KUMON: Μια ιαπωνική μέθοδος από το παρελθόν θέτει τις βάσεις για το μέλλον
Χτίζοντας το μέλλον των παιδιών μαςΜία παιδαγωγική μέθοδος, που έρχεται από την Ιαπωνία του 1950, ενισχύει για πάνω από επτά δεκαετίες την αυτομάθηση εκατομμυρίων παιδιών σε όλο τον κόσμο καλλιεργώντας τους τις κομβικές για το μέλλον τους δεξιότητες της ανεξαρτησίας και της κριτικής σκέψης. Σήμερα υπάρχουν περισσότερα από 40.000 κέντρα Kumon για μαθηματικά αλλά και αγγλικά στον κόσμο, ενώ στην Ελλάδα η μέθοδος περιμένει ακόμη και τους πιο διστακτικούς για μία πρώτη γνωριμία και ένα δοκιμαστικό σε ένα από τα 16 κέντρα της.
- 03/10/2023
- Κείμενο: Ιωάννα Νιαώτη
Μπορεί να έχετε δει τις ταμπέλες με το προσωπάκι μέσα στο γαλάζιο πλαίσιο και στην Ελλάδα. Γαλάζιο για τη νοημοσύνη, την ειλικρίνεια, τον ουρανό που τυλίγει τον κόσμο. Και το «Ο» να αντιπροσωπεύει το «σκεπτόμενο πρόσωπο». Αυτό το «σκεπτόμενο πρόσωπο» αναζητά και φιλοδοξεί να αναδείξει σε κάθε παιδί η μέθοδος KUMON, πνευματικό παιδί του Toru Kumon, ενός ταλαντούχου καθηγητή μαθηματικών που αναγνώρισε τις δυσκολίες του γιου του, Takeshi, με τους αριθμούς και αποφάσισε να τον οδηγήσει στην αυτόνομη μάθηση.
Μπορεί να σας ακούγεται σαν… ιαπωνικός θρύλος αλλά είναι πραγματικότητα. Μια εκπαιδευτική πραγματικότητα που στον πυρήνα της έχει την εξατομίκευση και φυλλάδια ειδικά διαμορφωμένου εκπαιδευτικού υλικού και καθημερινή ενασχόληση. Ναι, καθημερινή. Ακόμη και στις διακοπές.
Η αυτοπεποίθηση του Takeshi βελτιώθηκε αισθητά, το ίδιο και οι ικανότητές του, το ίδιο και αυτές φίλων του που ξεκίνησαν να μαθαίνουν με τον ίδιο τρόπο και πίστεψαν ότι μπορούν να τα καταφέρουν. Η επανάληψη βλέπετε. Αλλά όχι μόνο. Ο μπαμπάς Toru άνοιξε το 1955 το πρώτο κέντρο μάθησης μαθηματικών KUMON στην Οσάκα της Ιαπωνίας, ακολούθησε το κέντρο στο Τόκιο και στη συνέχεια χιλιάδες και στη συνέχεια εκατομμύρια (πλέον ξεπερνούν τα τέσσερα) παιδιά ξεκίνησαν KUMON σε όλο τον κόσμο. Σήμερα υπάρχουν περισσότερα από 40.000 κέντρα Kumon για μαθηματικά αλλά και αγγλικά σε 50 χώρες στον κόσμο. Η μέθοδος ζει πλέον και στην Ελλάδα τα τελευταία 15 χρόνια και περιμένει και τους πιο διστακτικούς για μία πρώτη γνωριμία και ένα δοκιμαστικό σε ένα από τα 16 κέντρα της.
Και γιατί στοχεύοντας στην καλλιέργεια δεξιοτήτων του μέλλοντος να εμπιστευθώ μία μέθοδο από το παρελθόν; «Γιατί με τη φιλοσοφία KUMON τα παιδιά μαθαίνουν να βλέπουν τα Αγγλικά σαν παιχνίδι αλλά και τα Μαθηματικά σαν την επίλυση ενός γρίφου. Γιατί η μέθοδος αναπτύσσει αυτόνομες προσωπικότητες με όνειρα και στόχους, δίνοντας στα παιδιά εργαλεία και εφόδια για να τα επιτύχουν» λέει στο NouPou o Ηλίας Αρβανίτης, Regional Manager Ελλάδας και Βαλκανίων. Και εξηγεί ότι το Ινστιτούτο στην Οσάκα είναι υπεύθυνο για την ανάπτυξη του υλικού αλλά και για την αποτελεσματικότερη χρήση του, με αποτέλεσμα η μέθοδος να είναι και να παραμένει σύγχρονη καθώς δέχεται ανατροφοδότηση από όλα τα κέντρα μάθησης ανά τον κόσμο.
«Με τον νεότερο ενεργό μαθητή αυτή τη στιγμή να είναι δύο ετών, η KUMON απευθύνεται σε όλα τα παιδιά- όλων των ηλικιών» συνεχίζει o Ηλίας Αρβανίτης, υπογραμμίζοντας ότι, καθώς η μέθοδος είναι εξατομικευμένη και εστιάζει πάνω στις δυνατότητες αλλά και στις δυσκολίες του κάθε μαθητή/τριας, μπορεί να απευθύνεται σε όλα τα παιδιά, όχι μόνο τα παιδιά με έφεση στα Μαθηματικά ή τα Αγγλικά. Στον πυρήνα της φιλοσοφίας της Kumon βρίσκεται η ιδέα ότι το κάθε παιδί χρειάζεται να προχωρά σύμφωνα με τις δικές του μαθησιακές δυνατότητες, χωρίς να πιέζεται για τους βαθμούς και χωρίς να μπαίνει σε σύγκριση με άλλους μαθητές στην τάξη του. Με τα ειδικά σχεδιασμένα φυλλάδια βρίσκει το ρυθμό του και προχωρά βήμα βήμα στο δικό του ξεχωριστό μαθησιακό επίπεδο.
Μπορεί εσείς οι γονείς να είστε ήδη ενθουσιασμένοι και να νιώθετε μια ελπίδα να φτερουγίζει για το διάβασμα του παιδιού σας. Μπορεί να σκέφτεστε επίσης «Ποιο είναι το μυστικό του Ιάπωνα;» Μπορεί ακόμη να σκέφτεστε «Ανοησίες! Εδώ δυσκολευόμαστε με το διάβασμα του σχολείου, γιατί να θέλει ένα παιδί να κάνει έξτρα φυλλάδια κάθε μέρα, ακόμη και στις διακοπές;».
«Η KUMON μου ενέπνευσε πειθαρχία για να μάθω και άλλα πράγματα» λέει ο Κωνσταντίνος. «Η KUMON με βοήθησε στο να σκέφτομαι και να δρω γρήγορα» λέει ο Αντώνης. «Φυσικά και υπήρχαν στιγμές άγχους, αλλά κάθε εμπόδιο που αντιμετώπισα με έκανε δυνατότερη» λέει η Γιώτα. Μαθητές είναι όλοι τους.
Στα κέντρα μάθησης οι μαθητές πηγαίνουν μία με δύο φορές την εβδομάδα, όμως σημειώστε ότι η εργασία είναι καθημερινή ακόμα και τις περιόδους των διακοπών. «Μέσω αυτής της καθημερινής εργασίας οι μαθητές εξασκούν και αναπτύσσουν το χαρακτηριστικό της συνέπειας και της συνέχειας – δεν αποτελεί αυτοσκοπό η καθημερινή εργασία αλλά εργαλείο» μας εξηγεί ο Δημήτρης Χατζηκουκούτσης – Area Manager Τομέα Αθηνών.
Όταν λέμε ότι οι μαθητές πηγαίνουν στα κέντρα, μην σκεφτείτε την κλασική τάξη με το δάσκαλο που κάνει το ίδιο μάθημα σε όλους. Το κάθε παιδί εργάζεται στα δικά του φυλλάδια και ο εκπαιδευτής KUMON παρατηρεί την εργασία κάθε παιδιού ξεχωριστά, φροντίζει με προχωρά με το δικό του σωστό ρυθμό και διαμορφώνει την επόμενη ύλη ανάλογα με όσα έχει ήδη κατακτήσει ο μαθητής. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις παιδιών που μέσω των KUMON οδηγούνται να μελετούν ύλη διαφορετική από το επίπεδο του σχολείου τους, έχοντας κατακτήσει τις γνώσεις που αντιστοιχούν «στην τάξη τους».
KUMON έκανε και ο γιος μου από τα έξι του και μπορώ να σας πω ότι ναι, κάθε μαθητής εργάζεται σε εξατομικευμένο υλικό, βασισμένο πάνω στις γνώσεις και δυνατότητές του. Φανταστείτε δηλαδή το υλικό σαν μία σκάλα με βήματα που μπορείς να τα περπατήσεις και αν τα παρατηρήσεις προσεκτικά κατανοείς και με τη βοήθεια του δασκάλου φυσικά ποιο βήμα πρέπει να κάνεις για να προχωρήσεις τη διαδικασία επίλυσης πχ μία πράξης. «Ανάλογα με το επίπεδο ο κάθε μαθητής μπορεί να εργαστεί, αν είναι σε προσχολική ηλικία λίγα λεπτά την ημέρα, και στη συνέχεια χρειάζεται από 30 λεπτά έως και μία ώρα» μας λέει ο Δημήτρης Χατζηκουκούτσης.
Με δεδομένο επίσης ότι δίνεται μεγάλη βαρύτητα στην χρονομέτρηση της εργασίας, τα παιδιά μαθαίνουν (ή προσπαθούν) να εργάζονται σε «χρόνο KUMON»- να ολοκληρώνουν δηλαδή τα φυλλάδιά τους σε συγκεκριμένο χρόνο καλλιεργώντας σταδιακά την οργανωμένη και χωρίς διακοπές και χρονοτριβές μελέτη. Μπορώ να μοιραστώ μαζί σας ότι ναι, λόγω αυτού του σχεδιασμού τα παιδιά ξεκινούν με φυλλάδια ασκήσεων στα οποία ανταποκρίνονται με ευκολία και αισθάνονται ασφάλεια. Αποκτούν ακολούθως αυτοπεποίθηση καθώς «τα λύνουν» και προχωρούν βλέποντας πώς τα καταφέρνουν, χτίζοντας τη δυναμική τους σταδιακά. Και ανεξαρτήτως ύλης και επιπέδων οι δεξιότητες αυτόνομης μάθησης από τη στιγμή που θα αναπτυχθούν μόνο κέρδος είναι για κάθε παιδί. Μπορώ επίσης να σας πω ότι αρκετές φορές βρήκα άλυτα φυλλάδια Kumon κρυμμένα κάτω από τον καναπέ ή το κρεβάτι…
Οι εκπαιδευτές Kumon γνωρίζουν ότι αυτό που δυσκολεύει τα παιδιά είναι η καθημερινή εργασία 365 ημέρες το χρόνο και η πειθαρχία που πρέπει να επιδείξουν σε στιγμές που θα ήθελαν να είναι πιο ανέμελα. Μήπως αυτή η επανάληψη και η καθημερινή δέσμευση απωθεί τελικά τα παιδιά ή ίσως κάποια; «Οι μαθητές μας απολαμβάνουν την αίσθηση της υπερηφάνειας μετά την ολοκλήρωση των φυλλαδίων και την αυτοπεποίθηση στο σχολείο αλλά και για το υπόλοιπο της ζωής τους» μας λέει ο Ηλίας Αρβανίτης.
Περισσότερες πληροφορίες στο kumon.gr