρτίου του 2023, κατά το οποίο μαθητές (μαζί με τους γονείς τους) ταξίδεψαν στο ακριτικό νησί για να παρελάσουν με τον μοναδικό μαθητή εκεί, τον Άγγελο. Υπενθυμίζεται ότι, λίγες εβδομάδες μετά το ταξίδι των μαθητών στους Αρκιούς, τον μικρό Άγγελο επισκέφθηκε στο νησί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ το Χαμόγελο του Παιδιού βράβευσε το 1ο Δημοτικό Σχολείο Βούλας στην κατηγορία «Παιδιά που υπερασπίζονται τα δικαιώματα άλλων παιδιών» στο πλαίσιο του μαθητικού διαγωνισμού YouSmile Awards.
Έπειτα, ακολούθησε το ταξίδι στη Χειμάρρα της Αλβανίας και συγκεκριμένα στο εννιατάξιο ελληνικό σχολείο «Όμηρος», όπου οι μαθητές από τη Βούλα, με αφορμή την 28η Οκτωβρίου του 2023, γνώρισαν τα παιδιά εκεί και επισκέφτηκαν μέρη ιστορικής σημασίας.
Τελευταία δράση της πρωτοβουλίας ήταν το ταξίδι στο Αγαθονήσι, όπου 22 παιδιά και 20 ενήλικοι επισκέφθηκαν το ακριτικό νησί για να παρελάσουν με τους μαθητές του. Κι ενώ αφορμή για αυτά τα ταξίδια έχουν σταθεί -μέχρι στιγμής- οι εθνικές μας επέτειοι, μια καλύτερη ματιά σε όσα διαδραματίστηκαν σε καθένα από αυτά αναδεικνύει τον βαθιά εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό χαρακτήρα τους, που αποτελούν για τους συμμετέχοντες μοναδική εμπειρία ζωής.
Ο Γιώργος Ντούτσουλης, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου δημοτικού Βούλας, εμπνευστής της όλης προσπάθειας, μιλά στο NouPou για την προετοιμασία και τις δυσκολίες ενός τέτοιου εγχειρήματος, για τις πιο συγκινητικές στιγμές μέχρι τώρα, αλλά και για τη σημασία να λάβουν κι άλλα σχολεία – και Σύλλογοι – τη σκυτάλη, προσφέροντας στους μαθητές την ευκαιρία για μάθηση, επαφή με τη Φύση, γνωριμία με νέους τόπους και, φυσικά, διασκέδαση.
Γιώργο, δώσε μας ένα timeline της οργάνωσης του πρόσφατου ταξιδιού σας στο Αγαθονήσι: Πότε ξεκίνησες να το ετοιμάζεις, ποια ήταν συνοπτικά τα βήματα που ακολούθησες και ποια τα βασικά εμπόδια;
Όπως σε όλες τις αποστολές μας, οι προετοιμασίες άρχισαν περίπου δυόμισι μήνες πριν την προγραμματισμένη αναχώρηση. Η πρώτη ενέργεια για να μπορέσουν να μπουν τα παιδιά μας σε ένα άλλο σχολείο είναι η επικοινωνία και η παροχή άδειας από τη διεύθυνση του σχολείου, καθώς και την προϊστάμενη αρχή που, στην περίπτωση των Αρκιών και του Αγαθονησίου, ήταν η Πρωτοβάθμια Διεύθυνση Δωδεκανήσου. Όλα τα υπόλοιπα έπονται… καταλύματα για τη διαμονή των συμμετεχόντων ή διαθέσιμα μέσα μεταφοράς – που στα ακριτικά νησιά μας είναι λιγοστά και περιορισμένα ενώ περιορίζουν και τις συμμετοχές.
Ποιοι στάθηκαν δίπλα σας και ποιους είχατε απέναντί σας σε αυτό το νέο εγχείρημα;
Απέναντι; Δεν ξέρω, δεν ήρθαν ποτέ σε εμάς κάποιοι κατευθείαν. Υπήρχαν άνθρωποι που στάθηκαν περισσότερο σε λεπτομέρειες και όχι στην ουσία της δράσης, που προσπάθησαν να μας αποθαρρύνουν ή άλλοι που νομίζαμε ότι θα ήταν μαζί μας αλλά εν τέλει ήταν άφαντοι, σχεδόν αδιάφοροι. Θα είχαν τους λόγους τους όμως. Ξέρετε, οι δράσεις αυτές έχουν στο επίκεντρο τα παιδιά μας. Όποιος έχει κάνει τον κόπο να μας ακούσει, έχει καταλάβει και διαπιστώσει την εκπαιδευτική, παιδαγωγική και κοινωνική αξία τους. Το να μη θέλεις να γίνει κάτι τέτοιο εμένα προσωπικά με ξενίζει.
Βέβαια, το ότι υπήρχαν οι «απέναντι», έδωσε μεγαλύτερη αξία σε όσους ήταν δίπλα μας. Άνθρωποι που κατάλαβαν και είδαν την ουσία, την αξία της δράσης αυτής. Είχαμε την ηθική στήριξη και την ενθάρρυνση των εκπαιδευτικών, των ανθρώπων από το Χαμόγελο του Παιδιού, του Λιμενικού Σώματος, των γονέων του σχολείου μας, ανθρώπων της γειτονιάς μας, ιδιωτικών οργανισμών και επιχειρήσεων που δεν γνωρίζαμε αλλά γίναμε «φίλοι». Όλα αυτά υπήρξαν καθοριστικά και μας έδωσαν δύναμη για να συνεχίσουμε τη δράση.
Ποια ήταν η πιο συγκινητική στιγμή του ταξιδιού σας;
Υπήρξαν πολλές, δύσκολα μπορώ να ξεχωρίσω μία. Από το πρώτο ταξίδι στους Αρκιούς θυμάμαι την έπαρση της ελληνικής σημαίας κατά την άφιξή μας στο νησί και τα παιδιά να πιάνονται χέρι-χέρι με τον Άγγελο και τη δασκάλα του, την κυρία Ιωάννα. Όλοι μαζί γίναμε ένα, λες και γνωριζόμασταν από πάντα. Από το δεύτερο ταξίδι στη Χειμάρρα την αγκαλιά όλων των παιδιών στη γιαγιά Ερμιόνη κατά την εξιστόρηση των γεγονότων της μάχης στο λόφο Σκουταρά και από το Αγαθονήσι ξεχωρίζω την κοινή παρέλαση με τις παραδοσιακές στολές από όλη την Ελλάδα, τη Σερβία, τη Κύπρο, την Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη.
Όμως, εκεί που πραγματικά φάνηκε η αξία της δράσης αυτής ήταν όταν, στον γυρισμό μας από το Αγαθονήσι, περάσαμε με το πλοίο από τους Αρκιούς. Ο Άγγελος ήταν στο λιμάνι. Τα παιδιά αιφνιδιάστηκαν, μαζεύτηκαν πίσω και όταν είδαν τον Άγγελο έτρεξαν και τον αγκάλιασαν όλα μαζί σαν να μην είχε περάσει ούτε μια στιγμή από πέρυσι. Μέχρι και οι ναύτες του πλοίου σάστισαν, φυσικά όλοι οι γονείς ήταν… «για κλάματα».
Πόσο σημαντικό θεωρείς πως είναι να γίνονται αντίστοιχες δράσεις από σχολεία όλης της Ελλάδας; Ποιο το μήνυμα που θα έδινες για να παροτρύνεις κάποιους να το τολμήσουν;
Πολύ σημαντικό. Οι γονείς μέσα από τους Συλλόγους μπορούν να κάνουν τη διαφορά στη σχολική κοινότητα με δράσεις ουσίας. Η σημασία του δημοτικού καμία φορά παραβλέπεται γιατί εκεί, αν δεν σταθούν οι γονείς σθεναρά και ουσιαστικά δίπλα στα παιδιά τους, η κατάσταση στο γυμνάσιο μπορεί να γίνει ανεξέλεγκτη. Τα παιδιά μας, τα παιδιά της πόλης, είναι κάποιες φορές πιο «απομονωμένα» από τα παιδιά των μικρών νησιών που επισκεπτόμαστε. Απομονωμένα από το περιβάλλον και τη φύση, από το παιχνίδι, τη ξενοιασιά, τουλάχιστον όπως το ζήσαμε εμείς, οι πιο μεγάλοι. Στην πόλη έρχεται το παιδάκι της πρώτης δημοτικού και σου λέει ότι έχει άγχος. Στα νησιά που έχουμε επισκεφτεί, τη χαρά τη βρίσκουν στο ψάρεμα, στον περίπατο, ενώ εδώ τη βρίσκουν στο κινητό, στην τηλεόραση. Το ψηφιακό like γίνεται κανονικότητα και αντικαθιστά τη δια ζώσης επαφή.
Τέτοιες δράσεις, λοιπόν, αφυπνίζουν τα παιδιά και τα ενεργοποιούν σε πολλά επίπεδα. Είναι πολύ σημαντικό να πηγαίνουν με τους φίλους τους και να έχουν μαζί τέτοιες εμπειρίες, τέτοιες μνήμες. Να συμπαραστέκονται και να είναι μαζί με τα παιδιά άλλων σχολείων και ειδικά της επαρχίας, όχι διαδικτυακά αλλά δια ζώσης, κάνοντας το ταξίδι για να φτάσουν γιατί όλα όσα «περνάμε» για να φτάσουμε στον κάθε προορισμό μας είχαν τη σημασία τους. Αυτά είναι ανεκτίμητα και αποτελούν τον λόγο για τον οποίο θα πρέπει τέτοιου είδους δράσεις να γίνονται πιο συχνά.
Με ποιους τρόπους πιστεύεις ότι μπορεί η Πολιτεία να βοηθήσει;
Η Πολιτεία αναγνωρίζει την αξία των εκδρομών και για αυτό άλλωστε τις παροτρύνει με τον τρόπο της. Μπορεί όμως και να ενδυναμώσει τους Συλλόγους με το να διευκολύνει τέτοιου είδους δράσεις. Για παράδειγμα μπορεί να εντάξει τους Συλλόγους Γονέων στις διευκολύνσεις που παρέχονται στις σχολικές εκδρομές, όπως στις τιμές των εισιτηρίων για αρχαιολογικούς χώρους. Σε τοπικό επίπεδο αυτή τη φορά οι Δήμαρχοι των νησιών που επισκεφθήκαμε, στην Πάτμο, το Αγαθονήσι και την Κω μας καλωσόρισαν, κάθισαν μαζί μας, συζήτησαν με τα παιδιά και μας ξενάγησαν στα όμορφα νησιά τους με μέσα που οι ίδιοι οργάνωσαν. Σημαντική και ουσιαστική πράξη.
Τα ταξίδια αυτά έχουν παράλληλα και εκπαιδευτικό χαρακτήρα για τα παιδιά;
Φυσικά. Η δράση αυτή έχει τρεις άξονες, εκπαιδευτικό-μορφωτικό, παιδαγωγικό και κοινωνικό. Προσπαθούμε κάθε φορά, και αυτό κάνουμε και στις τακτικές ημερήσιες εκδρομές μας, να προσφέρουμε στα παιδιά βιωματική μάθηση, παιδαγωγικό περιβάλλον και εμπειρίες, καθώς και κοινωνική γνώση. Η δράση αυτή είναι μια «σχολική εργασία» και τα παιδιά κουράζονται για το αποτέλεσμα. Για την αποστολή στο Αγαθονήσι για παράδειγμα, τα παιδιά επισκέφθηκαν το Σπήλαιο της Αποκάλυψης και ξεναγήθηκαν στο νησί υπό την αιγίδα του Δήμου, το ίδιο και στην Κω όπου συζήτησαν με τον Δήμαρχο στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου, ο οποίος μάλιστα τους εξήγησε τον ρόλο του και τον ρόλο του δημοτικού συμβούλου, τους μίλησε για το πολύ όμορφο κτήριο που στεγάζει το δημαρχείο του νησιού, ενώ έπειτα επισκέφθηκαν το ιερό του Ασκληπιού και το Ιπποκράτειο ίδρυμα. Κόπιασαν για να μάθουν τους ρόλους τους μέσα από τις διαδικτυακές πρόβες με τα παιδιά του νησιού κάτω από την καθοδήγηση της βραβευμένης δασκάλας του νησιού, της κυρίας Νίκης, για να πάρουν όλοι μαζί μέρος σε μια γιορτή στο ακριτικό νησί του Αιγαίου.
Το κοινωνικό σκέλος καλύπτεται μέσα από την επαφή των παιδιών με ένα κοινωνικό περιβάλλον πολύ διαφορετικό από αυτό που έχουν συνηθίσει. Τα αποτελέσματα των δράσεων αυτών είναι δύσκολο να αξιολογηθούν άμεσα. Νομίζω ότι είναι μια παρακαταθήκη, μια επένδυση. Ένα είναι το σίγουρο, κάθε φορά που τα παιδιά των αποστολών θα ακούν για την 25η Μαρτίου ή για την 28η Οκτωβρίου, το μυαλό τους θα κάνει «μεγάλα ταξίδια».
Η πρωτοβουλία «Όπου Υπάρχουν Άγγελοι» θα συνεχιστεί για το 1ο Δημοτικό Βούλας; Ποιος ο επόμενος πιθανός προορισμός;
Όσο υπάρχει αυτή η ομάδα θέλω να πιστεύω ότι θα συνεχιστεί. Είναι δύσκολο για τους γονείς να θυσιάζουν τον προσωπικό τους χρόνο με τα παιδιά τους και να τον αφιερώνουν σε τέτοιες περίπλοκες και πολυδάπανες δράσεις. Το κάνουν, ωστόσο, με ανιδιοτέλεια και με ευχαρίστηση, διότι τώρα πια γνωρίζουν το αποτέλεσμα και πιστέψτε με, είναι εθιστική η χαρά των παιδιών.
Εσύ γιατί το κάνεις όλο αυτό; Ποιος είναι ο στόχος σου και ποια η κινητήριος δύναμή σου;
Ο στόχος μας είναι να προσθέσουμε στο ήδη εξαιρετικό πρόγραμμα των εκπαιδευτικών στο σχολείο μας επιπλέον βιωματικές εμπειρίες μάθησης. Επίσης να παρακινήσουμε και άλλους Συλλόγους να κάνουν το ίδιο γιατί πραγματικά αξίζει, και αν δεν το πιστεύουν ας το δοκιμάσουν μια φορά και θα το διαπιστώσουν γρήγορα.
Η κινητήριος δύναμή κάθε υγιούς Συλλόγου που δουλεύει με ανιδιοτέλεια και συνεργατικά με τους εκπαιδευτικούς είναι πάντα η ευημερία των παιδιών μας και της σχολικής κοινότητας γενικά.
Τώρα το πρώτο ερώτημα ας το αφήσουμε αναπάντητο….