Η μέθοδος Kumon στα νότια προάστια: Γνωρίζουμε τα κέντρα που μαθαίνουν στα παιδιά να αγαπούν τα Μαθηματικά και τα Αγγλικά
Υπεύθυνοι των κέντρων μάθησης Kumon των νοτίων προαστίων μας μιλούν για τη μέθοδο που έχει ενθουσιάσει γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς.
- 24/11/2023
- Κείμενο: Κατερίνα Αντωνίου
- Φωτογραφίες: Κατερίνα Καπετάνη
Πώς μπορεί ένα παιδί που αντιπαθεί το σχολείο -ή έστω τα Μαθηματικά- ξαφνικά να τα αντιμετωπίσει ως αναπόσπαστο, αλλά και ευχάριστο κομμάτι της καθημερινότητάς του; Πώς θα καταφέρουμε να πείσουμε το μάλλον απρόθυμο παιδί μας να κάνει μία (σοβαρή) προσπάθεια με τα Αγγλικά; Και είναι δυνατόν εκτός από την εκμάθηση της ύλης να ακονίσει και την κριτική του ικανότητα, την ευελιξία στη σκέψη, αλλά και να ενισχύσει την ομαδικότητά του;
Η απάντηση σε όλα τα παραπάνω είναι «Kumon». Μια λέξη που σίγουρα έχεις ξανακούσει, αφού η παιδική ακαδημία έχει σαρώσει τα νότια προάστια, έχοντας πια κέντρα στην Καλλιθέα, τον Άλιμο, τη Γλυφάδα, τη Βάρη, τη Νέα Σμύρνη και τον Πειραιά. Αυτό που ίσως δεν έχεις ξανακούσει είναι τα χαρακτηριστικά της μεθόδου διδασκαλίας που την καθιστούν τόσο ξεχωριστή, αλλά και τα αποτελέσματά της στην πράξη, τα οποία κάνουν γονείς και παιδαγωγούς να την επιλέγουν με κλειστά μάτια -και ανοιχτά μυαλά.
Καθημερινή -αλλά ανάλαφρη- εργασία
Βάση της μεθόδου Kumon είναι η ολιγόλεπτη καθημερινή εργασία, που στηρίζεται σε ατομικό προγραμματισμό για κάθε παιδί ξεχωριστά, έπειτα από την πρώτη συνάντηση γνωριμίας με τον παιδαγωγό. Πρόκειται για μια ολιστική μέθοδο που στοχεύει στη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητάς του, σε συνάρτηση με τις δικές του, μοναδικές ικανότητες με εργαλείο τη βιωματική μάθηση, τα Μαθηματικά και τα Αγγλικά, αλλά και την ιδιαίτερη προσέγγιση μέσα από την οποία ο παιδαγωγός βοηθά τον μαθητή να ανακαλύψει τη γνώση.
Αν και η καθημερινή επίλυση εργασιών (ναι, ακόμα και στις διακοπές!) μπορεί να ξενίζει στο πρώτο άκουσμα, στην πραγματικότητα όχι απλώς δεν επιβαρύνει, αλλά ελαφραίνει τα παιδιά, μιας και περιορίζεται σε λίγα λεπτά την ημέρα, ενώ παράλληλα τα απαλλάσσει από το πολύωρο διάβασμα για το σχολείο. Το εντυπωσιακό είναι ότι αυτή η σύντομη καθημερινή τριβή με τα γνωστικά αντικείμενα, που έχει χαρακτήρα παιχνιδιού για τις μικρότερες ηλικίες των μαθητών, όχι απλώς αρκεί για την κάλυψη της σχολικής ύλης, αλλά και για την απόκτηση γνώσεων που ξεπερνούν κατά πολύ το σχολικό επίπεδο, όπως εξηγούν μιλώντας στο NouPou οι υπεύθυνοι των κέντρων της παιδικής ακαδημίας στα νότια προάστια.
Η επιτυχία αυτή δεν είναι παράξενη, αν λάβουμε υπόψη τις βασικές αρχές της μεθόδου: με στόχο την εξάσκηση της ταχύτητας, της συγκέντρωσης, της κριτικής ικανότητας, της ευελιξίας στη σκέψη, της συνεργασίας, αλλά και της αυτονομίας των μαθητών, οι παιδαγωγοί της Kumon φροντίζουν να δίνουν στα παιδιά τα ερεθίσματα και τα κίνητρα που χρειάζονται για να αγαπήσουν τις προσπάθειες που καταβάλλουν, όσο αγαπούν και τους καρπούς τους. Τα εντυπωσιακά αποτελέσματα στους βαθμούς και κυρίως στην αυτοπεποίθησή τους, εξάλλου, είναι αρκετά πειστικά από μόνα τους.
Το βίωμα που γίνεται ανάγκη για μοίρασμα
Δεν είναι τυχαίο που η ολοκλήρωση του προγράμματος αναγνωρίζεται σε όλο τον κόσμο ως σημαντικό εφόδιο. Αλλά ούτε και το γεγονός ότι στην πλειοψηφία τους οι παιδαγωγοί της Kumon που μας μίλησαν για τις ανάγκες αυτού του άρθρου, δήλωσαν ότι πρωτογνώρισαν τη μέθοδο και θέλησαν να εκπαιδευτούν σε αυτή και να τη μοιραστούν με τους μαθητές τους, όταν είδαν την επίδρασή της στα δικά τους παιδιά.
Η Χρυσούλα Χατζηπαπά, υπεύθυνη του Κέντρου Kumon στον Άλιμο, εξομολογείται: «τη μέθοδο τη γνώρισα και την αγάπησα αρχικά ως μαμά, βλέποντας την αλλαγή που έφερε στο δικό μου παιδί». Ανάλογη ήταν και η εμπειρία της κ. Κατερίνας Ιωαννίδου, υπεύθυνης του Κέντρου Kumon στον Πειραιά. Όπως μας λέει η κ. Ιωαννίδου, η επαφή της με τη μέθοδο έγινε λίγο πριν ο γιος της πάει στην πρώτη δημοτικού: «Αυτό που με ενθουσίασε ήταν ότι στην ηλικία των 6 ετών, ο γιος μου έστω και ασυνείδητα αντιλήφθηκε ότι η διαδικασία της μάθησης δεν σταματά ποτέ. Ότι κάθε μέρα μαθαίνει κάτι καινούργιο, ότι κάθε μέρα μπορεί να γίνεται γρηγορότερος, καλύτερος, μπορεί να προοδεύει χωρίς να χρειάζεται έναν ενήλικα να τον καθοδηγεί και να τον επιβεβαιώνει σε κάθε του προσπάθεια. Έξι χρόνια αργότερα είμαι περήφανη για όσα έχει καταφέρει μέχρι σήμερα. Τη δική μου θετική εμπειρία ως γονέας θέλησα να τη μοιραστώ και με άλλους γονείς, παίρνοντας την απόφαση να ανοίξω το δικό μου κέντρο στον Πειραιά».
Η κ. Μαρία Κουτρουμπή, υπεύθυνη του Κέντρου Kumon Βάρης, είχε ακόμη μεγαλύτερο δείγμα για να εξετάσει την επιτυχία της μεθόδου, μιας και είναι μητέρα τεσσάρων παιδιών, που όλα τους εκπαιδεύτηκαν στην Kumon. «Η ικανότητα της μεθόδου να ενδυναμώνει τους μαθητές και να μεταμορφώνει τα εκπαιδευτικά τους ταξίδια ήταν αυτό που με έκανε να εξειδικευτώ σε αυτή», μας λέει. «Η έμφαση στην ανάπτυξη ισχυρών θεμελιωδών δεξιοτήτων, στην ενίσχυση της ανεξαρτησίας και την ενστάλαξη της αγάπης για τη μάθηση με γοήτευσε. Ένα από τα παιδιά μου είναι ΑμεΑ και το αποτέλεσμα που έφερε στη ζωή του δεν περιγράφεται. Μπόρεσε να κατακτήσει έννοιες που μας είχαν ενημερώσει ότι θα ήταν αδύνατες για εκείνον. Το αποτέλεσμα ήταν να νιώσει ικανός, έξυπνος και να έρθει ένα βήμα πιο κοντά στην αυτονομία του».
Τα Κέντρα Kumon εξαπλώνονται
Αυτού του είδους τα αποτελέσματα, που αποτελούν τον κανόνα στα παιδιά που εκπαιδεύονται στη μέθοδο, οδήγησε στο αυξημένο ενδιαφέρον των γονιών και στην επακόλουθη αύξηση των αξιόλογων κέντρων που την εφαρμόζουν. Στα νότια προάστια, πρώτο άρχισε να λειτουργεί το Κέντρο της Βάρης το 2017, που σύντομα θα γινόταν ανεκτίμητο μέρος της κοινότητας. «Η ανταπόκριση από γονείς και μαθητές ήταν και παραμένει συγκινητική», τονίζει η υπεύθυνη του Κέντρου της Βάρης, κ. Μαρία Κουτρουμπή.
Έξι μήνες αργότερα ακολούθησε το Κέντρο της Καλλιθέας, με πάνω από 200 διδακτικά αντικείμενα, με μαθητές που δεν κατοικούν μόνο στην συγκεκριμένη περιοχή αλλά έρχονται και από τις όμορες και μια σημαντική κατάταξη για τέσσερα συναπτά έτη στα 50 καλύτερα Κέντρα Ευρώπης και Αφρικής βάσει των διεθνών ποιοτικών κριτηρίων που εφαρμόζει η εταιρεία.
Το κέντρο μάθησης Kumon Πειραιά, από την άλλη, άνοιξε τον Σεπτέμβρη του 2019. Παρόλο που μόλις πέντε μήνες μετά αναγκάστηκε να κλείσει εξαιτίας των μέτρων για την πανδημία, οι εκπαιδευτικοί δεν άφησαν τις συνθήκες να μπουν εμπόδιο στην πρόοδο των παιδιών και συνέχισαν τα μαθήματα και τις εργασίες στις «ηλεκτρονικές τάξεις». Όπως μας εξηγεί η υπεύθυνη του κέντρου, κ. Κατερίνα Ιωαννίδου, «δεν ήταν εύκολο, αλλά προσαρμοστήκαμε όλοι. Και οι μαθητές μας, εκείνη τη χρονιά αλλά και την επόμενη, όχι απλώς δεν έμειναν πίσω μαθησιακά, αλλά κατάφεραν παρά τις αντιξοότητες και τον εγκλεισμό να αναπτύξουν τις μαθησιακές τους ικανότητες, να αποκτήσουν ευχέρεια στο γνωστικό αντικείμενο στο οποίο εργάζονταν, να προχωρήσουν πέραν του σχολικού τους επιπέδου και, κυρίως, να χτίσουν την αυτοπεποίθησή τους, που είναι, άλλωστε, και ο πρωταρχικός στόχος της μεθόδου Kumon».
Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι στη διάρκεια του τελευταίου ενός έτους, τρία νέα κέντρα μάθησης Kumon προστέθηκαν στην ευρύτερη γειτονιά μας: το Κέντρο Νέας Σμύρνης, που υποδέχτηκε για πρώτη φορά μαθητές τον Οκτώβριο του 2022, το Κέντρο Αλίμου, που ξεκίνησε τη λειτουργία του τον περασμένο Μάιο με ιδιαίτερα θερμή ανταπόκριση από την πρώτη στιγμή, αλλά και εκείνο της Γλυφάδας που άνοιξε μόλις τον Οκτώβριο, με ενθουσιώδεις αντιδράσεις από γονείς που, όπως σημειώνει η υπεύθυνη, εκπαιδευτικός και δημοσιογράφος σε θέματα οικογένειας και παιδιού κ. Ιωάννα Λιούτα, επισημαίνουν ότι περίμεναν πολύ καιρό να ανοίξει το Kumon Study Center στη Γλυφάδα.
Μαθητές που ξεχωρίζουν
Κάθε Κέντρο έχει τα δικά του ξεχωριστά χαρακτηριστικά, αλλά και τις μοναδικές του ιστορίες επιτυχίας. Όλοι οι εκπαιδευτικοί μάς τόνισαν ότι οι διαφορές είναι παραπάνω από ευδιάκριτες στο σύνολο των μαθητών τους. «Φανταστείτε παιδιά που ξεκινούν την ύλη του γυμνασίου στο σχολείο, ενώ στο Kumon έχουν ήδη ξεκινήσει την ύλη του λυκείου», τονίζει ο υπεύθυνος του κέντρου Νέας Σμύρνης, κ. Βασίλης Πατινιώτης.
Όμως πάντα υπάρχουν και παραδείγματα που ξεχωρίζουν. Όπως ο Γιώργος Σαρρής, από το Κέντρο Καλλιθέας, που σε ηλικία 12 ετών είχε ολοκληρώσει όλα τα επίπεδα της μεθόδου, φτάνοντας σε σημείο να λύνει ασκήσεις Μαθηματικών της Γ’ Λυκείου, πριν καλά – καλά τελειώσει την ΣΤ’ Δημοτικού. Μάλιστα, όπως σημειώνει η υπεύθυνη του Κέντρου Καλλιθέας, κ. Τάνια Κρατημένου, όταν μετακόμισε στις ΗΠΑ με την οικογένειά του, αναγνωρίστηκε ότι ήταν απόφοιτος της μεθόδου, απαλλάχτηκε πλήρως από το μάθημα των μαθηματικών της τάξης του και του δόθηκε η δυνατότητα να παρακολουθήσει μαθήματα Μαθηματικών ανώτερου επιπέδου.
Εντυπωσιακή είναι και η περίπτωση του Κωνσταντίνου, μαθητή του Κέντρου Kumon του Αλίμου, που σε ηλικία 4,5 ετών -και μέσα σε λίγους μήνες παρακολούθησης της μεθόδου- είναι σε θέση να κάνει οριζόντιες προσθέσεις, αλλά και του Ορέστη Λ. από το Κέντρο Βάρης, που ενώ ξεκίνησε αντιμετωπίζοντας προκλήσεις στα μαθηματικά, έλλειψη αυτοπεποίθησης και κενά σε θεμελιώδεις έννοιες, κατάφερε όχι μόνο να διαπρέψει αλλά και να αναπτύξει ηγετικές ικανότητες. «Η μεταμόρφωση αυτή ήταν απίστευτα ικανοποιητική τόσο για τον μαθητή όσο και για το Κέντρο μας», τονίζει η κ. Κουτρουμπή.
Τα Κέντρα Kumon στα νότια προάστια
* Καλλιθέα: Σωκράτους 228 | Τηλ. 2130454994. Υπεύθυνη: Τάνια Κρατημένου.
Facebook
Instagram
* Νέα Σμύρνη: Αρτάκης 80 | Τηλ. 2109339964. Υπεύθυνος: Βασίλης Πατινιώτης.
Facebook
Instagram
* Άλιμος: Θεομήτορος 3 | Τηλ. 2160042106. Υπεύθυνη: Χρυσούλα Χατζηπαπά.
Facebook
Instagram
* Γλυφάδα: Μυστρά 1Β | Τηλ. 2109649476. Υπεύθυνη: Ιωάννα Λιούτα.
Facebook
Instagram
* Βάρη: Πανός και Κέας | Τηλ. 2108993435. Υπεύθυνη: Μαρία Κουτρουμπή.
Facebook
Instagram
* Πειραιάς: Ὑψηλάντου 174-176 | Τηλ. 2104296961. Υπεύθυνη: Κατερίνα Ιωαννίδου.
Facebook
Instagram