Άλιμος: Πώς θα είναι ο νέος ποδηλατόδρομος που σχεδιάζει ο δήμος και θα καταλήγει στην παραλιακή
Ο νέος ποδηλατόδρομος του Αλίμου θα συνδέει τον δήμο με το παραλιακό μέτωπο και θα ενώνεται με τον ενιαίο πεζόδρομο-ποδηλατόδρομο που ετοιμάζεται στην Αθηναϊκή Ριβιέρα - Σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την κατασκευή του - Ποιες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις θα γίνουν
- 23/08/2024
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Σε εξέλιξη βρίσκεται αυτή την περίοδο ο διαγωνισμός για την κατασκευή ποδηλατοδρόμου, ο οποίος θα ξεκινάει από το μετρό Αλίμου και θα φτάνει έως την παραλιακή λεωφόρο Ποσειδώνος, συνδέοντας με αυτόν τον τρόπο τον δήμο Αλίμου με το παραλιακό μέτωπο και προσφέροντας έναν αστικό ποδηλατόδρομο εντός της πόλης στους δημότες, κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής.
Ο προϋπολογισμός για τον διαγωνισμό που τρέχει αυτή τη στιγμή ανέρχεται σε συνολικά 3 εκατομμύρια ευρώ με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σημειώνεται ότι η διοίκηση του δήμου Αλίμου είχε επιδιώξει και κατά το παρελθόν τη δημιουργία ποδηλατόδρομου, η οποία ωστόσο συνάντησε τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης και εν τέλει δεν υλοποιήθηκε.
Με βάση τον σχεδιασμό ο ποδηλατόδρομος του Αλίμου θα διέρχεται από τις οδούς Μαυρομιχάλη, Κουμουνδούρου, Ελευθερίου Βενιζέλου, Ηρώος Μάτση, την λεωφόρο Ιωνίας, την οδό Ελεύθερου Ανθρώπου, θα φτάνει έως και τον πεζόδρομο Αγίου Δημητρίου και την οδό Καρναβιά έως την πλατεία Καρατζά. Στη συνέχεια θα εισέρχεται στην Παύλου Μελά και θα καταλήγει στη λεωφόρο Ποσειδώνος και τη στάση του τραμ.
Οι υποψήφιοι ανάδοχοι έχουν προθεσμία να καταθέσουν τις προσφορές τους έως και τις 26 Αυγούστου, ενώ η αποσφράγιση των προσφορών θα γίνει στις 29 Αυγούστου. Ο χρόνος εκτέλεσης του έργου είναι 12 μήνες από τη στιγμή υπογραφής της σύμβασης κατασκευής.
Σύνδεση με τον κεντρικό ποδηλατόδρομο της παραλιακής
Ο ποδηλατόδρομος του Αλίμου, αν και ανεξάρτητο έργο από τον κεντρικό ποδηλατόδρομο της λεωφόρου Ποσειδώνος, αποτελεί μέρος των επιμέρους αστικών αναπλάσεων που σχεδιάζουν δήμοι των νοτίων προαστίων με τη δημιουργία αστικών ποδηλατόδρομων στο εσωτερικό τους.
Οι εν λόγω ποδηλατόδρομοι θα «επικοινωνούν» με τον κεντρικό πεζόδρομο – ποδηλατόδρομο της παραλιακής, συνολικού μήκους 18 χιλιομέτρων από την Εσπλανάδα στην Καλλιθέα έως το δημαρχείο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, που υλοποιείται από την Περιφέρεια Αττικής. Θυμίζουμε ότι το συγκεκριμένο έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025.
Συνολικό μήκος διαδρομής 4.600 μέτρα
Tο συνολικό μήκος της ποδηλατικής διαδρομής είναι 4.600 μέτρα, συμπεριλαμβανομένων των προαναφερόμενων οδών ήπιας κυκλοφορίας, τους οποίους προτείνει η μελέτη για διέλευση του ποδηλάτου. Στη διαδρομή του ποδηλατοδρόμου βρίσκονται, εκτός από ζώνες αμιγούς κατοικίας, πληθώρα σημείων ενδιαφέροντος της πόλης, όπως το 2ο Γυμνάσιο και το 2ο Λύκειο Αλίμου, το 2ο και 7ο Δημοτικό Σχολείο Αλίμου, το 4ο Δημοτικό Σχολείο Αλίμου, το ανοικτό και το κλειστό γήπεδο μπάσκετ καθώς και το ανοικτό γήπεδο ποδοσφαίρου.
Τα έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν
Για την υλοποίηση του έργου και με βάση τη σχετική μελέτη, προβλέπεται η δημιουργία πεζοδρόμων, ποδηλατοδρόμων και οδών ήπιας κυκλοφορίας, η διαπλάτυνση υφιστάμενων πεζοδρομίων, εργασίες συντήρησης και αντικατάστασης των υλικών δαπεδόστρωσης και των κρασπέδων των πεζοδρομίων, καθώς και του οδοστρώματος, η οριοθέτηση και διαμόρφωση υφιστάμενων ζωνών παρόδιας στάθμευσης.
Στο πλαίσιο του έργου είναι προγραμματισμένο να γίνουν: προσθήκη φυτεύσεων (χαμηλού πρασίνου ἡ δεντροστοιχιών), εργασίες και επεμβάσεις για την προσβάσιμη μετακίνηση στον χώρο των ατόμων με αναπηρία και των εμποδιζόμενων ατόμων, όπως τοποθέτηση οδηγού τυφλών και ραμπών, χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης αναπηρικών αυτοκινήτων κλπ.
Συνολικά προβλέπεται να κατασκευαστεί ένα ολοκληρωμένο δίκτυο ποδηλάτου παράλληλα με τον πεζό στο επίπεδο του πεζοδρομίου ή στο οδόστρωμα παράλληλα με την κίνηση των οχημάτων. Σκοπός είναι εκτός της ευρύτερης αστικής ανάπλασης που μπορεί να φέρει ένα τέτοιο έργο, να διασφαλιστεί η ασφαλής κίνηση πεζών και ποδηλάτων.
Οι κυκλοφοριακές παρεμβάσεις που θα γίνουν εντός του δήμου
Σύμφωνα με τα όσα προτείνονται στη μελέτη, οι απαιτούμενες παρεμβάσεις για την εφαρμογή του δικτύου ποδηλατοδρόμου είναι οι εξής:
-Οδός Μαυρομιχάλη: Θα παραμείνει η υφιστάμενη κυκλοφοριακή ρύθμιση με διπλή κατεύθυνση κυκλοφορίας και θα πραγματοποιηθεί αναδιαμόρφωση διατομής της οδού για τη δημιουργία διαδρόμου ποδηλάτου επί του πεζοδρομίου πλάτους 1,50 μέτρου πλάτος λωρίδων κυκλοφορίας οχημάτων 3,50 μέτρων ανά κατεύθυνση. Επιτρέπεται η στάθμευση σε εσοχές στις δύο κατευθύνσεις του δρόμου.
-Οδός Κουμουνδούρου: Σχεδιάζεται η διατήρηση της υφιστάμενης κυκλοφοριακής ρύθμισης με μονή κατεύθυνση κυκλοφορίας προς τον βορρά. Προβλέπεται η αναδιαμόρφωση διατομής για τη δημιουργία διαδρόμου ποδηλάτου πλάτους 1,50 μέτρου επί του πεζοδρομίου και λωρίδα κυκλοφορίας οχημάτων πλάτους 3,50μ. Επιτρέπεται η στάθμευση σε εσοχές εκατέρωθεν της οδού.
-Οδός Ελευθερίου Βενιζέλου: Θα διατηρηθεί η σημερινή κυκλοφοριακή διάταξη με μονή κατεύθυνση κυκλοφορίας προς το νότο αλλά και τα υφιστάμενα πεζοδρόμια και εσοχές στάθμευσης. Θα δημιουργηθεί λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτου στο πεζοδρόμιο με πλάτος 1,50 μέτρου. Το πλάτος λωρίδας κυκλοφορίας οχημάτων θα κυμαίνεται μεταξύ 3,50 και 4,00 μέτρων.
-Οδός Ηρώος Μάτση: Η μελέτη προβλέπει τη διατήρηση υφιστάμενης κυκλοφοριακής ρύθμισης με διπλή κατεύθυνση κυκλοφορίας. Θα γίνει αναδιαμόρφωση διατομής οδού για τη δημιουργία διαδρόμου ποδηλάτου επί του πεζοδρομίου, πλάτους 1,50 μέτρου. Το πλάτος λωρίδων κυκλοφορίας οχημάτων θα ανέλθει στα 4 μέτρα ανά κατεύθυνση. Επιτρέπεται η στάθμευση σε εσοχές εκατέρωθεν της οδού.
-Λεωφόρος Ιωνίας: Προγραμματίζεται η διατήρηση της υπάρχουσας κυκλοφοριακής ρύθμισης με διπλή κατεύθυνση κυκλοφορίας καθώς και αναμόρφωση της διατομής οδού για τη δημιουργία διαδρόμου ποδηλάτου πλάτους 1,50 μέτρου με επέκταση πεζοδρομίου στο ρεύμα προς βορρά. Θα διατηρηθούν δύο λωρίδες κυκλοφορίας πριν από τον κόμβο με την Ηρώος Μάτση με μείωση του πλάτους της κεντρικής νησίδας και κατάργηση της στάθμευσης.
–Οδός Ελεύθερου Ανθρώπου: Θα υλοποιηθεί η μετατροπή της οδού σε ήπιας κυκλοφορίας με εφαρμογή κατάλληλης σήμανσης.
–Οδός Αγίου Δημητρίου στο τμήμα μεταξύ πεζοδρόμου Αγίου Δημητρίου και οδού Καρναβιά: Προβλέπεται η διατήρηση της υφιστάμενης κυκλοφοριακής ρύθμισης. Το πλάτος του δρόμου και του πεζοδρομίου θα μείνει ως έχει και θα δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος με πλάτος 1,50 μέτρου επί της υφιστάμενης πρασιάς.
–Οδός Αγίου Δημητρίου στο τμήμα μεταξύ οδού Καρναβιά και πλατεία Καρατζά: Θα διατηρηθεί η μονή κατεύθυνση του δρόμου και θα πραγματοποιηθεί μείωση του υφιστάμενου πλάτους καταστρώματος κυκλοφορίας από 4,50 μέτρα σε 3 μέτρα, με εφαρμογή μέτρων μείωσης της ταχύτητας κυκλοφορίας και δημιουργία αποκλειστικής λωρίδας ποδηλάτου επί του οδοστρώματος ομόρροπα με την κυκλοφορία, πλάτους 1,50 μέτρου. Προβλέπεται η διατήρηση του υφιστάμενου καθεστώτος στάθμευσης.
-Πλατεία Καρατζά: Θα γίνει μετατροπή σε ήπιας κυκλοφορίας με εφαρμογή κατάλληλης σήμανσης.
-Οδός Παύλου Μελά: Θα μετατραπεί σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας με εφαρμογή κατάλληλης σήμανσης.