Εκπαιδευτήρια ΠΑΛΛΑΔΙΟ: «Στο Νηπιαγωγείο προετοιμάζουμε τα παιδιά για ένα κόσμο όπου η προσαρμοστικότητα, η δημιουργικότητα και η παρακολούθηση των τεχνολογικών εξελίξεων θα είναι οι κυρίαρχες δεξιότητες»
Early Years: Οι άνθρωποι που φροντίζουν τα παιδιά μαςΓνωρίζουμε το προσφάτως ανακαινισμένο Νηπιαγωγείο των ιστορικών Εκπαιδευτηρίων ΠΑΛΛΑΔΙΟ, που φέτος συμπληρώνουν 102 χρόνια ζωής έχοντας στον πυρήνα της φιλοσοφίας τους να διαμορφώνουν ένα περιβάλλον όπου τα παιδιά θα είναι ασφαλή, ευτυχισμένα και θα προετοιμάζονται για να γίνουν πετυχημένοι πολίτες του μέλλοντος.
- 19/03/2024
- Κείμενο: Μάρω Σενετάκη
- Φωτογραφίες: Κατερίνα Καπετάνη
Με ανακαινισμένες κτιριακές εγκαταστάσεις που αναβαθμίζουν το μαθησιακό περιβάλλον, μία ενιαία εκπαιδευτική φιλοσοφία που στοχεύει σε υψηλούς και πολυδιάστατους ακαδημαϊκούς στόχους, αλλά και με την εφαρμογή καινοτομιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, το Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων ΠΑΛΛΑΔΙΟ προσφέρει ένα εμπλουτισμένο πρόγραμμα που προετοιμάζει πλήρως τα παιδιά για την επόμενη διδακτική βαθμίδα, το Δημοτικό.
Το NouPou συνάντησε τη Διευθύντρια του Νηπιαγωγείου, Κωνσταντίνα Ταστσή και τον Παναγιώτη Καράμαλη, μέλος του Δ.Σ. των Εκπαιδευτηρίων ΠΑΛΛΑΔΙΟ που μας ξενάγησαν στους ανακαινισμένους χώρους του Νηπιαγωγείου και μας μίλησαν αναλυτικά για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και τις καινοτομίες που εφαρμόζουν στην προσχολική εκπαίδευση. Παράλληλα, μας μίλησαν για τις δεξιότητες που θα πρέπει να αναπτύσσουν τα σημερινά παιδιά, ενώ μοιράστηκαν μαζί μας συμβουλές για γονείς και τι θα πρέπει να προσέξουν όταν ξεκινούν να αναζητούν νηπιαγωγείο για το παιδί τους.
Κυρία Ταστσή το Νηπιαγωγείο σας πρόσφατα ανακαινίστηκε. Θέλετε να μας πείτε λίγα λόγια για τις εγκαταστάσεις και τις αλλαγές που έχουν επέλθει;
Το Νηπιαγωγείο μας είναι ένα σύγχρονο σχολικό κτίριο που κατασκευάστηκε το 2008. Ήδη από το σχεδιασμό του, η επιλογή των υλικών και της διαρρύθμισης, η αρμονική ένταξη στο φυσικό περιβάλλον και οι μεγάλες, φωτεινές αίθουσες αντιστοιχούσαν με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές για την εκπαίδευση παιδιών ηλικίας 4 και 5 ετών. Οι εξωτερικοί του χώροι, ένας μεγάλος κήπος 2 στρεμμάτων για αποκλειστική χρήση των παιδιών Νηπιαγωγείου, τα παιχνίδια που είναι ενταγμένα αρμονικά στο φυσικό περιβάλλον και η θέση του έξω από τον αστικό ιστό, το καθιστούσαν, κατά γενική ομολογία, ένα από τα πιο όμορφα σχολικά κτίρια της περιοχής μας. Οι εξελίξεις στην εκπαίδευση, όμως, είναι συνεχείς και ταχύτατες και η φιλοσοφία του οργανισμού μας απαιτεί να είμαστε πάντα ανήσυχοι και με το βλέμμα στο μέλλον. Η Διοίκηση του σχολείου αποφάσισε φέτος να προχωρήσει σε μια εκτεταμένη ανακαίνιση των εσωτερικών χώρων του Νηπιαγωγείου, αναθέτοντας το έργο σε αρχιτεκτονικό γραφείο με εξειδίκευση στον παιδοκεντρικό σχεδιασμό.
Η κεντρική ιδέα της παιδοκεντρικής προσέγγισης για τους χώρους μάθησης, είναι ότι τα παιδιά μαθαίνουν ουσιαστικά όταν νιώθουν ασφάλεια, αποδοχή και αγάπη από τον εκπαιδευτικό, λειτουργώντας μέσα σε ένα ισορροπημένο, δομημένο, σχεδόν αφαιρετικό περιβάλλον, με τα κατάλληλα ερεθίσματα για κάθε αναπτυξιακό στάδιο. Οι αλλαγές πραγματοποιήθηκαν με εισαγωγή νέων ερεθισμάτων, αναβάθμιση του φυσικού και τεχνητού φωτισμού, νέα χρωματική μελέτη, συνδυασμό των κατάλληλων υφών και ηχοαπορροφητικών υλικών, κάθετη και φυσική φύτευση σε όλους τους χώρους, μετάβαση του εξοπλισμού από την πολύχρωμη και «θορυβώδη» κλασική μορφή σε μια πιο ήπια και αισθητηριακά αρμονική. Αναβαθμίσαμε, με αυτό τον τρόπο, αισθητικά και ουσιαστικά το μαθησιακό περιβάλλον. Παράλληλα, εμπλουτίσαμε τους χώρους μας, καθώς έχουμε πλέον ένα πολύ λειτουργικό σε εκπαιδευτικό ρόλο εσωτερικό αίθριο, μια αίθουσα αποκλειστικά για τις ανάγκες του STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) με εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας και μια αναβαθμισμένη αίθουσα μουσικοκινητικής αγωγής. Για εμάς, τους εκπαιδευτικούς, οι νέοι χώροι είναι η πολύτιμη υποδομή ώστε να δουλεύουμε αρμονικά με τους μαθητές μας σε έναν περιβάλλον μοναδικό στην Ελλάδα, που μέχρι πρόσφατα βλέπαμε μόνο στα πολύ προηγμένα εκπαιδευτικά συστήματα των σκανδιναβικών χωρών.
Τι κάνει το Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων ΠΑΛΛΑΔΙΟ ξεχωριστό; Τι πιστεύετε ότι σας ξεχωρίζει από άλλα ιδιωτικά σχολεία;
Η φιλοσοφία του Νηπιαγωγείου μας, από την ημέρα που ιδρύθηκε, ήταν η διασύνδεση με τις επόμενες βαθμίδες και η προετοιμασία των παιδιών με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για την υπόλοιπη σχολική πορεία. Πλέον, στα περισσότερα προηγμένα εκπαιδευτικά συστήματα, το Νηπιαγωγείο δεν αποτελεί μια προσχολική βαθμίδα, αλλά ένα κομμάτι της πρωτοβάθμιας σχολικής εκπαίδευσης -Early Childhood Education- και δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται αυτοτελώς. Το πιο σημαντικό στοιχείο, επομένως, που διαφοροποιεί το Νηπιαγωγείο μας σε σχέση με το τυπικό μοντέλο παιδικού σταθμού – νηπιαγωγείου είναι ο ρόλος του ως τμήμα ενός ολοκληρωμένου εκπαιδευτικού οργανισμού και όλη η εμπειρία και τεχνογνωσία που πηγάζει από αυτόν.
Πώς το πετυχαίνουμε αυτό; Αντιμετωπίζοντας το Νηπιαγωγείο ως το αρχικό στάδιο και όχι ως έναν αυτοτελή κύκλο της μαθητικής πορείας των παιδιών. Έχουμε καλή γνώση της εκπαιδευτικής φιλοσοφίας όλου του σχολείου και του ρόλου της βαθμίδας μας ως προς τη θεμελίωση της ακαδημαϊκής ταυτότητας των μικρών μαθητών. Παράλληλα, η ανατροφοδότηση που εμείς, οι εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου, έχουμε από τους εκπαιδευτικούς των μεγαλύτερων βαθμίδων είναι πολύ σημαντική για να εμπλουτίζουμε τη στοχοθεσία, να εξελίσσουμε και να προσαρμόζουμε το πρόγραμμα στις σύγχρονες ανάγκες. Αυτό που τελικά εξασφαλίζουμε είναι ότι σε έναν πολύ ζεστό, οικογενειακό χώρο, με την πιο σύγχρονη κτιριακή και υλικοτεχνική υποδομή, τα παιδιά παίρνουν ουσιαστικές βάσεις για τις επόμενες βαθμίδες. Και αυτό συμβαίνει όχι μόνο στους δύο κλασικούς πυλώνες της βασικής εκπαίδευσης, τη Γλώσσα και τα Μαθηματικά, αλλά και σε αντικείμενα 21ου αιώνα όπως η Τεχνολογία, οι Φυσικές Επιστήμες, το Coding και η Ρομποτική. Αντικείμενα που χωρίς την εμπειρία των μεγαλύτερων βαθμίδων δεν θα είχαμε την τεχνογνωσία να εφαρμόσουμε. Χωρίς, επομένως, να αποβάλλεται η παιγνιώδης μορφή του προγράμματος, το Νηπιαγωγείο μας είναι προσανατολισμένο σε υψηλούς και πολυδιάστατους ακαδημαϊκούς στόχους που είναι κρίσιμοι για την επιτυχία και τη μελλοντική ανάπτυξη των παιδιών.
Ποιες καινοτομίες έχετε εισαγάγει στην εκπαιδευτική διαδικασία της προσχολικής ηλικίας; Με εφόδια φτάνουν στο Δημοτικό τα παιδιά που φοιτούν στο Νηπιαγωγείο σας;
Το πρόγραμμά μας είναι εμπλουτισμένο σε διδακτικά αντικείμενα. Είμαστε από τα πρώτα Νηπιαγωγεία που καθιερώσαμε την καθημερινή διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας. Έχουμε επίσης από την πρώτη στιγμή συμπεριλάβει και την κολύμβηση στο πρωινό, υποχρεωτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα ως επιπλέον ώρα Φυσικής Αγωγής. Τα Καλλιτεχνικά, ο Χορός, η Μουσική και το Θέατρο έχουν τις δικές τους ώρες στο βασικό πρόγραμμα με εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων. Μια πολύ σημαντική καινοτομία είναι η εισαγωγή στο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, του Coding, της Ρομποτικής και της Μηχανικής τόσο σε διαθεματικό επίπεδο όσο και ως ξεχωριστό διδακτικό αντικείμενο. Με αυτό το πρόγραμμα, τα παιδιά προετοιμάζονται για το Δημοτικό με τον πλέον ενδεδειγμένο τρόπο. Ολοκληρώνοντας τη φοίτηση στο Νηπιαγωγείο μας, είναι απόλυτα έτοιμα σε όλα τα αντικείμενα. Γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση σε μεγάλο βαθμό, μπορούν να κάνουν απλές μαθηματικές πράξεις, να εργάζονται ομαδικά, να πραγματοποιούν μετρήσεις και κατασκευές, να γνωρίζουν βασικές αρχές προγραμματισμού.
Στην ιστοσελίδα του σχολείου γίνεται λόγος για τα «προγράμματα STEM». Τι ακριβώς περιλαμβάνουν και ποια τα οφέλη που προκύπτουν για τα παιδιά;
Θα σας δώσω ένα παράδειγμα για το Νηπιαγωγείο: Στο πλαίσιο του STEM τα παιδιά κάνουν projects που έχουν σχεδιαστεί από το Τμήμα Φυσικών Επιστημών του σχολείου και έχουν προσαρμοστεί στην ηλικία τους. Τα σχέδια μαθήματος ακολουθούν διεθνή πρότυπα για παιδιά Πρώτης Σχολικής Ηλικίας και περιλαμβάνουν κατασκευή, πείραμα, παρατήρηση και μέτρηση. Τα παιδιά μας καταπιάνονται με εκπαιδευτικά πακέτα μηχανικής, κατασκευάζουν μοντέλα από ουρανοξύστες και γέφυρες, πειραματίζονται με τον μαγνητισμό, τις απλές μηχανές όπως τροχαλίες και γρανάζια και ανακαλύπτουν τις ιδιότητες διαφόρων υλικών. Με τον τρόπο αυτό αναπτύσσουν τη φυσική τους διαίσθηση και όταν αργότερα ξεκινούν τους κύκλους μαθημάτων του Δημοτικού, όπου το STEM είναι κυρίαρχο, έχουν ήδη αποκτήσει μια σημαντική βάση. Παράλληλα, πέρα από την απόκτηση γνώσεων, τα παιδιά αναπτύσσουν soft skills, όπως η παρατήρηση, η ανάλυση, η εκτίμηση και η επίλυση προβλημάτων.
Υπάρχει επαφή με την τεχνολογία για τα παιδιά του Νηπιαγωγείου;
Βεβαίως, τα παιδιά του Νηπιαγωγείου έρχονται σε επαφή με την Τεχνολογία και μάλιστα αυτός είναι ένας από τους βασικούς στόχους στο πρόγραμμά μας. Πρέπει να θυμόμαστε ότι αυτά τα παιδιά θα ζήσουν σε ένα κόσμο όπου η προσαρμοστικότητα και η παρακολούθηση των τεχνολογικών εξελίξεων θα είναι οι κυρίαρχες δεξιότητες. Η φιλοσοφία του σχολείου είναι να δημιουργήσει ψηφιακά εγγράμματους πολίτες που δεν θα φοβούνται τις αλλαγές, αλλά θα τις αγκαλιάζουν και θα τις υιοθετούν. Τα παραδείγματα είναι αρκετά: Στην τάξη χρησιμοποιούμε εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας για διαθεματική διδασκαλία. Τα παιδιά μαθαίνουν να σχεδιάζουν απλές κατασκευές που εκτυπώνουμε σε 3D εκτυπωτή και κατόπιν τις χρησιμοποιούν στα παιχνίδια και στις μακέτες που φτιάχνουμε στην τάξη. Μαθαίνουν τις βασικές αρχές προγραμματισμού με εκπαιδευτικά πακέτα της Lego, που χρησιμοποιούν φυσικό και γραφικό προγραμματιστικό περιβάλλον προσαρμοσμένο σε αυτές τις ηλικίες. Επιπλέον, φέτος ξεκινήσαμε να φέρνουμε τα παιδιά σε επαφή με την Τεχνητή Νοημοσύνη, μέσω δυο Robot τάξης -της Luna και του Neo- αλλά και εφαρμογών που έχουμε αναπτύξει γι’ αυτό τον λόγο. Τα robot αυτά χρησιμοποιούν την πλατφόρμα του OpenAI για να παράγουν λόγο, να διηγούνται ιστορίες, να ανοίγουν διάλογο με τα παιδιά, να συζητούν πάνω σε παραμύθια, να αναγνωρίζουν εικόνες, να περιγράφουν, να παίζουν παιχνίδια, να δημιουργούν εικόνες σύμφωνα με τις λέξεις που τους δίνουν τα παιδιά. Όλο αυτό το πλαίσιο που ονομάζουμε «Εισαγωγή Εννοιών ΑΙ στην πρώιμη Σχολική Ηλικία» το παρουσιάσαμε στην «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Ηγεσίας στην Εκπαίδευση», ως πρωτοπόρα καλή πρακτική και αποτελεί ερευνητικό πρόγραμμα με υποστήριξη από το Erasmus+.
Τι θέση έχει η Τέχνη σ’ ένα σύγχρονο σχολείο;
Η Ζωγραφική, το Θέατρο, η Μουσική, ο Χορός είναι βασικοί πυλώνες της αισθητικής καλλιέργειας των παιδιών. Στο σύγχρονο σχολείο είναι σημαντικά εργαλεία για την ενίσχυση της δημιουργικότητας, της φαντασίας, της κριτικής σκέψης, του πολιτισμικού σεβασμού, της προσωπικής καλλιέργειας και αισθητικής και φυσικά των soft skills. Ζούμε μια μετάβαση όπου η έκρηξη της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης θα αλλάξει τις παραδοσιακές μορφές Τέχνης και θα γεννήσει καινούργιες. Είναι μοναδική ευκαιρία για ένα σχολείο να αγκαλιάσει αυτές τις εξελίξεις και να τις χρησιμοποιήσει για να αναπτύξει την δημιουργικότητα και την φαντασία των παιδιών. Εξειδικεύοντας στο Νηπιαγωγείο, όπως προανέφερα, οι Τέχνες έχουν ξεχωριστές ώρες και διδάσκονται από καθηγητές ειδικοτήτων. Περιλαμβάνονται επισκέψεις σε χώρους τέχνης, όπως το Μουσείο Βορρέ ή το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, συμμετοχή σε προγράμματα της Εθνικής Πινακοθήκης και άλλες στοχευμένες βιωματικές επισκέψεις. Επιπλέον, είχαμε την ευκαιρία, με την ανακαίνιση των χώρων, να εμπλουτίσουμε το μαθητικό περιβάλλον με έργα ζωγραφικής, ώστε τα παιδιά να κινούνται σε έναν χώρο όπου η Τέχνη είναι λειτουργική και παρούσα.
Πώς καλλιεργείται η οικολογική συνείδηση στα σχολεία των Εκπαιδευτηρίων ΠΑΛΛΑΔΙΟ και ιδιαίτερα στις μικρότερες ηλικίες;
Το σχολείο μας είναι προσανατολισμένο στους δυο μεγάλους ευρωπαϊκούς στόχους της «διπλής μετάβασης», δηλαδή της ψηφιακής και της πράσινης μετάβασης. Άρα, κυρίαρχα σημεία είναι τόσο ο ψηφιακός γραμματισμός στον οποίο αναφέρθηκα προηγουμένως, όσο και η «πράσινη συνείδηση» των παιδιών. Στην πράξη, στο Νηπιαγωγείο μας έχουμε εξωτερικό μποστάνι όπου τα παιδιά ασχολούνται με φυσικές καλλιέργειες, αλλά και ένα πολύ σύγχρονο υδροπονικό σύστημα με το οποίο παρακολουθούν την εξέλιξη φυτών που δεν θα μπορούσαν να ευδοκιμήσουν στον εξωτερικό χώρο. Η προσέγγιση, μάλιστα, είναι διαθεματική, καθώς εμπλέκονται και οι φυσικές επιστήμες και οι επιστήμες περιβάλλοντος σε απλά projects. Επίσης, έχουμε συνεργασία με γεωπόνο, που συμμετέχει και οργανώνει projects με τα παιδιά, φυτεύσεις την κατάλληλη εποχή και δράσεις στη φύση. Τέλος, στη διαδικασία των διαθεματικών projects εντάσσονται πρόγραμμα ανακύκλωσης και καταπολέμησης της αλόγιστης χρήσης χαρτιού, συμμετοχή στο global warming awareness forum για παιδιά και σχετικά projects με άλλα σχολεία της Ευρώπης.
Ποια θα ήταν η συμβουλή σας σε έναν γονέα που ξεκινάει τώρα την έρευνα αναζήτησης του ιδανικού νηπιαγωγείου για το παιδί του; Τι θα πρέπει να προσέξει;
Η επιλογή σχολείου είναι μια ευχάριστη διαδικασία και δεν πρέπει να γίνεται υπό το βάρος της ευθύνης εύρεσης του «ιδανικού» σχολείου. Είναι μια έννοια που στην πραγματικότητα δεν υπάρχει, καθώς στο εκπαιδευτικό τοπίο υπάρχει ένα μεγάλο φάσμα σχολείων, με διαφορετικές στοχεύσεις, που προσφέρουν πολύ υψηλή ποιότητα και σίγουρα ο καθένας μπορεί να βρει αυτό που είναι πιο κοντά στην φιλοσοφία του. Μια καλή πρακτική είναι οι γονείς να προγραμματίσουν από νωρίς να επισκεφθούν πολλά σχολεία ώστε να εκτεθούν σε πολλές απόψεις και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις. Η πιο βασική συμβουλή που έχω να δώσω είναι κατά την αναζήτηση αυτή να ξεχάσουν εντελώς το μοντέλο σχολείου που όλοι έχουμε στο μυαλό μας από τη δική μας σχολική εμπειρία. Έχουν μεσολαβήσει δεκαετίες, η πραγματικότητα της εκπαίδευσης έχει αλλάξει, η στόχευση, οι πρακτικές, τα μέσα, η οργάνωση, τα πάντα έχουν εξελιχθεί. Αν προσπαθήσουμε να τα κρίνουμε με τα δεδομένα του παρελθόντος, θα καταλήξουμε σε μια επιλογή που δεν θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες του δικού μας παιδιού αλλά στη δική μας νοσταλγία για τα παιδικά χρόνια.
Μια ακόμα συμβουλή είναι να δουν την επιλογή τους προοπτικά, να επιλέξουν ένα σχολείο που διαθέτει τεχνογνωσία σε όλο το φάσμα της σχολικής ζωής, γιατί αυτό δίνει μεγάλη αξία στις εκπαιδευτικές πρακτικές. Το Νηπιαγωγείο είναι μια διετής βαθμίδα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δεν είναι Παιδικός Σταθμός, άρα τα κριτήρια επιλογής του δεν μπορεί να είναι τα ίδια. Για παράδειγμα, η εκπαιδευτική φιλοσοφία του σχολείου, τα σημεία που δίνει αξία, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, η σωστή προετοιμασία για το Δημοτικό έχουν πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα από πρακτικά ζητήματα, ενώ στον Παιδικό Σταθμό τα πράγματα είναι αντίστροφα.
Επειδή κάνω συνεχώς ραντεβού γνωριμίας με γονείς, παρατηρώ επίσης κάποια λάθη που τους δυσκολεύουν στην επιλογή: Πολλές φορές οι γονείς έρχονται με ένα προκαθορισμένο σετ ερωτήσεων, που στόχο έχει να παραθέσουν τις απαντήσεις από διάφορα σχολεία και να πάρουν μια απόφαση «στα σημεία». Όμως, με αυτό τον τρόπο, κάποιος που δεν είναι μέσα στην εκπαιδευτική πραγματικότητα μπορεί να εγκλωβιστεί σε αυτές τις ερωτήσεις, να παραλείψει σημαντικά στοιχεία και να μην γνωρίσει τελικά τη φιλοσοφία του σχολείου που επισκέπτεται. Επίσης, κάτι που συχνά προκύπτει τα τελευταία χρόνια είναι ότι οι γονείς, μέσα στην αγωνία τους να βρουν το ιδανικό σχολείο για το παιδί τους, του μεταθέτουν κάποιες φορές την ευθύνη της απόφασης. Αυτό είναι επιβαρυντικό για τα παιδιά στις μικρές ηλικίες, ακόμα και αν το αντιμετωπίσουν ως παιχνίδι. Το παιδί χρειάζεται δίπλα του ενήλικες για να του δίνουν ένα ασφαλές πλαίσιο όπου οι «μεγάλες» αποφάσεις προέρχονται από αυτούς.
Κύριε Καράμαλη, πόσο εύκολο είναι για έναν πολυδαίδαλο οργανισμό όπως ένα σχολείο που περιλαμβάνει από Νηπιαγωγείο μέχρι Λύκειο, να αλλάζει ακολουθώντας την εποχή και συμβαδίζοντας με τις νέες εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές τάσεις, διατηρώντας τα ταυτοτικά του στοιχεία;
Δεν είναι δύσκολο, αρκεί ο οργανισμός να είναι ανήσυχος, να προωθεί διαχρονικά την καινοτομία, να είναι ανοιχτός σε νέες ιδέες και να μην φοβάται την πρόοδο. Ο μεγαλύτερος φόβος στην εκπαίδευση είναι να τελματώσει σε διαδικασίες επειδή «έτσι γινόταν από παλιά». Κάθε τεχνική, κάθε τρόπος διδασκαλίας, κάθε διδακτικό αντικείμενο και κάθε στόχος πρέπει να επαναπροσδιορίζεται συνεχώς και κάτω από τα δεδομένα που δημιουργούν οι εξελίξεις. Επομένως, δεν μιλάμε για αλλαγές ασύμβατες με την ταυτότητα του σχολείου, αλλά για μια συνεχή πορεία. Η ίδια η εκπαίδευση είναι ένα σύνολο δοκιμών και προσαρμογής. Το σχολείο μας φέτος συμπληρώνει τα 102 χρόνια ζωής. Μέσα σε αυτό τον αιώνα έχει περάσει από πολλές διαφορετικές φάσεις και στόχευση, όμως η κεντρική δομή της φιλοσοφίας του είναι να διαμορφώνει ένα περιβάλλον όπου τα παιδιά θα είναι ασφαλή, ευτυχισμένα και θα προετοιμάζονται για να γίνουν οι πετυχημένοι πολίτες και επαγγελματίες του μέλλοντος.
Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι απαραίτητες δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξει ένα παιδί σήμερα; Πόσο διαφέρουν από τις δεξιότητες προηγούμενων γενεών;
Οι απαραίτητες δεξιότητες έχουν αλλάξει δομικά. Στο παρελθόν, η βασική αποστολή του σχολείου ήταν να δώσει στα παιδιά γνώσεις ως εφόδια να εξελιχθούν ακαδημαϊκά, επαγγελματικά και ως άνθρωποι. Πλέον, χωρίς αυτές οι ανάγκες να έχουν εκλείψει, το κέντρο βάρους έχει μετατοπιστεί σε αυτό που αποκαλούμε «δεξιότητες 21ου αιώνα». Αυτές περιλαμβάνουν την κριτική σκέψη και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, την επικοινωνία και τη συνεργασία, τη δημιουργικότητα και την καινοτομία, την προσαρμοστικότητα, τον ψηφιακό και πληροφοριακό γραμματισμό, τη συνείδηση της παγκόσμιας ταυτότητας. Η βασική ιδέα είναι ότι προετοιμάζουμε τα παιδιά για έναν μελλοντικό κόσμο που σήμερα δεν γνωρίζουμε πώς θα μοιάζει, δεν φανταζόμαστε καν ποιες θα είναι οι πολιτισμικές, οι κοινωνικές, οι εργασιακές συνθήκες που θα έχουν διαμορφωθεί, τα επαγγέλματα που θα υπάρχουν, ο ρόλος των ανθρώπων στην παραγωγή. Επομένως, αντί να μαθαίνουμε στα παιδιά τον κόσμο όπως είναι σήμερα, είναι προτιμότερο να τα προετοιμάσουμε να ευημερήσουν κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες στο μέλλον. Αυτό απαιτεί ανοιχτό μυαλό, αγκάλιασμα της τεχνολογικής, ιδεολογικής και κοινωνικής εξέλιξης, καθώς και δίψα για δια βίου κατάρτιση.
Πώς επιλέγονται οι παιδαγωγοί στο ΠΑΛΛΑΔΙΟ ; Πέρα από τη διδακτική τους επάρκεια, ποια είναι τα βασικά κριτήρια για την επιλογή τους;
Έχουμε το προνόμιο σε όλες τις βαθμίδες -Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο- να συνεργαζόμαστε με μια ομάδα εκπαιδευτικών που είναι πολλά χρόνια κοντά μας. Οι άνθρωποί μας μοιράζονται το όραμα του σχολείου και συνδιαμορφώνουν την εξέλιξή του. Καθώς η εκπαίδευση είναι μια συνεχής προσπάθεια για βελτίωση και πειραματισμό, δηλαδή μια διαδικασία προσαρμογής σε νέα δεδομένα, είναι κρίσιμο να βρίσκονται στην ομάδα μας εκπαιδευτικοί που μοιράζονται αυτή την φιλοσοφία. Το βασικά κριτήρια, λοιπόν, είναι η διάθεση για βελτίωση, η προσαρμοστικότητα, το ανήσυχο πνεύμα, ο ενθουσιασμός, η αγάπη για την πρόοδο και το ενδιαφέρον να παρακολουθούν τις εξελίξεις.