Η Πινακοθήκη του James Bond βρισκόταν στην Παραλιακή
Επί 23 έτη, ένας από τους σημαντικότερους εκθεσιακούς χώρους τέχνης της Αθήνας, η Πινακοθήκη Πιερίδη, στεγαζόταν σ' ένα πολυτελές κτήριο στη Λεωφόρο Ποσειδώνος και τα εγκαίνια των εκθέσεων της έκαναν διακεκριμένα πρόσωπα, από τον Sean Connery μέχρι τη Βασίλισσα της Ισπανίας.
- 06/09/2017
- Κείμενο: NouPou.gr
Ο Ελληνοκύπριος συλλέκτης Δημήτρης Πιερίδης, ιδρυτής της Πινακοθήκης της Γλυφάδας, γεννήθηκε το 1937 στις Πλάτρες Λεμεσού και είναι γνωστός για την έντονη εικαστική δραστηριότητά του, όπως ακριβώς και ο συνονόματος προπάππους του. Συνολικά είναι ιδρυτής και συνιδρυτής εφτά μουσειακών χώρων στην Κύπρο και τεσσάρων στην Ελλάδα, με τιμητικές διακρίσεις από έξι αρχηγούς ευρωπαϊκών κρατών και από 44 φορείς όπως πανεπιστήμια, ακαδημίες και κοινωφελή ιδρύματα.
Μετά την εισβολή και κατοχή της Αμμοχώστου, η οποία του στέρησε το 85% της περιουσίας του, σε ηλικία 37 ετών, ήρθε στην Ελλάδα, ξεκινώντας μια νέα ζωή. Η Πινακοθήκη ιδρύθηκε το 1980, στο σπίτι που διέμενε ο Δημήτρης Πιερίδης, -ένα υπέροχο κτήριο στην Ποσειδώνος, στο οποίο είχε προσαρτηθεί εκθεσιακός χώρος 1450τμ. και πρωτύτερα στέγαζε τη χωροφυλακή της Γλυφάδας- για να στεγάσει τα έργα της συλλογής του, που σήμερα αριθμεί περισσότερα από 1000 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής και διακοσμητικής κεραμικής.
Τα περισσότερα από τα έργα της Πινακοθήκης φιλοτεχνήθηκαν μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, κυρίως από Ελλαδίτες και Κύπριους καλλιτέχνες. Φιλοξενούσε έργα των Τσόκλη, Μυταρά, Φασιανού, Λάππα, Μακρουλάκη, Κεσσανλή, Κανιάρη, Ζογγολόπουλου, Δρούγκα, Σταθόπουλου και πολλών άλλων. Επιπλέον, από το 1983 η Πινακοθήκη ανέπτυξε και έντονη πολιτιστική δραστηριότητα τόσο στην Αθήνα, όσο και στην Ελληνική περιφέρεια, αλλά και το εξωτερικό. Φήμες κάνουν λόγο πως κάθε φορά που η Πινακοθήκη εγκαινίαζε κάποια μεγάλη έκθεση η Ποσειδώνος ζούσε πρωτοφανές μποτιλιάρισμα από τον κόσμο που πήγαινε να την επισκεφτεί.
Η Πινακοθήκη Δημήτρη Πιερίδη επιπλέον, φρόντισε και οργάνωσε μια αξιόλογη βιβλιοθήκη νεοελληνικής τέχνης και ενθάρρυνε ακόμα και με χρηματοδότηση την έκδοση εξειδικευμένων έργων και μονογραφιών που εστιάζονταν στην μελέτη της κυπριακής αρχαιολογίας και της νεοελληνικής τέχνης κατά τον 20ο αιώνα. Σε μια συνέντευξή του στον Φιλελεύθερο και την Τώνια Σταυρινού το 2015 είχε δηλώσει: “Η πινακοθήκη μου στη Γλυφάδα ήταν ένα πολύ δημοφιλές μέρος για τους φιλότεχνους. Ήταν ένας χώρος που κατά τους εικαστικούς πρόσφερε μια ανεξίτηλη σφραγίδα στον χώρο της τέχνης. Ανά δίμηνο είχαμε εγκαίνια και δεν έρχονταν ποτέ κάτω από δυο-τρεις χιλιάδες άτομα. Ήταν ένας υπέροχος χώρος με λευκό μάρμαρο, ψηλοτάβανος, στα οχτώ μέτρα, όλος λευκός, ένα ζηλευτό μέρος”.
Ο Πιερίδης επέστρεψε στην Κύπρο το 1995. Την περίοδο 1999-2004, την οικονομική και οχι μόνο, διαχείριση του χώρου είχε η Δημοτική Επιχείρηση Ανάπτυξης και Πολιτισμού του Δήμου Γλυφάδας, ενώ ταυτόχρονα συντηρούσε το κτήριο και κάλυπτε όλα τα λειτουργικά του έξοδα. Την καλλιτεχνική επιμέλεια του χώρου εξακολούθησε να έχει το Ίδρυμα Πιερίδη, καθώς ο Δημήτρης Πιερίδης είχε παραχωρήσει τη συλλογή του με χρησιδάνειο, στο Δήμο Γλυφάδας. Η Δ.Ε.Α.Π. εκπροσωπούμενη από την αντιπρόεδρο της Μαίρη Αργυροπούλου και σε συνεργασία με το ‘Ιδρυμα Πιερίδη, επιμελητής του οποίου ήταν ο Τάκης Μαυρωτάς, διοργάνωσε μοναδικές πολιτιστικές εκδηλώσεις, που έμειναν στην ιστορία όχι μόνο της Γλυφάδας, αλλά ολόκληρης της Ελλάδας, όπως για παράδειγμα εκθέσεις έργων του εικαστικού Παναγιώτη Τανιμανίδη με τίτλους: «Πρόταση άμμου» & «Νηστικός Δείπνος», του εικαστικού Τάκη Κατσουλίδη με τίτλο: «Ζωγραφική από φως», ομαδική έκθεση οκτώ διακεκριμένων ζωγράφων (Π.Τέτσης, Δ.Μυταράς, Α.Φασιανός, Α.Δρούγκας, Μ.Μακρουλάκη, Γ.Σταθόπουλος, Π.Φειδάκης) με τίτλο: «Μέσα από την Ελλάδα» και πολλά άλλα. Τις εκθέσεις εγκαινίαζαν κατά καιρούς η Βασίλισσα της Ισπανίας Σοφία, ο Sean Connery, ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος και φυσικά Πρωθυπουργοί και Υπουργοί Πολιτισμού.
Το 2005 όμως στο κτήριο, που δεν ανήκε στον Δημήτρη Πιερίδη, μπήκε πωλητήριο. Η δημοτική αρχή προσπάθησε να το αγοράσει, αλλά το ποσό πώλησης του ήταν αστρονομικό. Ζητήθηκε η οικονομική συμβολή του Υπουργείου Πολιτισμού, που όμως δεν βρήκε αντίκρισμα. Το κτήριο αγοράστηκε από εφοπλιστή, από τον οποίο ζητήθηκε να παραχωρηθεί ή έστω να ενοικιάσει τον χώρο στη δημοτική αρχή, ώστε να συνεχιστεί το πολιτιστικό έργο της Πινακοθήκης, αλλά εκείνος, για τους δικούς του λόγους αρνήθηκε. Τη Συλλογή κράτησε ο Δήμος για κάποια χρόνια στις αποθήκες του, προστατευμένη και ασφαλισμένη, με σκοπό να βρεθεί άλλος αντίστοιχος χώρος. Κάποια περίοδο μάλιστα συζητιόταν πολύ έντονα η μεταφορά της. Δυστυχώς δεν βρέθηκε κάποιος χώρος και η συλλογή επιστράφηκε στον ιδιοκτήτη της Δημήτρη Πιερίδη.
Αυτό το όμορφο κτήριο όμως που στέγαζε την Πινακοθήκη, δεν υπάρχει πια και μαζί του γκρεμίστηκε κι ένα κομμάτι πολιτιστικής ιστορίας της Γλυφάδας αλλά και της Ελλάδας ολόκληρης.
Πηγές πληροφοριών: pieridesfoundation.com/ Emmanuellea.com/ philenews.com/