Αννίτα Μανετάκη: «Στο Manetaki Language School θα αγαπήσετε τις ξένες γλώσσες!»
Καθώς η σχολική χρονιά 2020-2021 πλησιάζει, θυμόμαστε επιτυχημένα στιγμιότυπα από το Manetaki Language School και γνωρίζουμε τη γυναίκα που κατάφερε να κάνει τη διαφορά στην ξενόγλωσση εκπαίδευση των Νοτίων Προαστίων.
- 29/07/2020
- Κείμενο: NouPou.gr
Βράδυ Τετάρτης, 21:30. Δέκα περίπου παιδιά κατεβαίνουν τις σκάλες του Manetaki Language School γελώντας. Είναι όλοι τους γύρω στα 15. Ένα αγόρι έχει ρίξει στους ώμους του μια σημαία με το λογότυπο του σχολείου και τη φράση «Game of Words Winner» τυπωμένα πάνω της. Όλοι μαζί φτάνουν στην έξοδο αλλά δεν δείχνουν να έχουν διάθεση να χωριστούν. Συζητάνε για το event που μόλις τελείωσε. Ένα παιχνίδι εμπνευσμένο από το απόλυτα επίκαιρο Game of Thrones, το Game of Words ήταν ένας από τους τρόπους που η πολυμήχανη Αννίτα Μανετάκη σκέφτηκε για να κάνουν τα παιδιά μια πολύ καλή επανάληψη στο λεξιλόγιό τους. Ο τελευταίος κύκλος του Game of Words για το υπόλοιπο σχολείο θα ολοκληρωθεί σε όλες τις γλώσσες την τελευταία ημέρα των μαθημάτων.
«Το learning can be fun είναι το motto μας από την πρώτη μέρα της λειτουργίας του Manetaki Language School, εδώ και 30 περίπου χρόνια» λέει η ίδια. «Πρώτος το είπε ο Πλάτων, ´Μετά παιδιάς (παιχνιδιού) και ηδονής μανθάνειν´. Πλέον συμφωνούν όλοι από τον χώρο της Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας ότι μαθαίνουμε καλύτερα και ευκολότερα παίζοντας και περνώντας ευχάριστα. Έτσι λοιπόν εντάξαμε στο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα ευχάριστες δραστηριότητες και παιχνίδια για κάθε επίπεδο, από τους μικρούς μας μαθητές έως τους μαθητές του Proficiency αλλά και τους ενήλικες μαθητές μας. Επιτραπέζια, κατασκευές, παζλ, παιχνίδια μνήμης, jenga, trivial pursuit σε διάφορες γλώσσες, παντομίμα, ψηφιακά παιχνίδια και άλλο πρωτότυπο υλικό, πλαισιώνει τα μαθήματά μας κάνοντας την μάθηση μία ευχάριστη, βιωματική και αποτελεσματική εμπειρία. Άλλωστε, όπως έχουν αποδείξει και οι σύγχρονες έρευνες: Για να δημιουργηθεί μια νέα σύναψη στον εγκέφαλο και να μεταδοθεί μία νέα πληροφορία, χρειάζονται μέχρι και 400 επαναλήψεις. Εάν όμως η ίδια διαδικασία γίνει με παιχνίδι, αρκούν 10 με 20 επαναλήψεις!».
Παράλληλα, σύμφωνα με τη Διευθύντρια Σπουδών του Manetaki Language School, τα παιδιά εκτίθενται σε διαφορετικά ερεθίσματα και εκπαιδευτικές διαδικασίες έτσι ώστε ανακαλύπτοντας τον κόσμο, να γνωρίσουν τον εαυτό τους και τις κλίσεις τους καλύτερα, αναπτύσσοντας παράλληλα σημαντικές δεξιότητες. «Χρησιμοποιούμε διάφορα μέσα, από διαδραστικούς πίνακες και ψηφιακές εφαρμογές μέχρι το θέατρο και τις εκπαιδευτικές εκδρομές, γιατί πιστεύουμε ότι αυτή η αλληλεπίδραση είναι πολύ σημαντική. Και αποδεσμευόμαστε συνεχώς από τα βιβλία. Τα βιβλία είναι πια μια βάση, αλλά όχι το παν. Έχουμε ένα βιβλίο που είναι η αφετηρία μας και από εκεί και πέρα έχουμε πολύ δικό μας πρωτότυπο υλικό και στοχευμένα projects που τρέχουν στη διάρκεια της χρονιάς με τα οποία πλαισιώνουμε το μάθημα. Έχουμε δώσει χώρο στη λογοτεχνία, με ξενόγλωσσα βιβλία για κάθε επίπεδο και έχουμε προσθέσει στα μεγαλύτερα επίπεδα από Pre Lower έως Proficiency, εκπαιδευτικές ενότητες όπως τα presentation skills και τα debates που εξασκούν όχι μόνο την προφορική ευχέρεια αλλά και δεξιότητες ζωής όπως την έρευνα, τη συνεργατικότητα, την κριτική σκέψη και την αποτελεσματική επιχειρηματολογία, ενώ παράλληλα βελτιώνουν και τη “γλώσσα του σώματος”, πώς δηλαδή ένας μαθητής παρουσιάζεται στο κοινό και εκφράζει την άποψή του για ένα θέμα. Το φετινό debate μας με τίτλο ‘Social Media is a Curse’ βγήκε έξω από τις τάξεις. Διαφορετικά τμήματα αγωνίστηκαν μπροστά σε ακροατήριο και κριτές ακολουθώντας την διαδικασία ενός τυπικού debate. Απολαύσαμε μαθητές να λογομαχούν με απίστευτα επιχειρήματα στα αγγλικά αλλά το πιο συγκινητικό ήταν ότι καμαρώσαμε μαθητές μας, ιδιαίτερα συνεσταλμένους και διστακτικούς στα προφορικά, να κάνουν υπέρβαση αγορεύοντας και αντικρούοντας επιχειρήματα με αυτοπεποίθηση. Θέλω να πω ότι σε όλες αυτές τις δράσεις είναι πολύτιμη η συνεργασία όλων των συναδέλφων μου, καθώς και η δημιουργικότητα και συνεργατικότητα του think tank του σχολείου μας, το οποίο υλοποιεί όλα τα projects μας».
Natural born teacher
Η Αννίτα Μανετάκη είναι από τους ανθρώπους που κερδίζουν εύκολα τις πρώτες εντυπώσεις. Πάντα χαμογελαστή και ήρεμη, αλλά ταυτόχρονα δυναμική και εξωστρεφής, αποπνέει μια σιγουριά και την ίδια στιγμή μια σχεδόν διάφανη ευαισθησία. Το να τη συμπαθήσεις είναι μονόδρομος. Τα πραγματικά δυνατά της χαρτιά, όμως, αυτά που έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία του Manetaki Language School, είναι η τεράστια αγάπη της για τα παιδιά, η πίστη της στην αξία της εκπαίδευσης και το πάθος της για ίσες ευκαιρίες σε όλους.
«Μεγαλώνοντας, ονειρευόμουν να αφήσω κι εγώ το αποτύπωμά μου στην κοινωνία. Κατάλαβα, παρατηρώντας το σχολείο ως μαθήτρια, ότι η μεγαλύτερη επανάσταση ξεκινάει μέσα από την εκπαίδευση. Αν μπορείς να επέμβεις στον τρόπο που γίνεται το μάθημα, αν αλλάξεις τις διαδικασίες και μεθόδους, αν αλλάξεις τους στόχους της εκπαίδευσης, αλλάζεις τη ζωή των μαθητών και τελικά τα ίδια τα παιδιά, τον τρόπο που σκέπτονται, την προσωπικότητά τους. Και τα παιδιά είναι το μέλλον. Διαμορφώνοντας λοιπόν εκείνα, επηρεάζεις και το μέλλον μιας χώρας».
«Υπάρχει κάτι από την παιδική μου ηλικία που με καθόρισε ως εκπαιδευτικό. Ήταν κάτι που συναντούσα συνέχεια, σε όλα τα μαθητικά μου χρόνια. Μιλάω για αυτήν την τρομερή διάκριση που υπάρχει μέσα στις τάξεις ανάμεσα σε δυνατούς και αδύναμους μαθητές. Μπορεί συνεχώς να συζητάμε για τις διάφορες διακρίσεις, αλλά η μεγαλύτερη διάκριση ξεκινάει στην πολύ ευαίσθητη παιδική ηλικία, μέσα στην τάξη, όπου δυστυχώς πολύ συχνά ο εκπαιδευτικός επικεντρώνεται σε μια ομάδα καλών μαθητών με αποτέλεσμα οι υπόλοιποι να μένουν στην άκρη, να αφήνονται στην τύχη τους. Για μένα λοιπόν αυτό ήταν το στοίχημα, ότι εγώ αυτά τα παιδιά που κάθονται στα πίσω θρανία, αυτά τα παιδιά που είναι παραιτημένα, θα βρω τρόπο να τα βοηθήσω να ενταχθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία και να νιώσουν ότι έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με όλα τα υπόλοιπα παιδιά. Για τον λόγο αυτό, επιδιώκω προσωπική γνωριμία με κάθε νέο μαθητή, έτσι ώστε με βάση το μαθησιακό του προφίλ και την προσωπικότητά του να τον κατατάξω στο κατάλληλο τμήμα. Στη συνέχεια, παρακολουθούμε ανελλιπώς την μαθησιακή του πορεία, φροντίζοντας με ενισχυτική διδασκαλία ή όποια άλλη παρέμβαση χρειαστεί να εξασφαλίσουμε την απρόσκοπτη πρόοδό του».
«Μερικές από τις πιο συγκινητικές στιγμές μου ως εκπαιδευτικός ήταν με παιδιά που δίνουν τον δικό τους αγώνα να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του μαθήματος. Ξέρεις, υπάρχουν παιδιά που απλά δεν μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα, δεν τα καταφέρνουν να συγκεντρωθούν. Δεν είναι ότι δεν θέλουν. Δεν μπορούν! Ξέρεις τι αγώνας είναι αυτός; Άλλα, δεν μπορούν να ελέγξουν την υπερκινητικότητα και τις αντιδράσεις τους. Θυμάμαι ένα τέτοιο περιστατικό από έναν αγαπημένο μου οχτάχρονο μαθητή, ο οποίος δεν μπορούσε να ελέγξει τον εαυτό του καθ´ όλη τη διάρκεια του μαθήματος παρά τις προσπάθειες που κατέβαλλα. Στο τέλος του μαθήματος τον κράτησα και μετά από συζήτηση και αξιολόγηση της συμπεριφοράς του παραδέχθηκε το λάθος του. Του εξήγησα ότι όλοι έχουμε τις άσχημες μέρες μας αλλά αυτές δεν μας καθορίζουν. Μας καθορίζει η προσπάθειά μας να προσπαθούμε για το καλύτερο. Εκείνη την ώρα εμφανίστηκε η μητέρα του ανήσυχη και ρώτησε τι συνέβη. Ο μικρούλης τής είπε: ´Μαμά απλά είχα μία άσχημη ημέρα´ και μετά γύρισε και με κοίταξε για επιβεβαίωση ´Ε…Miss Annita;’. Κάτι τέτοιες στιγμές δεν ξεχνιούνται ποτέ και νιώθω πραγματικά ευλογημένη για όλα αυτά τα παιδιά που υπήρξαν στη ζωή μου διότι προσπαθώντας να τα βοηθήσουμε να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους προβληματιζόμαστε, αναστοχαζόμαστε, αναζητούμε λύσεις, επιμορφωνόμαστε και έτσι, γινόμαστε καλύτεροι εκπαιδευτικοί και καλύτεροι άνθρωποι».