Νέα Εκπαιδευτήρια Γ. Μαλλιάρα: «Θεωρούμε υποχρέωσή μας να μεριμνούμε για τη συνολική διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών μας»
Early Years: Οι άνθρωποι που φροντίζουν τα παιδιά μαςΠεράσαμε ένα πρωινό στο Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων Γ. Μαλλιάρα στον Άλιμο, μιλήσαμε με τους ανθρώπους «κλειδιά» της εκπαιδευτικής διαδικασίας και μάθαμε όλα όσα θα ήθελε να γνωρίζει ένας γονιός για το σχολείο στο οποίο θα κάνει τα πρώτα του βήματα το παιδί του.
- 13/02/2024
- Κείμενο: Άννυ Τζαβέλλα
- Φωτογραφίες: Κατερίνα Καπετάνη
Back to (my) school! Περνώντας το κατώφλι των Νέων Εκπαιδευτηρίων Γ. Μαλλιάρα στον Άλιμο, ταξιδεύω αβίαστα πίσω στο -μακρινό πλέον- 2000, την πρώτη μέρα που βρέθηκα στο Νηπιαγωγείο του σχολείου, ξεκινώντας τα πρώτα βήματα της σχολικής μου πορείας.
Έχοντας περάσει, λοιπόν, από τα θρανία του όλα τα μαθητικά μου χρόνια, οι αναμνήσεις που ξυπνούν από τα πρώτα λεπτά που περιπλανιέμαι στους χώρους του είναι πολλές και κάπως έτσι έρχονται τα πρώτα flashbacks: εδώ έμαθα να διαβάζω, να γράφω, γνώρισα τους πρώτους μου φίλους και δημιούργησα τις πιο ωραίες αναμνήσεις που μπορεί να έχει ένα παιδί.
Σήμερα, εικοσιτέσσερα χρόνια μετά από εκείνη την πρώτη μέρα, επιστρέφω στο σχολείο μου, με την επαγγελματική μου πια ιδιότητα, για να συναντήσω την Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, Σταυρούλα Μιχαλοπούλου, που υπήρξε και δική μου νηπιαγωγός, καθώς και τον Διευθυντή Σπουδών Νηπιαγωγείου & Δημοτικού, Χρήστο Κωσταρέλο, ο οποίος ήταν δάσκαλός μου στην έκτη δημοτικού.
Οι δυο τους, με «ξενάγησαν» στα ήδη γνώριμα για εμένα εδάφη του σχολείου, για να μου εξηγήσουν τις νέες καινοτομίες που έχουν υιοθετηθεί, όσα έχουν αλλάξει και όσες αξίες παραμένουν ίδιες και αναλλοίωτες στον χρόνο, δίνοντας έμφαση στο Νηπιαγωγείο του σχολείου, όπου τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τα ενδιαφέροντά τους, να αναπτύξουν δεξιότητες σε διάφορους τομείς, να αναπτύξουν τη δημιουργική τους έκφραση και να μάθουν να αλληλεπιδρούν σε ένα περιβάλλον που αναδεικνύει την πολυπλοκότητα της παιδικής ηλικίας.
Κυρία Μιχαλοπούλου, πώς κυλά μία μέρα στο σχολείο για τα παιδιά του Νηπιαγωγείου; Ποιο το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και οι δραστηριότητες που προσφέρονται σε καθημερινή βάση;
Μια τυπική μέρα στο Νηπιαγωγείο μας ξεκινά με τον «κύκλο της παρεούλας». Εκεί, όλα τα παιδιά παίρνουν τον λόγο, λένε τα νέα τους, συζητούν θέματα που τους απασχολούν και οργανώνουμε από κοινού το πρόγραμμα της ημέρας. Στη συνέχεια, ξεκινούν οι δραστηριότητες οι οποίες βασίζονται στη θεματική ενότητα που επεξεργαζόμαστε κάθε εβδομάδα. Με αφετηρία τη φιλοσοφία του προγράμματος σπουδών που ορίζει το Υπουργείο Παιδείας για την Προσχολική Αγωγή, η βασική νηπιαγωγός του κάθε τμήματος, συνδυαστικά και με ποικίλα μέσα και τρόπους, μέσα στην αίθουσα αλλά συχνά εκτός αυτής, εξοικειώνει τα νήπια με τον προφορικό και τον γραπτό λόγο, τις μαθηματικές έννοιες, την κριτική παρατήρηση του περιβάλλοντος, τη συναισθηματική αυτογνωσία και την αισθητική καλλιέργεια. Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων, συγκεκριμένα οι δασκάλες των Αγγλικών, της Μουσικής και της Ψυχοκινητικής, καθημερινά και με βιωματικό τρόπο, εμπλουτίζουν τις γνώσεις, τις εμπειρίες και τις σωματικές ικανότητες των παιδιών στην αίθουσα Μουσικής, στο Θέατρο και στο κλειστό Γυμναστήριο του σχολείου.
Στο καθημερινό πρόγραμμα πολύ σημαντική είναι επίσης και η «ελεύθερη ώρα» όπου, μέσω παιχνιδιών στις γωνιές της τάξης, τα νήπια διερευνούν τον περιβάλλοντα χώρο, πειραματίζονται, κοινωνικοποιούνται και αλληλοεπιδρούν με την υπόλοιπη τάξη. Δεν λείπει, φυσικά, και το απαραίτητο ελεύθερο παιχνίδι στις δύο παιδικές χαρές του σχολείου, κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων. Το καθημερινό πρόγραμμα ολοκληρώνεται με το μεσημεριανό γεύμα των νηπίων, που επιβλέπουν και καθοδηγούν οι νηπιαγωγοί. Το φαγητό παρασκευάζεται στο σύγχρονα εξοπλισμένο εστιατόριό μας και το μηνιαίο διαιτολόγιο διαμορφώνεται σε συνεργασία με παιδίατρο, ώστε να παρέχει στα παιδιά μια ισόρροπη και ολοκληρωμένη διατροφή.
Πώς επιτυγχάνεται η απόκτηση της αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης στα παιδιά αυτής της ηλικίας ώστε να μάθουν να βασίζονται (και) στον εαυτό τους;
Θεωρούμε υποχρέωσή μας να μεριμνούμε για τη συνολική διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών μας και της θωράκισής τους με εφόδια κατάλληλα για να ενταχθούν στην κοινωνία του αύριο. Γι’ αυτό και όλα τα παιδιά του Προνηπίου και του Νηπιαγωγείου, από την πρώτη σχολική ημέρα αντιμετωπίζονται ισότιμα, με δικαιώματα αλλά και με καθήκοντα. Κατά τη φοίτησή τους στο σχολείο μας, τα νήπια σιγά – σιγά μαθαίνουν να είναι υπεύθυνα για τα προσωπικά αντικείμενα και τις τσάντες τους, την οργάνωση των συρταριών τους, την ατομική υγιεινή και την αυτοεξυπηρέτησή τους. Επιπλέον, συμμετέχοντας σε ποικίλες δραστηριότητες μαθαίνουν όχι μόνο να κερδίζουν αλλά και να χάνουν, να διεκδικούν αλλά και να υποχωρούν, να έχουν λόγο και παράλληλα να ακούν είτε τους συμμαθητές, είτε τη νηπιαγωγό τους. Συγχρόνως, εκπαιδεύονται να διαχειρίζονται διαφωνίες με τους συνομήλικούς τους ακόμα και πιθανές συγκρούσεις. Οι νηπιαγωγοί πάντα παρακολουθούν και, όταν κρίνουν ότι είναι αναγκαίο, παρεμβαίνουν, συζητούν και καθοδηγούν τα παιδιά, ώστε να τους καλλιεργήσουν την εμπιστοσύνη πως είναι ικανά να λύσουν οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ένα ευχάριστο κλίμα αυτοεκτίμησης, αυτοπεποίθησης και ελευθερίας εντός και εκτός της σχολικής αίθουσας.
Πόσο σημαντική θεωρείτε πως είναι η εξοικείωση των παιδιών με τις τέχνες; Με ποιον τρόπο εντάσσονται στο πρόγραμμα του σχολείου και ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, τα οφέλη τους στην πνευματική άνθιση των παιδιών;
Για το σχολείο μας η Τέχνη, σε όλες τις μορφές της, θεωρείται απαραίτητο στοιχείο που οδηγεί στην πνευματική και συναισθηματική ολοκλήρωση του ανθρώπου, γι’ αυτό και η εξοικείωση με την καλλιτεχνική δημιουργία και έκφραση καλλιεργείται συστηματικά σε όλες τις βαθμίδες. Στο Νηπιαγωγείο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας. Τα παιδιά, στο πλαίσιο του ωρολογίου προγράμματος έρχονται σε επαφή με τη δημιουργική καλλιτεχνική έκφραση μέσω της μουσικής προπαιδείας, του τραγουδιού, του χορού, του θεατρικού παιχνιδιού, των κατασκευών και της ζωγραφικής. Μέσω της μουσειακής αγωγής γνωρίζουν έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, τα οποία αναπαριστούν ή αποδίδουν με τη δική τους ματιά. Παράλληλα, κάθε μήνα συμμετέχουν σε προγράμματα εκπαιδευτικού χαρακτήρα, παρακολουθούν θεατρικές παραστάσεις, κατάλληλες για την ηλικία τους, επισκέπτονται χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες, τα παιδιά εξοικειώνονται με υλικά και τεχνοτροπίες, αποτυπώνουν τα συναισθήματά τους, αποκτούν μουσική ευαισθησία και ακουστική ικανότητα, καλλιεργούν αντιληπτικές και σωματικές δεξιότητες και φυσικά αναπτύσσουν τη φαντασία τους. Η προσχολική αγωγή στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην εξοικείωση των παιδιών με τις τέχνες.
Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την τεχνολογία;
Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ότι οι νέες τεχνολογίες εντάσσονται όλο και περισσότερο στο πρόγραμμα σπουδών, διευκολύνοντας τη διδακτική διαδικασία και συμβάλλοντας στην αποτελεσματικότερη επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων. Ήδη από το Νηπιαγωγείο οι εκπαιδευτικοί μας αξιοποιούν την τεχνολογία ως συμπληρωματικό εκπαιδευτικό εργαλείο πραγματοποιώντας δραστηριότητες εντός της τάξης, προκειμένου τα παιδιά να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και να κατανοήσουν βασικές έννοιες της εκάστοτε διδακτικής ενότητας με την οποία απασχολούνται. Όλες οι αίθουσες του Νηπιαγωγείου περιλαμβάνουν σύγχρονο παιδαγωγικό εξοπλισμό όπως είναι το light box και οι «γωνιές δραστηριοτήτων», ενώ εδώ και σχεδόν μια δεκαετία έχουν τοποθετηθεί διαδραστικοί βιντεοπροβολείς, οι οποίοι έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και σε πλειάδα εκπαιδευτικού υλικού, όπως εικόνες, video, παρουσιάσεις, ψηφιακά παραμύθια κ.ά. Οι βιντεοπροβολείς αξιοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση από τα νήπια για την επίλυση παζλ και παιχνιδιών μνήμης, ενώ και κατά τη διάρκεια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων έρχονται σε επαφή με τη Ρομποτική, διευρύνοντας τους νοητικούς τους ορίζοντες και την κριτική τους σκέψη.
Έχοντας μαθητεύσει στα Εκπαιδευτήρια Μαλλιάρα, έχω ζωηρές αναμνήσεις από τις ποικίλες εξωσχολικές δραστηριότητες και εκδρομές που πραγματοποιούσε το σχολείο σε όλες τις σχολικές βαθμίδες. Σήμερα ακολουθείται η ίδια φιλοσοφία; Γίνονται εξορμήσεις κατά τη διάρκεια της χρονιάς στο Νηπιαγωγείο;
Είναι εξαιρετικά σημαντική για εμάς η αλληλεπίδραση των νηπίων με το κοινωνικό σύνολο και την εξοικείωση με το ευρύτερο περιβάλλον, γεγονός που επιτυγχάνεται μέσω των εκπαιδευτικών επισκέψεων. Τα παιδιά αναπτύσσουν την παρατηρητικότητα και την αυτενέργειά τους, εμπλουτίζουν τις γνώσεις που έμαθαν στην τάξη, αναδεικνύουν τις δεξιότητές τους και αλληλεπιδρούν με νέα πρόσωπα και χώρους. Όπως πολύ σωστά θυμάσαι, στο Νηπιαγωγείο κάθε μήνα πραγματοποιούμε εκδρομές σε χώρους περιβαλλοντικού ή πολιτισμικού ενδιαφέροντος, καθώς και σε σημαντικά μουσεία και βιωματικά εργαστήρια της Αθήνας, τα οποία υλοποιούν εκπαιδευτικά προγράμματα, κατάλληλα διαμορφωμένα για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα. Ενδεικτικά αναφέρω ότι μέχρι στιγμής έχουμε επισκεφθεί το Μέγαρο Μουσικής, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», το Μουσείο Πειραμάτων, το Μουσείο της Ακρόπολης καθώς και το Πολεμικό Μουσείο, ενώ έχουμε προγραμματισμένες επισκέψεις μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς.
Πέραν όμως των επισκέψεων που οργανώνονται εντός του ωρολογίου προγράμματος, το σχολείο με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, σχεδιάζει και υλοποιεί πρότυπα προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης που λειτουργούν Σάββατο ή Κυριακή, με τίτλο «Διασκεδαστικά Σαββατοκύριακα», καθώς και τις περιόδους των διακοπών Χριστουγέννων, Πάσχα και καλοκαιριού. Κατά τη διάρκειά τους, τα παιδιά παρέα με συμμαθητές τους πραγματοποιούν δραστηριότητες περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, καλλιτεχνικής δημιουργίας, θεατρικής παιδείας, ομαδικού παιχνιδιού και έρχονται σε επαφή με τη φύση και τον πολιτισμό μας. Τα συγκεκριμένα προγράμματα απευθύνονται σε μαθητές και μαθήτριες Νηπιαγωγείου, αλλά και Δημοτικού και βλέπουμε ότι έχουν μεγάλη ανταπόκριση τόσο στα παιδιά μας όσο και στους γονείς τους, γεγονός που μας χαροποιεί.
Οι γονείς συμμετέχουν με κάποιον τρόπο στο πρόγραμμα του σχολείου και πώς;
Δεν μπορεί να νοηθεί η εκπαίδευση ενός παιδιού δίχως τη συνεργασία του σχολείου με την οικογένειά του. Θεωρούμε απαραίτητο οι γονείς που μας εμπιστεύονται τα παιδιά τους να εμπλέκονται σε ποικίλες δραστηριότητες που πραγματοποιούμε κατά τη διάρκεια της χρονιάς, να συζητούν τακτικά και να ενημερώνονται από το εκπαιδευτικό μας προσωπικό. Ενδεικτικά αναφέρω το «Open Day» στην αρχή της σχολικής χρονιάς, όπου τα νήπια έρχονται σε πρώτη επαφή με το σχολείο, τη «Δημιουργική εβδομάδα τάξης» και την «Έκθεση Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου», κατά τις οποίες τα παιδιά υποδέχονται τους γονείς τους στο σχολείο και, παρέα με τις νηπιαγωγούς, ζουν τη σχολική καθημερινότητα μ’ έναν διαφορετικό τρόπο, συμμετέχοντας σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες, παρακολουθώντας «ανοιχτά μαθήματα» και φυσικά διασκεδάζοντας.
Στο πλαίσιο των προσπαθειών του σχολείου για διαρκή και αποτελεσματική επικοινωνία με τους γονείς των μαθητών μας, πραγματοποιούνται τέσσερις απογευματινές ενημερωτικές συναντήσεις με τους εκπαιδευτικούς κάθε τμήματος στην αρχή του σχολικού έτους, ενδιαμέσως και στο τέλος των τριμήνων, ενώ οι εκπαιδευτικοί είναι στη διάθεση των γονέων για ενημέρωση και συζήτηση τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα, είτε με φυσική παρουσία, είτε με τηλεφωνική επικοινωνία. Επιπλέον, όλοι οι γονείς του σχολείου έχουν πρόσβαση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ERP και την ηλεκτρονική τάξη, όπου καθημερινά οι εκπαιδευτικοί αναρτούν τα θέματα με τα οποία ασχολήθηκαν μέσα στην τάξη, ενημερώνουν και γράφουν οδηγίες για τις επικείμενες εκπαιδευτικές δράσεις και επισκέψεις που προγραμματίζουν, με σκοπό τη συνεχή και πλήρη ενημέρωση των γονέων για την εκπαιδευτική διαδικασία. Τέλος, λειτουργεί και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων, που στέκεται αρωγός και συνεπικουρεί το έργο του σχολείου και στον οποίο μπορεί να γίνει μέλος οποιασδήποτε γονέας το επιθυμεί. Σε συνεργασία με τον Σύλλογο διοργανώνουμε κάθε χρόνο ποικίλες δραστηριότητες όπως ημέρα αιμοδοσίας, ημέρα ζωγραφικής για το ημερολόγιο της χρονιάς, φιλανθρωπικό πανηγύρι καθώς και αποκριάτικο χορό.
Ολοκληρώνοντας το Νηπιαγωγείο, με ποια εφόδια έχουν «οπλιστεί» τα παιδιά ώστε να συνεχίσουν επιτυχώς τη σχολική τους πορεία στο Δημοτικό;
Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό επιτυγχάνεται μέσω της κατάλληλης, συνολικής και συστηματικής προετοιμασίας της κάθε παιδικής προσωπικότητας, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Δεν είναι αυτοσκοπός για εμάς τα νήπια να γνωρίζουν την αλφάβητο, να ξέρουν πώς να γράφουν και να μετρούν μηχανικά. Αυτό το οποίο οφείλουμε, ως νηπιαγωγοί, είναι να εξοπλίσουμε κάθε νήπιο με αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, αυτονομία και σεβασμό, να καλλιεργήσουμε τη λεπτή τους κινητικότητα, την οπτική και την ακουστική τους αντίληψη και να τους μάθουμε τους κανόνες συμπεριφοράς και συνεργασίας, προκειμένου τα θεμέλια της μάθησης να τεθούν επιτυχώς για τις επόμενες εκπαιδευτικές βαθμίδες.
Τι θα θέλατε να θυμούνται τα παιδιά μετά την «αποφοίτηση» τους από το Νηπιαγωγείο;
Πιστεύουμε ανεπιφύλακτα και διακηρύσσουμε πως το σχολείο μας δεν είναι μόνο χώρος μάθησης και ο ρόλος του εκπαιδευτικού δεν περιορίζεται αυστηρά στην κάλυψη της ύλης. Καθ’ όλη τη φοίτηση των παιδιών στο σχολείο μας προσπαθούμε να καλλιεργούμε τη συναισθηματική νοημοσύνη τους και να τους εφοδιάζουμε με ηθικές αξίες και πρότυπα συμπεριφοράς, τα οποία δεν είναι αυτονόητα στην εποχή μας και κυρίως, τους μαθαίνουμε να χαίρονται και να απολαμβάνουν όχι μόνο την ψυχαγωγία και τη διασκέδαση, αλλά και τη σκέψη σε συνδυασμό με τη γνώση. Είναι επομένως καίριας σημασίας για εμάς, ήδη από τη βαθμίδα του Νηπιαγωγείου, να διασφαλίζουμε ότι τα παιδιά που φοίτησαν εδώ, έζησαν δυο χρόνια σε ένα χαρούμενο περιβάλλον με πρότυπα που τους περιέβαλλαν με αγάπη και φροντίδα και ήταν δίπλα τους σε κάθε στιγμή δυσκολίας. Παράλληλα, είναι βασικός στόχος για εμάς, μέχρι να αποφοιτήσουν τα νήπια να έχουν μάθει να εντάσσονται απρόσκοπτα και ομαλά στην ομάδα και το κοινωνικό σύνολο, να έχουν αναπτύξει την κοινωνικότητα και τη δημιουργικότητα τους και κυρίως να έχουν μάθει «πώς να μαθαίνουν».
Και τώρα ο λόγος στον διευθυντή σπουδών του Δημοτικού και Νηπιαγωγείου του σχολείου: Ποια πιστεύετε είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά που κάνουν το σχολείο να ξεχωρίζει από άλλα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα;
Το σχολείο μας εδώ και 67 χρόνια λειτουργίας μένει προσηλωμένο στον βασικό του στόχο. Αυτός είναι η αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη όλων των μαθητών και των μαθητριών μας, με σκοπό τη διαμόρφωση πολιτών με κριτική σκέψη, ολοκληρωμένες γνώσεις, συγκροτημένη προσωπικότητα, βαθιά πνευματική και αισθητική καλλιέργεια, καθώς και υψηλό και ελεύθερο φρόνημα. Συμβαδίζοντας με τη συνεχή εξέλιξη της εκπαίδευσης είναι δεδομένο για εμάς ότι οφείλουμε να προσφέρουμε, ανεξαρτήτως της εκπαιδευτικής βαθμίδας, σύγχρονη προσέγγιση στην κατάκτηση παιδείας. Αυτό επιτυγχάνεται με την αρωγή των έμπειρων εκπαιδευτικών μας, που διακρίνονται για την αφοσίωσή τους στο εκπαιδευτικό έργο, προσαρμόζουν τις διδακτικές μεθόδους στις ανάγκες της τάξης και αναζωογονούν το ενδιαφέρον της με καινοτόμα προγράμματα και δράσεις.
Το ενισχυμένο πρόγραμμα σπουδών που παρέχει το σχολείο μας σε σχέση με άλλους εκπαιδευτικούς οργανισμούς συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη του χαρακτήρα των παιδιών μας. Πιο συγκεκριμένα, καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους λειτουργούν πολιτιστικές ομάδες, πραγματοποιούνται βιωματικά μουσικο-θεατρικά δρώμενα, περιβαλλοντικές, κοινωφελείς και αθλητικές δράσεις στις οποίες συμμετέχουν όλα τα παιδιά, με σκοπό να καλλιεργήσουν βασικές αρχές όπως είναι η υπευθυνότητα, η αυτοπειθαρχία και ο σεβασμός και η κοινωνική ευαισθησία.
Ποιες καινοτομίες έχουν εισαχθεί ως προς τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών στην προσχολική ηλικία; Τι έχετε δει να αλλάζει μέσα στα χρόνια ως προς το εκπαιδευτικό πρόγραμμα;
Τα τελευταία χρόνια η πρόοδος της τεχνολογίας και η άνθιση της ψηφιακής παιδείας έχει επηρεάσει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο προσφέρονται οι εμπειρίες και οι γνώσεις, ακόμη και στην προσχολική ηλικία. Έχει αλλάξει αυτό που αποκαλούμε «παραδοσιακό μάθημα», καθώς πλέον πραγματοποιείται καθημερινά με πολλά διαφορετικά μέσα και ευφάνταστους τρόπους. Σήμερα, τα παιδιά ήδη από το Προνήπιο είναι πλήρως εξοικειωμένα με τις οθόνες και τους υπολογιστές. Γι΄ αυτό και όλοι οι νηπιαγωγοί μας αξιοποιούν διαρκώς τους διαδραστικούς βιντεοπροβολείς που είναι τοποθετημένοι στις αίθουσες του σχολείου ως εκπαιδευτικά εργαλεία. Η χρήση των νέων τεχνολογιών, σε συνδυασμό και παράλληλα με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό υλικό, προσφέρει στα νήπια πολλαπλά ερεθίσματα και τα βοηθά να αναπτύξουν δεξιότητες και κριτική σκέψη. Υιοθετώντας λοιπόν συνδυαστικά προοδευτικές μεθόδους διδασκαλίας ενισχύουμε τη δημιουργικότητα και την αυτο-έκφραση των παιδιών παρέχοντάς τους τα κατάλληλα εφόδια προκειμένου να εξερευνήσουν τα συναισθήματά τους, να καλλιεργήσουν την έμφυτη φαντασία τους, να οικοδομήσουν την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή τους.
Τα τελευταία χρόνια τα εκπαιδευτικά προγράμματα που πραγματοποιούνται εντός, αλλά και πολύ συχνά εκτός, της τάξης μεταβάλλονται συνεχώς. Δίνεται περισσότερη έμφαση τόσο στην προσαρμογή της εκπαίδευσης στις ατομικές ανάγκες του κάθε παιδιού, όσο και στην ενίσχυση της συνεργατικής μάθησης. Με αυτόν τον τρόπο τα νήπια μαθαίνουν να είναι μέρος του συνόλου, το οποίο επηρεάζουν και εξελίσσουν.
Τα παιδιά που φοιτούν στο Νηπιαγωγείο έχουν προτεραιότητα στις εγγραφές στο Δημοτικό; Πώς γίνεται η μετάβαση από τη μία βαθμίδα στην επόμενη;
Όπως είναι λογικό, τα παιδιά που φοιτούν στα δύο τμήματα του Νηπιαγωγείου μας, σε σχέση με εκείνα που προέρχονται από άλλα νηπιαγωγεία, εγγράφονται κατά προτεραιότητα στην Α΄ Δημοτικού του σχολείου μας. Ωστόσο, καθώς τα τμήματα της Α΄ Δημοτικού είναι τέσσερα, κάθε χρόνο δεχόμαστε και νέους μαθητές. Η διαδικασία εγγραφής είναι η εξής: οι γονείς υποβάλλουν αίτηση ενδιαφέροντος είτε μέσω της ιστοσελίδας μας, είτε γραπτώς στη Γραμματεία του σχολείου. Έπειτα, πραγματοποιείται μια προσεκτική διερευνητική συνάντηση του παιδιού με το εκπαιδευτικό προσωπικό μας προκειμένου να σκιαγραφηθεί η προσωπικότητά του ως άτομο αλλά και η συμπεριφορά στο πλαίσιο ομάδας, ώστε να ενταχθεί χωρίς δυσκολίες στα τμήματα της Α΄ Δημοτικού του σχολείου μας. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της συνάντησης, οι γονείς ειδοποιούνται και προχωρούν στην εγγραφή του παιδιού τους.
Αναφορικά με τη μετάβαση από τη βαθμίδα του Νηπιαγωγείου σε αυτή του Δημοτικού βασικός μας στόχος είναι να γίνει όσο το δυνατόν πιο ομαλά. Στη δική μας περίπτωση η μετάβαση για τα νήπια είναι σχετικά εύκολη διότι οι δύο βαθμίδες συστεγάζονται, επομένως τα παιδιά είναι πλήρως εξοικειωμένα με όλους τους χώρους και το προσωπικό του σχολείου. Επιπλέον, καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους υλοποιούνται προγράμματα προετοιμασίας για την επερχόμενη σχολική βαθμίδα, με την πολύτιμη βοήθεια της σχολική μας ψυχολόγου, με σκοπό όλα τα παιδιά να προσαρμόζονται αρμονικά στο νέο ακαδημαϊκό περιβάλλον. Εξαιρετικά σημαντική είναι και η συνεχής συνεργασία και επικοινωνία του εκπαιδευτικού προσωπικού μας με τους γονείς, έτσι ώστε σε περίπτωση δυσκολίας εξοικείωσης του παιδιού με τη νέα σχολική πραγματικότητα να τίθενται σε εφαρμογή οι κατάλληλες πρακτικές προκειμένου να χτιστεί σταδιακά ο δεσμός εμπιστοσύνης με το σχολείο του.