Παρακολουθήσαμε μία από τις «Σχολές Γονέων» του Δήμου Αλίμου
Με μικρή δυστυχώς συμμετοχή από τους γονείς αλλά με τεράστιο ενδιαφέρον σε επίπεδο θεματολογίας διοργανώθηκαν - και τρέχουν ακόμα την εβδομάδα που διανύουμε- οι δωρεάν «σχολές γονέων» από τον Δήμο Αλίμου, όπου καταξιωμένοι επιστήμονες ενημερώνουν τους γονείς μεταξύ άλλων για τη βία, το bullying και την παραβατικότητα στις νέες ηλικίες. Το NouPou παρακολούθησε τη διάλεξη της Δευτέρας 10/6 στο 5ο Γυμνάσιο Αλίμου.
- 11/06/2024
- Κείμενο: Εμμανουέλα Ρουσσάκη
Ο Δήμος Αλίμου, σε συνεργασία με καταξιωμένους επιστήμονες και ειδικούς ψυχικής υγείας, οργάνωσε τις τελευταίες εβδομάδες -και έχει σκοπό να οργανώσει εκ νέου τη νέα σχολική χρονιά- δωρεάν «σχολές γονέων» για να ενημερώσει τους γονείς σχετικά με σύγχρονα θέματα που απασχολούν τα παιδιά αλλά και να λύσει δικές τους απορίες και προβληματισμούς.
Κυρίως με στόχο την πρόληψη της βίας, του bullying και της παραβατικότητας στις νεαρές ηλικίες, οργανώθηκαν σε κάθε Δημοτικό Σχολείο της πόλης αλλά και στο 5ο Γυμνάσιο Αλίμου (για όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια του Δήμου) 32 σεμινάρια με διάρκεια 2 ώρες το καθένα, όπου οι γονείς είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν άκρως ενδιαφέρουσες και επίκαιρες διαλέξεις από ειδικούς. Οι τελευταίες συναντήσεις της χρονιάς για τις Σχολές Γονέων του Δήμου Αλίμου έχουν οριστεί για την Τετάρτη 12/6.
Το NouPou παρευρέθηκε σε ένα από τα μαθήματα με θέμα «Σχολικός Εκφοβισμός: Πρόληψη και Αντιμετώπιση» με εισηγήτριες τις Αναστασία Δράκου, Κλινική Ψυχολόγο MSc και Πέρσα Καλαμπόγια, Ψυχολόγο MSc και Συστημική Οικογενειακή Θεραπεύτρια. Στο μάθημα ήταν παρούσα και η κυρία Ντόρα Δανοχρήστου, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας του Δήμου Αλίμου και Πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου Πρόληψης της Παραβατικότητας.
Η οργάνωση των σεμιναρίων
Η οργάνωση των «Σχολών Γονέων» γίνεται με πρωτοβουλία της Επιτροπής Πρόληψης της Παραβατικότητας του Δήμου Αλίμου.
Τα μαθήματα που διοργανώνονται έχουν ευρεία θεματολογία με πυρήνα τους προβληματισμούς των παιδιών και την ανάπτυξη της σχέσης τους με τους γονείς. Θέματα τα οποία θίγονται είναι: η διαχείριση του άγχους, του θυμού και της απώλειας τόσο από τα παιδιά όσο και από τους γονείς, ο σχολικός εκφοβισμός και η οριοθέτηση των συμπεριφορών του παιδιού για την ανάπτυξη μιας πιο ισορροπημένης σχέσης.
Στα σεμινάρια συμμετέχουν εθελοντικά ιδιώτες ψυχολόγοι, ψυχολόγοι που εργάζονται υπό την εποπτεία του ΟΚΑΝΑ αλλά και ειδικοί ψυχικής υγείας από την ΑμΚΕ ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων «ΑΓΚΑΛΙΑ», που έχει ως στόχο την παροχή δωρεάν υπηρεσιών ψυχικής υγείας στους κατοίκους του 11ου Τομέα Ψυχικής Υγείας Αττικής.
Έχει γίνει προσπάθεια τα μαθήματα να γίνονται σε ανθρώπινο επίπεδο, με ολιγομελή τμήματα ώστε οι συμμετέχοντες να μπορούν να συζητούν, να μοιράζονται τους προβληματισμούς τους και να λαμβάνουν κατά το δυνατόν εξατομικευμένη βοήθεια και συμβουλευτική.
Νέος κύκλος σεμιναρίων και επανίδρυση του θεσμού της «Σχολικής Διαμεσολάβησης»
Την πρόθεση της Επιτροπής και του Δήμου να συνεχίσουν τα σεμινάρια και κατά το νέο σχολικό έτος προκειμένου να ενημερώσουν και να βοηθήοσουν όσο το δυνατόν περισσότερους γονείς και παιδιά δήλωσε στο NouPou η κυρία Δανοχρήστου. Ο απώτερος στόχος είναι τόσο η εξάλειψη του bullying και της παραβατικότητας των μαθητών, αλλά και η δόμηση μιας πιο υγιούς οικογενειακής σχέσης.
«Οι γονείς πρέπει να καταλάβουν ότι οι συναντήσεις με ειδικούς δεν είναι ζήτημα καταστολής, δε χρεάζεται να υπάρχει κάποιο πρόβλημα για να απευθυνθούν οι γονείς στους ειδικούς. […] Ευελπιστούμε αυτή η πρωτοβουλία να ακουστεί από στόμα σε στόμα και στο μέλλον να έχουμε ακόμα περισσότερες συμμετοχές» ανέφερε η ίδια.
Η κυρία Δανοχρήστου εξέφρασε επίσης την επιθυμία της Επιτροπής να επαναφέρουν στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση τον θεσμό της «Σχολικής Διαμεσολάβησης» που είχε εφαρμοστεί στο παρελθόν με μεγάλη επιτυχία. Κατά τη «Σχολική Διαμεσολάβηση» οι μαθητές προσπαθούν μόνοι τους να λύσουν της διαφωνίες τους με βάση μια δομημένη διαδικασία στην οποία συμμετέχουν όλα τα παιδιά.
Σύμφωνα με αυτή τη μέθοδο επίλυσης εντάσεων, κάποιοι μαθητές, που αλλάζουν ανά περιόδους, ορίζονται Διαμεσολαβητές και σε περίπτωση που προκύψει κάποια διαφωνία ή περιστατικό βίας οποιοσδήποτε εμπλεκόμενος μπορεί να απευθυνθεί σε αυτούς. Οι διαμεσολαβητές συσκέπτονται, τα παιδιά επικοινωνούν και αποφασίζουν συλλογικά για την καλύτερη δυνατή επίλυση της διαμάχης. Με αυτόν τον τρόπο, καθίστανται υπεύθυνα για τους εαυτούς τους ενώ ενισχύεται η στήριξη μεταξύ των μαθητών.
Σχολικός Εκφοβισμός: Πρόληψη και Αντιμετώπιση
Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασαν οι ειδικές ψυχολόγοι της ΑμΚΕ «ΑΓΚΑΛΙΑ» κατά το σεμινάριο «Σχολικός Εκφοβισμός: Πρόληψη και Αντιμετώπιση», 1/3 των παιδιών πανελλαδικώς δηλώνουν ότι έχουν δεχθεί εκφοβισμό.
Είναι σημαντικό οι γονείς αλλά και τα παιδιά να γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά του σχολικού εκφοβισμού ώστε να μπορούν να διακρίνουν τέτοιες καταστάσεις. Πρόκειται για μια κατάσταση όπου ο θύτης και το θύμα έχουν διαφορά δύναμης, είναι επαναλαμβανόμενη και διαρκής, ενώ ο σκοπός είναι βλαπτικός. Αξίζει να σημειωθεί πως στην ενδοσχολική βία οι εμπλεκόμενοι είναι τρεις: ο θύτης, το θύμα και οι παρατηρητές, οι οποίοι συχνά νιώθουν ενοχές όταν μένουν αμέτοχοι ενώ παράλληλα λαμβάνουν το μήνυμα ότι πρέπει να φοβούνται αυτόν που φαίνεται δυνατότερος.
Κατά το σεμινάριο οι ειδικές ψυχολόγοι τόνισαν τη σημασία που έχει η παρατηρητικότητα των γονέων όσον αφορά κάποια αλλαγή συμπεριφοράς στα παιδιά ενώ σημείωσαν πως συχνά ο σχολικός εκφοβισμός και η πίεση που αυτός δημιουργεί επηρεάζουν τα παιδιά και σωματικά. Σε αυτές τις περιπτώσεις, πρέπει οι γονείς να ενισχύουν την εξωτερίκευση των συναισθημάτων με υγιή τρόπο και να δημιουργούν ένα ασφαλές περιβάλλον για το παιδί, ώστε αυτό να ξέρει πως μπορεί να βρει τη στήριξη που χρεάζεται.
Η αποδοχή του προβλήματος από τους γονείς είναι συχνά μια δύσκολη διαδικασία. Πολλές φορές οι γονείς διερωτώνται «γιατί αυτό να συμβαίνει στο δικό μου παιδί;». Κανείς, όμως, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τον εκφοβισμό μεμονωμένα. Οι συγκρούσεις είναι κομμάτι της ζωής, πρέπει, ωστόσο, γονείς και μαθητές να είναι εφοδιασμένοι με τα σωστά εργαλεία ώστε να τις αντιμετωπίσουν.
Γραμμές / Πλατφόρμα παρέμβασης κατά του σχολικού εκφοβισμού
Στο τέλος του μαθήματος οι ειδικές ψυχολόγοι παρείχαν στους παρευρισκόμενους τους διαθέσιμους τηλεφωνικόυς αριθμούς για τη στήριξη παιδιών που υφίστανται bullying αλλά και για γονείς που πρέπει να διαχειριστούν μια τέτοια κατάσταση. Ενημέρωσαν, επίσης, ότι λειτουργεί πλατφόρμα για την αναφορά περιστατικών σχολικού εκφοβισμού και την ενημέρωση γονέων και μαθητών, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας.
- 1056: Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS
- 16111: Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών
- 10454: Γραμμή Ελίζα
- stop-bullying.gov.gr: Υποβολή αναφορά και ενημέρωση για τον σχολικό εκφοβισμό