Εκπαιδευτήρια Ζώη: Ένα «χαρούμενο σχολείο» με καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές
Τα Εκπαιδευτήρια Γεωργίου Ζώη στην Αργυρούπολη προσφέρουν στα παιδιά, ήδη από τη βρεφική ηλικία, έναν ιδανικό συνδυασμό χαρούμενου περιβάλλοντος, που τα γεμίζει όμορφες αναμνήσεις, με άριστη εκπαίδευση.
- 18/04/2022
- Κείμενο: Γεωργία Βαμβακερού
- Φωτογραφίες: Νίκος Μυλωνάς
Τα Εκπαιδευτήρια Ζώη συνδυάζουν την εμπειρία που φέρνει ο ιδρυτής του Σχολείου Γεώργιος Ζώης με την σύγχρονη high-tech εκπαιδευτική πρακτική του γιου του Αλέξανδρου, που είναι και ο Αντιπρόεδρος των Εκπαιδευτηρίων. Σκοπός τους, τα παιδιά που φοιτούν εκεί από την βρεφική ηλικία μέχρι και την τελευταία τάξη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, να βρίσκονται σε ένα «χαρούμενο, δημιουργικό σχολείο». Ο κ. Αλέξανδρος Ζώης αναλαμβάνει να αναλύσει στο NouPou το όραμά τους.
Πείτε μας λίγα λόγια για την εκπαιδευτική φιλοσοφία σας
Πυρήνας της φιλοσοφίας μας είναι το «χαρούμενο σχολείο». Συζητώντας πρόσφατα με έναν εξωτερικό αξιολογητή των εκπαιδευτηρίων, καθηγητή Πανεπιστημίου, για την φιλοσοφία μας, μας είπε με έκπληξη ότι είναι μία διάσταση που δε συναντάς στο ελληνικό σχολείο. Ότι του θυμίζει σχολεία της Σκανδιναβικής χερσονήσου. Εμείς θέλουμε ένα σχολείο στο οποίο οι μαθητές θα έρχονται το πρωί με χαρά και θα επιστρέφουν στο σπίτι τους με διπλή χαρά. Ένα σχολείο στο οποίο κάθε ημέρα θα είναι γιορτή γνώσης, γιορτή σχολικής ζωής. Διότι πιστεύουμε ότι μόνο μέσα σ’ ένα κλίμα χαράς, στο οποίο ο μαθητής αισθάνεται ασφαλής, η νέα γνώση κατακτάται εύκολα, εμπεδώνεται και γίνεται κτήμα ες αεί. Βλέπουμε τους μαθητές όχι μόνο ως πολίτες του μέλλοντος, που πρέπει ασφαλώς να τους θωρακίσουμε και να τους εξοπλίσουμε με δεξιότητες του 21ου αιώνα αλλά, παράλληλα, και ως ανθρώπους του παρόντος, που πρέπει να ζουν στο παρόν μια χαρούμενη παιδική ηλικία, με όμορφα παιδικά βιώματα, που θα είναι και το καλύτερο καταφύγιο της ενηλικίωσης τους. Αυτό συνιστά την άυλη περιουσία μας. Όμορφες σχολικές στιγμές, γιορτές μαθητικής επιτυχίας στις οποίες μπορούμε να ανατρέχουμε και να παίρνουμε δύναμη για το μέλλον, επισημαίνει ο κ. Αλέξανδρος Ζώης.
Σίγουρα είναι σημαντικό το σχολείο να είναι χαρούμενο στις πρώτες βαθμίδες εκπαίδευσης. Μήπως όμως αργότερα είναι λιγότερο αποτελεσματικό;
Χαρούμενο σχολείο είναι το σχολείο στο οποίο ο μαθητής έχει την ευκαιρία να γίνεται δημιουργικός. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: οι μαθητές του Σχολείου μας εκπονούν ετήσια, αλλά και mini projects, στα οποία τα παιδιά αυτενεργούν, παίρνουν την πρωτοβουλία και γίνονται φορείς αλλαγής. Το φετινό θέμα της Ε΄ Δημοτικού για παράδειγμα ήταν: «Zero Food Waste». Κάλεσαν λοιπόν διάφορους φορείς, έκαναν την έρευνα τους για το τί συνεπάγεται η σπατάλη φαγητού και όσον αφορά στην επισιτιστική κρίση αλλά και ως προς την υπερθέρμανση του πλανήτη. Στη συνέχεια έκαναν παρεμβάσεις στη λειτουργία του μαγειρείου και της τραπεζαρίας των Εκπαιδευτηρίων, όπου προετοιμάζονται περισσότερες από 300 μερίδες φαγητού ημερησίως. Δε μένουν όμως στο πλαίσιο του σχολείου. Και έτσι, από ερευνητές τα παιδιά γίνονται επιταχυντές της αλλαγής, και επικοινωνούν με την τοπική κοινωνία, με σκοπό να αλλάξουν τις συνήθειες των κατοίκων της περιοχής. Γι’ αυτόν τον λόγο πήγαν στις λαϊκές αγορές της περιοχής να κάνουν αυτοψία τι πετιέται, να το συλλέξουν και να συνδέσουν αυτούς που το πετούν με όσους το έχουν ανάγκη, π.χ. με τα συσσίτια της εκκλησίας. Σ’ αυτή τη φάση κάνουν μια έρευνα, για να δουν πού είναι πιο αποτελεσματικό να αξιοποιηθεί αυτή η τροφή -η τροφή αυτή να δοθεί στη φιλοζωϊκή ή σε συνεργασία με εργαστήριο του Ε.Μ.Π., να μετατραπεί σε βιοκαύσιμο; Στη ΣΤ΄ Δημοτικού πάλι, οι μαθητές έφεραν στο σχολείο την οικολογική σημαία από το διεθνές δίκτυο EcoSchools, πραγματοποίησαν δηλαδή ποικίλες παρεμβάσεις σε θέματα ανακύκλωσης συσκευασιών και μπαταριών αλλά και μια μελέτη, ώστε να βάλει το σχολείο μας φωτοβολταϊκά. Μάλιστα, αυτή η μελέτη θα γίνει πράξη από τον Σεπτέμβριο!
Άρα οι μαθητές πρωταγωνιστούν, είναι στο κέντρο κάθε διαδικασίας, το σχολείο είναι χαρούμενο αλλά και αποτελεσματικό. Αυτό άλλωστε, φαίνεται από την 100% επιτυχία που έχουν οι μαθητές μας και στις τέσσερις ξένες γλώσσες (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ισπανικά), που μπορεί κανείς να διδαχθεί στα Εκπαιδευτήριά μας. Επίσης από τις τόσες διακρίσεις τους σε εθνικούς και διεθνείς διαγωνισμούς, στις Πανελλαδικές εξετάσεις δε, είναι πολύ υψηλά τα ποσοστά εισαγωγής των παιδιών μας και μάλιστα σε σχολές πρώτης προτίμησης. Με την ευκαιρία αυτή, σας προσκαλώ στο Φεστιβάλ Πολιτισμού των Εκπαιδευτηρίων μας, το Σαββατοκύριακο 21 και 22 Μαΐου, που θα έχετε την ευκαιρία δια ζώσης να δείτε να ξετυλίγονται δραστηριότητες των μαθητών μας στον πολιτισμό και την επιστήμη: από συναυλίες της σχολικής μας μπάντας μέχρι έργα τεχνολογίας, ρομποτικής, 3D printing, πειράματα του Ομίλου Φυσικών Επιστημών και περισσότερες από 40 παράλληλες δράσεις σε ένα συναρπαστικό διήμερο.
Φτιάχνετε λοιπόν για τα παιδιά όμορφες αναμνήσεις, ενώ ταυτόχρονα τα θωρακίζετε για το μέλλον;
Βεβαίως. Όχι μόνο για τα παιδιά αλλά και για ολόκληρη την οικογένεια, καθώς είμαστε ένα σχολείο για μαθητές και γονείς. Με την ευκαιρία αυτή μάλιστα να αναφέρω ότι έχουμε πολλά τμήματα ενηλίκων για γονείς και αποφοίτους μας, όπως χορωδία, τμήματα λάτιν, θεατρική ομάδα, όμιλος δημοτικών και λαϊκών χορών αλλά και το «Ανοιχτό Πανεπιστήμιο» και το «Σχολείο για Γονείς». Το τελευταίο είναι ένα πρόγραμμα ομαδικής συμβουλευτικής το οποίο έκλεισε μόλις τον όγδοο κύκλο του, δια τηλεδιάσκεψης αυτή τη φορά και είχε πολύ μεγάλη απήχηση, με περισσότερες από 600 συμμετοχές. Σ’ αυτό συμμετείχαν γονείς ακόμη και από άλλα σχολεία των νοτίων προαστίων, καθώς ήταν ανοιχτό. Καίρια θέματα που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του σχολείου για γονείς ήταν για παράδειγμα «πώς διαχειρίζομαι το άγχος το δικό μου και του παιδιού μου», «πώς γνωρίζω τον εαυτό μου, αποδέχομαι τις αδυναμίες μου και βοηθώ το παιδί μου να βελτιώσει την αυτοεκτίμηση του», καθώς και ζητήματα σεξουαλικής αγωγής για παιδιά και εφήβους. Στο τέταρτο μάθημα συμμετείχαν οι μαθητές του Λυκείου μας από τον Όμιλο Πρόληψης και Ενημέρωσης για τα Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσημάτα, με έρευνα που είχαν κάνει οι ίδιοι, και οι οποίοι μίλησαν, εκπαίδευσαν οι ίδιοι τους γονείς για το σεξ και άλλες συμπεριφορές της εφηβείας (την παρουσίαση θα επαναλάβουν σε εθνικό συνέδριο), ενώ στο πέμπτο μάθημα κλείσαμε με το φλέγον θέμα «παιδιά και έφηβοι κολλημένα στις οθόνες».
Σε τι θα λέγατε ότι διαφοροποιείται το σχολείο σας σε σχέση με άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα;
Νομίζω ότι ένα πολύ δυνατό σημείο των εκπαιδευτηρίων μας είναι η αξιοποίηση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Είναι κάτι που είχε αναπτυχθεί στο σχολείο μας και πριν την πανδημία, όμως αυτή η κρίση το ανέδειξε ακόμα περισσότερο. Τα τελευταία δέκα χρόνια σε εθνικούς διαγωνισμούς που συμμετέχουν τα Εκπαιδευτήρια Γεωργίου Ζώη, έχουμε διακριθεί και βραβευτεί τρεις φορές για την ψηφιακή εκπαίδευση. Στα Εκπαιδευτήριά μας υπάρχει μια ομάδα πληροφορικής, η οποία κατασκευάζει ειδικά εκπαιδευτικά λογισμικά, προσαρμοσμένα στο πρόγραμμα σπουδών μας και στα ενδιαφέροντα των μαθητών. Με άλλα λόγια, είναι δημιουργήματα της ομάδας πληροφορικής σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της κάθε τάξης. Κάτι το οποίο «ράβεται» πάνω στις ανάγκες των δικών μας μαθητών. Ασφαλώς σε κάθε τάξη υπάρχουν διαδραστικοί πίνακες, πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης και μπορώ να χαρακτηρίσω το σχολείο μας ως ένα e-school, ένα σύγχρονο ψηφιακό σχολείο δηλαδή.
Τα θέματα που καλείται να λύσει σήμερα ένα σχολείο γίνονται όλο και πιο πολύπλοκα. Τί προβλέπει για αυτό το σχολείο σας;
Στα Εκπαιδευτήρια Γεωργίου Ζώη υπάρχουν διεπιστημονικές ομάδες, οι οποίες αποτελούνται από επιστημονικούς συμβούλους εξειδικευμένους στην διδακτική του εκάστοτε αντικειμένου. Κάθε επιστημονικό πεδίο έχει τον σχολικό του σύμβουλο. Ειδικοί με διδακτορικές διατριβές στην διδακτική κάθε μαθήματος (π.χ. ξένων γλωσσών, μαθηματικών, φυσικών επιστημών, φιλολογικών κλπ), επιλέγουν το ανθρώπινο δυναμικό, το επιμορφώνουν, το υποστηρίζουν, μπαίνουν στην τάξη και κάνουν δειγματικές διδασκαλίες και μας βοηθούν πολύ, ώστε η διδασκαλία να είναι καινοτόμα. Ασφαλώς στο δυναμικό του σχολείου υπάρχουν και παιδοψυχολόγοι και ειδικοί στην ηλεκτρονική μάθηση.
Πείτε μας λίγα λόγια για το θερινό σχολείο και τις εσωτερικές εκδόσεις που κάνετε
Οι εσωτερικές εκδόσεις είναι τεύχη που έχουμε δημοσιεύσει, δημιουργήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς του Σχολείου μας με την επιστημονική επιμέλεια των Σχολικών Συμβούλων, για εμπέδωση και επαύξηση γνώσεων. Επίσης, οι εσωτερικές μας εκδόσεις πραγματεύονται και πιο σύνθετα θέματα, αντλώντας ασκήσεις από τη διεθνή βιβλιογραφία, από εθνικούς και διεθνείς διαγωνισμούς. Όσον αφορά στο θερινό σχολείο, λειτουργεί μετά την λήξη του σχολικού έτους και είναι ανοιχτό και σε μαθητές άλλων σχολείων, δίνοντας την επιλογή στα παιδιά από τα μέσα Ιουνίου να συμμετάσχουν εξειδικευμένα είτε σε κάποιο ακαδημαϊκό πρόγραμμα, πχ. σχολείο ρομποτικής ή στο αθλητικό και καλλιτεχνικό Summer Camp, μέχρι το τέλος Ιουλίου.
Extra tip: Τα Εκπαιδευτήρια Γεωργίου Ζώη διαθέτουν όλες τις βαθμίδες, από τον βρεφονηπιακό σταθμό μέχρι και το Λύκειο, δηλαδή μπορούν να υποστηρίξουν ένα παιδί από τον 6ο μήνα της ζωής τους και από τον πρώτο αποχωρισμό από το σπίτι, μέχρι και την ενηλικίωση του και την είσοδο του στο Πανεπιστήμιο.