Athens Riviera Summit: Ηλεκτροκίνηση, οδικά έργα, σιδηρόδρομος στα έργα που «τρέχει» το υπουργείο Υποδομών
Ανταπόκριση από το Athens Riviera Summit 2024: Το NouPou, Chief Local Media Sponsor της διοργάνωσης, μεταδίδει όσα λαμβάνουν χώρα στο Four Seasons Astir Palace Athens στον Αστέρα της Βουλιαγμένης, όπου διοργανώνεται το πρώτο Συνέδριο της Αθηναϊκής Ριβιέρας.
- 20/06/2024
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Σε σειρά πρωτοβουλιών σε οκτώ επιμέρους άξονες με αντικείμενο την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μετάβαση σε ένα πράσινο μοντέλο υποδομών και μεταφορών, αναφέρθηκε ο Yπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας από το βήμα του Athens Riviera Summit. «Αποτελεί αναγκαιότητα να θωρακιστούμε απέναντι στην κλιματική αλλαγή αλλά και να εισέλθουν νέες τεχνολογίες στον τομέα των μεταφορών», τόνισε ο υπουργός.
«Χρειάζονται πρωτοβουλίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη μετάβαση στην πράσινη οικονομία και αναζητούνται πόροι σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και πόροι για να διασφαλίσουμε τη μετάβαση στην πράσινη πολιτική. Επομένως πρέπει να υπάρχουν πόροι στην Ευρωπαϊκή Ένωση στον τομέα των υποδομών και για τους δύο τομείς».
Ο ίδιος στάθηκε σε έρευνα που παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Λουξεμβούργο σύμφωνα με την οποία έως και το 2030, το 40% των εκπομπών CO2 θα προέρχεται από τις μεταφορές. «Ο ρόλος της πράσινης μετάβασης στις μεταφορές καθίσταται επιτακτικός τα επόμενα χρόνια», τόνισε.
Ακολούθως αναφέρθηκε στους 8 βασικούς άξονες όπου το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών έχει αναλάβει πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση της πράσινης μετάβασης.
Τα οδικά έργα
«Στον τομέα των οδικών έργων για να έχουμε πράσινες υποδομές, είναι κομβικός ο ρόλος του οδικού άξονα Ε65, τον οποίο παραδώσαμε πρόσφατα με τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, στο τμήμα έως την Καλαμπάκα. Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας ολοκληρώνεται έως το 2025, παρέχοντας πρόσβαση στην Εγνατία Οδό. Το Πάτρα Πύργος τρέχει με ταχείς ρυθμούς και σύντομα θα ανακοινώσουμε το 50% της αποπεράτωσης στη συνολική εκτέλεση του έργου και το 80% στο τέλος του 2024 και το πλήρες έργο έως το καλοκαίρι του 2025. Παράλληλα έχουν ξεκινήσει εργασίες σε μία σειρά από δρόμους. Όπως το Άμφισσα – Μπράλος και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης και αρκετοί ακόμη».
«Επίσης υπάρχουν μία σειρά από άλλα εμβληματικά έργα με πράσινη διάσταση. Το μετρό στη Θεσσαλονίκη θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024 με 13 σταθμούς, ενώ το β’ εξάμηνο του 2025 θα παραδοθούν και οι πέντε σταθμοί επέκτασης προς την Καλαμαριά. Πρόκειται για ένα πράσινο έργο που θα παραδοθεί στους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Ταυτόχρονα, προχωράει και η γραμμή 4 και στους μετροπόντικες στην Αθήνα, ενώ το 35% στο αεροδρόμιο Καστελίου έχει ήδη ολοκληρωθεί».
Τρίτος άξονας είναι τα έργα ύδρευσης, τα φράγματα και τα λιμενικά έργα. «Στις 14.00 στη Βουλή θα παρουσιάσουμε πριν υπογραφούν οι συμβάσεις και αφού περάσουν από υπουργικό συμβούλιο, σημαντικές παρεμβάσεις ύδρευσης σε όλη την Ελλάδα όπως η κατασκευή έργων σε νομούς Άρτας, Λευκάδας, αντιπλημμυρικά στο Λουτράκι, την Αμβρακία και την Αμφιλοχία συνολικού προϋπολογισμού 600 εκατ. ευρώ», συμπλήρωσε ο υπουργός.
Προχωράει η αποκατάσταση των καταστροφών στην Κ. Ελλάδα και τη Θεσσαλία εντός του καλοκαιριού
Τέταρτος άξονας: «Δεν έχουμε μόνο την ευθύνη να χτίσουμε πιο ανθεκτικές υποδομές αλλά και να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες τις κλιματικής αλλαγής. Μέσα στο καλοκαίρι προχωράμε στην αποκατάσταση των καταστροφών στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα. Αποκαταστάσεις της τάξεως των 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ . Η συνολική αποζημίωση που θα απαιτηθεί μαζί με τις αποκαταστάσεις στη Θεσσαλία ξεπερνάει τα 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ, γεγονός που δείχνει το μέγεθος του προβλήματος που έχουμε αν αντιμετωπίσουμε. Δρόμοι, σιδηροδρομικό δίκτυο, σχολεία. Τα έργα θα ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2025».
Πέμπτος άξονας στον οποίο αναφέρθηκε ο Χρήστος Σταϊκούρας και ταυτόχρονα πεδίο δόξης λαμπρό για επενδύσεις είναι ο ελληνικός σιδηρόδρομος. «Αφού μοιράστηκα σκέψεις για τους οδικούς άξονες, αν δείτε το χώρο και τη δομή της ελληνικής Επικράτειας, έχουμε ολοκληρώσει ήδη σημαντικές υποδομές στην Ελλάδα. Απόδειξη ότι δεν έχουμε ατυχήματα και δυστυχήματα στους κεντρικούς οδικούς άξονες. Το πρόβλημα έχει μεταφερθεί σε αστικούς άξονες και σε μοτοσυκλέτες. Πρέπει όμως να επικεντρώσουμε στον σιδηρόδρομο. Η Ελλάδα συνδέει λιμάνια, ΒΙΠΕ και σιδηρόδρομο. Ο σιδηρόδρομος χρηματοδοτείται ως πράσινο μέτρο μεταφοράς. Η Σερβία θέλει πρόσβαση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και η Βουλγαρία στην Αλεξανδρούπολη».
«Πρέπει εκτός της αποκατάστασης των φυσικών καταστροφών στο βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο, να επενδύσουμε στη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Ευρώπη για τον ένα άξονα και μέσω του Προμαχώνα (Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας) και τον δεύτερο που συνδέει Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο. Έχουμε καταθέσει πρόταση στην ΕΕ για τη σημαντική χρηματοδότηση αυτών των σιδηροδρομικών παρεμβάσεων. Χρειάζεται να συνεργαστούμε ακόμα περισσότερο με τον ιδιωτικό τομέα για να κάνουμε ακόμα περισσότερες επενδύσεις στον σιδηροδρομικό τομέα».
Ο έκτος άξονας στον οποίο αναφέρθηκε ο υπουργός, αφορά παρεμβάσεις σε υφιστάμενα έργα που θα πρέπει να αξιολογηθεί η ανθεκτικότητά τους. «Όπως είναι οι γέφυρες που αποτελούν το 2%-3% των χιλιομέτρων του οδικού δικτύου, αποτελούν όμως το 30% του κόστους κατασκευής αυτών των έργων. Έχουμε περίπου 5.000 γέφυρες και δεν ξέρουμε την ανθεκτικότητά τους. Για πρώτη φορά αναπτύσσεται εθνικό δίκτυο γεφυρών και κανονισμός επιθεώρησης και συντήρησής τους. Παράλληλα υπάρχει πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης για Έξυπνες Γέφυρες, ούτως ώστε να επιθεωρήσουμε την ανθεκτικότητά τους».
Ανανέωση του στόλου λεωφορείων σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη
Ο έβδομος άξονας αφορά τις μεταφορές. «Εξαιρετικά σημαντικό στοιχείο όταν το 40% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα θα προέρχεται από τις μεταφορές. Πρέπει να πρασινίσουμε το στόλο των μεταφορικών οχημάτων, καθώς έχουμε τον γηραιότερο στόλο λεωφορείων με μέσο όρο ηλικίας 18 έτη όταν ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 13 έτη. Κινούμαστε μεθοδικά και με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση στο πεδίο των αστικών συγκοινωνιών. Για πρώτη φορά μετά από 15 χρόνια ξεκινήσαμε την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων. Ίσως να έχετε παρατηρήσει ότι 250 ηλεκτρικά λεωφορεία κινούνται στους δρόμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Έως το τέλος του 2025 θα έχουμε ολοκληρώσει την προμήθεια 300 επιπλέον λεωφορείων φυσικού αερίου στην Αθήνα μέσα από δύο διεθνείς διαγωνισμούς που έχουν υπογραφεί ήδη συμβάσεις. Τις επόμενες εβδομάδες ξεκινάει νέος διαγωνισμός για την προμήθεια 700 ηλεκτρικών λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη και τρόλεϊ για την Αθήνα. Επίσης θα προστεθούν ακόμα 50 λεωφορεία με καύσιμο το υδρογόνο. Επιπροσθέτως θα γίνουν διαγωνισμοί για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΑ. Έως το τέλος του 2024 θα κυκλοφορούν 96 και 115 νέα λεωφορεία σε ανατολική και δυτική Αττική μέσα από νέο ανάδοχο που βρήκαμε μέσα από διαγωνισμό που έχει ήδη τρέξει. Επίσης υπάρχουν και τα leasing με 300 και 164 λεωφορεία για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Για πρώτη φορά υπάρχει ολιστική προσέγγιση για την ανανέωση του συνόλου του στόλου των λεωφορείων έως το τέλος του 2027».
Ο τελευταίος άξονας πρωτοβουλιών αφορά στην ηλεκτροκίνηση. «Εκτός από τον στόλο των λεωφορείων πρέπει να ενισχυθεί η ηλεκτροκίνηση στα οχήματα. Το ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά 2’ έχει ξεμπλοκάρει και κάθε μήνα πληρώνονται σημαντικά ποσά σε δικαιούχους. Δεν υπάρχουν πλέον γκρίνιες από δικαιούχους ότι δεν πληρώνονται. Κάθε μήνα πληρώνονται 4 εκατομμύρια σε πολίτες για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Επίσης παρέχουμε πρόσθετα κίνητρα για την απόσυρση των οχημάτων. Ωστόσο δεν αρκεί αυτό καθώς χρειάζεται και ο σταθμός φόρτισης. Στόχος είναι να αξιοποιήσουμε πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για να ενισχύσουμε τους σταθμούς φόρτισης, με ποσό 80 εκατομμυρίων ευρώ».