Όλο το χρονοδιάγραμμα για τον ποδηλατόδρομο της παραλιακής
Πώς «χωρίζεται» και ποιοι κατασκευάζουν τα επιμέρους κομμάτια του παραλιακού ποδηλατόδρομου – πεζόδρομου: Το παράδειγμα της Γλυφάδας, οι διαδρομές που θα ακολουθήσει το έργο στους άλλους νότιους δήμους και τα παρασκηνιακά απρόοπτα.
- 28/08/2024
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Θέμα χρόνου είναι αυτή τη στιγμή η έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του παραλιακού ποδηλατόδρομου – πεζόδρομου, ο οποίος θα διατρέχει μία σειρά από δήμους των νοτίων προαστίων. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το έργο θα ξεκινήσει έως το τέλος της χρονιάς από την ανάδοχο εταιρεία Ζιτακάτ, η οποία είναι αυτή που υλοποίησε και ολοκλήρωσε ήδη τμήμα του ενιαίου ποδηλατόδρομου για λογαριασμό του δήμου Γλυφάδας με μήκος 5 χιλιομέτρων στην παραλία την περιοχής.
Σε ό,τι αφορά το συνολικό έργο που θα κατασκευάσει, ο ποδηλατόδρομος θα έχει μήκος 18 χιλιομέτρων και όπως προβλέπεται η ολοκλήρωση του αναμένεται έως και το τέλος του 2025. H Περιφέρεια Αττικής στην προκειμένη περίπτωση έχει αναλάβει την ανάπλαση μέρους της συνολικής διαδρομής, δηλαδή 11,9 χιλιόμετρα από τα 18, από την «Εσπλανάδα» μέχρι και το Δημαρχείο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, καθώς το υπόλοιπο κομμάτι εντάσσεται σε επιμέρους αστικές αναπλάσεις ή ιδιωτικά και δημοτικά έργα.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 19,13 εκατ. ευρώ και έχει ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΕΣΣΑ) με τίτλο «SUB3 – Αθηναϊκή Ριβιέρα».
Η υλοποίηση του έργου των 11,9 χιλιομέτρων αφορά στην κατασκευή 365 μέτρων στον Δήμο Καλλιθέας, 3.752 μέτρων στον Δήμο Παλαιού Φαλήρου, 1.563 μέτρων στον Δήμο Αλίμου, 2.817 μέτρων στον Δήμο Ελληνικού, που θα χωρίζεται σε δύο τμήματα από 1.048 μέτρων και 1.769 μέτρων. Επίσης προβλέπεται η κατασκευή διαδρομής 821 μέτρων στον Δήμο Γλυφάδας, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο τμήμα του ενιαίου ποδηλατόδρομου που εντάσσεται στη συγκεκριμένη περιοχή έχει ολοκληρωθεί με ευθύνη της δημοτικής αρχής. Τέλος, θα κατασκευαστούν 2.646 μέτρα στον Δήμο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης.
Η ολοκλήρωση της διαδρομής πεζόδρομου – ποδηλατόδρομου στον δήμο της Γλυφάδας
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αστικής ανάπλασης και ανάπτυξης του παράκτιου μετώπου αποτελεί αυτό της Γλυφάδας. Θυμίζουμε ότι η δημοτική αρχή υπό τον Γιώργο Παπανικολάου κατάφερε να αναλάβει την κυριότητα της παραλίας από την ΕΤΑΔ το 2017. Πλέον η παραλία έχει καταστεί ζωντανό κομμάτι της πόλης. Οι ομπρέλες παραλίας, τα ντους, οι ναυαγοσώστες, οι πεζοί και οι ποδηλατόδρομοι έχουν δημιουργήσει μία εντελώς διαφορετική εικόνα από εκείνη του χθες, όταν το παράκτιο μέτωπο της Γλυφάδας παρουσίαζε εικόνα εγκατάλειψης.
Στη Γλυφάδα εκτός από τον ποδηλατόδρομο – πεζόδρομο, πραγματοποιήθηκαν εκτεταμένες φυτεύσεις μεγάλων και μικρών δέντρων και αναβαθμίστηκαν οι υποδομές για τους λουόμενους στις βραβευμένες με γαλάζιες σημαίες παραλίες.
Ο πεζόδρομος κατά μήκος της παραλίας, από τον Άγιο Κοσμά μέχρι και τα Αστέρια, συμπληρώθηκε με διαδρομές στους βραχίονες της τέταρτης μαρίνας, ενώ η ανάπλαση περιλάμβανε την κατασκευή υποδομών για άθληση, πολιτισμό, αναψυχή αλλά και τη δημιουργία μεγάλου αριθμού θέσεων στάθμευσης.
Επιμέρους αναπτύξεις – Ο νέος ποδηλατόδρομος στον Άλιμο
Ταυτόχρονα οι δήμοι των νοτίων προαστίων, εκτός από την κεντρική διαδρομή του παραλιακού ποδηλατόδρομου, σχεδιάζουν ξεχωριστά έργα που θα περνούν από τον αστικό τους ιστό και ουσιαστικά θα συνδέουν τις εκάστοτε περιοχές με την παραλία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο ποδηλατόδρομος στον δήμο Αλίμου, για τον οποίο πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός με αντικείμενο την κατάθεση προσφορών από υποψήφιους αναδόχους, όπως διαβάσατε πρόσφατα στο NouPou.
Με βάση τον σχεδιασμό, ο ποδηλατόδρομος του Αλίμου θα διέρχεται από τις οδούς Μαυρομιχάλη, Κουμουνδούρου, Ελευθερίου Βενιζέλου, Ηρώος Μάτση, την λεωφόρο Ιωνίας, την οδό Ελεύθερου Ανθρώπου, θα φτάνει έως και τον πεζόδρομο Αγίου Δημητρίου και την οδό Καρναβιά έως την πλατεία Καρατζά. Στη συνέχεια θα εισέρχεται στην Παύλου Μελά και θα καταλήγει στη λεωφόρο Ποσειδώνος και τη στάση του τραμ.
Η ανάπτυξη της υπόλοιπης διαδρομής
Σε ό,τι αφορά το υπόλοιπο μέρος του παραλιακού ποδηλατόδρομου, που δεν εντάσσεται στο μεγάλο έργο των 11,9 χιλιομέτρων, θα υλοποιηθεί από επιμέρους δήμους και φορείς. Πιο συγκεκριμένα, τμήμα από το λιμάνι του Πειραιά έως το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), μήκους περίπου 4 χλμ., θα υλοποιηθεί ως ξεχωριστό έργο κατασκευής ποδηλατοδρόμου – πεζοδρόμου από τον Δήμο Πειραιά.
Επίσης, το τμήμα από το ΣΕΦ έως τα Ολυμπιακά Ακίνητα, μήκους περίπου 1,5 χιλιομέτρου, θα υλοποιηθεί ως μέρος του έργου της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, με αναθέτουσα αρχή την Περιφέρεια Αττικής.
Σε ό,τι αφορά τμήμα που θα διέρχεται από τη Μαρίνα Αλίμου (συγκεκριμένα 1 χιλιόμετρο ποδηλατοδρόμου – πεζοδρόμου) εντάσσεται στις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου εταιρείας Ανάπτυξη Νέας Μαρίνας Αλίμου Μονοπρόσωπη Α.Ε΄, σύμφωνα και με την έγκριση του γενικού σχεδιασμού της Μαρίνας Αλίμου (από 13.08.2018 π.δ. – ΑΑΠ 172).
Συν τοις άλλοις μέρος του έργου μήκους 800 μέτρων θα διέρχεται από τα ακίνητα επένδυσης του Ελληνικού, όπου προβλέπεται ότι την ανάπτυξη θα αναλάβει η εταιρεία Ελληνικό Α.Ε.
Η αντίδραση Κωνσταντάτου
Το έργο έχει προκαλέσει και αντιδράσεις με χαρακτηριστικότερη και πιο πρόσφατη τη διαφωνία του δημάρχου Ελληνικού – Αργυρούπολης, Γιάννη Κωνσταντάτου, για το γεγονός ότι η διαδρομή δεν θα διασχίζει το παραλιακό μέτωπο στο ύψος των ορίων του δήμου, αλλά θα διέρχεται της κατοικημένης περιοχής.
Ανεπίσημα και με βάση πηγές της Περιφέρειας και του ΤΑΙΠΕΔ που είχε την ευθύνη ωρίμανσης του παραλιακού ποδηλατόδρομου, αναφέρεται ότι η στάση του κ. Κωνσταντάτου αποτέλεσε προϊόν της αρχικής δέσμευσης του περιφερειάρχη Αττικής Νίκου Χαρδαλιά, ότι θα υλοποιούνταν αστική ανάπλαση στο σημείο αυτό της διαδρομής, προκειμένου να μην επηρεαστεί η ποιότητα ζωής των κατοίκων του δήμου. Κάτι που δεν αποτυπώθηκε και σε γραπτή συμφωνία μεταξύ Χαρδαλιά-Κωνσταντάτου, με αποτέλεσμα την αντίδραση του δεύτερου.
Μητροπολιτικό δίκτυο ποδηλατόδρομων στο σύνολο του λεκανοπεδίου
Τα νότια προάστια πάντως δεν αποτελούν το μοναδικό παράδειγμα δημιουργίας αστικού ποδηλατόδρομου. Στον σχεδιασμό της Περιφέρειας Αττικής είναι η δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων, στο πλαίσιο της προτεραιότητας που δίνει στις «πράσινες» μετακινήσεις και την ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Μεταξύ αυτών είναι και ο Μητροπολιτικός Ποδηλατόδρομος Γκάζι-Κηφισιά, που θα γίνει με πόρους από το νέο Περιφερειακό Πρόγραμμα Αττική 2021-2027, θα έχει μήκος 17,8 χλμ., θα ξεκινά από το Θησείο (Πλατεία Ασωμάτων) και θα καταλήγει στον σταθμό ΗΣΑΠ της Κηφισιάς.
Θα διασχίζει συνολικά πέντε δήμους (Αθηναίων, Νέας Ιωνίας, Νέου Ηρακλείου, Αμαρουσίου και Κηφισιάς), και θα περνά από κεντρικούς δρόμους. Πρόκειται για σχεδιασμό που είχε παρουσιαστεί επισήμως από την προηγούμενη αρχή της Περιφέρειας Αττικής, υπό τον Γιώργο Πατούλη παρουσία του υφυπουργού Περιβάλλοντος, Νίκου Ταγαρά, η οποία προς το παρόν περιορίζεται αποκλειστικά σε σχέδια επί χάρτου.