Sporty’s International School: O καινοτόμος νότιος παιδικός σταθμός / νηπιαγωγείο που αξίζει να ανακαλύψετε
Early Years: Οι άνθρωποι που φροντίζουν τα παιδιά μαςΥιοθετώντας την καινοτόμο παιδαγωγική προσέγγιση του Reggio Emilia, που υποστηρίζει την ελευθερία και αυτονομία του παιδιού και δίνοντας μεγάλη βαρύτητα στις υπαίθριες δραστηριότητες, ο δίγλωσσος παιδικός σταθμός και νηπιαγωγείο Sporty’s International School δημιουργεί ένα περιβάλλον στο οποίο το κάθε παιδί χτίζει τη δική του γνώση.
- 22/02/2024
- Κείμενο: Μάρω Σενετάκη
- Φωτογραφίες: Κατερίνα Καπετάνη
Το Sporty’s International School στο Ελληνικό έχει ως κύριο στόχο του τα παιδιά να αποκτούν γνώσεις και δεξιότητες μέσω του υπαίθριου χώρου, στον καταπράσινο κήπο του σχολείου, που είναι περιτριγυρισμένος από δέντρα και λουλούδια, ενώ περιλαμβάνει ακόμη και πισίνα. Με την αντίληψη μιας «ελεύθερης» τάξης, τα παιδιά περνούν τη μέρα τους έξω, αλλά φέρνουν και τη φύση μέσα, δημιουργώντας μία σύνδεση μαζί της. Το NouPou επισκέφθηκε το Sporty’s International School και συνάντησε την υπεύθυνη του σχολείου Αθηνά Τζανετάτου, η οποία μας ξενάγησε στις εγκαταστάσεις και μας μίλησε αναλυτικά για τη φιλοσοφία και τους στόχους τους.
Το Sporty’s International School διαθέτει παιδικό σταθμό και νηπιαγωγείο. Τι δραστηριότητες παρέχονται σε κάθε περίπτωση;
Για όλες τις βαθμίδες μεγάλη βαρύτητα έχει η επαφή με τη φύση και η αξιοποίηση των φυσικών υλικών που προσφέρει, πάντα μέσα σε ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο το οποίο προσαρμόζεται βάσει των στόχων της κάθε ηλικιακής ομάδας. Ειδικότερα, οι τάξεις του Nursery και του KG1 εστιάζουν στην ανεξαρτησία των παιδιών όσον αφορά την καθημερινότητά τους, στην ανάπτυξη του λεξιλογίου, στο συντονισμό, στην αυτοέκφραση και στην ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, στη συνεργασία, στην αξία του να μοιράζεσαι και στην απόλαυση καθημερινών δραστηριοτήτων μέσω παιχνιδιού. Στις τάξεις του KG2 & KG3 ενθαρρύνουμε την προσωπική επιλογή και την πρωτοβουλία, τα οποία συμβάλλουν στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης και των ικανοτήτων του κάθε παιδιού. Παρέχουμε δραστηριότητες που είτε ηγείται ο ενήλικας είτε το παιδί και οι οποίες, προγραμματίζονται με σκοπό την παρατήρηση των προσωπικών ενδιαφερόντων και αναγκών του κάθε παιδιού. Τα μαθηματικά εστιάζουν στην επίλυση προβλημάτων μέσω του παιχνιδιού, ενώ τα γράμματα και οι ήχοι ενσωματώνονται και αυτοί σε καθημερινές δραστηριότητες παιχνιδιού με στόχο τη βελτίωση της σχολικής ετοιμότητας του παιδιού για το Δημοτικό.
Στην ιστοσελίδα του σχολείου γίνεται λόγος για μία «ελεύθερη» τάξη και για απόκτηση δεξιοτήτων στον υπαίθριο χώρο. Πώς εφαρμόζεται αυτό στην πράξη και ποια τα οφέλη που προκύπτουν για τα παιδιά;
Η κάθε τάξη έχει τον δικό της προκαθορισμένο χώρο σε κήπο με δέντρα και γρασίδι, ο οποίος λειτουργεί ως ο τρίτος «δάσκαλος» και εμπνέει τα παιδιά με περιέργεια να εξερευνήσουν, να αποκτήσουν κριτική σκέψη, να τολμήσουν, να είναι δημιουργικά. Το παιχνίδι και η εκμάθηση έξω βοηθούν τους μαθητές μας να κατανοήσουν και να σεβαστούν τη φύση, το περιβάλλον και την αλληλεξάρτηση ανθρώπων, ζώων φυτών και να μάθουν για τον κύκλο της ζωής. Τα παιδιά λαμβάνουν καθημερινά ερεθίσματα από το περιβάλλον που τους πλαισιώνει και συμμετέχουν σε δραστηριότητες (provocations) που σχετίζονται με γλώσσα, μαθηματικά, τέχνη κλπ. χρησιμοποιώντας φυσικά αλλά και ανακυκλώσιμα υλικά, εξασκώντας τις δεξιότητες που πρέπει να αναπτυχθούν για την ηλικιακή τους ομάδα, αλλά παράλληλα δημιουργώντας και μία σύνδεση με τη φύση. Οι δεξιότητες που αποκτώνται βοηθούν μετέπειτα στην πιο ομαλή μετάβασή τους στο Δημοτικό, έχοντας κατακτήσει αβίαστα τα απαιτούμενα για την ανταπόκρισή τους στο πιο απαιτητικό πρόγραμμα της επόμενης εκπαιδευτικής βαθμίδας.
Τι κάνει το Sporty’s ξεχωριστό; Τι πιστεύετε ότι σας ξεχωρίζει από άλλα ιδιωτικά σχολεία;
Το Sporty’s είναι ένα Reggio-inspired δίγλωσσο σχολείο, με κύριο στόχο την εκμάθηση και την απόκτηση δεξιοτήτων μέσω της χρήσης του υπαίθριου μας χώρου δημιουργώντας και ενισχύοντας τη σχέση του παιδιού με τη φύση και προσφέροντας πολλές ευκαιρίες σωματικής άσκησης, ελευθερίας και κίνησης με στόχο την ανάπτυξη ενός υγιούς και ενεργού τρόπου ζωής. Εκμεταλλευόμενοι την έκταση των 5 στρεμμάτων, έχουμε δημιουργήσει τάξεις χωρίς σκεπή και εστιάζουμε στις ιδέες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών μας για τη δημιουργία ενός δίγλωσσου περιβάλλοντος στο οποίο ο κάθε μαθητής χτίζει τη δική του γνώση. Το σχολείο μας σέβεται τη μοναδικότητα του κάθε μαθητή και χρησιμοποιεί τα κατάλληλα μέσα με σκοπό να διαμορφώσει τον χαρακτήρα του, τις δεξιότητές του και να καλλιεργήσει μία θετική στάση για τη μάθηση.
Ενταγμένα στο βασικό πρόγραμμα του σχολείου είναι τα μαθήματα κολύμβησης και φυσικής αγωγής που απευθύνονται σε όλες τις βαθμίδες, ενώ για τους μαθητές του KG2 και του KG3 πραγματοποιούνται και μαθήματα καλλιτεχνικών (atelier) και μουσικής από ειδικευόμενο προσωπικό. Στο απογευματινό πρόγραμμα της μονάδας όπου οι μαθητές απασχολούνται δημιουργικά, προσφέρονται προαιρετικές δραστηριότητες είτε αθλητικές -τένις, μπάσκετ, ποδόσφαιρο, μπαλέτο-, είτε καλλιτεχνικές -μουσειακή αγωγή, makerspace, πηλός, performing arts-, είτε δραστηριότητες που σχετίζονται με την επιστήμη και την επίλυση προβλημάτων όπως η ρομποτική, οι οποίες προσαρμόζονται στις ανάγκες της κάθε ηλικιακής ομάδας.
To Sporty’s συστήνεται ως δίγλωσσο σχολείο. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό ως προς το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που εφαρμόζετε;
Στο Sporty’s παρέχουμε ένα δίγλωσσο πρόγραμμα, το οποίο προτρέπει τους μαθητές να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους και να γίνουν παγκόσμιοι πολίτες. Σημαντικό παράγοντα του δίγλωσσου προγράμματός μας αποτελεί η συνεχής παρουσία δύο δασκάλων σε κάθε τάξη, οι οποίες ομιλούν την αγγλική και την ελληνική γλώσσα. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές μας έχουν πραγματικά τη δυνατότητα να γίνουν δίγλωσσοι, αλληλοεπιδρώντας καθημερινά και στις δύο γλώσσες από πολύ μικρή ηλικία.
Πώς μπορεί ένα παιδί προσχολικής ηλικίας να κάνει κτήμα του τον αυτοσεβασμό και την αυτοπεποίθηση και αντίστοιχα, με ποιους τρόπους μαθαίνουν να σέβονται τους συμμαθητές τους και να είναι ανοιχτά στη διαφορετικότητα;
Στο πλαίσιο της φιλοσοφίας του σχολείου μας αλλά και γενικότερα, η προσχολική ηλικία θεωρείται ιδανική για την αφομοίωση αξιών που ενισχύουν τη συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, αφενός επειδή τα ερεθίσματα που αυτό λαμβάνει είναι ποικίλα και συνεχή, αφετέρου διότι η προσωπικότητα και ο τρόπος σκέψης του είναι στο πλέον κατάλληλο στάδιο διαμόρφωσης, ώστε να αναγνωρίσει, να αντιληφθεί και εν τέλει να δεχτεί, τα ερεθίσματα αυτά. Στην εκάστοτε τάξη, οι εκπαιδευτικοί φροντίζουν ώστε στη διάρκεια της ημέρας -στην οποία περιλαμβάνεται η ρουτίνα, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το ελεύθερο παιχνίδι και οι επιπλέον δραστηριότητες-, να θέτουν ξεκάθαρους στόχους, να παροτρύνουν αναλόγως την ομάδα, να παρεμβαίνουν εκεί που χρειάζεται χωρίς να στερούν την αυτονομία των παιδιών, να υπενθυμίζουν βασικούς κανόνες, να οργανώνουν δράσεις που εξυπηρετούν στην αναγνώριση της διαφορετικότητας ή καλύτερα της μοναδικότητάς τους. Στο πλαίσιο των δράσεων αυτών, κάθε παιδί έχει τη δυνατότητα να ασχοληθεί με αυτό ή αυτά που επιλέγει, να εξελιχθεί σε αυτό και αργότερα να βιώσει συναισθήματα αυτο-εκτίμησης και χαράς, πηγαία από την προσπάθεια και το κατόρθωμά του.
Στον κήπο τα παιδιά καλούνται να βρουν τρόπους να συνεργάζονται ομαλά μεταξύ τους αλλά και με τις δασκάλες τους, να συμμετέχουν σε όλες τις διαδικασίες -ρουτίνας και εκπαιδευτικές-, να ανακαλύπτουν τη φύση και τελικά, να βλέπουν τον εαυτό τους μέσα σε αυτή. Λίγες ώρες στον κήπο πυροδοτούν αμέτρητα ερωτήματα, τα οποία καθώς απαντώνται, καθιστούν αντιληπτή την ποικιλομορφία στον μικρόκοσμο του σχολείου μας και στην κοινωνία γενικότερα. Τα παιδιά μας μαθαίνουν να εμπιστεύονται τον εαυτό τους αναλαμβάνοντας από νωρίς καθήκοντα, όντας υπεύθυνα για τα πράγματά τους, καλλιεργώντας την αυτονομία τους στο πλαίσιο της ρουτίνας αλλά και της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Εκτός αυτού, οργανώνονται εκδρομές, επισκέψεις, εργαστήρια και δράσεις, που συχνά παρεκκλίνουν από τα τετριμμένα, ώστε να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά, να διαφοροποιηθούν, να διευρύνουν τους ορίζοντές τους και να γίνουν πιο δεκτικοί στο νέο, στο διαφορετικό, στο μη συνηθισμένο.
To Sporty’s ανήκει στην οικογένεια του International School of Pireaus, ενός σχολείου με παράδοση ενός ολόκληρου αιώνα στην εκπαίδευση. Πόσο έχει επηρεάσει την ταυτότητα του Sporty’s αυτή η «συγγένεια»;
To Sporty’s International School είναι το δεύτερο σχολείο που ανήκει στην οικογένεια του ISP. Στα πρώτα βήματα του Sporty’s το ISP υπήρξε αρωγός στη δημιουργία των θεμελίων του εκπαιδευτικού προγράμματος του σχολείου με τη συμβολή της pedagogista, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Λόγω, όμως, του ιδιαίτερου χώρου του σχολείου, το Sporty’s, ως «παιδί» του ISP, ακολούθησε τον δικό του δρόμο, αξιοποιώντας πλήρως τον ιδιαίτερο υπαίθριο χώρο του και υιοθετώντας την καινοτόμο παιδαγωγική προσέγγιση του Reggio Emilia.
Ποια θα ήταν η συμβουλή σας σε έναν γονέα που αναζητάει τον ιδανικό παιδικό σταθμό / νηπιαγωγείο για το παιδί του;
Ο παιδικός σταθμός είναι η πρώτη επαφή του παιδιού με ένα «ξένο» περιβάλλον, στο οποίο αλληλοεπιδρά με συνομήλικα άτομα και εντάσσεται σε ένα κοινωνικό σύνολο -μία τάξη- που αποτελεί μικρογραφία της κοινωνίας. Το σχολείο και ο γονέας είναι συν-εκπαιδευτές του παιδιού, επομένως είναι πολύ σημαντικό η φιλοσοφία του γονέα να συμβαδίζει με αυτή της εκπαιδευτικής μονάδας και μέσω ενδελεχής έρευνας, να επιλέξει το σχολείο αυτό που του εμπνέει την εμπιστοσύνη ότι είναι ο κατάλληλος φορέας για να πλάσει τον χαρακτήρα του παιδιού του και να του παρέχει τα απαραίτητα εφόδια για τη μετέπειτα ζωή του.
Αντιστοίχως, πώς επιλέγονται οι παιδαγωγοί του Sporty’s;
Τα πιο βασικά κριτήρια για τους παιδαγωγούς μας είναι να έχουν σωστή αλληλεπίδραση με το παιδί, το οποίο θα πρέπει πάντα να είναι η πιο υψηλή προτεραιότητά τους, καθώς και να έχουν ευελιξία όσον αφορά την προσαρμογή των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, πάντα σε συμφωνία με τις «υποδείξεις» των μαθητών.