Αστέρας Βουλιαγμένης: Ένα φιλέτο για…φάγωμα
Ο Αστέρας Βουλιαγμένης, η μεγαλύτερη -πλέον- αποκρατικοποίηση στον τομέα της ακίνητης περιουσίας του ΤΑΙΠΕΔ, είναι ένα ζωντανός θρύλος, μεγαλύτερος και από όλους τους θρύλους μαζί που έχουν περπατήσει όλα αυτά τα χρόνια στην άμμο της.
- 30/01/2016
- Κείμενο: NouPou.gr
Την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς υπογράφη η πώληση του Αστέρα έναντι του ποσού των 400 εκατομμυρίων ευρώ. Η επίτευξη τελικής συμφωνίας μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ, της Εθνικής Τράπεζας και του το αραβο-τουρκικού fund Jermyn Street Real Estate, ανοίγει τον δρόμο ώστε να υποβληθεί νέο Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο (ΕΣΧΑΔΑ) στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Αυτό το νέο σχέδιο προβλέπει ανάπτυξη για μόλις 13 πολυτελείς καμπάνες αντί για τις 100 του αρχικού σχεδίου που έκανε λόγο για τη δημιουργία ενός ολόκληρου χωριού μέσα στο χώρο του σημερινού ξενοδοχειακού συγκροτήματος της Αστήρ Παλλάς. Αλλά πως ξεκίνησαν όλα σε αυτό το αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης κοσμικής Αθήνας στην καρδιά της Αθηναϊκής Ριβιέρας;
Η ιστορία του
Ο Αστέρας “γεννήθηκε” το 1959, όταν δημιουργήθηκε μια πλαζ με ξανθή άμμο και γαλάζια νερά, περιτριγυρισμένη από πεύκα σε ένα καταπράσινο κόλπο στο Λαιμό της Βουλιαγμένης, μόλις 25 χιλιόμετρα από την Αθήνα, που προμηνυόταν πως θα είναι πολλών…αστέρων! Η έκταση αγοράστηκε επί Κωνσταντίνου Καραμανλή, από την Εκκλησία, με σκοπό να κατασκευάσει το καλύτερο ξενοδοχειακό συγκρότημα στη Μεσόγειο. Το οποίο και επιτεύχθη.
Αλλά η σημασία του Αστέρα έχει και αρχαιολογική χροιά, καθώς στην πλαζ εντελώς τυχαία, βρέθηκαν τα ερείπια του πολύ σημαντικού αρχαίου ναού του Απόλλωνος Ζωστήρα, που υπολογίζεται πως χτίστηκε στα τέλη του 6ου αι. π.Χ.. Ο ναός που βρίσκεται μέσα στην πλαζ του Αστέρα Βουλιαγμένης, ανακαλύφθηκε το 1924 από τα παιδιά του Ορφανοτροφείου Βουλιαγμένης, που έπαιζαν με την άμμο, αλλά «εξαφανίστηκε» και πάλι από επιχώσεις και εισροή των θαλάσσιων υδάτων. Στο χώρο, σε απόσταση 25 μέτρων από το ναό, βρίσκεται και μια τεράστια δεξαμενή της αρχαϊκής εποχής που αποκάλυψαν εργασίες που εκτελούνταν για την κατασκευή νέας εισόδου της πλαζ. Το 2008, κατά την εκσκαφή για την εγκατάσταση πυρασφάλειας στο χώρο των καμπανών της ξενοδοχειακής μονάδας, εντοπίστηκε συγκρότημα κλασικών χρόνων που εδράζεται πάνω σε λείψανα εγκατάστασης της Πρωτοελλαδικής Εποχής. Στο εσωτερικό του ναού υπάρχουν ακόμη τα βάθρα για τα 3 αγάλματα των θεών που λατρεύονταν εκεί: της Λητούς και των δύο παιδιών της (Απόλλων και Άρτεμις), ενώ σε δύο από αυτά διασώζεται ακόμη η αρχαϊκή επιγραφή “ΗΑΛΑΙΕΙΣ ΑΝΕΘΕΣΑΝ”
Η αστεράτη πορεία του
Η διαρρύθμιση του Αστέρα Βουλιαγμένης ήταν ονειρική! Πραγματοποιήθηκε από τον εξαίρετο αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Βουρέκα σε συνεργασία με τον Προκόπη Βασιλειάδη και τον Περικλή Σακελλάριο. Το 1961 ξεκίνησε η λειτουργία των μπανγκαλόους του Αστέρα, το 1966, δημιουργήθηκε η σχολή θαλάσσιου σκι με τον Γρηγόρη Κασιδόκωστα να πρωτοστατεί. Η δημιουργία της σχολής σκι ήταν άκρως σημαντική για να ανάπτυξη του συγκροτήματος και την προσέλκυση μεγάλων ονομάτων. Από εκείνη τη στιγμή, ο Αστέρας απέκτησε όλη τη λάμψη που του άρμοζε και η πλαζ του καθιερώθηκε ως σημείο συνάντησης των διάσημων και των μεγαλοαστών της εποχής. Το 1967 εγκαινιάστηκε το ξενοδοχείο Arion, που κατασκευάστηκε από διάσημους κατασκευαστές της εποχής όπως ήταν ο Βουρέκας, ο Αντωνακάκης και άλλοι, με χειροποίητα έπιπλα ειδικής παραγγελίας και γνήσια έργα με τις υπογραφές των Μόραλη, Τσαρούχη, Μυταρά και Γύζη. το 1979 το Nafsika χτισμένο μέσα σε βράχο, με εμβληματική 70΄s αρχιτεκτονική και τη μεγαλύτερη -για την εποχή- πισίνα. Το 1984 κατασκευάστηκε το ξενοδοχείο Aphrodite το οποίο βρίσκεται στην πίσω πλευρά της χερσονήσου και τα τελευταία χρόνια δεν λειτουργεί.
Οι αστέρες του Αστέρα
Από τον Αστέρα έχει παρελάσει όλο το εγχώριο και διεθνές jet-set! Συχνοί θαμώνες ήταν η Αλίκη Βουγιουκλάκη, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, ο Ντίνος Ηλιόπουλος, η Ζωή Λάσκαρη και πλήθος άλλων ηθοποιών που επέλεγαν τις καμπάνες του ξενοδοχείου τόσο για τα γυρίσματα των ταινιών τους όσο και για τις δικές τους προσωπικές στιγμές. Οι πρωταγωνιστές της Φίνος Φιλμς έδιναν το παρών ούκ ολίγες φορές στον Αστέρα. Φυσικά, δεν έλειπαν και οι επισκέψεις του Έληνα μεγιστάνα Αριστοτέλη Ωνάση που πήγαινε με τυον Αλέξανδρο και την Χριστίνα αλλά και με την Τζάκι αργότερα. Μαρτυρίες υπάρχουν από εκείνη την εποχή για τα τρανταχτά γέλια του Ωνάση, αλλά και για τα φιλοδωρήματα που έδινε στο προσωπικό που άξιζαν όσο ένας μισθός.
Αστέρες του εξωτερικού επίσης επισκέπτονταν τον Αστέρα όποτε βρίσκονταν στη χώρα μας! Φρανκ Σινάτρα, Μπριζίτ Μπαρντό, Τέλης Σαβάλας, Πολ Νιούμαν, Τζόαν Κόλινς, Beatles και Τσάρλτον Ιστον ήταν μερικοί από αυτούς. Πρωταγωνιστές επίσης της πολιτικής σκηνής χαλάρωναν εκεί, όπως η Μάργκαρετ Θάτσερ, οι Ρόμπερτ και Τζον Κένεντι, ο Φρανσουά Μιτεράν, ο Μπόρις Γιέλτσιν, ο Μιχαήλ Γκορμπατσώφ, ο Χέλμουτ Κολ, ενώ ο Κωνσταντίνος Καραμανλής το χρησιμοποιούσε συχνά για τις διακοπές του, όπως και ο πρώην πρωθυπουργός Γεώργιος Ράλλης και ο Ευάγγελος Αβέρωφ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ζεύγος Ζολώτα, έμενε πάντα στην καμπάνα 34 λόγω της προτίμησης του πρώην πρωθυπουργού στο συγκεκριμένο σημείο της παραλίας. Ενα σημείο, που μάλιστα ως σήμερα, καλείται άτυπα από το προσωπικό του ξενοδοχείου «παραλία του Ζολώτα». Η καμπάνα με τον αριθμό 33 ήταν του καπετάν Γιάννη Λάτση, του «μπάρμπα Γιάννη», για όσους τον ήξεραν καλά – ο οποίος την είχε προπληρώσει για πολλές σεζόν, ενώ αυτές με τα νούμερα 30 και 31 φιλοξενούσαν πάντοτε την οικογένεια του Παναγιώτη Αγγελόπουλου. Ο Ανδρέας Παπανδρέου επισκεπτόταν συχνά τον «Αστέρα» με τη Δήμητρα Λιάνη-Παπανδρέου και έμενε πάντα στο «Αφροδίτη» – ή, σπανιότερα, στην προεδρική σουίτα του «Αρίωνα». Κάθε καλοκαίρι οι ελληνικές οικογένειες εφοπλιστών – Λάτση, Αγγελόπουλου, Λουκά και Βάσου Χατζηιωάννου, Ποταμιάνου, Χανδρή, Βαρδινογιάννη, Λαιμού, Γουλανδρή, Πατέρα, Φαφαλιού, Νιάρχου, Λιβανού, Νταϊφά, Καβουνίδη, Γοργία, Κουλουκουντή, Μίχαλου, κ.ά. – αναζητούσαν τη διακριτικότητα και ηρεμία του ξενοδοχείου.