“Σε ένα χρόνο η αποκατάσταση της ρύπανσης στις παραλίες”
Οι δηλώσεις των ειδικών σχετικά με τις εξελίξεις των πετρελαιοκηλίδων στα νότια προάστια και το εκτιμώμενο χρονικό περιθώριο της αποκατάστασης των παραλιών.
- 15/09/2017
- Κείμενο: NouPou.gr
Από την Τετάρτη το απόγευμα μέχρι σήμερα, έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 45 κυβικά μέτρα μαζούτ από την 4η Μαρίνα Γλυφάδας, ενώ η θαλάσσια μόλυνση συνεχίζει να μαστίζει ασταμάτητα τις παράκτιες ζώνες από τον Άγιο Κοσμά, μέχρι την παραλία “Ζέρβα” στην Γλυφάδα. Σύμφωνα με τις εταιρίες που έχουν αναλάβει το έργο της απορρύπανσης και αποκατάστασης της περιοχής, ποσότητα μαζούτ έφτασε μέχρι την παραλία “Αστέρια” το απόγευμα της Πέμπτης, μετατρέποντας την θάλασσα της Αθηναϊκής Ριβιέρας, σε μια εικόνα με κηλίδες πετρελαίου και πίσσα.
Η εικόνα του παραλιακού μετώπου στα νότια προάστια συνεχίζει και σήμερα να είναι θλιβερή, η ατμόσφαιρα αποπνικτική και οι ακτές ερημωμένες, με εντονότερο το πρόβλημα στην παραλία “Ζέρβα”. Οι “μαρίνες 3 και 4” παρουσιάζουν εμφανή και σημαντική βελτίωση, ωστόσο το πρόβλημα φαίνεται να εστιάζεται στην 2η Μαρίνα, όπου το χρώμα της θάλασσας είναι μαύρο και το μαζούτ έχει φτάσει στις ακτές. Έχει ήδη στηθεί πλωτό φράγμα και στην παραλία “Αστέρια”.
“Σε 20-25 μέρες δεν λύνεται το πρόβλημα”, δηλώνουν οι υπάλληλοι των εταιριών αντιρρύπανσης, κόντρα στις εφησυχαστικές δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή. “Η πλήρης αποκατάσταση απαιτεί ίσως και διάστημα ενός χρόνου. Σίγουρα οι παραλίες θα είναι πιο καθαρές μετά, αλλά τίποτα δεν γίνεται από την μία στιγμή στην άλλη. Δεν ξέρουμε καν την ποσότητα του καυσίμου που διέρρευσε, πότε θα υλοποιηθεί δειγματοληπτικός έλεγχος, τίποτα. Μπορεί σήμερα να καθαρίζουμε και αύριο να είναι τα ίδια.”
Ήδη, από νωρίς το πρωί της Πέμπτης, ο καθαρισμός των ακτών από απορρυπαντικά σκάφη – ιδιωτικά αλλά και του Λιμενικού – κατά μήκος της παραλιακής στα νότια προάστια, συνεχίζονταν μέχρι τη δύση του ηλίου. Συνεργεία της χερσαίας επιχείρησης αναφέρουν ότι τις τελευταίες ημέρες καταβάλλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες, δουλεύοντας 12-14 ώρες την ημέρα. «Κάθε βοήθεια είναι ευπρόσδεκτη όμως. Χρειαζόμαστε και άλλα χέρια», αναφέρουν.
Χημικός Μηχανικός των εταιριών, μάλιστα, εξήγησε τη «συμπεριφορά» του καυσίμου που διέρρευσε σε αθηναϊκές ακτές και Σαλαμίνα, προκειμένου να αντιληφθούμε το μέγεθος της οικολογικής βόμβας που «έσκασε» στον Σαρωνικό.
“Από τη θαλάσσια επιφάνεια όλης της περιοχής εξατμίστηκε το πτητικό κλάσμα του πετρελαίου, λόγω αυξημένης θερμοκρασίας, δηλαδή τα αέρια καύσιμα και η βενζίνη. Στην επιφάνεια παρέμεινε το βαρύ του κλάσμα. Δηλαδή το μαζούτ (το βαρύτερο απ’ όλα) και έπειτα, τα ορυκτέλαια, το ντίζελ και ποσότητα κηροζίνης. Κύριο μέλημά μας είναι η άμεση συλλογή πετρελαίου από την ακτή, την αμμουδιά και τα βότσαλα, καθώς εκεί υπάρχει η μεγαλύτερη προσρόφηση, σε σχέση με τη θάλασσα. Το πετρέλαιο είναι ελαφρύτερο από το νερό και έτσι δυσκολότερα βυθίζεται στον πάτο της θάλασσας, όπου και κανείς δεν μπορεί να επέμβει. Το πιο σύνηθες είναι να επιπλέει στην επιφάνεια της θάλασσας. Ακόμη και να μην επέμβουμε στην ακτή σε βάθος ετών, την ποσότητα του πετρελαίου θα την φάνε οι μικροοργανισμοί. Αρκεί φυσικά, η ποσότητα να μην είναι ανασταλτική της επιβίωσής τους. Γι΄ αυτό και η επιχείρηση καθαρισμού εστιάζεται στον εγκλωβισμό και απάντληση πετρελαίου, όσον αφορά στη θάλασσα. Ακόμη καλύτερα, αυτός είναι ο λόγος που επιχειρούμε το ίδιο δυναμικά και δια της ξηράς, ταυτόχρονα με τα σκάφη αντιρρύπανσης που όπου βρουν κηλίδα, την εξαφανίζουν”.