Εκπαίδευση στα Νότια Προάστια: Η μεγάλη έρευνα του NouPou Εκπαίδευση στα Νότια Προάστια: Η μεγάλη έρευνα του NouPou

Εκπαίδευση στα Νότια Προάστια: Η μεγάλη έρευνα του NouPou

Share

Το NouPou παρουσιάζει μία ολοκληρωμένη έρευνα για την Εκπαίδευση στα Νότια Προάστια: Τι πιστεύουμε για τα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, πώς αξιολογούμε το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τη σημασία της Παιδείας και ποια είναι η άποψη για τις εκπαιδευτικές εξελίξεις στο Ελληνικό.

Η Εκπαίδευση και η Παιδεία βρίσκονται στο επίκεντρο των πολιτικών και κοινωνικών εξελίξεων, ενώ επιμέρους δεδομένα στην ευρύτερη περιοχή των Νοτίων Προαστίων κάνουν τη συζήτηση για τους συγκεκριμένους τομείς ιδιαίτερα επίκαιρη.

Το NouPou, σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Good Affairs, παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη έρευνα για την Εκπαίδευση στα Νότια Προάστια. Για τη διεξαγωγή της χρησιμοποιήθηκε το Digital Poll, ένα σύγχρονο εργαλείο που επιτυγχάνει αξιοπιστία και ακρίβεια στην αποτύπωση των τάσεων, ενώ ο εξεταζόμενος πληθυσμός ήταν άτομα άνω των 17 ετών στα Νότια Προάστια της Αττικής. Τα ευρήματα αποκαλύπτουν ενδιαφέροντα στοιχεία για το πώς αξιολογούν οι κάτοικοι της περιοχής τις παρεχόμενες εκπαιδευτικές υπηρεσίες, τις δομές και το σύστημα, ενώ αποτυπώνει την άποψή τους για τα πιο σημαντικά προβλήματα και τις επιτακτικά αναγκαίες βελτιώσεις.

Εκπαίδευση και Παιδεία: Έννοιες που ταυτίζονται ή συγκρούονται;

Ένα θεμελιώδες συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι νεότερες και παλαιότερες γενιές φαίνεται να διαφωνούν σε σημαντικό βαθμό ως προς την ταύτιση της Εκπαίδευσης με την Παιδεία. Συνολικά, το 32% δήλωσε ότι οι δύο έννοιες ταυτίζονται και το 58% ότι διαφέρουν, όμως το αξιοσημείωτο είναι πως, όσο αυξάνεται η ηλικία των ερωτηθέντων, τόσο πιο ξεκάθαρα διαχωρίζονται οι έννοιες αυτές μεταξύ τους: Οι μεγαλύτεροι τείνουν να αξιολογούν την Παιδεία ως μια ευρύτερη (και συνεπώς σημαντικότερη) έννοια, που συνδέεται με αξίες και δεξιότητες ζωής, ενώ οι νεότεροι (17-24) δίνουν έμφαση στην εκπαίδευση ως το βασικό εργαλείο προσωπικής εξέλιξης.

Μία πιθανή εξήγηση για αυτήν την απόκλιση είναι οι σπουδές, τις οποίες οι νεότεροι ακολουθούν πλέον σε υψηλότερα επίπεδα. Οι νέοι αισθάνονται την ανάγκη να υπερασπιστούν την αξία αυτών των σπουδών, αφού στη δική τους ηλικία το βιογραφικό, ως επί το πλείστον, αποτελεί το κύριο επαγγελματικό όπλο τους. Αντίθετα, οι παλαιότεροι θεωρούν πως έχουν πιο ολοκληρωμένη Παιδεία σε σχέση με την περισσότερο εξειδικευμένη εκπαίδευση των επόμενων γενεών και αξιολογούν εκείνη ως μείζονος σημασίας.

Πιστεύετε πως οι έννοιες ΠΑΙΔΕΙΑ κι ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ταυτίζονται;

Εάν όχι, ποια έννοια πιστεύετε ότι είναι πιο σημαντική για την πορεία του ανθρώπου;

(% επί όσων δήλωσαν ότι δεν ταυτίζονται οι έννοιες Παιδεία & Εκπαίδευση)

Κάτω από τη βάση η αξιολόγηση για την ελληνική κοινωνία

Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να αξιολογήσουν την ελληνική κοινωνία ως προς δέκα διαφορετικές παραμέτρους. Ανάμεσά τους, ο Σεβασμός στη Διαφορετικότητα, η Καινοτομία και Δημιουργικότητα, η Κοινωνική Ευθύνη και η Οικολογική Συνείδηση. Το συμπέρασμα εδώ, που ίσως πρέπει να μας προβληματίσει, είναι η συνολικά χαμηλή εκτίμηση που φαίνεται ότι έχουμε για την ελληνική κοινωνία και τις ποιότητές της. Ο Ψηφιακός Αλφαβητισμός αποτελεί τον μοναδικό τομέα που φαίνεται να πιάνει οριακά τη βάση της αξιολόγησης, ενώ σε όλες τις υπόλοιπες παραμέτρους η ελληνική κοινωνία κρίνεται ως «μετεξεταστέα».

Πώς θα αξιολογούσατε σήμερα την Ελληνική κοινωνία ως προς τις παρακάτω παραμέτρους;

(Κλίμακα 1-5: 1=χαμηλή αξιολόγηση, 5=υψηλή αξιολόγηση)

Η Εκπαίδευση στα Νότια και η έμφαση στο εκπαιδευτικό προσωπικό

Στην ερώτηση «Πώς θα αξιολογούσατε σήμερα τους παρακάτω παράγοντες παροχής εκπαίδευσης στην περιοχή που κατοικείτε;», οι ερωτηθέντες κατέταξαν όλους τους επιμέρους παράγοντες (όπως το Εκπαιδευτικό Προσωπικό, το Εκπαιδευτικό Υλικό, την Εξατομίκευση της Μάθησης ή τις Σχολικές Υποδομές) κάτω από τη βάση. Παρατηρούμε δηλαδή πως το σύνολο της Εκπαίδευσης αξιολογείται από την τοπική κοινωνία ως οριακά ανεπαρκές, ενώ η οριζόντια ισορροπία στις αξιολογήσεις καταδεικνύει μια συνολικά απαισιόδοξη στάση για το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Πώς θα αξιολογούσατε σήμερα τους παρακάτω παράγοντες παροχής εκπαίδευσης στην περιοχή που κατοικείτε;

(Κλίμακα 1-5: 1=χαμηλή αξιολόγηση, 5=υψηλή αξιολόγηση)

Άξιο αναφοράς είναι ότι από τους δέκα επιμέρους παράγοντες, το Εκπαιδευτικό Προσωπικό εμφανίζεται ξεκάθαρα ως βασική προτεραιότητα για βελτίωση, αφήνοντας πολύ πίσω του άλλους, όπως η Εξατομίκευση της Μάθησης ή ακόμα και οι Σχολικές Υποδομές. Μια ενδιαφέρουσα σημείωση είναι πάντως πως αυτή η προτεραιοποίηση διαφοροποιείται ανάμεσα στους ερωτηθέντες που τα παιδιά τους φοιτούν σε δημόσιο σχολείο και σε εκείνους που έχουν επιλέξει κάποιο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο (βλ. αναλυτικό pdf έρευνας).

Από τους παρακάτω παράγοντες, ποιους θα επιλέγατε κατά προτεραιότητα για βελτίωση στην περιοχή που κατοικείτε;

(Μέχρι 3 επιλογές)

Δημόσια και Ιδιωτική Εκπαίδευση: Η μεγάλη εικόνα στη «μικρή περιοχή»

Τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια των νοτίων προαστίων φαίνεται να ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις γονέων και μαθητών, με τους ερωτηθέντες να τα αξιολογούν πάνω από τον μέσο όρο και σταθερά μία μονάδα πάνω από τα αντίστοιχα δημόσια ανά σχολική βαθμίδα.

Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως πως η διαφορά αυτή δεν αναιρεί τη συνολική ανάγκη βελτίωσης του εκπαιδευτικού συστήματος και των επιμέρους δομών, ενώ διαφαίνεται μια θετικότερη στάση απέναντι στην Προσχολική Αγωγή και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, η οποία, όσο ανεβαίνει η εκπαιδευτική βαθμίδα, δείχνει να εξασθενεί.

Πώς θα αξιολογούσατε το επίπεδο των Δημοσίων & Ιδιωτικών σχολείων στην περιοχή που κατοικείτε;

(Κλίμακα 1-5: 1=χαμηλή αξιολόγηση, 5=υψηλή αξιολόγηση)

Το υπαρκτό και επίμονο πρόβλημα της Ενδοσχολικής Βίας

Το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας σε όλες τις μορφές του – με περιστατικά άγριου bullying και μια γενικευμένη έξαρση στα επεισόδια βίας μεταξύ ανηλίκων να καταγράφονται και στα νότια προάστια – απασχολεί, όπως ήταν αναμενόμενο, την τοπική κοινωνία. Το πρόβλημα αξιολογείται ως εξίσου σημαντικό σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, με μικρές διαφορές ανά ηλικιακή ομάδα ή εκπαιδευτική δομή. Τη μεγαλύτερη αγωνία, μάλιστα, την εκφράζουν γονείς οι οποίοι έχουν παιδιά και σε δημόσιο και σε ιδιωτικό σχολείο.

Εδώ ίσως χρειαστεί μια – εμπειρική, αλλά ουσιώδης – παρατήρηση: Τα παιδιά των οικογενειών που έχουν ταυτόχρονη εμπειρία από δημόσιο και ιδιωτικό σχολείο, συνήθως βρίσκονται σε διαφορετική εκπαιδευτική βαθμίδα (πχ ένα παιδί στο Δημοτικό κι ένα στο Γυμνάσιο), κάτι που θα μπορούσαμε να πούμε ότι τελικά υπογραμμίζει την ανησυχητική διάχυση του φαινομένου.

Πόσο σοβαρό θεωρείτε ότι είναι το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας στην περιοχή σας;

(Κλίμακα 1-5: 1=χαμηλή αξιολόγηση, 5=υψηλή αξιολόγηση)

Θετική υποδοχή για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια στο Ελληνικό

Η προοπτική δημιουργίας πανεπιστημιακών εκπαιδευτικών δομών στην περιοχή του Ελληνικού φαίνεται να αντιμετωπίζεται γενικώς θετικά από τους ερωτηθέντες. Η πλειοψηφία θεωρεί πως η δημιουργία τους θα έχει θετική επίδραση στην τοπική κοινωνία σε ποσοστά που αγγίζουν ή και ξεπερνούν σε κάποιες ηλικιακές ομάδες το 60%.

Θα πρέπει να τονιστεί βέβαια πως στις ηλικίες 25-44 η θετική επίδραση εκτιμάται πως θα είναι περιορισμένη, ενώ στις ηλικίες 45+ είναι ξεκάθαρη η θέση για σημαντική θετική επίδραση. Μεγάλη διαφοροποίηση παρουσιάζουν ωστόσο οι απαντήσεις στο γκρουπ 17-24, που αξιολογεί σε ποσοστό 46% αδιάφορα ή αρνητικά και σε ποσοστό 44% θετικά τις προς δημιουργία πανεπιστημιακές δομές στο Ελληνικό.

Πιστεύετε ότι η ίδρυση πανεπιστημιακών εκπαιδευτικών δομών στην περιοχή του Ελληνικού θα έχει θετική επίδραση στην τοπική κοινωνία και στις υφιστάμενες εκπαιδευτικές δομές της περιοχής;

Ταυτότητα Έρευνας:

  • H έρευνα πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του NouPou από την εταιρεία GoodAffairs Μ.Ι.Κ.Ε.
  • Ο εξεταζόμενος πληθυσμός ήταν άτομα άνω των 17 ετών στα Νότια Προάστια τηςΑττικής
  • Δείγμα 601 πλήρως απαντημένων & μοναδικών ερωτηματολογίων
  • Χρονικό διάστημα έρευνας: 18 – 22 Νοεμβρίου 2024
  • Στρωματοποιημένη δειγματοληψία
  • Το δείγμα συλλέχθηκε μέσω online ερωτηματολογίων από σχεδιασμένο online panel

Δείτε ολόκληρη την έρευνα και κατεβάστε το πλήρες αρχείο της σε μορφή PDF.

Latest News