Δρ. Μπίλη Κωνσταντάρα: «Στο ΔΕΣ η διαφοροποίηση αποτελεί θεμέλιο λίθο της φιλοσοφίας και του προγράμματος του σχολείου»
Το Διαδραστικό Ευρωπαϊκό Σχολείο απέσπασε για 2η χρονιά μια σημαντική βράβευση από τον θεσμό Education Leaders Awards, για την εφαρμογή της διαφοροποίησης ως διδακτική και εκπαιδευτική προσέγγιση στο σχολείο.
- 21/09/2023
- Κείμενο: Βικτωρία Καλονάρου
Στο ΔΕΣ κάθε μαθητής είναι ξεχωριστός, κάθε μαθητής αγαπά να μαθαίνει. Πρόκειται για ένα σχολείο που εφαρμόζει καινοτόμες μεθόδους παράλληλα με το πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, επιβεβαιώνοντας ότι ο δύσκολος και απαιτητικός δρόμος της ποιοτικής εκπαίδευσης είναι μονόδρομος. Οι μαθητές αποκτούν γνώσεις, διαμορφώνουν δεξιότητες και ανακαλύπτουν τα ταλέντα τους, ενώ εφευρίσκουν ιδέες και λύσεις σε μικρά και μεγάλα προβλήματα. Με άλλα λόγια, προετοιμάζονται με πλήρη εφόδια για να γίνουν οι μελλοντικοί πολίτες του κόσμου.
Στην ενδιαφέρουσα συζήτηση που είχαμε με τη Δρ. Μπίλη Κωνσταντάρα, Founder και CEO του ΔΕΣ., ενημερωθήκαμε για την μέθοδο της διαφοροποίησης που εφαρμόζει το σχολείο εδώ και 20 χρόνια -μάλιστα φέτος για δεύτερη χρονιά βραβεύτηκε για την συγκεκριμένη μέθοδο από τον θεσμό Education Leaders Awards που αναδεικνύει εκπαιδευτικές μονάδες και τις δραστηριότητές τους, καθώς και εκπαιδευτικούς-, αλλά κυρίως για το πόσο σημαντική είναι αυτή στην πρόοδο των παιδιών, προσφέροντάς τους πολλαπλά οφέλη.
Τι είναι η διαφοροποιημένη μάθηση και πώς εφαρμόζεται στο ΔΕΣ;
Η διαφοροποιημένη μάθηση είναι μια μέθοδος που εφαρμόζει το ΔΕΣ εδώ και πολλά χρόνια και βοηθά τους μαθητές σε πολλά επίπεδα. Η μέθοδος αφορά τις διαφορετικές ανάγκες που εντοπίζονται στο σύνολο των μαθητών κάθε τάξης. Κάθε χρόνο ορίζονται οι στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν για τον κάθε μαθητή ξεχωριστά. Όπως είναι φυσικό και λογικό, κάθε μαθητής έχει τον δικό του χρόνο προσέγγισης και επίτευξης των συγκεκριμένων στόχων. Η διαφοροποίηση στοχεύει στο να παρέχει τον απαραίτητο χρόνο, το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό αλλά και το κίνητρο σε κάθε μαθητή για την επίτευξη της δικής του στοχοθεσίας. Η μεθοδολογία είναι να θέτουμε κάθε φορά έναν μικρότερο «υπο-στόχο», που αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου στόχου, πιο άμεσα και εύκολα προσεγγίσιμο για τους μαθητές, με απώτερο σκοπό να πλησιάσουμε σταδιακά τον τελικό. Αναγνωρίζοντας τις διαφορετικές «ταχύτητες» που κινείται κάθε μαθητής σε κάθε μάθημα και την προσπάθειά του να ανταποκριθεί ή να ξεπεράσει τον στόχο, η διαφοροποίηση στα ζητούμενα είναι εχέγγυο της επιτυχίας και της προόδου του. Στο σχολείο μας, η διαφοροποίηση εφαρμόζεται σε όλα τα μαθήματα, ακόμα και στη φυσική αγωγή.
Αυτό σημαίνει ότι και το εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιείται είναι διαφορετικό για κάθε μαθητή;
Το υλικό που χρησιμοποιείται είναι διαφορετικού τύπου και έντασης για τους μαθητές, λαμβάνοντας υπόψιν τις μαθησιακές ιδιαιτερότητες που μπορεί να παρουσιάζουν. Ευνοούνται τόσο οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες όσο και εκείνοι που έχουν δυναμικό υψηλών απαιτήσεων. Δουλεύοντας με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές προσεγγίζουν σταδιακά τον στόχο που έχουν θέσει, χωρίς να απομονώνονται από το σύνολο της τάξης ή να αποξενώνονται από τον μαθησιακό στόχο.
Θα μπορούσατε να μας αναφέρετε μερικά από τα πιο σημαντικά οφέλη αυτής της μεθόδου;
Τα οφέλη της διαφοροποιημένης διδασκαλίας είναι πολλαπλά και συναντώνται σε διάφορα επίπεδα. Αρχικά, εντοπίζονται στην ενσωμάτωση μαθητών με χαμηλή έκθεση στην ελληνική γλώσσα, καθώς εισάγονται στο ελληνικό σχολείο σε μεγαλύτερες τάξεις. Η τακτική αυτή ενισχύει την αυτοπεποίθησή τους, επιτρέποντας τους να δουλέψουν στο πλαίσιο της ηλικιακής τους ομάδας και να μάθουν την ελληνική γλώσσα χωρίς να επηρεάζεται ταυτόχρονα το επίπεδο της διδασκαλίας των λοιπών αντικειμένων, της αγγλικής γλώσσας ή των μαθηματικών για παράδειγμα. Αντιλαμβανόμαστε ότι η διαφοροποιημένη προσέγγιση αποτρέπει τον υποβιβασμό των μαθητών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επίτευξη του στόχου τους, δίνοντας τους τον απαραίτητο χρόνο να ανταποκριθούν. Ταυτόχρονα, δημιουργεί αντίβαρο στα αρνητικά συναισθήματα που δημιουργεί η αίσθηση της αποτυχημένης προσπάθειας. Η συγκεκριμένη προσέγγιση «θεραπεύει» τις δυσκολίες στην εκμάθηση, ενώ αντιμετωπίζει με σεβασμό την προσωπικότητα του κάθε μαθητή. Αποδεδειγμένα, οι μαθητές που έχουν εκτεθεί σε αυτήν την προσέγγιση έχουν κατακτήσει τη μέγιστη δυνατή απόδοση, είτε επιτυγχάνοντας εγκαίρως τους στόχους τους είτε υπερβαίνοντας τους, απολαμβάνοντας διακρίσεις και αριστεία. Παράλληλα, η μέθοδος ενισχύει θετικά την ψυχολογία των παιδιών εξαλείφοντας τα φαινόμενα περιθωριοποίησης.
Η προσέγγιση της διαφοροποίησης απαιτεί περισσότερο χρόνο προετοιμασίας, αλλά και επιπλέον εκπαίδευση για τους διδάσκοντες. Πώς την αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί του ΔΕΣ;
Ασφαλώς και η διαφοροποίηση μας απαιτεί διπλάσιο χρόνο προετοιμασίας και διεργασίας για τους εκπαιδευτικούς, ενώ παράλληλα προϋποθέτει εμπειρία, δεξιότητες και εκπαίδευση για τον χειρισμό μιας τάξης που δουλεύει σε διάφορα επίπεδα. Φαινομενικά είναι ένα δύσκολο, απαιτητικό και εξαντλητικό έργο. Ουσιαστικά όμως προσφέρει και στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς ικανοποίηση και χαρά, καθώς δημιουργείται ένα κλίμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τους μαθητές. Το ευκταίο αποτέλεσμα είναι μια λειτουργική τάξη που ανταποκρίνεται θετικά και αποτελεσματικά στους εκπαιδευτικούς στόχους, διατηρεί αρμονικούς δεσμούς, είναι προστατευτική στα αδύναμα μέλη της και συμπεριληπτική σε όσους χρειάζονται ενσωμάτωση παρά τις δυσκολίες. Φυσικά, δεν θα μπορούσα να μην εκθειάσω τη μεγάλη συμβολή της διευθύντριας του σχολείου μας, κας Ευαγγελίας Καρβούνα στον σχεδιασμό και συντονισμό του προγράμματος διαφοροποίησης, αλλά και της κας Πέπης Καρούμπαλη ως βασικής συνοδοιπόρου στην πραγματοποίηση του οράματος αυτού.
Συνοψίζοντας, πρόκειται για μια πρωτοποριακή, σύγχρονη και αξιόπιστη μέθοδο προσέγγισης της νέας γενιάς μαθητών, ειδικά στις μέρες μας, που ο πληθυσμός τους εμφανίζει πλέον σημαντικές διαφοροποιήσεις.
Φέτος, το ΔΕΣ έλαβε Silver Award στον θεσμό Education Leaders Awards στην κατηγορία «Εξάλειψη Διακρίσεων & Ανισοτήτων στην Εκπαίδευση – Ιδιωτικός Τομέας», για την διαφοροποιημένη μάθηση και μάλιστα για 2η χρονιά. Θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας τι σημαίνει αυτή η βράβευση για το σχολείο σας;
Όπως προαναφέρθηκε στο ΔΕΣ η διαφοροποίηση αποτελεί κύριο συστατικό του εκπαιδευτικού συστήματος εδώ και 20 χρόνια. Είναι αναπόσπαστο τμήμα ενός σχολείου τρυφερού προς τα παιδιά, που εκτός από τις γνώσεις θέλει να μεταδώσει και τις απαραίτητες αρχές. Για εμάς η διαφοροποίηση προσδίδει ένα μεγάλο εκπαιδευτικό κέρδος και παράλληλα βαθιά έκφραση συμπερίληψης και γνήσια διδαχή ανθρωπιστικών αξιών. Συνεπώς, αισθανόμαστε πολύ υπερήφανοι για την συγκεκριμένη βράβευση που επιβεβαιώνει και ενθαρρύνει τον καθημερινό μας μόχθο για την ποιοτική εκπαίδευση ιδιαίτερα σε αυτές τις δύσκολες εποχές που διανύουμε.
Διαδραστικό Ευρωπαϊκό Σχολείο
Παιδικός Σταθμός: Καλύμνου 9Α, Βάρη| Τηλ: 210-9689426
Νηπιαγωγείο: Δεμέστιχα 4, Βάρκιζα| Τηλ: 210-8974143
Δημοτικό: Λόφος Μπαράκου (πάνω από Ribas), Βάρκιζα | Τηλ: 210-9656691
www.deschool.eu
Facebook | Instagram | YouTube