Αστικός Περίπατος: Πότε θα είναι έτοιμος ο ενιαίος πεζόδρομος-ποδηλατόδρομος στην Αθηναϊκή Ριβιέρα
Όσα ξέρουμε για τα έργα που θα υλοποιηθούν και το χρονοδιάγραμμα του Αστικού Περιπάτου, λίγες ώρες πριν την υπογραφή της σχετικής Σύμβασης στον Άλιμο, που προκάλεσε την αντίδραση του Δημάρχου Ελληνικού - Αργυρούπολης
- 15/07/2024
- Κείμενο: Εμμανουέλα Ρουσσάκη
Σήμερα, Δευτέρα 15 Ιουλίου, στις 20:00, στον Άλιμο, θα πραγματοποιηθεί παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, η υπογραφή της σύμβασης για τη δημιουργία του ενοποιημένου ποδηλατόδρομου και πεζόδρομου που θα ενώνει το παραλιακό μέτωπο από την Καλλιθέα μέχρι το δημαρχείο του δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης. Από την εκδήλωση θα λάμψει διά της απουσίας του ο δήμαρχος Ελληνικού – Αργυρούπολης καθώς, όπως γνωστοποίησε με μια αιφνιδιαστική ανακοίνωση πριν από μερικές μέρες, ο Δήμος τάσσεται κατά του μεγάλου έργου.
Τι περιλαμβάνει ο «Αστικός Περίπατος – Αθηναϊκή Ριβιέρα»
Η Αθηναϊκή Ριβιέρα είναι η ακτογραμμή μήκους περίπου 70 χιλιόμετρων που βρίσκεται στο νοτιοανατολικό τμήμα του νομού Αττικής και εκτείνεται από το λιμάνι του Πειραιά έως το ακρωτήριο του Σουνίου.
Ο «Αστικός Περίπατος-Αθηναϊκή Ριβιέρα», όπως είναι ο τίτλος του έργου, στοχεύει στη δημιουργία ενιαίας αστικής ακτογραμμής στο Νομό Αττικής, που θα εκτείνεται από τον ανισόπεδο κόμβο Ποσειδώνος – Κηφισού του Δήμου Μοσχάτου έως το Δημαρχείο του Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης. Για την εξυπηρέτηση αυτού του σκοπού πρόκειται να κατασκευαστεί ενιαίο δίκτυο ποδηλατόδρομου και πεζόδρομου διασχίζοντας έξι Δήμους (Καλλιθέας, Π. Φαλήρου, Αλίμου, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γλυφάδας, Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης). Υπάρχει επιπλέον το τμήμα από το λιμάνι του Πειραιά έως το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, μήκους περίπου 4 χλμ., που θα υλοποιηθεί ως ξεχωριστό έργο κατασκευής ποδηλατοδρόμου – πεζοδρόμου από τον Δήμο Πειραιά ενώ γενικά η υλοποίηση του έργου με την εμπλοκή δήμων, της Περιφέρειας και άλλων φορέων είναι περίπλοκη.
Το εκτιμώμενο μήκος του έργου, του οποίου τη μελέτη έχει αναλάβει η Μονάδα Ωρίμασης Έργων σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, την Περιφέρεια Αττικής, τους Δήμους της περιοχής και την ΕΤΑΔ, ανέρχεται σε 13,5 χιλιόμετρα και χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Το συνολικό μήκος του «Αστικού Περιπάτου» (μαζί με το κομμάτι προς τον Πειραιά) υπολογίζεται σε 22 χιλιόμετρα, όμως η κατασκευή του θα γίνει τμηματικά, με την Περιφέρεια Αττικής, τους Δήμους της περιοχής και ιδιώτες να αναλαμβάνουν μέρος του έργου, μήκους περίπου 9 χιλιομέτρων.
Όπως αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ, στόχος του έργου είναι η δημιουργία ενός αναβαθμισμένου ελεύθερου δημόσιου χώρου, που αποδίδεται στους πεζούς και τους ποδηλάτες όλου του λεκανοπεδίου. Η παρέμβαση στοχεύει στη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος μέσω της αναβάθμισης της ποιότητας του αστικού χώρου και της προσέλκυσης νέων λειτουργιών οικονομικών δραστηριοτήτων, έχοντας ταυτόχρονα θετικό αντίκτυπο στο φυσικό περιβάλλον των αστικών κέντρων, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και επιτυγχάνοντας σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας που θα συμβάλλει στη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Οι εμπλεκόμενοι Δήμοι και οι υποχρεώσεις τους
Ο Αστικός περίπατος στην Αθηναϊκή Ριβιέρα ωστόσο πρέπει να συντονιστεί και με άλλες εργασίες ανάπλασης που «τρέχουν» αυτή τη στιγμή στο παραλιακό μέτωπο. Μια εξ αυτών είναι και η επένδυση στο Ελληνικό, ώστε ο περίπατος να έχει ενιαία μορφή και προδιαγραφές. Επιπλέον, η εμπλοκή έξι διαφορετικών δήμων και πολλών φορέων, ομολογουμένως περιπλέκει την υλοποίησή του και ήδη έχει δημιουργήσει διαφωνίες.
Το έργο της Περιφέρειας Αττικής, συνολικού προϋπολογισμού 19,13 εκ. ευρώ, που θα αναδείξει την Αθηναϊκή Ριβιέρα, είναι ενταγμένο στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ( ΕΣΑΑ) με τίτλο « SUB3. Αθηναϊκή Ριβιέρα» και διατρέχει έξι παραλιακούς δήμους (Παλαιό Φάληρο, Άλιμο, Ελληνικό-Αργυρούπολη, Γλυφάδα και Βάρη-Βούλα-Βουλιαγμένη).
Όσον αφορά στα 9 χιλιόμετρα του θα κατασκευαστούν από την Περιφέρεια Αττικής, τους Δήμους της περιοχής και από ιδιώτες, θα ισχύσουν τα εξής:
- Το τμήμα από το λιμάνι του Πειραιά έως το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), μήκους περίπου 4 χλμ., θα υλοποιηθεί ως ξεχωριστό έργο κατασκευής ποδηλατοδρόμου – πεζοδρόμου, από τον Δήμο Πειραιά.
- Το τμήμα από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) έως τα Ολυμπιακά Ακίνητα, μήκους περίπου 1,5 χιλιομέτρου, θα υλοποιηθεί ως μέρος του έργου της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, με αναθέτουσα αρχή την Περιφέρεια Αττικής.
- Το τμήμα που διέρχεται από τη Μαρίνα Αλίμου – συγκεκριμένα 1 χιλιόμετρο ποδηλατοδρόμου – πεζοδρόμου εντάσσεται στις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου της από 2020 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ και του ΤΑΙΠΕΔ, του Ελληνικού Δημοσίου, της ΕΤΑΔ και του παραχωρησιούχου «ΜΑΡΙΝΑ ΑΛΙΜΟΥ – ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΝΕΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ ΑΛΙΜΟΥ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ», σύμφωνα και με την έγκριση του γενικού σχεδιασμού της Μαρίνας Αλίμου (από 13.08.2018 π.δ. – ΑΑΠ 172).
- Τμήμα του έργου, μήκους 800 μ. διέρχεται εντός των ακινήτων της επένδυσης του Ελληνικού. Στην παρούσα φάση διερευνάται ο τρόπος και ο φορέας υλοποίησης του εν λόγω τμήματος.
- Τμήμα που διέρχεται από τον Δήμο Γλυφάδας, μήκους περίπου 2 χλμ., υλοποιείται ως μέρος του ξεχωριστού έργου με τίτλο «Ανάπλαση Παραλιακού Μετώπου Γλυφάδας», με αναθέτουσα αρχή τον Δήμο Γλυφάδας.
Ο Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης τάσσεται ανοιχτά κατά του έργου
Με μια αιχμηρή ανακοίνωση, που εκδόθηκε με αφορμή την εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του Αστικού Περιπάτου, ο Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης «αδειάζει» το μεγάλο έργο.
Όπως φαίνεται, ο Δήμαρχος Ελληνικού Αργυρούπολης, Γιάννης Κωνσταντάτος, δεν έχει την πρόθεση να παραστεί καθώς το συγκεκριμένο έργο αποφασίστηκε και διαμορφώθηκε, όπως καταγγέλλει, χωρίς τη συμμετοχή του Δήμου.
Η βασική αντίθεση του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης με την κατασκευή του ποδηλατόδρομου και πεζόδρομου στο παραλιακό μέτωπο είναι ότι όσον αφορά την περιοχή του Ελληνικού, το έργο θα περνάει από την απέναντι μεριά της παραλίας μπαίνοντας σε γειτονιές που βρίσκονται στο εσωτερικό του Δήμου και καθιστώντας άστοχη την έννοια του «ενιαίου παραλιακού μετώπου» στην οποία προσβλέπει. «Πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία που αφορά μόνο το Δήμο Ελληνικού Αργυρούπολης, το να έχουμε έναν πεζόδρομο και έναν ποδηλατόδρομο που δε θα βρίσκεται δίπλα στην παραλία αλλά απέναντι στις γειτονιές της πόλης» αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Εκτός αυτού, ο Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης καταγγέλει πως ποτέ δεν κλήθηκε για να συμμετάσχει στις συζητήσεις και τις μελέτες για το έργο. Ως αποτέλεσμα, το σχέδιο δεν πληροί της προϋποθέσεις που έχει θέσει το Δημοτικό Συμβούλιο Ελληνικού-Αργυρούπολης ενώ δεν έχουν συμπεριληφθεί σε αυτό τα έργα ανάπλασης που αιτήθηκε ο Δήμος. «Την ίδια στιγμή, επτά μήνες τώρα, ουδείς από την Περιφέρεια Αττικής μας κάλεσε για να συζητήσουμε το έργο και να συμπεριληφθούν στη μελέτη αυτού οι προϋποθέσεις που έχουμε θέσει ως Δημοτικό Συμβούλιο προκειμένου να είναι αποδεκτό και από εμάς […] Δυστυχώς, ουδείς έχει δεσμευτεί εγγράφως απέναντί μας με αποτέλεσμα το έργο που θα υπογραφεί την Δευτέρα να μην συμπεριλαμβάνει τα έργα ανάπλασης που αιτηθήκαμε» αναφέρει στην ανακοίνωσή του ο Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης.
Μάλιστα, η δημοτική αρχή ανακοίνωσε πως επιφυλάσσεται να κινηθεί νομικά κατά του έργου, το οποίο θα υλοποιηθεί σε μια γειτονιά η οποία έχει, όπως αναφέρεται, επιβαρυνθεί από τα έργα της επένδυσης του Ελληνικού. «Η απουσία μας είναι συμβολικής και ουσιαστικής σημασίας, ένα ηχηρό μήνυμα προς όλους αυτούς που νομίζουν ότι αποφασίζουν για εμάς, χωρίς εμάς και χωρίς να εκφράζουν ρητές δεσμεύσεις που εξασφαλίζουν ποιότητα ζωής των κατοίκων μας», κλείνει η ανακοίνωση του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης.
Ποια είναι η ZitaKat που θα φτιάξει μέρος του Αστικού Περιπάτου
Μέρος του έργου έχει ανατεθεί από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (ΜΣΣΣ) του ΤΑΙΠΕΔ στην εταιρία ZitaKat, η οποία αναδείχθηκε μειοδότης σε αντίστοιχο διαγωνισμό, με προσφορά λίγο πάνω από τα 16 εκατ. ευρώ, με το επόμενο βήμα, την υπογραφή της σύμβασης να αναμένεται στις 15 Ιουλίου παρουσία του Πρωθυπουργού.
Η ZitaKat ιδρύθηκε το 2002 με έδρα τον Πειραιά και είναι μία ταχύτατα αναπτυσσόμενη εταιρία με δραστηριότητα σε δημόσια και ιδιωτικά έργα. Αυτά αφορούν κυρίως έργα υποδομών και αναπλάσεων, όπως για παράδειγμα σε κοινόχρηστους χώρους όπως δρόμους, πλατείες και πάρκα, διατηρώντας δυνατό portfolio και όνομα στον κλάδο. Είναι μάλιστα εγγεγραμμένη στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (Μ.Ε.ΕΠ.), ενώ προχωρά και σε μεγαλύτερου βεληνεκούς έργα όπως λιμάνια, κτίρια, δίκτυα άρδευσης και αντιπλημμυρικής προστασίας, διαχείριση αποβλήτων και αποκατάσταση του περιβάλλοντος, αν και κατέχει ιδιαίτερη εξειδίκευση στις ανακαινίσεις κοινόχρηστων χώρων και πρασίνου.
Τα έργα της απλώνονται σε όλη την Ελλάδα, από την Αθήνα και τα νότια προάστια, μέχρι τον Κορυδαλλό, την Αχαΐα και τα Αντικύθηρα. Η ZitaKat ενεπλάκη μάλιστα στη δημιουργία του νέου κοιμητηρίου Γλυφάδας, με την προμήθεια νέων μαρμάρινων υλικών. Συνολικά, απαριθμεί αυτή τη στιγμή 330 projects, με ανθρώπινο δυναμικό της τάξης των 150 εργαζομένων.
Οπως δήλωσε στο πλαίσιο του Τhe Athens Riviera Sustainability Dialogue, στο Athens Riviera Summit, η Managing Director της ZITAKAT, τα υλικά που θα χρησιμποιηθούν για την κατασκευή του έργου ακολουθούν τις αρχές της βιωσιμότητας ενώ εκμεταλλεύονται ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το υλικό με το οποίο θα στρωθεί ο πεζόδρομος είναι φυσικό, ενώ όλες οι παρεμβάσεις που γίνονται στην περιοχή είναι ήπιες και προσαρμοσμένες στο περιβάλλον.
Πότε αναμένεται να είναι έτοιμος ο Αστικός Περίπατος
Σε πρόσφατες δηλώσεις του, ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς τοποθέτησε την ολοκλήρωση του έργου Αστικός Περίπατος-Αθηναϊκή Ριβιέρα μέχρι το φθινόπωρο του 2025.
«Σε ενάμιση χρόνο από σήμερα, δίνουμε σάρκα και οστά σε ένα όραμα δεκαετιών, παραδίδοντας στους πολίτες της Αττικής έναν αναβαθμισμένο, ελεύθερο δημόσιο χώρο, που αναδεικνύει την ομορφιά της Αθηναϊκής Ριβιέρας και αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών», δήλωσε στις αρχές του Ιουλίου (2024) στη Real News ο Νίκος Χαρδαλιάς.
Οπως επεσήμανε, «η πρωτοβουλία αυτή αντικατοπτρίζει τον οραματικό σχεδιασμό μας για την Αττική του μέλλοντος, καθώς συνδυάζει όλες τις παραμέτρους που χαρακτηρίζουν ένα έργο πνοής. Η προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, στην οποία το ποδήλατο κατέχει εξέχουσα θέση, συναντά την αισθητική και λειτουργική ενοποίηση ενός προνομιακού χώρου της Αττικής, εξασφαλίζοντας απόλυτη προσβασιμότητα σε όλους τους πολίες. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την ανάδειξη της φυσικής ομορφιάς του παραλιακού μετώπου, την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος και την παροχή του αυτονόητου δικαιώματος κάθε πολίτη στον δημόσιο χώρο. Ολα αυτά τα στοιχεία που θέτουν τις βάσεις για την ποιοτική αναβάθμιση της καθημερινότητάς μας».