Helena Scott: «Η γνώση δεν είναι συλλογή λέξεων σε ένα χαρτί. Οι αισθήσεις είναι το κλειδί για τη μάθηση»
Early Years: Οι άνθρωποι που φροντίζουν τα παιδιά μαςΑτελείωτο παιχνίδι και δημιουργικές δραστηριότητες που ενθαρρύνουν την ανακάλυψη και την απόκτηση γνώσεων με ομαλό και διασκεδαστικό τρόπο. Το Hopscotch International Kindergarten στη Βάρη είναι ο βιωματικός παιδικός σταθμός - νηπιαγωγείο που κάνει κάθε παιδί χαρούμενο.
- 12/03/2024
- Κείμενο: Μάρω Σενετάκη
- Φωτογραφίες: Κατερίνα Καπετάνη
Δημιούργημα της Helena και του Martin Scott, το αποκλειστικά αγγλόφωνο Hopscotch International Kindergarten διανύει την τρίτη του δεκαετία, έχοντας στον πυρήνα της φιλοσοφίας του ότι ο καλύτερος τρόπος εκμάθησης στην προσχολική ηλικία είναι το παιχνίδι. Προσφέροντας πολυαισθητηριακές δραστηριότητες και μέσα από ατελείωτες ώρες παιχνιδιού και διασκέδασης, τα παιδιά αποκτούν προ-γλωσσικές, προ-μαθηματικές, κινητικές, καλλιτεχνικές και κοινωνικές δεξιότητες, ενώ την ίδια στιγμή μαθαίνουν την αγγλική γλώσσα με τον πιο φυσικό τρόπο.
Μιλήσαμε αναλυτικά με την ιδρύτρια του Hopscotch International Kindergarten, Helena Scott για τη βιωματική μάθηση μέσα από το παιχνίδι και τις δραστηριότητες που παρέχουν σε κάθε ηλικία, καθώς και τις δεξιότητες που πρέπει να αναπτύσσουν τα παιδιά σήμερα.
Ποιες ηλικίες παιδιών γίνονται δεκτές στο Hopscotch International Kindergarten;
Στο Hopscotch International Kindergarten γίνονται δεκτά παιδιά ηλικίας από 10 μηνών έως 6 ετών, που μοιράζονται μεταξύ τους σε 4 ολιγομελή τμήματα: Δύο τμήματα Βρεφονηπιακού Σταθμού -το πρώτο για παιδιά ηλικίας 10 μηνών έως 2 ετών και το δεύτερο για παιδιά ηλικίας 2 έως 3 ετών-, ένα τμήμα Παιδικού Σταθμού για παιδιά ηλικίας 3 έως 4 ετών και ένα τμήμα Νηπιαγωγείου για παιδιά ηλικίας 4 έως 6 ετών, το οποίο αντιστοιχεί στο ελληνικό προνήπιο και νήπιο. Πέρα από την ηλικία, σημαντικοί παράγοντες για τον καθορισμό των τμημάτων είναι η σωματική και γνωστική ανάπτυξη κάθε παιδιού.
Τι δραστηριότητες παρέχετε σε κάθε τμήμα;
Κάθε εκπαιδευτικό σύστημα, είτε πρόκειται για το Βρετανικό είτε για το Ελληνικό, έχει καθορίσει ένα σύνολο δεξιοτήτων που θα πρέπει να έχουν αποκτήσει τα παιδιά πριν μεταβούν στο Δημοτικό. Για να διασφαλίσουμε ότι τα παιδιά του Hopscotch είναι πλήρως προετοιμασμένα τόσο για το διεθνές όσο και για το ελληνικό σύστημα σπουδών, ακολουθούμε τις οδηγίες του EYFS (early years foundation stage) που είναι ο τομέας του βρετανικού προγράμματος σπουδών για τα πρώτα χρόνια και παράλληλα, στο νηπιαγωγείο ενσωματώνουμε το ελληνικό πρόγραμμα σπουδών. Αυτό καλύπτει την ακαδημαϊκή πλευρά της δουλειάς μας, αλλά το πώς φτάνουμε μέχρι εκεί είναι το πιο σημαντικό.
Ανεξάρτητα από την ηλικιακή ομάδα των παιδιών, η φιλοσοφία μας είναι κοινή: Παρέχουμε ένα περιβάλλον όπου τα παιδιά μαθαίνουν παίζοντας και μαθαίνουν επειδή διασκεδάζουν, ερευνούν, λερώνουν τα χέρια τους ενώ εξερευνούν και γνωρίζουν τον κόσμο γύρω τους. Ο χαρακτήρας του Hopscotch είναι η ανακάλυψη μέσω της έκθεσης σε ένα πλήθος μέσων -από την τέχνη, τους ήχος, την κίνηση, τις απτικές εμπειρίες, το τραγούδι και το θέατρο, μέχρις τις επιστήμες και την ελευθερία της ανακάλυψης μέσα από το παιχνίδι. Ειδικότερα, τα παιδιά του πρώτου τμήματος (Toddlers) μαθαίνουν κυρίως μέσω των αισθήσεών τους και προσπαθούμε να παρέχουμε ένα ασφαλές, στέρεο, ζωντανό, συναρπαστικό και χαρούμενο περιβάλλον. Παράλληλα, οι παιδαγωγοί δημιουργούν «περιοχές ανακάλυψης» στις ζώνες διδασκαλίας τους, που σχετίζονται με τα θέματα που συναντούν τα παιδιά. Σημειώνεται ότι σε όλες τις τάξεις, πραγματοποιούνται δραστηριότητες που έχουν σχεδιαστεί για να δελεάσουν τα παιδιά: Από προσκλήσεις για παιχνίδι και αισθητηριακά καλάθια, μέχρι παιχνίδια ρόλων και γωνιές κατασκευών και ανακάλυψης. Προχωρώντας στις μεγαλύτερες ηλικίες, τίθενται οι βάσεις του γραμματισμού και της αριθμητικής, ώστε να προετοιμάζονται για τα επόμενα εκπαιδευτικά τους βήματα και η μετάβαση στο Δημοτικό να είναι όσο γίνεται πιο ομαλή. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το σχολείο μας έχει μια διαθεματική προσέγγιση, επομένως στις δραστηριότητές μας περιλαμβάνονται η ανάγνωση, η αριθμητική, ο γραμματισμός, η τέχνη, το θέατρο και η μουσική, διατηρώντας ταυτόχρονα ένα ενδιαφέρον περιβάλλον μάθησης που βασίζεται στο παιχνίδι.
Τι κάνει το Hopscotch International Kindergarten ξεχωριστό; Τι πιστεύετε ότι σας ξεχωρίζει από άλλα ιδιωτικά σχολεία;
Το Hopscotch είναι ένα οικογενειακό σχολείο που βασίζεται σε μια ισχυρή βάση εκπαιδευτικών γνώσεων και εμπειρίας, αλλά κυρίως σε ένα πάθος για την εκπαίδευση των νέων μυαλών. Τόσο εγώ, όσο και ο Martin είμαστε πλήρως καταρτισμένοι δάσκαλοι, κάτοχοι βρετανικών πτυχίων εκπαίδευσης και με περισσότερα από 40 χρόνια εμπειρίας στον εκπαιδευτικό τομέα ο καθένας, ενώ και τα παιδιά μας έχουν ακολουθήσει την «οικογενειακή παράδοση» και είναι εκπαιδευτικοί. Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό, όμως, είναι η φιλοσοφία μας την οποία ενστερνίζεται και η ομάδα που μας πλαισιώνει: Πιστεύω απόλυτα ότι τα παιδιά έχουν μόνο μία παιδική ηλικία και θα πρέπει να τους επιτρέπεται να τη ζήσουν ως παιδιά. Είναι επίσης πεποίθησή μου ότι αυτά τα πρώτα χρόνια είναι η μόνη περίοδος στη ζωή τους που θα μπορούν να μάθουν με δημιουργικά μέσα, έτσι ως εκπαιδευτικοί πρέπει να μεγιστοποιήσουμε τις εμπειρίες που προσφέρουμε.
Φυσικά, κάθε σχολείο έχει τη δική του «ατμόσφαιρα και αίσθηση», γι’ αυτό και οι γονείς έχουν τη δυνατότητα επιλογής, αλλά αν ψάχνουν ένα «σπίτι μακριά από το σπίτι» όπου κάθε παιδί θα αντιμετωπίζεται ξεχωριστά, τότε το Hopscotch είναι το μέρος που αναζητούν. Βασισμένο στη δική μου φιλοσοφία και την εμπειρία που είχα μεγαλώνοντας, όπου το σχολείο ήταν πάντα στο επίκεντρο της κοινότητας, το Hopscotch προσπαθεί να προσφέρει μια αίσθηση κοινότητας, οικογένειας και ευαισθητοποίησης. Βέβαια, οι δεσμοί που δημιουργούνται μεταξύ δασκάλων και γονέων είναι εξίσου σημαντικοί με τους δεσμούς μεταξύ δασκάλων και παιδιών. Το σχολείο και το σπίτι πρέπει να λειτουργούν αρμονικά για να ευημερήσει και να ανθίσει το παιδί. Γι’ αυτό και ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή των γονέων και έχουμε μια πολιτική ανοιχτών θυρών, που είναι και ο τρόπος με τον οποίο χτίζουμε αυτό που ονομάζουμε τρίγωνο εμπιστοσύνης, όπου παιδιά, γονείς και δάσκαλοι συνεργάζονται.
Παράλληλα, μεγάλο πλεονέκτημα του σχολείου μας είναι και ότι τα παιδιά να εκτίθενται σε ένα διεθνές περιβάλλον από μικρή ηλικία. Αυτή τη στιγμή το Hopscotch είναι τυχερό να φιλοξενεί παιδιά από τουλάχιστον 15 διαφορετικές εθνικότητες και ενώ τιμούμε και εκτιμούμε πάντα την Ελλάδα, αγκαλιάζουμε επίσης και τις διαφορετικές κουλτούρες. Καθώς το σχολείο έχει εξελιχθεί, το ίδιο έχει συμβεί και με την προσέγγιση στη μάθηση και τη διδασκαλία, που είναι προσαρμοσμένη στα παιδιά μας. Τέλος, ένα μεγάλο πλεονέκτημα του Hopscotch είναι και ο χώρος, με το σχολείο να διαθέτει περισσότερα από 1.000 τ.μ. κήπου, με ελιές και εσπεριδοειδή να ρίχνουν τη σκιά τους και ειδικούς χώρους παιχνιδιού σε κάθε γωνία, που περιλαμβάνουν ένα μεγάλο σκάμμα με άμμο, κουζίνα για «μαγειρική» με υλικά από τον κήπο, χώρο για μπάλα, παιχνίδι ρόλων και messy play. Ο κήπος είναι μια «ζωντανή» τάξη που προσφέρει πολλαπλές εμπειρίες και όχι απλώς ένα μέρος για να ξεδίνουν τα παιδιά, ενώ οι παιδαγωγοί μας δείχνουν την ίδια αφοσίωση στο να παρέχουν μια τεράστια ποικιλία μαθησιακών εμπειριών εντός και εκτός τάξης.
Η προσέγγισή σας βασίζεται πολύ στη βιωματική μάθηση μέσω του παιχνιδιού. Πώς εφαρμόζεται αυτό στην πράξη και ποια τα οφέλη για τα παιδιά;
Εξαρτάται από την ηλικία, αλλά επιτρέψτε μου να σας δώσω ένα παράδειγμα για το πώς το εφαρμόζουμε στην πρώτη ηλικιακή ομάδα του σχολείου, όπου τα παιδιά μαθαίνουν κυρίως μέσω των αισθήσεών τους: Φανταστείτε ότι παίρνουμε ένα δίσκο και τον γεμίζουμε με αφρό ξυρίσματος. Αμέσως ξυπνούν οι αισθήσεις της όσφρησης και της αφής, καθώς τα παιδιά βυθίζουν τα δάχτυλά τους σε αυτό για να δουν πώς είναι. Στη συνέχεια δίνουμε σε κάθε παιδί ένα σταγονόμετρο με διαφορετικό χρώμα και τους ζητάμε να ρίξουν σταγόνες στον αφρό ξυρίσματος. Καθ’ όλη τη διάρκεια η παιδαγωγός μιλάει στα παιδιά, τους λέει ποια είναι τα χρώματα που χρησιμοποιούν, τους κάνει ερωτήσεις και τους δίνει το σχετικό λεξιλόγιο ώστε να δουλεύουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες εναλλάξ με τις κοινωνικές, αλλά και τις λεπτές κινητικές δεξιότητες καθώς πιέζουν το σταγονόμετρο για να βγει η μπογιά. Η παιδαγωγός μπορεί να προχωρήσει παραπέρα, δίνοντας σε κάθε παιδί ένα αυτοκινητάκι και να τους ζητήσει να σχηματίσουν ίχνη στον αφρό, ενθαρρύνοντας και τις αδρές κινητικές δεξιότητες. Το διασκεδαστικό τώρα είναι ότι καθώς περνούν τα αυτοκίνητα μέσα από τη βαφή, δημιουργούνται νέα χρώματα και η παιδαγωγός έχει αυτομάτως προσθέσει και ένα στοιχείο επιστήμης στο παιχνίδι. Γνωρίζουν τα παιδιά ότι εργάζονται σε πέντε από τους κύριους τομείς ανάπτυξής τους; Φυσικά και όχι -διασκέδασαν και έκαναν χαμό! Γι’ αυτό λέγεται μάθηση μέσω του παιχνιδιού.
Όσο για τα οφέλη, όλοι μας έχουμε βιώσει το να διδασκόμαστε «επίσημα», από το βιβλίο, μαθαίνοντας και επαναλαμβάνοντας όσα είναι γραμμένα μέσα και πιθανώς σε μικρή ηλικία. Πόσα από αυτά, όμως, μας έχουν μείνει πραγματικά; Μάλλον όχι πολλά! Μέσα από την προσέγγιση με το παιχνίδι, όσα βιώνουν τα παιδιά γίνονται σχετικά. Οι αισθήσεις είναι το κλειδί για τη μάθηση -μπορούμε να συναισθανόμαστε, να νιώθουμε σωματικά και συναισθηματικά. Η γνώση δεν είναι μια συλλογή λέξεων σε ένα χαρτί. Τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζονται λεκτικά και σωματικά και η φαντασία τους αναπτύσσεται όπως και η αυτοπεποίθηση και η αυτογνωσία τους.
Ποιες καινοτομίες έχετε εισάγει στην εκπαιδευτική διαδικασία και με τι εφόδια φτάνουν τα παιδιά του Hopscotch στο Δημοτικό;
Όλα τα προγράμματα αριθμητικής και αλφαβητισμού που εφαρμόζουμε είναι προσαρμοσμένα στη μοναδικότητα των παιδιών μας και βρίσκονται υπό συνεχή αναθεώρηση. Οι ακαδημαϊκοί στόχοι είναι κατευθυντήριες γραμμές που μπορούμε να βελτιώσουμε. Στο Hopscotch οι μικρές ομάδες που σχηματίζουμε δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να διεξάγουν πειράματα, να μαγειρεύουν, να δημιουργούν «μεγάλη τέχνη», να μαθαίνουν σε ένα εξωτερικό περιβάλλον. Βέβαια, στο πίσω μέρος του μυαλού μας υπάρχει πάντα η σκέψη του «πώς θα μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό καλύτερα;». Στόχος μας είναι όταν τα παιδιά φτάσουν στο Δημοτικό, είτε πρόκειται για ένα διεθνές σχολείο είτε για ένα ελληνικό, να μπορούν να αντιμετωπίσουν το νέο περιβάλλον με αυτοπεποίθηση και εμπειρία.
Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι απαραίτητες δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξει ένα παιδί σήμερα;
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ένα σημερινό παιδί είναι ένας αυριανός ενήλικας και ποιος ξέρει τι του επιφυλάσσει το μέλλον. Ο ρόλος μας ως εκπαιδευτών είναι να του δώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες δεξιότητες, ώστε για να γίνει πολίτης του κόσμου και θέλει να τον κάνει ένα καλύτερο μέρος. Η εκπαίδευση είναι φυσικά ζωτικής σημασίας, αλλά υπάρχουν τόσες άλλες σημαντικές δεξιότητες που θα χρειαστεί στην πορεία για να είναι μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα, όπως ευγένεια, ενσυναίσθηση, κατανόηση, ανεκτικότητα και κοινωνική επίγνωση. Να έχει αυτοπεποίθηση και την ίδια στιγμή να φροντίζει και να σέβεται τους άλλους, να μπορεί να ακούει και να έχει την ικανότητα να επικοινωνεί.
Το Hopscotch είναι αποκλειστικά αγγλόφωνο σχολείο. Τι σημαίνει αυτό για παιδιά που τα αγγλικά δεν είναι η μητρική τους γλώσσα και πώς εφαρμόζεται η συμπερίληψη ώστε όλα τα παιδιά να αισθάνονται οικεία;
Το ότι η επίσημη γλώσσα του σχολείου είναι η αγγλική δεν σημαίνει ότι περιμένουμε από κάθε παιδί που εγγράφεται να την γνωρίζει εκ των προτέρων. Για την ακρίβεια, η πλειονότητα των παιδιών έχουν ελάχιστη ή καθόλου γνώση των αγγλικών προτού έρθουν στο Hopscotch. Οι γονείς φέρνουν τα παιδιά τους στο σχολείο μας για να μάθουν μια άλλη γλώσσα με τον πιο φυσικό τρόπο -μέσω του παιχνιδιού, της μουσικής και των καλών προτύπων από τους δασκάλους. Η γλώσσα ωστόσο, απορροφάται στο γενικότερο πλαίσιο του σχολείου. Είμαστε, άλλωστε, ένα σχολείο all inclusive και δεν θα επιτρέπαμε ποτέ να αποκλείεται ένα παιδί από οποιαδήποτε πτυχή της καθημερινότητας εδώ επειδή δεν μπορεί να κατανοήσει τη γλώσσα. Γι’ αυτό το λόγο στην αρχή κάνουμε μεταφράσεις στα παιδιά και έτσι μπορούν να συμμετέχουν πλήρως. Βέβαια, χάρη στην εμπειρία που έχουμε σε αυτόν τον τομέα, έρχεται μια στιγμή που μπορούμε να δούμε ότι η μετάφραση δεν είναι πλέον απαραίτητη γιατί υπάρχει κατανόηση. Σε αυτό το σημείο σταματάμε να μεταφράζουμε και ενθαρρύνουμε τη χρήση της αγγλικής γλώσσας. Και αυτό το βήμα έρχεται εκπληκτικά γρήγορα. Η ικανότητα και η ταχύτητα ενός παιδιού να μάθει μια άλλη γλώσσα, ακόμα και μετά από τόσα χρόνια, δεν σταματά να με εκπλήσσει και να με εντυπωσιάζει. Φυσικά, κάποια από τα παιδιά μας δεν έχουν εμπειρία ούτε στα αγγλικά ούτε στα ελληνικά! Σε αυτήν την περίπτωση, επεκτείνουμε τη συμμετοχή των γονέων και ζητάμε τη βοήθειά τους στη μετάφραση. Τα παιδιά μας συνήθως φτάνουν σε εμάς με ένα πλήθος εμπειριών από όλο τον κόσμο. Εμείς φροντίζουμε να χτίζουμε την αυτοπεποίθηση και τις γνώσεις τους μέσα από απλές οδηγίες και αν μπορούμε να επαναλάβουμε κάτι στη μητρική τους γλώσσα, αυτό βοηθά στην εδραίωση. Παράλληλα, το διδακτικό προσωπικό γνωρίζει ένα ευρύ φάσμα γλωσσών, αλλά είναι η γλώσσα που χρησιμοποιούμε εντός του πλαισίου του σχολείου που βοηθά να αποκτήσουν νόημα όσα λέμε. Το αποτέλεσμα είναι ότι όλα τα παιδιά μαθαίνουν νέο λεξιλόγιο, φράσεις και έννοιες σε καθημερινή βάση, ανεξάρτητα από το πόσο καιρό είναι στο σχολείο και επικοινωνούν μεταξύ τους με φυσικότητα.
Ποια θα ήταν η βασικότερη συμβουλή σας σε έναν γονέα που που ξεκινάει τώρα να αναζητά το «ιδανικό» σχολείο για το παιδί του;
Θεωρώ ότι οι γονείς έχουν ένστικτο για το περιβάλλον στο οποίο θέλουν να βρίσκεται το παιδί τους και αυτό βασίζεται στις δικές τους εμπειρίες, τη δυναμική της οικογένειάς τους και τον χαρακτήρα του παιδιού. Η επιλογή είναι προσωπική και τις περισσότερες φορές, όταν μπαίνεις σε ένα σχολείο, απηχεί την αντίληψη των γονέων για το πώς πρέπει να είναι. Για να συμβεί αυτό, οι γονείς θα πρέπει πάντα να επισκέπτονται ένα σχολείο πρωινή ώρα, ώστε να το βλέπουν σε πλήρη δράση, γιατί το σχολείο δεν είναι μόνο οι κτιριακές εγκαταστάσεις και ως γονέας, θα θέλεις να διαπιστώσεις ο ίδιος εάν τα παιδιά που βρίσκονται εκεί είναι χαρούμενα και λαμβάνουν ερεθίσματα, αλλά και να πάρεις μια αίσθηση της ατμόσφαιρας και της αύρας του σχολείου.
Αντίστοιχα, ποια είναι τα βασικά κριτήρια επιλογής των παιδαγωγών του Hopscotch;
Στην προσχολική ηλικία τα παιδιά χρειάζονται έναν πολύ ιδιαίτερο άνθρωπο ως δάσκαλό τους. Παρά το γεγονός ότι μπορεί η αντίληψη να είναι ότι παίζουμε με τα παιδιά όλη μέρα, η δουλειά μας είναι απαιτητική, με τεράστια ευθύνη. Είμαστε υπεύθυνοι για τη φροντίδα και την ασφάλεια του πιο πολύτιμου ανθρώπου στη ζωή ενός γονέα και αυτό, είναι μια ευθύνη που δεν πρέπει ποτέ να παίρνουμε ελαφριά. Όταν επιλέγουμε ένα νέο μέλος του προσωπικού μας, προφανώς τα ακαδημαϊκά προσόντα είναι σημαντικά, αλλά αυτό είναι μόνο η αρχή για να είναι κάποιος καλός εκπαιδευτικός. Ένας παιδαγωγός πρέπει να είναι ευγενικός, ανεκτικός, συμπονετικός, να νοιάζεται, να φροντίζει και πάνω από όλα να αγαπά τα παιδιά. Επιπλέον, πρέπει να λαμβάνει υπόψη τόσο τις ανάγκες των παιδιών όσο και τις ανάγκες και τις ανησυχίες των γονέων. Η «γέφυρα» μεταξύ σπιτιού και σχολείου πρέπει να είναι ισχυρή και υποστηρικτική, με τους παιδαγωγούς και τους γονείς να συνεργάζονται ως ένα για την ευημερία του παιδιού. Μέσα στην τάξη, οι δάσκαλοι πρέπει να είναι δημιουργικοί, ενθουσιώδεις, γεμάτοι ιδέες για ενδιαφέρουσες και διεγερτικές δραστηριότητες και να είναι πάντα ανοιχτοί σε νέες ιδέες και τρόπους βελτίωσης. Τέλος, πολύ σημαντική είναι και η σχέση μεταξύ του προσωπικού: Όλοι οι δάσκαλοι στο Hopscotch εργάζονται από κοινού ως ομάδα και η θετική χημεία μεταξύ τους είναι αμέσως εμφανής κατά την επίσκεψη στο σχολείο. Συνεργάζονται για να βοηθούν ο ένας τον άλλον και πάνω από όλα σέβονται ο ένας τον άλλον. Η καλή αίσθηση του χιούμορ βοηθά επίσης!
Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας κάποια συγκεκριμένη δραστηριότητα, κάποιο έργο που κάνατε με τα παιδιά ή κάποια ουσιαστική και εποικοδομητική στιγμή που έχει μείνει χαραγμένη στη μνήμη σας;
Στα 27 χρόνια λειτουργίας του σχολείου έχουν δημιουργηθεί τόσες πολλές, υπέροχες αναμνήσεις, που είναι δύσκολο να ξεχωρίσω μία. Αυτό που θα θυμάμαι πάντα, ωστόσο, είναι πόσοι από τους πρώην μαθητές μας επιστρέφουν να μας επισκεφτούν μεγαλώνοντας και να μοιραστούν μαζί μας πόσο σημαντικό ρόλο έχουμε παίξει στη ζωή τους, καθώς και τις όμορφες αναμνήσεις που έχουν από το Hopscotch . Μάλιστα, πολλοί δεν έρχονται μόνο για επίσκεψη, αλλά πλέον φέρνουν και τα παιδιά τους στο σχολείο. Είναι τόσο ευχάριστο να συμμετέχεις σε τόσα πολλά απίστευτα ταξίδια και να σου εμπιστεύονται και την επόμενη γενιά.
Πώς έχει εξελιχθεί το Hopscotch κατά τη διάρκεια των 27 χρόνων λειτουργίας του και ποιο είναι το όραμά σας για το μέλλον;
Πριν από 27 χρόνια, το Hopscotch ξεκίνησε ως μια ομάδα παιχνιδιού με 8 παιδιά σε ένα εξοχικό. Τώρα είμαστε ένα γνωστό, αξιοσέβαστο σχολείο προσχολικής ηλικίας, κάτι που μας γεμίζει υπερηφάνεια. Όλοι μας έχουμε εξελιχθεί αυτά τα χρόνια και η ελπίδα για το μέλλον είναι ότι θα αναπτυχθούμε και θα εξελιχθούμε ακόμη περισσότερο, ανταποκρινόμενοι σε όλες τις νέες προκλήσεις και απαιτήσεις με το ίδιο πάθος, τον ίδιο ενθουσιασμό και την ίδια αφοσίωση όπως κάναμε μέχρι τώρα. Ανυπομονούμε να δούμε τι μας επιφυλάσσει το μέλλον.