Athens Riviera Summit: Οι μαρίνες αναπόσπαστο κομμάτι της τουριστικής ανάπτυξης – Τα εμπόδια για τους επενδυτές
Ανταπόκριση από το Athens Riviera Summit 2024: Το NouPou, Chief Local Media Sponsor της διοργάνωσης, μεταδίδει όσα λαμβάνουν χώρα στο Four Seasons Astir Palace Athens στον Αστέρα της Βουλιαγμένης, όπου διοργανώνεται το πρώτο Συνέδριο της Αθηναϊκής Ριβιέρας.
- 18/06/2024
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Ευρύτατες προοπτικές παρουσιάζουν οι λιμενικές εγκαταστάσεις μαρινών ανά την Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, αποτελώντας βασικό συστατικό για την εξέλιξη και ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα. Ωστόσο, αρκετά είναι τα ζητήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επενδυτές, κάτι που επισήμανε ο Managing Director της Lamda Marinas, Σταύρος Κατσικάδης, αναφερόμενος μεταξύ άλλων στην έλλειψη επενδύσεων τα προηγούμενα χρόνια, με αποτέλεσμα σημαντικό μέρος από τις χωροθετημένες μαρίνες να είναι κατώτερες ποιοτικά.
Ο managing director της Lamda Marinas (Μαρίνες Φλοίσβου, Αγίου Κοσμά, Κέρκυρας), Σταύρος Κατσικάδης, είπε χαρακτηριστικά ότι μέσα από τις μαρίνες δημιουργείται ένας πλούτος. «Ωστόσο δεν μπορούσαν στη διάρκεια της κρίσης οι επενδυτές να ρισκάρουν κεφάλαια με αποτέλεσμα να μην σχεδιάσουμε στρατηγικά και να μην επενδύσουμε. Στα βασικά προβλήματα του κλάδου είναι ότι οι χωροθετημένες μαρίνες είναι 150, αλλά λειτουργούν με ποιότητα μόλις οι 30 και οι 66 με χαμηλότερη ποιότητα. Επομένως υπάρχει δυστοκία και παρουσιάζεται ένα σημαντικό πρόβλημα, γιατί δεν έγιναν οι μαρίνες τα προηγούμενα χρόνια και γιατί δυσκολευόμαστε να γίνουν. Το χρονικό διάστημα χωροθέτησης και υλοποίησης των έργων είναι μεγάλο».
Φλουρής: Προτεραιότητα η βιωσιμότητα
O Γενικός Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, Μύρων Φλουρής αναφέρθηκε στις επιδόσεις του Τουρισμού και είπε ότι πρώτος στόχος είναι η βιωσιμότητα, καθώς «με όχημα τη βιωσιμότητα βλέπουμε τη λύση σε δομικά προβλήματα του τουριστικού προϊόντος, όπως η εποχικότητα, η ανθεκτικότητα των υποδομών, στο να λύνονται χωρικά θέματα ανάπτυξης καθώς και να ενισχύονται περιοχές με προοπτική να αναπτυχθούν».
Συμπλήρωσε ότι ειδικά στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού, προτεραιότητα αποτελεί η βιωσιμότητα, ενώ συμπλήρωσε ότι δημιουργείται παρατηρητήριο θαλάσσιου τουρισμού «μέσω του οποίου θέλουμε να συλλέγουμε δεδομένα με τη χρήση της τεχνολογίας και να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε πολιτικές που κινούνται προς την κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης».
ΤΕΚΑΛ: Το έργο της Astir Marina
Η ΤΕΚΑΛ είναι η εταιρεία που ειδικεύεται στην κατασκευή μαρινών, ενώ τελευταίο έργο της σε αυτόν τον τομέα είναι η Μαρίνα Βουλιαγμένης (Astir Marina). Την εταιρεία εκπροσώπησε η Χριστιάνα Ψαλτάκου. «Τα τελευταία χρόνια έχουμε μεγάλη εξειδίκευση στα λιμενικά έργα και μάλιστα έχουμε κάνει μεγάλα ιδιωτικά έργα σημαντικής προβολής. Από το 2009 έως και σήμερα είμαστε οι ανάδοχοι στα μεγάλα επενδυτικά έργα της Cosco. Αυτή τη στιγμή εκτελούμε τρία αλιευτικά καταφύγια στην Εύβοια καθώς και τρία μεγάλα λιμενικά έργα στη Β. Ελλάδα. Είναι μεγάλο προνόμιο η κατασκευή της Μαρίνας Βουλιαγμένης και αποδείξαμε έμπρακτα ότι μπορούμε να υλοποιήσουμε τη Μαρίνα Βουλιαγμένης, ένα εμβληματικό έργο – τοπόσημο με πολλές υποδομές», είπε η κυρία Ψαλτάκου.
Τόνισε επίσης ότι η Βουλιαγμένη παρουσιάζει μεγάλο αρχαιολογικό ενδιαφέρον. «Έχουμε δημιουργήσει 60 θέσεις ελλιμενισμού και με αυτόν τον τρόπο τοποθετείται η Ελλάδα στην ελίτ του mega yachting. Το χερσαίο κομμάτι εκτείνεται στα 50 στρέμματα και αναβαθμίζεται με εμπορικά καταστήματα, γραφεία διοίκησης και άλλες υποδομές. Ξέραμε όταν μπήκαμε σε αυτό το έργο, τη δυσκολία που υπήρχε λόγω των μεγάλων απαιτήσεων της νομοθεσίας. Εμείς με τη μεγάλη εμπειρία και τεχνογνωσία, εφαρμόσαμε πρακτικές και μεθόδους που έφεραν στο προσκήνιο την πρώτη μεγάλη μαρίνα στα πρότυπα της πράσινης και βιώσιμης ανάπτυξης», ανέφερε η κ. Ψαλτάκου, τονίζοντας παράλληλα πως «οι μαρίνες πρέπει να είναι παραγωγικές δυνάμεις, ένα τουριστικό προϊόν που θα γίνει πόλος ανάπτυξης της τουριστικής οικονομίας και ταυτόχρονα θα προάγει την πράσινη ανάπτυξη».
Δενδρινός: Η επένδυση της Olympic Marine στο Λαύριο
Από την πλευρά του ο Νικόλας Δενδρινός, Πρόεδρος της Olympic Marine που διαχειρίζεται τη Μαρίνα στο Λαύριο, σημείωσε ότι η εταιρεία του το 2019 εισήλθε στη νέα ημέρα με αναβάθμιση των υποδομών της. «Δώσαμε έμφαση στο κομμάτι της υπηρεσίας για να προσφέρουμε υπηρεσίες και συμπληρωματικές δραστηριότητες. Βρισκόμαστε σε ανατολικό σημείο της Ριβιέρας και έχουμε τη δυνατότητα να έχουμε περισσότερο χώρο σε σχέση με τις μαρίνες του Αλίμου ή των νοτίων προαστίων. Έχουμε αναπτύξει και ναυπηγείο που κατασκευάζουμε σκάφη με την επωνυμία Omikron. Βρισκόμαστε δίπλα σε ένα φανταστικό θαλάσσιο περιβάλλον και απευθυνόμαστε σε αμερικανικό και ευρωπαϊκό κοινό. Στόχος μας είναι να έχουμε πελάτες που δεν είναι μόνο από το χώρο της Ελλάδας».
Β. Βλάχος: Μία πόλη μέσα στην πόλη
Ως προς την πορεία του τουρισμού και τον ρόλο που έχουν οι μαρίνες σε αυτό το πλαίσιο, ο Βαγγέλης Βλάχος, Διευθυντής της Μαρίνας Αλίμου ανέφερε ότι η μαρίνα αποτελεί μία πόλη μέσα στην πόλη. «Ειδικά η δική μας μαρίνα παρουσιάζει τρία στρατηγικά πλεονεκτήματα, καθώς λόγω μορφολογίας είναι κοντά στο κέντρο της Αθήνας, προστατευμένη από τον καιρό και προσφέρει άνοιγμα προς τον Σαρωνικό. Υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη ζήτηση και προσπαθούμε να λάβουμε υπόψη το θέμα χωροθέτησης και νέων θέσεων ελλιμενισμού. Είναι σημαντική η συνεργασία σε ό,τι προσπαθούμε να κάνουμε ως επενδυτές και ως ιδιώτες μεταξύ τοπικής αυτοδιοίκησης και ιδιωτών. Δεν γίνεται να προχωράνε τα έργα χωρίς να υπάρχει μέσα σε αυτά η πόλη. Πρέπει και το κράτος να λύνει προβλήματα, να διώχνει τα εμπόδια και τα προσκόμματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και οι επενδυτές, ενώ κρίσιμο είναι το θέμα των αδειοδοτήσεων».