Μαρίκα Βαλσαμίδου: «Τα πρώτα χρόνια εκπαίδευσης διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στις επιτυχίες της ζωής»
Ο εκπαιδευτικός οργανισμός International School of Piraeus συνεχίζει μια παράδοση 100 και πλέον χρόνων, βάζοντας από πολύ νωρίς γερές βάσεις για το μέλλον των παιδιών.
- 01/11/2023
- Κείμενο: Μάρω Σενετάκη
- Φωτογραφίες: Ιωάννα Μορφινού
Η ιστορία του International School of Piraeus ξεκινάει το 1922, όταν η δασκάλα Μαρίκα Πετράκη Βαλσαμίδου ίδρυσε ένα σχολείο στον Πειραιά, με στόχο τα παιδιά να μάθουν γράμματα αλλά και να εκπαιδευτούν για τη ζωή και να αποκτήσουν παιδεία. Στη συνέχεια, το έργο της ανέλαβαν να συνεχίσουν τα παιδιά της, Νίκη και Γιάννης, που έκαναν το σχολείο πρότυπο, ενώ η οικογενειακή παράδοση στην εκπαίδευση πέρασε και στην τρίτη γενιά, με την Μαρίκα και Κωνσταντίνα Βαλσαμίδου και τον Ιωάννη Δημητρέλλο (σύζυγο της κ. Κωνσταντίνας Βαλσαμίδου) να έχουν αναλάβει πλήρως το σχολείο τα τελευταία 13 χρόνια.
Οι σημερινοί ιδιοκτήτες έχοντας αρκετά χρόνια διδασκαλίας αλλά και εμπειρίας σε διοικητικές θέσεις, έχουν εξελίξει και εκσυγχρονίσει κατά πολύ τις εκπαιδευτικές μεθόδους του σχολείου και την ίδια στιγμή, έχουν προσθέσει δύο ακόμη δυνατά «ονόματα» στην οργανισμό. Συγκεκριμένα, πέρα από το International School of Piraeus που έχει Παιδικό Σταθμό, Νηπιαγωγείο και Δημοτικό, έχουν ακόμη δύο σχολεία -το International Metropolitan School σε Άλιμο και Αργυρούπολη, το οποίο διαθέτει Βρεφονηπιακό Σταθμό, Νηπιαγωγείο, Δημοτικό και Γυμνάσιο, καθώς και τον Παιδικό Σταθμό – Νηπιαγωγείο Sporty’s International School στο Ελληνικό.
Βασικό χαρακτηριστικό όλων των σχολείων είναι ότι παρέχουν εκπαίδευση υψηλής ποιότητας εφαρμόζοντας το δίγλωσσο IB πρόγραμμα (International Baccalaureate), σε ένα ενθαρρυντικό και υποστηρικτικό περιβάλλον, ήδη από τα πρώτα χρόνια. Θέλοντας να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα τις μεθόδους τους, συναντήσαμε την κ. Μαρίκα Βαλσαμίδου και την PYP Coordinator του προγράμματος, Αντωνία Δαπόντη και τους ζητήσαμε να μας μιλήσουν για τα πρώτα χρόνια εκπαίδευσης στα σχολεία τους, την διαφορά στην εφαρμογή του IB μεταξύ παιδικού σταθμού, νηπιαγωγείου και δημοτικού, καθώς και τους στόχους που θέτουν για την εκπαίδευση και ανάπτυξη των παιδιών.
Κυρία Βαλσαμίδου μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για τα Early Years στο ISP, το IMS και το Sporty’s;
Οι παιδικοί σταθμοί και τα νηπιαγωγεία μας είναι δίγλωσσα και διεθνή σχολεία, με την έννοια ότι διασφαλίζουν πώς η εθνικότητα και ο πολιτισμός κάθε παιδιού είναι σεβαστά. To ISP δε, συγκαταλέγεται ανάμεσα στα περισσότερα από 5.600 σχολεία από 159 χώρες του κόσμου που είναι μέλη του οργανισμού International Baccalaureate. Η μέθοδος διδασκαλίας μας συνδυάζει το ελληνικό πρόγραμμα σπουδών με το Διεθνές Πρόγραμμα IB (International Baccalaureate), προσφέροντας μια διερευνητική προσέγγιση που ενώνει το παιχνίδι με την έρευνα και τη γνώση, αναπτύσσοντας έτσι δεξιότητες και εμπνέοντας τα παιδιά.
Εργαζόμαστε με επιμέλεια, όρεξη και ενθουσιασμό για να χτίσουμε ένα υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο δίνει ερεθίσματα για γνώση, δημιουργεί σωστές μαθησιακές συνήθειες και προωθεί θετικές στάσεις. Η φιλοσοφία βασίζεται στην δημιουργία ενός πολυπολιτισμικού σχολικού περιβάλλοντος, υποδεχόμενοι μαθητές από διάφορες χώρες, ενώ οι μαθητές ανακαλύπτουν και αναπτύσσουν τις πνευματικές, προσωπικές, συναισθηματικές και κοινωνικές τους δεξιότητες, προκειμένου να επιτύχουν στον σύγχρονο κόσμο. Το σχολείο δημιουργεί ένα περιβάλλον συνεχούς έρευνας, συνεργασίας και υποστήριξης με υψηλά εκπαιδευτικά πρότυπα, επιτρέποντας στους μαθητές να συμβάλλουν ενεργά στην κοινωνία με τρόπο δημιουργικό και ουσιαστικό.
Ποια θα λέγατε ότι είναι η διαφορά των σχολείων σας σε σχέση με άλλα σχολεία, όσον αφορά στην εκμάθηση και ανάπτυξη του παιδιού;
Τα πρώτα χρόνια εκπαίδευσης διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στις επιτυχίες της ζωής ενός ατόμου, στην υγεία και τη συναισθηματική του ευεξία. Η ποιότητα των πρώτων ερεθισμάτων του περιβάλλοντος ενός παιδιού και οι κατάλληλες εμπειρίες στα στάδια ανάπτυξής του είναι καθοριστικοί παράγοντες για τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται η «αρχιτεκτονική» του εγκεφάλου του. Πιστεύουμε ότι το περιβάλλον είναι ο δεύτερος δάσκαλος! Ο δάσκαλος της τάξης «βλέπει μπροστά» για να δει τι προκλήσεις μπορούν να τεθούν για να εμπνεύσουν την έρευνα και τη σκέψη των παιδιών. Οι μαθητές μας αυτο-κατευθύνουν τη δική τους μάθηση. Μπορούν να εντοπίζουν προβλήματα και να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους για να τα λύσουν. Βοηθάμε κάθε μαθητή μας να εκπληρώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του, ενώ σε εβδομαδιαία βάση εφαρμόζουμε τα παρακάτω:
* Στοχεύουμε στην προώθηση όχι μόνο της ακαδημαϊκής γνώσης αλλά και της ολιστικής ανάπτυξης κάθε παιδιού.
* Γνωρίζοντας ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσω πρακτικών εμπειριών και ενεργού συμμετοχής, δίνουμε προτεραιότητα στο messy play και το αισθητηριακό παιχνίδι στις τάξεις μας. Στόχος είναι να παρέχουμε ένα φυσικό περιβάλλον που ενθαρρύνει την περιέργεια και την εξερεύνηση, όπου τα παιδιά μπορούν να μάθουν μέσα από την ανακάλυψη και τον πειραματισμό. Πιστεύουμε ότι αυτή η προσέγγιση όχι μόνο οδηγεί σε βαθύτερη κατανόηση της γνώσης, αλλά προωθεί επίσης τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων που θα εξυπηρετήσουν τα παιδιά καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους, καλλιεργώντας έτσι πολίτες του μέλλοντος.
* Η εκμάθηση της ελληνικής και αγγλικής γλώσσας είναι κεντρικός στόχος ως δίγλωσσο σχολείο. Στην τάξη υπάρχει ένας αγγλόφωνος και ένας ελληνόφωνος νηπιαγωγός, έτσι ώστε οι μαθητές να εκπαιδεύονται και να εξασκούνται στις δύο γλώσσες, χρησιμοποιώντας μια φυσική προσέγγιση. Αυτό δεν περιορίζεται μόνο στο μάθημα της γλώσσας, αλλά ενσωματώνεται σε κάθε δραστηριότητα και ρουτίνα μας.
* Εφαρμόζουμε διαφοροποιημένη μάθηση. Πρόκειται για μια εκπαιδευτική προσέγγιση που στοχεύει στο να προσαρμόσει τη διδασκαλία και την εκμάθηση στις διαφορετικές ανάγκες, ικανότητες και ενδιαφέροντα κάθε μαθητή. Οι εκπαιδευτικοί προσαρμόζουν τη διδακτική τους προσέγγιση, το περιεχόμενο, τους πόρους και την αξιολόγηση για να ανταποκρίνονται στις μοναδικές ανάγκες και δυνατότητες κάθε μαθητή ξεχωριστά. Επί της ουσίας αυτός ο τρόπος επιδιώκει να δημιουργήσει ένα ευνοϊκό και ενδιαφέρον εκπαιδευτικό περιβάλλον, όπου κάθε μαθητής μπορεί να αναπτύξει το πλήρες δυναμικό του.
* Εφαρμόζουμε την καινοτόμο «outdoor classroom» εδώ και 11 χρόνια, όπου το μάθημα μεταφέρεται εξ’ ολοκλήρου στο δάσος, δηλαδή μέσα στην ίδια την φύση.
* Εντάσσουμε στο πρόγραμμα πρόσθετες δραστηριότητες με εξειδικευμένους δασκάλους, στα οποία περιλαμβάνονται μαθήματα μουσικής με τη μέθοδο Orff για τη μουσική ανάπτυξη, μαθήματα γυμναστικής που προάγουν την κατανόηση των διαφόρων σωματικών δραστηριοτήτων και την προσέγγιση της υγιεινής του σώματος, καθώς και μαθήματα διαλογισμού μέσα από ενδιαφέρουσες ιστορίες, ενισχύοντας τη διαχείριση του άγχους και την εστίαση στην ψυχική ευεξία, ενώ παράλληλα προωθούν την καλλιέργεια της ενσυνείδησης των μαθητών. Μια άλλη συναρπαστική δραστηριότητα είναι και ο δημιουργικός χορός, μέσω του οποίου εξοικειωνόμαστε με διάφορα στυλ χορού.
* Από το πρόγραμμα δεν λείπουν και δραστηριότητες Mini-STEAM και Mini-Robotics, που αποτελούν έναν σπουδαίο τρόπο για να εισάγουμε τα μικρά παιδιά προσχολικής ηλικίας στον κόσμο της επιστήμης και της τεχνολογίας. Ανακαλύπτουν τον κόσμο γύρω τους μέσα από διασκεδαστικές δραστηριότητες που ενισχύουν την περιέργεια, την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα, προετοιμάζοντάς τα για έναν ενδιαφέροντα και διάφορο κόσμο, μέσα από παιχνίδια, πειράματα και κατασκευές. Τα παιδιά είναι ελεύθερα να εξερευνήσουν, να δημιουργήσουν και να ανακαλύψουν νέες ιδέες
Συνολικά το πρόγραμμά μας στοχεύει με έναν τρόπο διασκεδαστικό και ελκυστικό να μαθαίνουν τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι και την έρευνα, ανακαλύπτοντας και αναπτύσσοντας νέες δεξιότητες.
Η outdoor classroom είναι όντως ένα καινοτόμο πρόγραμμα. Τι ακριβώς μαθαίνουν τα παιδιά μέσω αυτού;
«Η καλύτερη τάξη έχει στέγη της μόνο τον ουρανό»- Άγνωστος. Ακόμα και σαν σχολείο της πόλης εξασφαλίζουμε στους μαθητές μας μεγάλους ανοιχτούς χώρους στη φύση για υπαίθρια διδασκαλία. Η outdoor classroom εφαρμόζεται εδώ και 11 χρόνια και πραγματοποιείται μία φορά την εβδομάδα για μαθητές ηλικίας 3-8 ετών. Η έννοια της βασίζεται στην παραδοχή ότι τα παιδιά είναι σύνθετα όντα και για να καλλιεργηθεί ολιστικά το παιδί η εκπαίδευση πρέπει να ακολουθήσει τη θεμελιώδη αρχή ότι μαθαίνει παντού και συνεχώς. Τα παιδιά χρειάζονται μια ευρεία ποικιλία μαθησιακών εμπειριών και ερεθισμάτων σε τομείς όπως οι αδρές και λεπτές κινητικές δεξιότητες, η κοινωνική συναισθηματική ανάπτυξη, η γλωσσική ανάπτυξη και η δημιουργική έκφραση.
Οι περισσότερες δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν σε εσωτερικούς χώρους μπορούν να γίνουν και σε εξωτερικούς. Πραγματοποιείται ένα πλήρες φάσμα δραστηριοτήτων, συμπεριλαμβανομένων πολλών που παραδοσιακά θεωρούνται ως «εσωτερικές». Στην outdoor classroom, τα παιδιά συχνά μπορούν να ξεκινήσουν τις δικές τους μαθησιακές εμπειρίες και δραστηριότητες, με τους εκπαιδευτικούς πάντα να τους υποστηρίζουν. Όσο για τα οφέλη, είναι πολλά. Σωματικά βοηθάει στην ανάπτυξη και την ενίσχυση του σώματος, προωθώντας έναν υγιεινό τρόπο ζωής, με τα παιδιά να αναπνέουν καθαρό αέρα και να απολαμβάνουν ένα χαλαρωτικό περιβάλλον. Νοητικά, βελτιώνει τη γλωσσική έκφραση, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και τις δεξιότητες επικοινωνίας μέσω διαφόρων δραστηριοτήτων και ομαδικών εργασιών, ενθαρρύνοντας το ενδιαφέρον για την επιστήμη και τα μαθηματικά μέσω της σύνδεσης με τη φύση. Τέλος, συναισθηματικά δημιουργεί χαρούμενα παιδιά, ενισχύοντας την αυτοεκτίμηση και προάγοντας θετικές σχέσεις σε ένα μη ανταγωνιστικό περιβάλλον, μειώνοντας τις συγκρούσεις και δημιουργώντας μοτίβα για έναν ενεργό και υγιεινό τρόπο ζωής.
Κυρία Δαπόντη, πείτε μας λίγα λόγια για το IB PYP για το νηπιαγωγείο και τα οφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή του;
Το πρόγραμμα PYP (Primary Years Programme) του IB εφαρμόζεται για ηλικίες 3-12 χρόνων. Τα παιδιά, από μικρή ηλικία, καλούνται να μάθουν μέσα από το παιχνίδι -δομημένο, συμβολικό ή ελεύθερο- και την έρευνα. Όλες οι δραστηριότητες που πραγματοποιούν καθημερινά ενθαρρύνουν την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους, μέσα από τη συνεργασία και την ενθάρρυνση των εκπαιδευτικών σε κάθε βήμα. Οι μικροί μας μαθητές αξιοποιούν τα ταλέντα τους, ανακαλύπτουν νέα και μαθαίνουν σε ένα περιβάλλον συμπερίληψης όπου το κάθε παιδί διαμορφώνει το προσωπικό του μονοπάτι μάθησης. Οι εκπαιδευτικοί προσαρμόζουν και διαφοροποιούν τους διδακτικούς τους στόχους ανάλογα με το πού τους οδηγούν τα ίδια τα παιδιά. Βασικό ρόλο σε αυτό το «ταξίδι» είναι το εκπαιδευτικό περιβάλλον, εντός ή εκτός σχολικής τάξης, το οποίο είναι πλούσιο σε ερεθίσματα έτσι ώστε να καλλιεργούνται η περιέργεια και ο αναστοχασμός.
Και όσον αφορά τα Δημοτικά, τι προγράμματα εφαρμόζετε από το βασικό πρόγραμμα σπουδών;
Στο Δημοτικό του ISP το βασικό πρόγραμμα σπουδών είναι το PYP (Primary Years Programme) του IBΟ / International Baccalaureate Organization, όπως και για τις τάξεις Α και Β δημοτικού του IMS. Η φιλοσοφία μας είναι κοινή και στα δύο σχολεία, καθώς και τα βασικά στοιχεία ανάπτυξης του προγράμματος, όπως είναι η έρευνα, η ανάπτυξη δεξιοτήτων, οι δράσεις και πρωτοβουλίες των μαθητών μας και η καλλιέργεια των IB προφίλ. Επίσης, κοινός στόχος, που διέπει και το όραμά μας, είναι οι μαθητές μας, μέσα σε ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον, να μάθουν να σέβονται τη διαφορετικότητα, να επιλύουν προβλήματα, να γίνουν σκεπτόμενοι, με ενσυναίσθηση αλλά και ανθεκτικότητα, ώστε να γίνουν ενεργά, δημιουργικά και υπεύθυνα μέλη της τοπικής και της διεθνούς κοινότητας.
International School of Piraeus
Πραξιτέλους 66-70, Πειραιάς | Τηλ. 210 4175580
www.isp.edu.gr
Facebook
Instagram
International Metropolitan School
– Παιδικός Σταθμός – Νηπιαγωγείο IMS: Κωστή Παλαμά 17-19, Άλιμος | Tηλ. 210 9827447
– Δημοτικό IMS: Υψηλάντη 9, Αργυρούπολη | Tηλ. 210 9969866
www.ims.edu.gr
Facebook
Instagram
Sporty’s International School
Λεωφ. Ποσειδώνος 16, Ελληνικό | Τηλ. 210 8986268
Facebook
Instagram