Γιατί αξίζει να ξεκινήσει ένα παιδί Kumon το καλοκαίρι;
Summer In The CityΗ πολυσυζητημένη μέθοδος μάθησης ανεβάζει τις δεξιότητες των παιδιών στα Μαθηματικά και τα Αγγλικά σε επόμενο level, τους διδάσκει να απολαμβάνουν τη γνώση και τα προετοιμάζει για το μέλλον τους.
- 14/06/2024
- Κείμενο: Κατερίνα Αντωνίου
- Φωτογραφίες: Φανή Τουμπουλίδου
Πώς μπορεί ένα παιδί Έκτης Δημοτικού να κατανοήσει Μαθηματικά επιπέδου Γυμνασίου; Είναι δυνατόν ένα πιτσιρίκι να μελετά με χαρά τα Αγγλικά του, σε καθημερινή βάση, ακόμα και το καλοκαίρι; Και γιατί όλοι μου οι φίλοι μιλούν για μια μέθοδο διδασκαλίας με το ασυνήθιστο όνομα «KUMON»;
Αυτά τα ερωτήματα θέλησα να απαντήσω μιλώντας με τους υπεύθυνους πέντε Κέντρων Μάθησης Kumon στα Νότια Προάστια (Γλυφάδας, Αλίμου, Καλλιθέας, Ηλιούπολης, Βάρης). Οι απαντήσεις που πήρα, με έπεισαν ότι πρόκειται για ένα μοντέλο μάθησης που αξίζει να δοκιμάσει κάθε παιδί – ειδικά από τη στιγμή που μπορεί να το κάνει ήδη από το καλοκαίρι, γεμίζοντας δημιουργικά και παραγωγικά τον ατέλειωτο ελεύθερο χρόνο του. Άλλωστε, τα Κέντρα Kumon πραγματοποιούν εγγραφές σε όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Τι ακριβώς είναι η μέθοδος KUMON;
Έλκοντας την καταγωγή της από την Ιαπωνία και την αγάπη ενός καθηγητή μαθηματικών για τον γιο του που δυσκολευόταν να ακολουθήσει το σχολικό πρόγραμμα, η μέθοδος KUMON έχει σαν βάση της τη σύντομη, καθημερινή ενασχόληση των παιδιών με το αντικείμενο εκμάθησης, μέσα από φυλλάδια ασκήσεων προσαρμοσμένα στο επίπεδό τους. Αποδεδειγμένα πια, μέσα από τις επιδόσεις εκατομμυρίων μαθητών από όλο τον κόσμο, η μέθοδος όχι μόνο καταφέρνει να κάνει «αδύναμους» μαθητές να συμβαδίσουν – και σταδιακά να ξεπεράσουν – κατά πολύ την τάξη τους, αλλά κυρίως τους διδάσκει έναν νέο τρόπο αντίληψης απέναντι στη γνώση, το διάβασμα και την προσπάθεια.
Η κ. Ιωάννα Λιούτα, υπεύθυνη του Κέντρου Μάθησης KUMON Γλυφάδας, μου ανέλυσε με απλά λόγια τα κύρια χαρακτηριστικά της μεθόδου-φαινόμενο, υπογραμμίζοντας εκτός των άλλων ότι «έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να ενσωματωθεί εύκολα στην καθημερινή ρουτίνα των παιδιών, ακόμη και αν είναι ήδη επιβαρυμένη από πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες ή τα μαθήματα του σχολείου».
Τα βασικά συστατικά της επιτυχίας της είναι τα παρακάτω:
⦁ Σύντομες καθημερινές ασκήσεις: Οι ασκήσεις Μαθηματικών ή Αγγλικών της KUMON διαρκούν 15-20 λεπτά την ημέρα. Αυτή η μικρή δέσμευση χρόνου διευκολύνει την ενσωμάτωσή τους στο καθημερινό πρόγραμμα του παιδιού χωρίς να επιβαρύνει σημαντικά τον χρόνο του.
⦁ Προσαρμοσμένο πρόγραμμα: Το πρόγραμμα είναι εξατομικευμένο ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες κάθε παιδιού. Αυτό σημαίνει ότι το παιδί προχωρά με τον δικό του ρυθμό, αποφεύγοντας τον υπερβολικό φόρτο εργασίας.
⦁ Αυτονομία στη Μάθηση: Η μέθοδος KUMON ενθαρρύνει την αυτονομία και την αυτοπειθαρχία. Τα παιδιά μαθαίνουν να δουλεύουν μόνα τους και να διαχειρίζονται τον χρόνο τους αποτελεσματικά, κάτι που μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη οργάνωση των υπόλοιπων υποχρεώσεών τους.
⦁ Μαθησιακά Κέντρα και Ευελιξία: Τα μαθησιακά Κέντρα KUMON λειτουργούν με ευέλικτα ωράρια και πολλά από αυτά παρέχουν επίσης online συνεδρίες, επιτρέποντας στα παιδιά να επιλέξουν ώρες που ταιριάζουν καλύτερα στο πρόγραμμά τους.
⦁ Ενίσχυση Δεξιοτήτων: Μέσα από τη συνεχή πρακτική και επανάληψη, τα παιδιά βελτιώνουν τις δεξιότητες τους στα Μαθηματικά και τα Αγγλικά, κάτι που συχνά οδηγεί σε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και λιγότερο χρόνο που χρειάζεται να αφιερώσουν σε αυτά τα μαθήματα στο σχολείο.
«Συνολικά», καταλήγει η κ. Λιούτα, «η μέθοδος KUMON ενσωματώνεται εύκολα στην καθημερινότητα των παιδιών, παρέχοντας ταυτόχρονα ουσιαστικά ενίσχυση στις δεξιότητές τους χωρίς να προσθέτει σημαντικό φορτίο».
KUMON και το καλοκαίρι
Είναι, όμως, οι μήνες των διακοπών κατάλληλοι για να κάνουμε την αρχή; Όπως μου εξήγησε η κ. Χρυσούλα Χατζηπαπά, υπεύθυνη του Κέντρου KUMON Αλίμου, πολλοί γονείς και μαθητές κάνουν αυτή ακριβώς την επιλογή. «Λόγω της καλοκαιρινής διακοπής των υπόλοιπων εξωσχολικών δραστηριοτήτων την περίοδο αυτή, οι μαθητές μπορούν αβίαστα να συνηθίσουν να εργάζονται για λίγη ώρα καθημερινά με τη μέθοδο και να επενδύσουν χρόνο που θα τους αποφέρει πολύ υψηλά αποτελέσματα τόσο εντός του καλοκαιριού, αλλά και στη συνέχεια κατά τη διάρκεια του χειμώνα», τονίζει.
Όπως σημειώνει, «η ολιγόλεπτη εργασία των παιδιών με τη μέθοδο KUMON αποτελεί ιδανικό δημιουργικό τρόπο απασχόλησης στη διάρκεια των διακοπών, που παράλληλα ωθεί τα παιδιά στο να αγαπούν τη μάθηση και να τη βλέπουν σαν παιχνίδι, πέρα από την καθημερινή σχολική μελέτη. Και επιπλέον, οι μαθητές μας τον Σεπτέμβριο ξεκινούν τα μαθήματα στο σχολείο πιο συντονισμένοι, έχοντας διατηρήσει για λίγη ώρα τη μάθηση στη ζωή τους κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού».
Ένα δώρο ζωής
Όμως, η μέθοδος KUMON είναι πολλά περισσότερα από μια μορφή ενισχυτικής διδασκαλίας. «Το πιο σημαντικό όφελος που μπορεί να προσφέρει σε ένα παιδί, σχετίζεται με τις δεξιότητες που αυτό αποκτά γύρω από τη μάθηση», μας λέει η κ. Τάνια Κρατημένου, υπεύθυνη του Κέντρου Μάθησης KUMON της Καλλιθέας. «Η συγκέντρωση, η οργάνωση, η συστηματικότητα, η ταχύτητα, η κριτική σκέψη είναι μόνο μερικά από τα προσόντα με τα οποία εφοδιάζεται μέσα από τη μέθοδο KUMON».
«Εκτός από το να μάθει Μαθηματικά και Αγγλικά, πρώτα και κύρια μαθαίνει να γίνεται ένας ανεξάρτητος μαθητής με αυτοπεποίθηση, με αυτονομία, με εμπιστοσύνη στον εαυτό του, εφόδια τα οποία τον συνοδεύουν όχι μόνο στη μαθητική του ζωή, αλλά και στην ενήλικη πορεία του», συνεχίζει.
«Γιατί στην KUMON η βαθιά παιδαγωγική σκέψη που απαιτείται για να γίνει η εξατομικευμένη ανάθεση των φυλλαδίων εργασιών δεν στοχεύει μόνο στο να διευκολύνει την πορεία ενός παιδιού στο σχολείο, αλλά και στο να το κάνει μια πολυσχιδή και ολοκληρωμένη προσωπικότητα. Η μέθοδος KUMON λύνει τα χέρια του μαθητή σε όλη την ακαδημαϊκή του πορεία, αλλά και στη μετέπειτα επαγγελματική του ζωή. Έτσι, ο γονέας που την επιλέγει, δεν προσφέρει στο παιδί του απλώς μια ακόμη δραστηριότητα, αλλά του κάνει στ’ αλήθεια ένα δώρο ζωής».
«Μαθαίνουμε στα παιδιά πώς να μαθαίνουν»
Στα παραπάνω υπερθεματίζει και η κ. Μυρσίνη Δήμου, υπεύθυνη του Κέντρου KUMON Ηλιούπολης, η οποία στέκεται επίσης στον ρόλο της εξατομικευμένης και βιωματικής μάθησης τόσο στα Μαθηματικά, όσο και στα Αγγλικά. «Ο σκοπός των παιδαγωγών της KUMON είναι να ανακαλύψουν το πνευματικό δυναμικό κάθε παιδιού ξεχωριστά και να το αναπτύξουν στο μέγιστο βαθμό», ξεκαθαρίζει. «Εργαλείο μας είναι το υλικό των προγραμμάτων Μαθηματικών και Αγγλικών αντίστοιχα, το οποία χρησιμοποιούμε εξατομικευμένα σε κάθε μαθητή».
«Τι σημαίνει αυτό; Κάθε μαθητής ξεκινά σε διαφορετικό σημείο μέσα στο πρόγραμμα ή στα προγράμματα που θα επιλέξει και προχωρά με τον δικό του ρυθμό. Ο παιδαγωγός επιλέγει την ποσότητα των φύλλων και τις επαναλήψεις, που θα χρειαστεί κάθε μαθητής, με βάση τις ικανότητές του και όχι την ηλικία ή τη σχολική του τάξη. Έτσι κάθε παιδί προχωρά ατομικά χωρίς να πρέπει να λύνει συγκεκριμένο υλικό με βάση την «ηλικιακή του τάξη». Όταν το υλικό που μελετά είναι κατάλληλο για εκείνο, μπορεί να προχωρά στην ύλη και να μαθαίνει με χαρά και κίνητρο».
Το πόσο γρήγορα ή αργά θα κινηθεί στα προγράμματα, εξαρτάται αποκλειστικά από το ίδιο το παιδί, σε μια δυναμική διαδικασία που εξελίσσεται παράλληλα με τις δεξιότητες του. Σκοπός είναι, όπως επισημαίνει η κ. Δήμου, «να ξεπεράσει το σχολικό του επίπεδο, όπου και θα μπορεί να βιώσει την έννοια της αυτομάθησης».
«Δάσκαλός του είναι το ίδιο το υλικό, τα παραδείγματα και η καθοδήγηση που λαμβάνει από τους παιδαγωγούς, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο», συμπληρώνει. «Με όλα τα παραπάνω στοχεύουμε στην ανάπτυξη της μνήμης, της συγκέντρωσης, της αυτοπεποίθησης και της ανεξαρτησίας των μαθητών μας. Δεν διδάσκουμε τα παιδιά. Τους μαθαίνουμε πώς να μαθαίνουν».
Επόμενο level
Τι σημαίνει, όμως, για ένα παιδί να προχωρά με ταχύτητες που ξεπερνούν την ηλικία του – και μάλιστα συχνά κατά πολύ; Την απάντηση μας δίνει η κ. Μαρία Κουτρουμπή, υπεύθυνη του Κέντρου KUMON Βάρης.
«Η εργασία πάνω από το σχολικό επίπεδο μέσω των προγραμμάτων Μαθηματικών και Αγγλικών της KUMON, ανοίγει νέους ορίζοντες για τους μαθητές, προσφέροντας μοναδικά οφέλη που ενισχύουν τόσο την ακαδημαϊκή τους πορεία όσο και την προσωπική τους ανάπτυξη. Για παράδειγμα, ένας μαθητής της πέμπτης τάξης μπορεί να δουλεύει σε Μαθηματικά που συνήθως διδάσκονται στην Έκτη τάξη ή το Γυμνάσιο. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές νιώθουν αυτοπεποίθηση και την ικανότητα να αυτό-διδάσκονται, διαχειριζόμενοι τον χρόνο τους και λύνοντας προβλήματα με αυτονομία και σιγουριά».
«Η πρόοδος τους σε πιο προχωρημένα θέματα όχι μόνο βελτιώνει τις σχολικές τους επιδόσεις αλλά και τους προετοιμάζει για τις μελλοντικές ακαδημαϊκές προκλήσεις, δίνοντάς τους ένα σημαντικό προβάδισμα», συνεχίζει. «Καθώς κατανοούν και εμβαθύνουν στις έννοιες, αναπτύσσουν την κριτική σκέψη και τη συστηματική προσέγγιση στη μάθηση. Δύο δεξιότητες που είναι ανεκτίμητες στη ζωή».
«Η καθημερινή εξάσκηση και η αφοσίωση στο πρόγραμμα οδηγούν σε μια βαθύτερη, σφαιρική γνώση, γεμίζοντας τους μαθητές με προσωπική ικανοποίηση και έμπνευση για συνεχή βελτίωση», τονίζει η κ. Κουτρουμπή. «Αυτή η διαδικασία όχι μόνο τους προετοιμάζει καλύτερα για το μέλλον αλλά και καλλιεργεί τις ακαδημαϊκές και προσωπικές τους δεξιότητες σε ένα ανώτερο επίπεδο, δίνοντάς τους τα εργαλεία να επιτύχουν τα όνειρά τους».
Τα Κέντρα Kumon στα νότια προάστια
* Καλλιθέα: Σωκράτους 228 | Τηλ. 2130454994. Υπεύθυνη: Τάνια Κρατημένου.
Facebook
Instagram
* Άλιμος: Θεομήτορος 3 | Τηλ. 2160042106. Υπεύθυνη: Χρυσούλα Χατζηπαπά.
Facebook
Instagram
* Γλυφάδα: Μυστρά 1Β | Τηλ. 2109649476. Υπεύθυνη: Ιωάννα Λιούτα.
Facebook
Instagram
* Βάρη: Πανός και Κέας | Τηλ. 2108993435. Υπεύθυνη: Μαρία Κουτρουμπή.
Facebook
Instagram
* Ηλιούπολη: Αγίου Κωνσταντίνου 68 | Τηλ. .2109768040. Υπεύθυνη: Μυρσίνη Δήμου.
Facebook
Instagram