Γιατί οι «Νεφέλες» του Δημήτρη Καρατζά είναι μια παράσταση που αξίζει να δείτε πριν ρίξει αυλαία
Είδαμε τη θεατρική παράσταση και σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας λίγο πριν παρουσιαστεί την Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο.
- 02/09/2019
- Κείμενο: Χριστίνα Ζάχου
Ο Δημήτρης Καραντζάς καταπιάνεται για πρώτη φορά με το αριστοφανικό έργο και με τη σύμπραξη πολύ σημαντικών ηθοποιών (Γιώργος Γάλλος, Νίκος Καραθάνος, Χρήστος Λούλης, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Θεοδώρα Τζήμου, Αινείας Τσαμάτης, Παναγιώτης Εξαρχέας, Πάνος Παπαδόπουλος, Γιάννης Κλίνης, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Έμιλυ Κολιανδρή, Ελίνα Ρίζου) χρίζει πρωταγωνίστριες της παράστασης τις ίδιες τις Νεφέλες, που έρχονται να κηρύξουν την αμφισβήτηση της παντοδυναμίας της λογικής και την επιστροφή σε μια χαμένη πνευματικότητα, σ’ ένα αέναο και επικίνδυνο παιχνίδι μεταμορφώσεων.
Η υπόθεση
Οι “Νεφέλες” του Αριστοφάνη (παρουσιάστηκαν στα Μεγάλα Διονύσια το 423 π.Χ.) μας αφηγούνται την περιπέτεια ενός ”καθημερινού ανθρώπου” , του Στρεψιάδη , ο οποίος προσπαθεί ν’ απαλλαγεί από τα χρέη του. Αρχικά, ο Στρεψιάδης θέλει να πείσει τον καλοαναθρεμμένο του γιο , Φειδιππίδη, -είναι και η αιτία των χρεών του – να φοιτήσει στο φροντιστήριο του Σωκράτη, ελπίζοντας ότι έτσι θα μπορέσει να υπερασπιστεί τον εαυτό του στο δικαστήριο γλιτώνοντας από τους δανειστές. Όταν εκείνος αρνείται, αποφασίζει -παρά την ηλικία του-να σπουδάσει ο ίδιος.
Έρχεται σε επαφή με τον κόσμο των Νεφελών και τον Σωκράτη ,αλλά πολύ γρήγορα αποδεικνύεται ανεπίδεκτος μαθήσεως. Μην έχοντας άλλη λύση, αναγκάζει τον Φειδιππίδη να σπουδάσει με το ζόρι. Πατέρας και γιος παρακολουθούν τη σύγκρουση Δίκαιου και Άδικου Λόγου, για το ποιος από τους δύο μπορεί να προσφέρει την καλύτερη εκπαίδευση . Ο Άδικος Λόγος αναδεικνύεται νικητής και ο Φειδιππίδης μεταμορφώνεται σε έναν υποδειγματικό διανοούμενο.
Ξέροντας ότι έχει πια κάποιον να τον υπερασπιστεί στο δικαστήριο ,ο Στρεψιάδης διώχνει κακήν κακώς τους δανειστές του και διοργανώνει μια γιορτή όπου θα διαπιστώσει τα “καλά” της εκπαίδευσης του γιου του. Σε μια αντιδικία τους ο Φειδιππίδης αρχίζει να τον ξυλοφορτώνει, έχοντας μάλιστα “ατράνταχτα” επιχειρήματα, και ο Στρεψιάδης, όλος θυμό, αποφασίζει να καταστρέψει το φροντιστήριο του Σωκράτη σ’ ένα από τα πιο αινιγματικά και τραγικά φινάλε στην αριστοφανική δραματουργία.
Η εύστοχη σκηνοθετική προσέγγιση του Δημήτρη Καρατζά, η ωραία και καθαρή μετάφραση του Γιάννη Αστερή, οι ερμηνείες των αξιόλογων ηθοποιών, τα κοστούμια και το εντυπωσιακό σκηνικό συνθέτουν μια παράσταση με άποψη και ενέργεια -διαφορετική εντελώς από τις αριστοφανικές παραστάσεις που είχαμε δει μέχρι σήμερα. Γιατί πολύ απλά η συνάντηση όλων αυτών των σημαντικών ανθρώπων του θεάτρου που διάβασαν εσωτερικά το κείμενο του Αριστοφάνη ήξεραν να τον αποδώσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και όχι επιφανειακά όπως παρουσιαζόταν.
Από τις δυνατές σκηνές της παράστασης είναι η σύγκρουση του Δίκαιου και άδικου Λόγου, ενώ ο Γιώργος Γάλλος χωρίς υποκριτικές υπερβολές έχει φτιάξει έναν «Στρεψιάδη», ο οποίος υπερασπίζεται το ρόλο του.
Στα plus της παράστασης η υποκριτική προσέγγιση του Γιάννη Κλίμη που από την πρώτη ως τη τελευταία στιγμή σε κάνει να μην μπορείς να αφήσεις τα μάτια σου από πάνω του. Χωρίς φαμφάρες και τεχνάσματα έχει «χτίσει» το ρόλο του που σε πείθει τόσο με τα λόγια του όσο και με τις κινήσεις του σώματος του.
Οι (τελευταίες) στάσεις για τις Νεφέλες:
Βριλήσσια (4/9), Παπάγου (5/9), Ηρώδειο (6/9), Πετρούπολη (7/9), Ηλιούπολη (8/9) και στον Βύρωνα (10/9).