House of Gucci: Μια φάρσα ή μια συναρπαστική ιστορία απληστίας;
“In the name of the Father, Son and House of Gucci”. Η θρυλική ιστορία του διάσημου ιταλικού οίκου μόδας μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη, διατρέχοντας τρεις δεκαετίες έρωτα, προδοσίας, παρακμής, εκδίκησης, και εν τέλει φόνου.
- 05/12/2021
- Κείμενο: Άννυ Τζαβέλλα
Το House of Gucci είναι εμπνευσμένο από τη συγκλονιστική αληθινή ιστορία της οικογένειας που βρίσκεται πίσω από την ιταλική αυτοκρατορία μόδας «Gucci». Όταν η Patrizia Reggiani (Lady Gaga) παντρεύεται τον Maurizio Gucci (Adam Driver), η αχαλίνωτη φιλοδοξία της αρχίζει να ξετυλίγει την οικογενειακή κληρονομιά των Gucci και να πυροδοτεί ένα σπιράλ προδοσίας, παρακμής, εκδίκησης και τελικά… δολοφονίας. Η Reggiani -ρόλος αβανταδόρικος για την Lady Gaga- καταδικάστηκε σε 29 χρόνια φυλάκισης, ως ο άνθρωπος που κίνησε τα νήματα για τη δολοφονία του Maurizio Gucci το 1995, με τον Ιταλικό και Παγκόσμιο Τύπο να της δίνει το προσωνύμιο «Μαύρη Χήρα». Η ταινία, ωστόσο, δεν αφορά τόσο το έγκλημα που συγκλόνισε την παγκόσμια κοινή γνώμη στα 90s, αλλά στοχεύει στην εσωτερική ανάλυση των χαρακτήρων και τη σκιαγράφηση μιας οικογένειας, που μόνο οικογένεια δεν μπορεί να λέγεται.
Βασισμένο στο μη μυθοπλαστικό βιβλίο «The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour and Greed» της Sara Gay Forden και διαδραματιζόμενο από τις αρχές της δεκαετίας του 1970 έως τη δεκαετία του 1990, το «House of Gucci» περιγράφει λεπτομερώς πώς η Patrizia, η οποία εργάζεται στην επιχείρηση φορτηγών του πατέρα της, γνωρίζει τον όμορφο και φαινομενικά προσγειωμένο Maurizio, μαθαίνει ότι το επώνυμό του είναι Gucci και τον βάζει στο στόχαστρό της.
Το στόρι της ταινίας
Η ταινία μας μεταφέρει, από το πρωί που δολοφονείται ο Maurizio Gucci, πίσω στην ημέρα που γνωρίζει την Patrizia Reggiani σε ένα πάρτι ντίσκο το 1978. Όταν εκείνη μαθαίνει το επώνυμό του, κάτι ξυπνά μέσα της και έλκεται από τον νεαρό επίδοξο δικηγόρο με το διάσημο όνομα. Έτσι, ξεκινά ένα θυελλώδες ειδύλλιο, το οποίο, όμως, δεν ευχαριστεί τον πατέρα του Maurizio, Rodolfo (Jeremy Irons), ο οποίος βλέπει την Patrizia ως χρυσοθήρα. Ο Maurizio πηγαίνει, λοιπόν, να δουλέψει στην εταιρεία του μελλοντικού πεθερού του, όμως η Patricia έχει άλλα σχέδια για το μέλλον που πρόκειται να χτίσουν μαζί -σχέδια που συνεπάγονται την επανασύνδεσή του με τον θείο του, Aldo (Al Pacino), που έχει αναλάβει κατά βάση την οικογενειακή επιχείρηση των Gucci. Όταν ο Rodolfo πεθαίνει και ο γιος του κληρονομεί το 50% της εταιρείας, γίνεται ισότιμος συνέταιρος με τον θείο Aldo. Ο Maurizio αδιαφορεί για την επιχείρηση, αλλά η Patrizia τον πείθει ότι αυτή είναι η ευκαιρία του να κάνει κάτι για τον εαυτό του και για την κληρονομιά της οικογένειάς του. Τότε είναι που ξεκινούν οι προδοσίες, τα μυστικά και οι πισώπλατες μαχαιριές διαδέχονται η μία την άλλη. Σιγά σιγά, μάλιστα, ο Maurizio αντιλαμβάνεται τους χειρισμούς της γυναίκας του. Στο τέλος την εγκαταλείπει και αυτό είναι κάτι που η ίδια δεν μπόρεσε ποτέ να δεχτεί.
Τι μας άρεσε και τι δεν μας άρεσε
Το House of Gucci ήταν δικαίως μια από τις πιο πολυαναμενόμενες ταινίες της χρονιάς, κυρίως λόγω του δυνατού συνδυασμού του Ridley Scott (Alien, Blade Runner) στο σκηνοθετικό τιμόνι και του εξαιρετικού πρωταγωνιστικού καστ, που αποτελείται αποκλειστικά από νικητές και υποψήφιους για Όσκαρ. Ο λόγος για τη Lady Gaga, στον πρώτο της κινηματογραφικό ρόλο μετά τo “A Star is Born”, τον Adam Driver, τον Al Pacino, τον Jeremy Irons και τον Jared Leto. Η Lady Gaga ως Patrizia προσφέρει την πιο αξιομνημόνευτη ερμηνεία μεταξύ των ηθοποιών, αποδεικνύοντας σε κοινό και κριτικούς ότι η εμφάνισή της στο «Ένα Αστέρι Γεννιέται» του Bradley Cooper δεν ήταν επιτυχία της μίας φοράς, ενώ ο Adam Driver εμφανίζεται μεν με την κομψότητα και την ηρεμία που απαιτείται για τον ρόλο, όμως παρουσιάζεται κάπως υπερβολικά συγκροτημένος και συνεσταλμένος. Στο άλλο άκρο, βλέπουμε τον Jared Leto στον ρόλο του «μαύρου προβάτου» της οικογένειας των Gucci, εντελώς αγνώριστο και αρκετά εκτός κόσνεπτ. Λες και έχει βγει από άλλη ταινία.
Το σενάριο των Becky Johnston και Roberto Bentivegna, βασισμένο στο βιβλίο της Sara Gay Forden, ακολουθεί σχεδόν πιστά τα πραγματικά γεγονότα, χάνει όμως σε μερικές λεπτομέρειες (όπως για παράδειγμα το γεγονός πως ο Maurizio και η Patrizia είχαν δύο κόρες, όχι μία, όπως δείχνει η ταινία). Τους δίνουμε όμως το γεγονός ότι επενδύουν πάρα πολλά στην ανάπτυξη των χαρακτήρων -και το πετυχαίνουν σε μεγάλο βαθμό. Εκεί όμως που “βγάζουμε το καπέλο” μας είναι στη μουσική που αγκαλιάζει κάθε σκηνή με μοναδικό τρόπο και δίνει το σωστό vibe σε οποιαδήποτε περίσταση. Με τραγούδια των 70’s και 80’s, όπως των Donna Summer, George Michael, David Bowie και Blondie, η μουσική φροντίζει να συμβαδίζει με τα εκάστοτε δρώμενα της ταινίας.
Τέλος, η ενδυματολόγος Janty Yates, που ανέλαβε τα κοστούμια του «House Of Gucci», έχει κάνει μια εξαιρετική δουλειά στην αποτύπωση της μόδας της εποχής. Ειδικά τα vintage κομμάτια του ιταλικού οίκου κερδίζουν όλες τις εντυπώσεις. Η Lady Gaga ως Reggiani φοράει κατά βάση φανταχτερά σύνολα, layers από κοσμήματα και μια τεράστια ποικιλία από γούνες, ενώ οι άντρες της οικογένειας φορούν κυρίως κομψά κοστούμια, ακριβά ρολόγια και γυαλιστερά δερμάτινα παπούτσια. Η Βρετανίδα ενδυματολόγος δήλωσε, μάλιστα, σε συνέντευξή της στο περιοδικό Harper’s Bazaar ότι επισκέφθηκε το Μουσείο Gucci στη Φλωρεντία και τόνισε ότι ήταν η καλύτερη εμπειρία.
Σκληρή ανακοίνωση της οικογένειας Gucci για την ταινία
Οι κληρονόμοι του Aldo Gucci, προέδρου του οίκου μόδας από το 1953 έως το 1986, εξέδωσαν μια ανακοίνωση εκφράζοντας την ενόχλησή τους για την ανακριβή απόδοση των χαρακτήρων στην ταινία του Ridley Scott «House of Gucci». Η ανακοίνωση δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά από το ιταλικό πρακτορείο ειδήσεων ANSA. «Η παραγωγή της ταινίας δεν συμβουλεύτηκε τους κληρονόμους, πριν περιγράψει τον Aldo Gucci και τα μέλη της οικογένειας Gucci ως κακοποιούς, αδαείς και αναίσθητους για τον κόσμο γύρω τους» διαβάζουμε στην επίσημη δήλωση της οικογένειας, που προσθέτει ότι «η ταινία δίνει έναν τόνο και μία συμπεριφορά στους πρωταγωνιστές, που ποτέ δεν είχαν. Είναι πολύ επίπονο από μία ανθρώπινη πλευρά και προσβολή στην κληρονομιά του brand».
Η ανακοίνωση ανέφερε επίσης ότι λάθος είναι και η απεικόνιση της Patrizia Reggiani. «Η Πατρίτσια απεικονίζεται ως ένα θύμα που προσπαθούσε να επιβιώσει σε μια ανδροκρατούμενη, σωβινιστική κουλτούρα. Αυτό δεν θα μπορούσε να είναι λιγότερο αλήθεια» αναφέρει η οικογένεια, υποστηρίζοντας ότι η επιχείρηση ήταν ανέκαθεν μια “ανοιχτή εταιρεία” που είχε μάλιστα στο δυναμικό της και πολλές γυναίκες σε υψηλές θέσεις.
«Η Gucci είναι μία οικογένεια, που ζει τιμώντας τη δουλειά των προγόνων της, η μνήμη των οποίων δεν αξίζει να διαταράσσεται για να δημιουργηθεί ένα θέαμα που είναι αναληθές και δεν αντιπροσωπεύει τους πρωταγωνιστές της» καταλήγει η οικογένεια στην ανακοίνωση, ενώ ακόμη δεν έχει προχωρήσει σε νομικές διαδικασίες.
Ο Tom Ford σχολιάζει την ταινία
Ο πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής του οίκου Gucci τοποθετήθηκε, αφού είδε την πολυσυζητημένη ταινία. Σε άρθρο που έγραψε για το περιοδικό Air Mail, ο Tom Ford αναφέρει: «Η λαμπερή, φιλόδοξη, όμορφα κινηματογραφημένη και με ωραίο σχεδιασμό κοστουμιών ιστορία απληστίας και φόνου είναι εκπληκτική λόγω των αστέρων που έχουν επιλεγεί. Η ταινία ανταγωνίζεται τη σαπουνόπερα “Δυναστεία”, αλλά το κάνει με πολύ μεγαλύτερο budget. Σκηνοθετημένη από τον σπουδαίο σκηνοθέτη Ρίντλεϊ Σκοτ και με πρωταγωνιστές τη Lady Gaga, τον Άνταμ Ντράιβερ, τον Αλ Πατσίνο, τον Τζέρεμι Άιρονς, τον Τζάρεντ Λέτο και τη Σάλμα Χάγιεκ, η ταινία είναι… καλά, δεν είμαι ακόμα πολύ σίγουρος τι είναι ακριβώς, αλλά κατά κάποιο τρόπο ένιωσα ότι επέζησα από έναν τυφώνα όταν έφυγα από τον κινηματογράφο. Ήταν μια φάρσα ή μια συναρπαστική ιστορία απληστίας; Συχνά γελούσα δυνατά, αλλά έπρεπε;». Μάλιστα, στο «House of Gucci» κάνει και την εμφάνισή του ο Tom Ford, τον οποίο υποδύεται ο Reeve Carney, όμως ο σχεδιαστής έχει ενστάσεις για τον τρόπο, με τον οποίο απεικονίζεται η συνεισφορά του.