O Στέφανος Δάνδολος στο σανατόριο με τη Πηνελόπη Δέλτα
Το τελευταίο μυθιστόρημα του Στέφανου Δάνδολου με τίτλο 'Ιστορία Χωρίς Όνομα' πραγματεύεται το πάθος, την απώλεια, τον έρωτα και τη μνήμη, της Πηνελόπης Δέλτα, της σπουδαιότερης Ελληνίδας συγγραφέως του 20ου αιώνα.
- 12/12/2017
- Κείμενο: NouPou.gr
‘Ήταν όνειρο ζωής να γράψω ένα μυθιστόρημα αφιερωμένο στην Πηνελόπη Δέλτα. Είναι ένας φόρος τιμής από μένα προς την σπουδαία αυτή συγγραφέα’
Αυτό είναι το πρώτο πράγμα που μας διευκρινίζει ο πολυτάλαντος Στέφανος Δάνδολος (πάλαι ποτέ πρωταθλητής Ελλάδας στο πόλο με την ομάδα της Γλυφάδας και επιτυχημένος δημοσιογράφος και διευθυντής εφημερίδας), ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες συγγραφείς της γενιάς του, σχετικά με την -φαινομενικά απρόσμενα- επιλογή του να ασχοληθεί με την σπουδαία Ελληνίδα συγγραφέα.
Εξηγώντας στη συνέχεια πως η Πηνελόπη Δέλτα έχει πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή του και ότι εκτιμάει το έργο της βαθύτατα. Πως θα μπορούσε να είναι τα πράγματα διαφορετικά αφού εκείνη ήταν που τον έκανε να ερωτευτεί για πρώτη φορά τη λογοτεχνία.
‘Το πρώτο βιβλίο που είχα διαβάσει και με έκανε να αγαπήσω τη λογοτεχνία, ήταν ο Μάγκας της Πηνελόπης Δέλτα’
Πως όμως μπήκε στη διαδικασία να γράψει ένα βιβλίο για εκείνη; Όσο, λοιπόν, ο Στέφανος Δάνδολος έψαχνε υλικό για προηγούμενα βιβλία του, βρέθηκε τυχαία στα χέρια του πολύ υλικό για την Πηνελόπη Δέλτα, την παράφορη πλατωνική σχέση που είχε με τον Ίωνα Δραγούμη, αλλά και για τη ζωή της στο σανατόριο, που την είχαν στείλει για να τον ξεχάσει. Έτσι ξεκλειδώθηκε το “Ιστορία χωρίς όνομα”.
‘Το βιβλίο μιλά για μια παράφορη πλατωνική σχέση, το τέλος ενός πολύ μεγάλου έρωτα, το τέλος μιας παλιάς Ελλάδας και το τελευταίο 24ωρο της ζωής της Πηνελόπης Δέλτα’
Το πιο συγκλονιστικό πράγμα που ανακάλυψε για την Πηνελόπη Δέλτα, κατά τη διάρκεια της έρευνάς του -που κράτησε 7 χρόνια συνολικά- ήταν το γεγονός ότι η συγγραφέας βρέθηκε σε σανατόριο για να ξεχάσει τον Ίωνα Δραγούμη.
‘Η Πηνελόπη Δέλτα βρέθηκε σε σανατόριο με την ρητή εντολή να ξεχάσει το Δραγούμη και να τον βγάλει από την καρδιά της.’
Η Πηνελόπη Δέλτα είναι μια συγγραφέας που ο Στέφανος Δάνδαλος θεωρεί ότι παραμένει επίκαιρη για τη νέα γενιά αναγνωστών.
‘Τα βιβλία της διαβάζονται μέχρι σήμερα. Ήταν αρκετά προχωρημένα για την εποχή τους και η λογοτεχνία της επαναστατική. Έχουν ακόμα μαθήματα ήθους και εθνικής ενότητας για τέτοιους δύσκολους καιρούς.’
Οι πρώτες συζητήσεις, προκειμένου να μεταφερθεί το βιβλίο “Ιστορία χωρίς όνομα” στο θέατρο, έχουν ήδη ξεκινήσει, ενώ όταν τον ρωτήσαμε αν θα μπορούσε αυτή η συγκλονιστική ιστορία να γίνει δυνητικά ταινία ή τηλεοπτική σειρά, ο Στέφανος Δάνδολος μας απάντησε.
‘Είναι ένα θέμα με πολύ ενδιαφέρον, αλλά είναι δύσκολο να υποστηριχθεί ένα έργο εποχής τηλεοπτικά σήμερα.’
Βασισμένος στα ημερολόγια της, ο βραβευμένος συγγραφέας ανακαλύπτει και αποκαλύπτει τον εύθραυστο ψυχισμό, αλλά και το κρυφό πάθος της σπουδαιότερης Ελληνίδας συγγραφέως του εικοστού αιώνα. Μιλάει για την παράφορη αγάπη που είχε προς τον Ίωνα Δραγούμη, την επίσκεψή του στη Βιέννη, όπου η Πηνελόπη Δέλτα έμενε, τις τρεις μέρες που έζησαν μαζί εκεί που θα την σημαδέψουν για πάντα, την εισβολή των Γερμανών στην Αθήνα και το σκοτάδι του πολέμου.
‘Η σχέση της Δέλτα και του Δραγούμη πέρασε δια πυρός και σιδήρου, μέχρι να φτάσει στη λύτρωσή της. Ακόμα κι αν η λύτρωση ήταν ο χωρισμός τους. Το τέλος της σχέσης τους σημάδεψε και την Πηνελόπη Δέλτα στο έργο της, αλλά και τον Δραγούμη. Ήταν ένας καταλυτικός έρωτας και για τους δύο.’
Η ιστορία έχει ως εξής. Ιούνιος του 1908. Η Πηνελόπη Δέλτα βρίσκεται σε ένα σανατόριο στα περίχωρα της Βιέννης.
Είναι μια γυναίκα με κηλιδωμένη ζωή. Σε αυτό το άσυλο των ταλαιπωρημένων ψυχών, μακριά από τις κόρες της, την έστειλαν για να ξεχάσει τον Ίωνα Δραγούμη, τον γοητευτικό διπλωμάτη που αγάπησε παράφορα, τον άνθρωπο που έγινε η αιτία να κλυδωνιστεί ο γάμος της. Όμως η επίσκεψή του εκεί τα αλλάζει όλα.
Με φόντο τις καταπράσινες ερημιές και τα μεσαιωνικά πλακόστρωτα της κεντρικής Ευρώπης θα παλέψει για τη λύτρωση της καρδιάς της, ζώντας μαζί του τρεις μέρες που θα τη σημαδέψουν για πάντα. Τριάντα τρία χρόνια αργότερα, τον Απρίλιο του 1941, οι Γερμανοί εισβάλλουν στην Αθήνα, και εκείνη, καθηλωμένη στο σαλόνι του σπιτιού της στην Κηφισιά, επιχειρεί τον τελευταίο απολογισμό της ζωής της, έχοντας πάρει μια μοιραία απόφαση. Να ανταμώσει στον ουρανό τον άντρα που στερήθηκε κάποτε.