ΔΕΣ: Η αυτοπεποίθηση του μαθητή ως βασικό εργαλείο για την ακαδημαϊκή αριστεία
Χτίζοντας το μέλλον των παιδιών μαςΑνατρέποντας τα στερεότυπα του παραδοσιακού εκπαιδευτικού συστήματος, το ΔΕΣ χτίζει μαθητές με αυτοπεποίθηση και πίστη στις δυνατότητές τους, έτοιμους να φτάσουν στην κορυφή. Τελευταίο παράδειγμα, τα 14 μετάλλια του σχολείου στη Διεθνή Ολυμπιάδα STEM στη Χάγη. Για αυτό το -κυριολεκτικό και μεταφορικό- ταξίδι, μας μιλά η ιδρύτρια του ΔΕΣ, Δρ. Μπίλη Κωνσταντάρα.
- 24/09/2024
- Κείμενο: NouPou.gr
- Φωτογραφίες: Φανή Τουμπουλίδου
Σε μια εκπαιδευτική αποστολή γεμάτη προκλήσεις και συγκινήσεις, το Διαδραστικό Ευρωπαϊκό Σχολείο (ΔΕΣ) κατάφερε να αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα του στη διεθνή Ολυμπιάδα STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), που διεξήχθη στην Ολλανδία από τις 10 εώς τις 16 Ιουλίου 2024.
Όταν οι μαθητές του ΔΕΣ βρέθηκαν στη Χάγη, για να ανταγωνιστούν μαθητές από κάθε γωνιά της γης, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί την επιτυχία που θα ακολουθούσε. Με 14 μετάλλια στις αποσκευές τους και την Ελλάδα στην κορυφή της Ολυμπιάδας (το ΔΕΣ ήταν το μόνο ελληνικό σχολείο που συμμετείχε), οι νεαροί μαθητές απέδειξαν πως το μέλλον της επιστήμης και της καινοτομίας ανήκει σε όσους έχουν το θάρρος να ονειρεύονται.
Μιλήσαμε μαζί τους (αλλά και με τους γονείς τους), προκειμένου να μάθουμε πώς βίωσαν αυτήν την πρωτόγνωρη εμπειρία. Και στη συνέχεια απευθυνθήκαμε στην ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλο του ΔΕΣ προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσουμε τη διαδικασία πίσω από αυτήν την επιτυχία.
Σε αυτήν τη συνέντευξη, η Δρ. Μπίλη Κωνσταντάρα μάς εξηγεί πώς, θέτοντας την αυτοπεποίθηση των μαθητών στο κέντρο κάθε διαδικασίας μάθησης, το ΔΕΣ ενθαρρύνει τους μαθητές να ανακαλύψουν τον εαυτό τους, να καλλιεργήσουν τις δυνατότητές τους και να αμφισβητούν τα όρια της τυπικής εκπαίδευσης, διεκδικώντας τελικά διακρίσεις και επιτυχίες που ούτε οι ίδιοι δεν είχαν ονειρευτεί.
Πώς βιώσατε ως σχολείο τη συμμετοχή στη Διεθνή Ολυμπιάδα STEM, από την προετοιμασία και τη μετάβαση στη Χάγη, μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και την κατάκτηση τόσων μεταλλίων;
Η συμμετοχή του ΔΕΣ στη Διεθνή Ολυμπιάδα STEM υπήρξε μια συνολικά θετική και εποικοδομητική εμπειρία. Η προετοιμασία των μαθητών μας υποστηρίχθηκε και ενθαρρύνθηκε από τους δασκάλους STEM του σχολείου μας και υπήρξε μια ευχάριστη διαδικασία. Η βράβευση και η κατάκτηση των μεταλλίων ήταν το αποκορύφωμα της συμμετοχής, που γέμισε με υπερηφάνεια τους συμμετέχοντες και όλους εμάς που παρακολουθούσαμε την προσπάθεια τους. Για τους μαθητές αυτή η εμπειρία υπήρξε μια ευκαιρία να επιβραβευτεί η ακαδημαϊκή τους παρουσία και να βιώσουν τα αποτελέσματα της δουλειάς τους. Υπήρξε μια όμορφη στιγμή που τα συναισθήματα ήταν πολύ έντονα. Η αυτοπεποίθηση και η υπερηφάνεια που βίωσαν, τους έδωσε εκ νέου κίνητρο να συνεχίσουν να εργάζονται, θέτοντας νέους στόχους. Για τους εκπαιδευτικούς μας η εμπειρία ήταν ανάλογη, η σπουδαία επιτυχία επισφράγισε την αποτελεσματικότητα του έργου τους και φυσικά τους ενέπνευσε να συνεχίσουν να εργάζονται με ανανεωμένο υλικό για επόμενες επιτυχίες. Για τους γονείς των μαθητών και το σχολείο, η εμπειρία ήταν εξίσου σημαντική. Η επιτυχία των μαθητών μας αποτελεί το ευτυχές αποτέλεσμα της συνεργασίας μεταξύ του σχολείου και της οικογένειας για τη βέλτιστη εκπαίδευση των μαθητών. Αν θέλαμε να περιγράψουμε τη στιγμή συναισθηματικά, θα λέγαμε ότι η υπερηφάνεια και η συγκίνηση ήταν τα κυρίαρχα συναισθήματα που βιώσαμε όλοι, ενώ από την άλλη πλευρά η επιβεβαίωση, η δικαίωση και η διάκριση σηματοδότησαν την έναρξη ενός νέου κύκλου όπου ο πήχης έχει ανέβει υψηλότερα!
Στη Διεθνή Ολυμπιάδα STEM οι μαθητές σας κατέκτησαν συνολικά 14 μετάλλια, έχοντας να διαγωνιστούν με μαθητές από 30 χώρες της Ευρώπης, της Αμερικής και της Ασίας. Ήταν αναμενόμενη αυτή η επιτυχία για εσάς;
Το σύνολο των μεταλλίων που κατακτήσαμε ήταν εντυπωσιακό, δεδομένου ότι είμαστε ένα μικρό σχολείο που αναλογικά με τον πληθυσμό μας, οι διακρίσεις μας είναι εξαιρετικά πολλές και μεγάλες! Επιπλέον, αξίζει να αναφερθεί ότι το σχολείο μας συμμετείχε εκπροσωπώντας την Ελλάδα, καθώς ήταν το μοναδικό ελληνικό σχολείο που προκρίθηκε στον τελικό της Χάγης, γεγονός που κάνει την κατάκτηση των μεταλλίων πιο σημαντική! Θεωρούμε ότι η επιτυχία των μαθητών μας βασίστηκε στη μακροχρόνια, εμπλουτισμένη εκπαίδευση που λαμβάνουν περισσότερο παρά στην προετοιμασία που έκαναν εν όψει της Ολυμπιάδας. Το πρόγραμμα του σχολείου μας περιλαμβάνει τα STEM μαθήματα καθώς και ενισχυμένα μαθήματα μαθηματικών και φυσικών επιστημών ήδη από την προσχολική αγωγή, δίνοντας έτσι μια ποιοτική, σταθερή και σε βάθος προσέγγιση στο γνωστικό αντικείμενο. Ταυτόχρονα, καλλιεργείται στους μαθητές η φιλομάθεια και η αγάπη για τις επιστήμες και την αριστεία καθώς τα μαθήματα γίνονται σε ευχάριστο πλαίσιο με διαφοροποίηση τέτοια που επιτρέπει σε όλους τους μαθητές να αναπτύξουν το δυναμικό τους χωρίς να υπάρχουν περιορισμοί. Δεν είναι τυχαία, λοιπόν, η κατάκτηση 14 μεταλλίων και μάλιστα σε πλαίσιο υψηλού ανταγωνισμού και η διάκριση τους ανάμεσα σε χιλιάδες μαθητές από σχολεία της Ευρώπης, της Αμερικής και της Ασίας!
Κατά τη διαδικασία της προετοιμασίας για τη συμμετοχή των μαθητών σε σχολικούς διαγωνισμούς τι κάνει η ομάδα των εκπαιδευτικών του ΔΕΣ για να εμπνεύσει και να κινητοποιήσει τα παιδιά;
Οι σχολικοί διαγωνισμοί αποτελούν μια εξαιρετική αφορμή για να αποκτήσουν νέα κίνητρα τόσο οι μαθητές όσο και οι εκπαιδευτικοί. Σίγουρα μια σταθερή και στοχευμένη εκπαίδευση οδηγεί σε εξαιρετικά αποτελέσματα, ωστόσο, η συμμετοχή σε σχολικούς διαγωνισμούς προσανατολίζει σε συγκεκριμένους στόχους και αποτελεί κινητήριο δύναμη μεγαλύτερης και πιο προσηλωμένης προσπάθειας. Οι εκπαιδευτικοί του ΔΕΣ φροντίζουν να ενημερώσουν τους μαθητές σχετικά και να κατευθύνουν την προετοιμασία τους ενθαρρύνοντας την προσπάθεια, εμπλουτίζοντας το γνωστικό πεδίο κατάλληλα και καθοδηγώντας καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας. Η σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές είναι πολύ σημαντική για την επιτυχία των συμμετεχόντων. Η σχέση αυτή χτίζεται καθημερινά και αποτελεί τη βάση για μια θετική συνεργασία. Στο ΔΕΣ θεωρούμε την εκπαιδευτική διαδικασία ως προϊόν συνεργασίας καθώς οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά στην τάξη, λαμβάνουν πρωτοβουλίες και έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Αυτή η λογική επικρατεί και κατά την προετοιμασία για τους διαγωνισμούς. Η αυτενέργεια, η πρωτοβουλία, η αυτοπεποίθηση και η τόλμη αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά που καλλιεργούνται στους μαθητές μας μέσα από αυτές τις διαδικασίες και που οδηγούν στις μεγάλες επιτυχίες! Οι εκπαιδευτικοί, λοιπόν λειτουργούν ως μέντορες και συνοδοιπόροι στο ταξίδι των γνωστικών εμπειριών των μαθητών μας.
Ποιο θεωρείτε ότι είναι εκείνο το χαρακτηριστικό που κάνει το ΔΕΣ να λαμβάνει τόσες διακρίσεις;
Είναι γεγονός ότι το ΔΕΣ λαμβάνει πολλές διακρίσεις σε σπουδαίους διαγωνισμούς, όπως τους διαγωνισμούς της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, τους διαγωνισμούς της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας κλπ. Αυτό που θα λέγαμε αποτελεί το χαρακτηριστικό που οδηγεί στην επιτυχία δεν είναι ένα. Είναι στο σύνολο τα χαρακτηριστικά που καλλιεργεί στους μαθητές του μέσα από ένα πλούσιο και πολύπλευρο πρόγραμμα που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες μαθησιακές ανάγκες και στους σύγχρονους μαθησιακούς τύπους. Στο ΔΕΣ πιστεύουμε ότι τα οι νεαροί μαθητές διαθέτουν ένα πλούσιο δυναμικό και χρειάζονται καθοδήγηση και ενίσχυση για να το ξεδιπλώσουν. Η πεποίθησή μας αυτή έρχεται σε αντίθεση με την παραδοσιακή εκπαιδευτική πολιτική του ελληνικού συστήματος που προάγει την κατηγοριοποίηση των μαθητικών τύπων με βάση τα παραδοσιακά κριτήρια απόδοσης και την τυποποίηση της γνώσης που παραμένει επιφανειακή. Δεν πρόκειται, λοιπόν, για ένα χαρακτηριστικό του ΔΕΣ αλλά για μια πληθώρα στοιχείων που συνθέτουν την ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά των μαθητών του. Ξεκινώντας από τη συναισθηματική σταθερότητα και την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης που επιτυγχάνεται μέσα από το υποστηρικτικό περιβάλλον του σχολείου και διασφαλίζεται μέσα από την εξάλειψη κάθε μορφής βίας, η εκπαίδευση που παρέχεται είναι πολύπλευρη και έρχεται να καλύψει σε βάθος τις ανάγκες των μαθητών. Η διαφοροποίηση επιτρέπει την ανάπτυξη του γνωστικού ορίζοντα κάθε μαθητή και την χωρίς όρια εξέλιξή του σε κάθε κλάδο, ενώ η εξειδίκευση του εκπαιδευτικού προσωπικού και η διαρκής τροφοδοσία των μαθητών με γνώσεις και υλικό αποτελούν εγγύηση μιας ουσιαστικής και καθολικής παιδείας. Όλα τα παραπάνω συνθέτουν ένα σύνολο εμπειριών και δημιουργούν ένα περιβάλλον όπου κάθε μαθητής αγαπά τη μάθηση, ανθίζει και διεκδικεί την αριστεία με απόλυτα αρμονικό τρόπο.
Μετά την Ολυμπιάδα STEM, τι; Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι που έχετε θέσει για τους μαθητές σας;
Το σχολείο μας θα συνεχίσει να συμμετέχει σε πληθώρα διαγωνισμών και είμαστε σίγουροι ότι οι μαθητές μας θα συνεχίσουν να διακρίνονται. Σκοπός μας είναι να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε αυτό το υποστηρικτικό περιβάλλον και να εμπλουτίσουμε κι άλλο τον όμιλο των επιστημών με εξειδικευμένα μαθήματα δίνοντας περισσότερα κίνητρα και μεγαλύτερες ευκαιρίες εξάσκησης στους μαθητές μας. Η αριστεία είναι ευγενής στόχος και θεωρούμε ότι αποτελεί μια εξαιρετική πτυχή της διαπαιδαγώγησης των παιδιών. Οι υψηλοί στόχοι, η διαρκής προσπάθεια και η επιμονή είναι αρετές που γίνονται ανταγωνιστικές δεξιότητες στον αυριανό χώρο εργασίας. Εκτός από την επιβράβευση και τη δικαίωση της επιτυχίας, πολύ σημαντικά σε αυτήν τη διαδικασία είναι και όσα χαρακτηριστικά καλλιεργούνται κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας και της συμμετοχής. Τόσο αυτά όσο και η εμπειρία της συμμετοχής γίνονται ισχυρά όπλα στα χέρια των μαθητών μας!
Διαδραστικό Ευρωπαϊκό Σχολείο
Παιδικός Σταθμός: Καλύμνου 9Α, Βάρη | Τηλ: 210-9689426
Νηπιαγωγείο: Δεμέστιχα 4, Βάρκιζα | Τηλ: 210-8974143
Δημοτικό: Λόφος Μπαράκου (πάνω από Ribas), Βάρκιζα | Τηλ: 210-9656691
Γυμνάσιο: Αγία Μαρίνα Κορωπίου | Τηλ: 210-9656691
www.deschool.eu
Facebook | Instagram | YouTube