International School of Pireaus: Το πρώτο νότιο σχολείο που εφαρμόζει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα PYP σε δίγλωσσο περιβάλλον
Back To School 2022Η δυνατή διοικητική ομάδα του International School of Piraeus μοιράζεται το ίδιο πάθος και την αγάπη για τον εκσυγχρονισμό στην εκπαίδευση. Έτσι λοιπόν το δίπτυχο της εκπαιδευτικής επιτυχίας για εκείνους είναι η ποιότητα και ο εκσυγχρονισμός.
- 19/07/2022
- Κείμενο: Πάμελα Λύτρα
- Φωτογραφίες: Ιωάννα Μορφινού
Όπως είχε αναφερθεί σε προηγούμενη συνέντευξη από την Κωνσταντίνα Βαλσαμίδου, εκπρόσωπο της τρίτης γενιάς ιδιοκτητών του International School of Piraeus: «Οι συνεργάτες μας στο ISP συνεχίζουν την εφαρμογή του δίγλωσσου PYP με τον ίδιο ενθουσιασμό, που είχαν για πρώτη φορά το 2013. Πρόκειται για καταρτισμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, με πολύ σημαντικό ρόλο, το οποίο εκπαιδεύεται συνεχώς, αναζητά νέες ιδέες, ενισχύει την έρευνα, συνεργάζεται καλά με την ομάδα του, είναι ανοιχτόμυαλο και γενικότερα διέπεται από τις αξίες του ΙΒ. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι να αφουγκράζεται και να κατανοεί τις ανάγκες και τις απορίες των μαθητών, ώστε να διαμορφώνει ανάλογα το μαθησιακό περιβάλλον και έτσι, τα παιδιά να κατακτούν τη γνώση. Ξεχωριστό ρόλο έχει ο IB Coordinator, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη συνεργασία μεταξύ Διεύθυνσης, Διοίκησης, εκπαιδευτικών και του οργανισμού του IB, καθώς επίσης και για την υλοποίηση, τεκμηρίωση, αναφορά, ανάλυση και αξιολόγηση του προγράμματος».
Το πρόγραμμα «PYP» (Primary Years Programme) του International School of Piraeus είναι το «πρώτο σκαλοπάτι» για τη διεθνή εκπαίδευση των παιδιών, από την ηλικία των τριών ετών, και ξεχωρίζει για την ολιστική, μαθητοκεντρική προσέγγισή του. Η συνέντευξη που ακολουθεί είναι με την PYP Coordinator του προγράμματος, Αντωνία Δαπόντη.
PYP: Ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο διεθνούς εκπαίδευσης
Το PYP (Primary Years Programme), που εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε σχολείο των νοτίων προαστίων από το ISP, είναι ένα διεθνές πρόγραμμα του οργανισμού International Baccalaureate. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 3- 12 ετών και οι βασικοί πυλώνες του είναι πέντε: Η γνώση, οι έννοιες, οι στάσεις-συμπεριφορές, οι δεξιότητες και η δράση. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ολιστικό και κυρίως μαθητοκεντρικό, με κύρια βάση του την έρευνα. Το PYP στο ISP εφαρμόζεται μέσα από ένα δίγλωσσο πρόγραμμα, ελληνικής και αγγλικής γλώσσας. Το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών του ISP καλύπτει όλους τους στόχους του ελληνικού Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών του Υπουργείου, ωστόσο είναι εμπλουτισμένο και με επιπλέον στόχους για κάθε ηλικία. Το πρόγραμμα της αγγλικής γλώσσας είναι πλήρως διαφοροποιημένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες και δεξιότητες του κάθε μαθητή. Η εξέλιξη των παιδιών στο επίπεδο των Αγγλικών είναι εμφανής, ακόμα και σε μαθητές που δεν είχαν πρότερη γνώση καθώς το σχολείο αναλαμβάνει την παροχή επιπλέον ωρών διδασκαλίας μέσω ξεχωριστού προγράμματος.
Τι κάνει το PYP να διαφέρει και να ξεχωρίζει;
Το Primary Years Programme εστιάζει στις προσωπικές ανάγκες και στην εξέλιξη του κάθε παιδιού. Μέσα στην τάξη εφαρμόζεται διαφοροποίηση της διδασκαλίας, προκειμένου το κάθε παιδί να φτάσει στο ανώτερο ατομικό του επίπεδο. Ο κάθε εκπαιδευτικός επιλέγει και προσαρμόζει τις δραστηριότητες σύμφωνα με τις προσωπικές ανάγκες του κάθε παιδιού, καθώς έχει προηγηθεί αξιολόγηση των γνωστικών, συναισθηματικών στόχων καθώς και των στόχων δεξιοτήτων που χρειάζεται να πετύχει.
Επίσης, η ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των στάσεων των παιδιών, όπως η αντιμετώπιση προβληματικών καταστάσεων (problem solving), αποτελεί καθημερινό κι αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής πρακτικής. Τώρα τα παιδιά μαθαίνουν κάνοντας έρευνα ούτως ώστε να απαντήσουν σε βασικά ερωτήματα, που τα ίδια θέτουν κατά τη διάρκεια των θεματικών ενοτήτων της διδασκαλίας εξασκώντας έτσι την κριτική ικανότητά τους.
Τι σημαίνει «ολιστική προσέγγιση» στην εκπαίδευση;
Ουσιαστικά οι μαθητές μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν και είναι εκείνοι που καθοδηγούν την εκπαιδευτική διαδικασία και έτσι, αποκτάει και περισσότερο ενδιαφέρον το σχολείο. Ο εκπαιδευτικός τούς παρέχει όσα χρειάζονται για να αναπτυχθούν στον δικό τους χρόνο, τόσο σε γνωστικό όσο και σε συναισθηματικό – κοινωνικό επίπεδο. Ο βασικός στόχος είναι η ανάπτυξη δράσεων των μαθητών, που προκύπτουν μέσα από τη δική τους κινητοποίηση και το ενδιαφέρον που αναπτύσσουν για τα όσα μαθαίνουν. Οι δράσεις τους πολλές φορές ξεπερνούν το πλαίσιο της σχολικής κοινότητας, καθώς μπορεί να είναι πρωτοβουλίες σε επίπεδο τοπικό ή ακόμα και παγκόσμιο.
Τι έχει κατακτήσει ένα παιδί αποφοιτώντας από το PYP;
Οι μαθητές της Στ’ δημοτικού επιλέγουν μία δική τους ενότητα έρευνας την οποία αναλαμβάνουν να επεξεργαστούν, να αναλύσουν και να παρουσιάσουν μέσα σε ένα πλαίσιο μεταξύ τους συνεργασίας αλλά και συνεργασίας με μία ολόκληρη ομάδα εκπαιδευτικών, που λειτουργούν ως μέντορες προσφέροντάς τους επιπλέον καθοδήγηση και στήριξη. Κατά τη διάρκεια 5-6 μηνών τα παιδιά εργάζονται πάνω στη θεματική τους σε μικρές ομάδες 4-5 ατόμων, τόσο εντός όσο και εκτός σχολικού περιβάλλοντος, έρχονται σε επαφή με ανθρώπους που τους αξιοποιούν ως επιπλέον πηγές στην έρευνά τους, μέσω συνεντεύξεων ή επιτόπιας έρευνας. Η τελική τους παρουσίαση είναι μία μεγάλη «γιορτή» της ολοκλήρωσης του εκπαιδευτικού τους PYP ταξιδιού. Εκεί, στο λεγόμενο «PYP Exhibition» φανερώνονται η κατάκτηση όλων των γνωστικών στόχων, η ανάπτυξη και εξέλιξη των IB προφίλ τους, οι πρωτοβουλίες και οι δράσεις τους στην τοπική και διεθνή κοινότητα. Επίσης, επιδεικνύουν τις δεξιότητες σκέψης, έρευνας, επικοινωνίας, αυτοδιαχείρισης, καθώς και κοινωνικές, που έχουν αναπτύξει.
Το πρόγραμμα IB και οι διαχρονικές ευκαιρίες που προσφέρει
Το ΙΒ συνεχίζει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με το MYP (Middle Years Programme), που αφορά στις ηλικίες 12- 15 ετών. Μάλιστα αυτό είναι το πρόγραμμα, που θα ακολουθήσει και το νέο Γυμνάσιο του International School of Piraeus (ISP), το International Metropolitan School (IMS) στην Αργυρούπολη, κατά την έναρξη της λειτουργίας του το σχολικό έτος 2022- 2023. Το πρόγραμμα του ΙΒ ολοκληρώνεται με το Diploma, για τις ηλικίες 16-18 ετών και στοχεύει στην εισαγωγή των μαθητών σε Πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο. Το ΙΒ είναι η διαχρονική εκπαιδευτική προετοιμασία για τους μαθητές που επιλέγουν το εξωτερικό για τις σπουδές τους.