Η μπύρα στη Local Pub στο Χαλάνδρι είναι φαινόμενο
Η πιο καλά κρυμμένη μπυραρία στο Χαλάνδρι κατάφερε να γίνει σημείο αναφοράς για την μπύρα στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως, γιατί τα έκανε όλα, θεωρητικά, ανάποδα. Αλλά σωστά.
- 05/01/2020
- Κείμενο: Ιωάννα Παχούλη
Απόφαση πρώτη: Το 2010, ο 27χρονος (τότε) Φώτης Αναστασίου ανοίγει τη δική του μπυραρία σε ένα απομονωμένο σημείο του Χαλανδρίου, μακριά από την πιάτσα με τα υπόλοιπα μαγαζιά εστίασης. Απόφαση δεύτερη: η Local ακολουθεί Self Service λογική και δεν έχει κατάλογο. Απόφαση τρίτη. Ο αντικαπνιστικός νόμος ισχύει από την πρώτη μέρα λειτουργίας. «Όταν σου προσφέρω ένα προϊόν που έχει ένα μοναδικό άρωμα, θέλω να το νιώσεις. Αν καπνίζεις, πλέον δεν έχει νόημα αυτό που κάνω. Θέλω να κρατήσω την εμπειρία όσο πιο καλή». Απόφαση τέταρτη: Οι μπύρες είναι ό,τι πιο σπάνιο μπορεί να βρεις στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την εκούσια απουσία από τα social media για πολλά χρόνια, έκαναν τον κόσμο να αναρωτιέται τι στο καλό συμβαίνει στην οδό Χαϊμαντά.
«Δούλευα σε μαγαζιά και ασχολιόμουν με την μπύρα, οπότε είχα διαπιστώσει ότι υπήρχε μία έλλειψη και σε αγγλικό στυλ pub. Ταυτόχρονα ήμουν επηρεασμένος από ταξίδια σε Ιρλανδία και Αγγλία. Έτσι αποφασίσαμε να ανοίξουμε κάτι δικό μας με τον Βασίλη, παιδικό μου φίλο, ο οποίος έχει πια αποχωρήσει από το μαγαζί». Η Local Pub λοιπόν ακολουθεί τη λογική του παλιού καφενείου, όπου σε γνωρίζει το προσωπικό κι όλα γίνονται σε πιο φιλικό κλίμα, υπό τους ήχους της rock, soul, jazz και Blues (σε ένταση ώστε να μπορείς να μιλάς άνετα, γι’αυτό δεν βγήκες εξάλλου;). Το ξύλο κυριαρχεί, ενώ στους τοίχους φιγουράρουν εκατοντάδες τσίγκινες πινακίδες, από διάφορα ταξίδια του Φώτη. «Ταξιδεύω πάρα πολύ για την μπύρα, σε γευσιγνωσίες, σεμινάρια, συνέδρια. Οπότε από κάθε ταξίδι μου φέρνω και κάτι πίσω».
Πρόκειται για ένα από τα πρώτα μαγαζιά που έφερε στην Ελλάδα κάποια στυλ μπύρας που πλέον φιλοξενούν πολλοί, όπως είναι οι IPA (India Pale Ale) .«Στην Ελλάδα υπήρχε το πρότυπο της Lager, Weiss που είναι γερμανικό στυλ μπύρας καθώς και κάποιες βέλγικες, κυρίως λόγω του ότι οι εισαγωγικές εταιρείες έφεραν μόνο αυτά τα είδη». Από το 2010 και μετά- παράλληλα δηλαδή με την άφιξη της Local- έφτασε από το εξωτερικό το ρεύμα της μικροζυθοποιίας στην Ελλάδα. Μια παγκόσμια τάση/επανάσταση που ουσιαστικά ξεκινήσε το 1996 στην Αμερική. «Ήμασταν το πρώτο μαγαζί που έφερε ελληνικές μικροζυθοποιίες. Το concept του μαγαζιού ήταν να στηρίξουμε την ελληνική μικροζυθοποιία», παράλληλα και με ξένες εισαγωγές που έκαναν συνεχώς. Μάλλον όχι τυχαίο ότι έχει συμπεριληφθεί στα 21 καλύτερα beer bars του κόσμου σύμφωνα με το Thrillist, αλλά και βραβευθεί πολλάκις από το αμερικάνικο site RateBeer.
«Πριν λίγες μέρες ήμουν σε ένα σεμινάριο της Ζυθοποιίας Μακεδονίας-Θράκης, όπου μου έμεινε η φράση ενός ομιλητή, το ‘Local globality’, που ουσιαστικά σημαίνει να στηρίζεις κάθε τι τοπικό αλλά να έχεις τα αυτιά σου ανοιχτά στα trends της μπύρας παγκοσμίως»
Πριν ενάμιση χρόνο, ο Φώτης Αναστασίου αποφασίζει να ανοίξει το δικό το μικροζυθοποιείο ακριβώς δίπλα στη Local, φέρνοντας κυριολεκτικά ό,τι πιο φρέσκο μπορεί να πιει κανείς σε μπύρα, στο ίδιο του το μαγαζί. Η Ζυθοποιία Αναστασίου είναι και επίσημα η μικρότερη ζυθοποιία (από άποψη όγκου παραγωγής) στην Ελλάδα, μία από τις ελάχιστες στην Αττική και η μοναδική στα βόρεια προάστια, παράγοντας γνήσιο τοπικό ζύθο. Και αν αναλογιστεί κανείς ότι πλέον, ο περισσότερος όγκος μπύρας που πίνει ο κόσμος είναι της δικιάς του μικροζυθοποιίας, ήταν σίγουρα (ακόμα) μια επιτυχημένη κίνηση. «Το 2010 υπήρχαν γύρω στα τρία μικροζυθοποιία, πλέον υπάρχουν 60. Μέσα σε εννιά χρόνια λοιπόν έχει γίνει μία τεράστια αύξηση».
«Η μπύρα είναι μία εμπειρία. Και πρέπει από πίσω να υπάρχει ένα concept,τόσο στη συνταγή και το όνομα, όσο και το γραφιστικό κομμάτι της»
Κόντρα στη τάση των πιο μίνιμαλ σχεδίων, οι ετικέτες της Ζυθοποιία Αναστασίου κάνουν τη διαφορά, ακολουθώντας ένα ρετρό μοτίβο, εμπνευσμένες από τη δεκαετία του 20 μέχρι το 50. Τα στιλ μπύρας που φτιάχνουν δεν είναι σίγουρα συνηθισμένα για τον Έλληνα καταναλωτή αλλά είναι τοπικά. Τα δύο βασικά, είναι η Lager και η Ale. «Σε αντίθεση με τα αποστάγματα και το κρασί, ο χρόνος προετοιμασίας της μπύρας είναι πολύ μικρός. Θέλει ένα μήνα.Αυτό σου δίνει και το χρονικό περιθώριο για να πειραματιστείς». Οι Ιpa και οι Pale Ale, με παράδοση που κρατάει στη Βρετανία, είναι τα στιλ που αγαπήθηκαν περισσότερο στη Local. Mπύρες που έχουν πολύ έντονο αρωματικό xαρακτήρα, κυρίως πικρές στην επίγευση, (όπως με εσπεριδοειδή, κίτρα, μανταρίνια, πεύκο, γρασίδι, πάντα ανάλογα με τους λυκίσκους που χρησιμοποιούν), μέτριο σώμα και χάλκινο χρώμα.
Η νέα άφιξη που απέκτησε ήδη φανατικό κοινό ακούει στο όνομα «Καραβέλα», μια μαύρη μπύρα με νότες σοκολάτας και καρύδας. Όπως μου εξηγεί ο Φώτης, «η μπύρα είναι εποχιακό είδος. Για παράδειγμα τo Halloween κάνουμε μπύρα με κολοκύθα». Εκτός από τις 30- 40 ετικέτες σε μπουκάλια δικής τους εισαγωγής που εναλλάσσονται όπως και οι 21 ετικέτες σε βαρέλια, θα βρεις και κάποιες επιλεγμένες μπύρες διεθνών ετικετών. «Σε λίγο καιρό θα φέρουμε ένα βαρέλι από το Σικάγο όπου δεν μπορείς να το βρεις εύκολα στην Ευρώπη».
Στη Local μπορείς να δοκιμάσεις δωρεάν από όλες τις μπύρες για να βρεις αυτή που σου αρέσει.«Με το να δοκιμάσεις διαφορετικές και πρωτότυπες μπύρες τεστάρεις τον ουρανίσκο σου. Έχουμε εκπαιδεύσει μία μεγάλη γενιά καταναλωτών μπύρας. Πολλοί έχουν κάνει τα δικά τους μαγαζιά, ακόμα και τα δικά τους μικροζυθοποιία – οι περισσότεροι ξεκίνησαν από εδώ, δοκιμάζοντας μπύρες». Το κομμάτι της εκπαίδευσης πάντως, είναι από εκείνα που απολαμβάνουν περισσότερο. Όσο φυσικά και το να σου προσφέρουν την πιο αγνή αλλά δυνατή εμπειρία μπύρας.
Ιnfo: The Local Pub, Χαϊμαντά 25, Χαλάνδρι