Δημόσια vs. Ιδιωτική Εκπαίδευση: Τι ζητούν οι γονείς των Νοτίων Προαστίων από τα σχολεία των παιδιών τους

Δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο; Οι γονείς των Νοτίων Προαστίων έχουν ξεκάθαρες προτεραιότητες για την εκπαίδευση των παιδιών τους, αλλά οι βασικές ανησυχίες τους διαφοροποιούνται. Από το εκπαιδευτικό προσωπικό μέχρι την αξιολόγηση και τις υποδομές, η μεγάλη έρευνα του NouPou αποκαλύπτει τι ζητούν – και τι θεωρούν ανεπαρκές.
- 31/01/2025
- Κείμενο: NouPou.gr
Πολλά και ενδιαφέροντα ήταν τα ευρήματα της μεγάλης έρευνας του NouPou για την Εκπαίδευση στα Νότια Προάστια. Ένα από τα βασικά ήταν σίγουρα το γεγονός ότι οι ερωτηθέντες αξιολογούν το σύνολο της παρεχόμενης εκπαίδευσης στην περιοχή τους ως οριακά ανεπαρκές, αφού κατέταξαν όλους τους επιμέρους παράγοντες (όπως το Εκπαιδευτικό Προσωπικό, το Εκπαιδευτικό Υλικό, την Εξατομίκευση της Μάθησης ή τις Σχολικές Υποδομές) κάτω από τη βάση.
Πώς θα αξιολογούσατε σήμερα τους παρακάτω παράγοντες παροχής εκπαίδευσης στην περιοχή που κατοικείτε;
(Κλίμακα 1-5: 1=χαμηλή αξιολόγηση, 5=υψηλή αξιολόγηση)
Αξίζει όμως να αναλύσουμε τις απαντήσεις λίγο περισσότερο, ώστε να βγάλουμε πιο συγκεκριμένα συμπεράσματα. Ποιες είναι οι απαιτήσεις και οι προτεραιότητες των κατοίκων των Νοτίων Προαστίων ως προς την παρεχόμενη Εκπαίδευση και πώς αυτές οι προτεραιότητες διαφοροποιούνται ανάλογα με την εμπειρία τους σε κάποιο δημόσιο ή σε κάποιο ιδιωτικό σχολείο;
Η έρευνα έδειξε ότι τα ιδιωτικά σχολεία των Νοτίων Προαστίων αποσπούν καλύτερες αξιολογήσεις σε σχέση με τα δημόσια, με τη διαφορά να αγγίζει σταθερά τη μία μονάδα (σε κλίμακα 1-5) υπέρ των ιδιωτικών, ανεξαρτήτως σχολικής βαθμίδας.
Πώς θα αξιολογούσατε το επίπεδο των Δημοσίων & Ιδιωτικών σχολείων στην περιοχή που κατοικείτε;
(Κλίμακα 1-5: 1=χαμηλή αξιολόγηση, 5=υψηλή αξιολόγηση)
Ανάμεσα σε όλα τα στοιχεία που αναλύθηκαν, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα αφορά τις διαφορετικές προτεραιότητες που θέτουν οι γονείς ανάλογα με το αν τα παιδιά τους φοιτούν σε δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο: Στο slide 22 του αναλυτικού pdf αρχείου παρουσίασης της έρευνας* αποτυπώνονται ξεκάθαρα οι διαφορές στις προτεραιότητες βελτίωσης που επισημαίνουν οι δύο ομάδες.
Δημόσια Σχολεία: Εκπαιδευτικό προσωπικό και σχολικό περιβάλλον στο προσκήνιο
Για τους γονείς των μαθητών που φοιτούν σε δημόσια σχολεία, δύο παράγοντες αποτελούν τις βασικές προτεραιότητες για βελτίωση:
- To Εκπαιδευτικό Προσωπικό. Οι ερωτηθέντες φαίνεται δηλαδή να ανησυχούν περισσότερο για την ποιότητα διδασκαλίας, τη στελέχωση των σχολείων, τον ρόλο των εκπαιδευτικών και την επιμόρφωσή τους, θεωρώντας πως αυτά είναι κρίσιμα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν.
- Το Σχολικό Περιβάλλον και η Κουλτούρα εντός του σχολείου. Αυτό υποδηλώνει την ανάγκη για ένα πιο υποστηρικτικό, ασφαλές και οργανωμένο σχολικό πλαίσιο, που να προάγει την ομαλή κοινωνικοποίηση των παιδιών, τη συνεργασία μεταξύ μαθητών και δασκάλων και τις ηθικές αξίες.
Ιδιωτικά Σχολεία: Αξιολόγηση, εξετάσεις και εκπαιδευτικό υλικό στο επίκεντρο
Παρότι το Εκπαιδευτικό Προσωπικό εξακολουθεί να είναι σημαντικό για τους γονείς που τα παιδιά τους φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία, σε αυτήν την κατηγορία ερωτηθέντων προβάδισμα στις προτεραιότητες για βελτίωση πήραν δύο άλλοι παράγοντες:
- Η Αξιολόγηση και οι Eξετάσεις, γεγονός που δείχνει ότι οι γονείς αυτοί επιθυμούν ένα πιο σαφές και οργανωμένο σύστημα αξιολόγησης της προόδου των μαθητών, είτε μέσα από πιο δίκαιες εξετάσεις είτε μέσω συνεχούς παρακολούθησης της απόδοσής τους.
- Το Εκπαιδευτικό Υλικό και οι Τεχνολογίες, κάτι που μαρτυρά την ανάγκη για σύγχρονα εργαλεία μάθησης, ψηφιακές πλατφόρμες και καλύτερα μέσα διδασκαλίας (βιβλία, τεχνολογίες κ.ά.), που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της εποχής.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι Σχολικές Υποδομές (υλικοτεχνικές εγκαταστάσεις, αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια και ψηφιακή υποδομή) εμφανίζονται την ίδια στιγμή χαμηλά στη λίστα με τις προτεραιότητες των γονέων ιδιωτικών σχολείων, κάτι που αντανακλά μια ήδη ικανοποιητική κατάσταση σε αυτόν τον τομέα.
Συμπέρασμα: Κοινός στόχος, διαφορετικές διαδρομές
Παρότι οι γονείς των μαθητών σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία έχουν διαφορετικές προτεραιότητες, ο κοινός τους στόχος είναι σαφής: μια ποιοτικότερη εκπαίδευση που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις και θα προετοιμάζει τα παιδιά τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Άλλωστε όλοι τους συμφωνούν ότι και οι δέκα επιμέρους εκπαιδευτικοί παράγοντες για τους οποίους ρωτήθηκαν χρήζουν βελτίωσης, κάτι που σημαίνει ότι είναι επιτακτικά αναγκαίες τόσο συνολικές όσο και στοχευμένες παρεμβάσεις που θα ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και των οικογενειών τους.
*Δείτε ολόκληρη την έρευνα και κατεβάστε το πλήρες αρχείο της σε μορφή PDF.