Playland: Το σχολείο που καθοδηγεί το παιδί από τα πρώτα του βήματα
Ο βρεφονηπιακός - παιδικός σταθμός και νηπιαγωγείο της Βάρκιζας συμπληρώνει φέτος 40 χρόνια λειτουργίας. Από το 1983 με γνώση, αγάπη και φροντίδα αγκαλιάζει παιδιά από τη βρεφική μέχρι και τη νηπιακή ηλικία.
- 28/11/2023
- Κείμενο: NouPou.gr
- Φωτογραφίες: Κατερίνα Καπετάνη
Το Playland είναι ένα σχολείο οικογενειακό, με σταθερές αξίες και όραμα που ξεκίνησε από την παιδαγωγό και ιδρύτρια του κ. Κατερίνα Λινού – Παπαδημητρακοπούλου που μέχρι και σήμερα η αγκαλιά της ανοίγει για μικρούς και μεγάλους. Η ιστορία του είναι μακρά και η εξέλιξη του αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον γνωρίζοντας από κοντά τη νέα γενιά ανθρώπων και συγκεκριμένα την υπεύθυνη του εκπαιδευτικού προγράμματος κ. Θεώνη Παπαδημητρακοπούλου, παιδαγωγό με μεταπτυχιακές σπουδές στη σχολική ψυχολογία.
Ένα σχολείο που δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο κτίσιμο μιας άρρηκτης σχέσης τόσο μεταξύ σχολείου και οικογένειας, όσο και μεταξύ των παιδαγωγών με τα παιδιά, τα οποία σε αυτή την τρυφερή ηλικία για πρώτη φορά αποχωρίζονται το οικογενειακό τους περιβάλλον και έρχονται αντιμέτωπα με μια νέα πραγματικότητα.
Μπαίνοντας στο Playland αμέσως καταλαβαίνεις ότι κάθε γωνιά του σχολείου έχει να διηγηθεί πολλές τρυφερές ιστορίες με χαρούμενα παιδιά και γονείς που ένιωσαν ασφάλεια στα πρώτα βήματα των παιδιών τους.
Μια ημέρα γεμάτη χαμόγελα στις τάξεις του Playland
Επισκεφθήκαμε το Playland και είχαμε τη χαρά να εισχωρήσουμε στα ενδότερα του σχολείου, τόσο μεταφορικά όσο και κυριολεκτικά, με τη βοήθεια της κ. Θεώνης Παπαδημητρακοπούλου. Το πρώτο που παρατηρήσαμε ήταν ο ενθουσιασμός, η αγάπη και η αφοσίωση με την οποία εκφράζεται η ίδια για το σχολείο και τους μαθητές της. «Για εμάς στο Playland η πρώτη επαφή του παιδιού με το σχολείο είναι καθοριστική. Η μετάβαση από την αγκαλιά της μητέρας στο καινούργιο περιβάλλον του σχολείου γίνεται με υπευθυνότητα και πραγματικό ενδιαφέρον. Για την προσαρμογή και την κατάκτηση της γνώσης, βασική προϋπόθεση είναι να αισθάνονται τα παιδιά στο χώρο του σχολείου ασφάλεια, εμπιστοσύνη, αγάπη, αποδοχή και χαρά».
Συνεχίζοντας η κυρία Παπαδημητρακοπούλου αναφέρει: «Στόχος μας είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη και η συναισθηματική καλλιέργεια του παιδιού με βιωματικό τρόπο. Το παιχνίδι βρίσκεται στο κέντρο της μάθησης και όπως όλες μας οι δραστηριότητες λαμβάνει χώρα τόσο σε ελληνικό όσο και σε αγγλικό γλωσσικό περιβάλλον. Σεβόμαστε τον τρόπο και τον ρυθμό μάθησης κάθε παιδιού, ενδυναμώνουμε την αυτοπεποίθηση, την υπευθυνότητα και την κατανόηση της διαφορετικότητας του άλλου».
Τα παιδιά στο Playland μαθαίνουν παίζοντας και παίζουν μαθαίνοντας
Στην ερώτηση μου πώς περνάει την ημέρα του ένα παιδί στο Playland, εντυπωσιάζομαι καθώς ακούω την κ. Παπαδημητρακοπούλου να μιλάει για ένα πλήθος δραστηριοτήτων με ποικίλους στόχους που πάντα προσεγγίζονται με παιγνιώδη τρόπο. «Στο σχολείο μας καθημερινά εξερευνούμε, πειραματιζόμαστε, δημιουργούμε, παίζουμε, διαβάζουμε, αισθανόμαστε, εκφραζόμαστε, μοιραζόμαστε, γυμναζόμαστε». Μέσα στην τάξη και στην αυλή υπάρχει ποικιλία υλικών για εξερεύνηση, δοκιμές και μελέτη του φυσικού περιβάλλοντος. Με απλά υλικά, τα παιδιά κάνουν πειράματα, παρατηρούν, βγάζουν συμπεράσματα και συζητούν.
Περπατώντας στις γεμάτες χρώμα τάξεις του νηπιαγωγείου παρατηρώ έναν πίνακά με τίτλο «Τι θέλω να μάθω;» και πολλές παιδικές απορίες γραμμένες από τις δασκάλες. Η κ. Παπαδημητρακοπούλου εξηγεί: «Στο νηπιαγωγείο μας εφαρμόζουμε την παιδοκεντρική διδακτική προσέγγιση των project ενώ μέσα από την μέθοδο KWL τα ίδια τα παιδιά εκφράζουν τι θέλουν να μάθουν. Οι παιδαγωγοί καταγράφουν τις ερωτήσεις των παιδιών, ενώ παράλληλα παρέχουν τα κατάλληλα ερεθίσματα ώστε να ενδυναμώσουν την διάθεση τους για εξερεύνηση και μάθηση. Η τάξη είναι εργαστήριο, όπου τα παιδιά ερευνούν, αναλύουν, σχολιάζουν, συζητούν τις πιθανές στρατηγικές που θα ακολουθήσουν, δημιουργούν και κατακτούν τη γνώση, ενώ παράλληλα “μαθαίνουν πώς να μάθουν”».
Σε κάθε άνοιγμα μιας πόρτας θα δεις τις δασκάλες να περιμένουν χαμογελαστές τα παιδιά που θα γεμίσουν τις τάξεις με τις φωνούλες και τις χαρές τους. «Goodmorning» ακούω να τραγουδoύν με χαρά τα παιδιά και δεν μπορώ να μην ρωτήσω την κ. Παπαδημητρακοπούλου ποια θέση κατέχουν τα αγγλικά στο πρόγραμμα του Playland. «Στο σχολείο μας τα ελληνικά συνυπάρχουν αρμονικά με τα Αγγλικά, ήδη από τη βρεφική ηλικία, καθώς όλες οι δραστηριότητες πραγματοποιούνται και σε αγγλικό γλωσσικό περιβάλλον. Έχουμε δημιουργήσει ένα αγγλόφωνο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ειδικά διαμορφωμένο για το σχολείο μας σε συνεργασία με το Manetaki Language School και εφαρμόζουμε καινοτόμους εκπαιδευτικές μεθόδους που συνδυάζουν στοιχεία από CLIL (Content Language Integrated Learning) και Project Based Learning. Οι αγγλόφωνες δασκάλες μας μπαίνουν καθημερινά στην τάξη και προσφέρουν στα παιδιά μας μία χαρούμενη, βιωματική μάθηση με διπλή στόχευση: την γνωριμία με διάφορες θεματικές ενότητες και την εκμάθηση των Αγγλικών. Ας μην ξεχνάμε ότι οι ηλικίες μεταξύ 2 και 5 ετών θεωρούνται καθοριστικής σημασίας για τη φυσική και αβίαστη εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας».
Στη γωνιά τους μουσικής συναντάω ξυλόφωνα, μαράκες, τύμπανα και άλλα μουσικά όργανα της ορχήστρας Orff. Με την βοήθεια της κ. Καίτης, μουσικοπαιδαγωγού στο Playland, τα παιδιά παίρνοντας στα χέρια τα μουσικά όργανα, ανακαλύπτουν τη μοναδικότητα του κάθε ήχου, κατασκευάζουν τα δικά τους αυτοσχέδια όργανα από άχρηστα και ανακυκλώσιμα υλικά, μπαίνουν στον χώρο της φαντασίας δραματοποιώντας και ενορχηστρώνοντας παραστατικά τραγούδια και παραμύθια και δημιουργούν τη δική τους μουσική ορχήστρα. Σύμφωνα με την κ. Παπαδημητρακοπούλου, «Ο συνδυασμός της μουσικής με την κίνηση και τον λόγο δίνουν την ευκαιρία για πολύπλευρες δημιουργικές δραστηριότητες με αποτέλεσμα τα παιδιά να αγαπούν τη μουσική. Χαίρονται τη συνεργασία, την ομαδικότητα, αποκτούν αυτογνωσία και αναπτύσσουν τη φαντασία και την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους».
Παράλληλα, στη γωνιά βιβλιοθήκης τα παιδιά επιλέγουν ελεύθερα τα παραμύθια που τους αρέσουν και από μόνα τους ξεκινούν την «ανάγνωση» ιστοριών, που αναπτύσσει τη φαντασία τους, τα εξοικειώνει με τις συμβάσεις του γραπτού λόγου και βοηθάει την προφορική τους έκφραση.
Στο βασικό πρόγραμμα του σχολείου βέβαια, έχουν συμπεριληφθεί και δραστηριότητες STEΑM, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις σταδιακής ένταξης των παιδιών στις νέες τεχνολογίες. Με την ένταξη της συγκεκριμένης μεθόδου στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τα παιδιά μαθαίνουν να αναστοχάζονται στη διαδικασία επίλυσης αυθεντικών προβλημάτων, να αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη και λειτουργώντας σε ομάδες να συνεργάζονται. Κουκλοθέατρο, θεατρικό παιχνίδι, μαγειρική, κηπουρική, messy play και άλλες πολλές δραστηριότητες βοηθούν τα παιδιά με βιωματικό τρόπο να καλλιεργήσουν δεξιότητες συναισθηματικές, νοητικές, αισθητηριακές, κοινωνικές καθώς και δεξιότητες κίνησης και λόγου.
Στην αυλή του Playland
Συνεχίζοντας την περιήγηση στις αυλές, παρατηρώ πολλούς και διαφορετικούς χώρους που επιτρέπουν στα παιδιά να παίξουν, να τρέξουν, να ανακαλύψουν, να εκφραστούν και να νιώσουν την ομορφιά της φύσης. Συναντώ ένα μικρό γήπεδο τένις και τους αθλητές του Playland να απολαμβάνουν ένα ξεχωριστό μάθημα τένις με τις μικρές ρακέτες στα χέρια τους. Στη διπλανή αυλή, οι μικροί αθλητές του παιδικού σταθμού γυμνάζονται με την προπονήτριά τους και γελούν καθώς ισορροπούν πάνω στη δοκό. Σύμφωνα με την κ. Παπαδημητρακοπούλου η γυμναστική αποτελεί σημαντική δραστηριότητα στο Playland. «Τα παιδιά κατά τη διάρκεια του βασικού εκπαιδευτικού προγράμματος ασχολούνται με τον αθλητισμό και μέσα από την κίνηση, το παιχνίδι και φυσικές ασκήσεις, αναπτύσσουν την κοινωνικότητα, την υπευθυνότητα, βελτιώνουν τη δύναμη, την ευλυγισία, την αντοχή και συνολικά την κινητική ανάπτυξή τους και τον νευρομυικό συντονισμό τους».
Και κάπου εκεί στα ξαφνικά, θα δεις χέρια και ρούχα λερωμένα. Μόλις το σύνθημα δοθεί τα παιδιά πέφτουν κυριολεκτικά μέσα σε μπογιές, ζυμάρια, χρώματα και άλλα πολλά υλικά που ξυπνούν τις αισθήσεις τους (sensory play) καθώς βλέπουν, αγγίζουν, μυρίζουν, εξερευνούν, παίζουν και πειραματίζονται. Κι όλα αυτά φυσικά συμβαίνουν όχι μόνο μέσα στις αυλές αλλά και στις τάξεις. Η αυλή μοσχοβολάει από τα λουλούδια που τα παιδιά του βρεφικού έχουν φυτέψει ενώ ο λαχανόκηπος μόλις έχει γεμίσει με τη χειμερινή σοδιά που τα μεγαλύτερα παιδιά θα φροντίσουν μέσα στη σχολική χρονιά.
Μάθημα εκτός… στη φύση αλλά και στο μουσείο
Ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων που θέτει το σχολείο είναι η επαφή των παιδιών με τη φύση, γι’ αυτό και μια φορά το μήνα τα παιδιά βγαίνουν για μάθημα στο βουνό ή στη θάλασσα και ανακαλύπτουν τη γειτονιά τους. Τα παιδιά γίνονται εξερευνητές με μεγεθυντικούς φακούς, μαθαίνουν να ξεχωρίζουν τα δέντρα, γνωρίζουν τις ρίζες και τον ρόλο του νερού. Αγαπούν τη φύση, συνειδητοποιούν ότι είναι το μεγάλο τους σπίτι και μαθαίνουν να το φροντίζουν και να το διατηρούν καθαρό.
Τέλος, μέσα από το πρόγραμμα μουσειακής αγωγής, τα παιδιά επισκέπτονται μαζί με τη μουσειολόγο του σχολείου πολλά και διαφορετικά μουσεία. Όπως εξηγεί η κ. Παπαδημητρακοπούλου: «Το μουσείο είναι ο κατεξοχήν χώρος ενεργητικής μάθησης που επιτρέπει στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με σπουδαία έργα τέχνης, να κοινωνικοποιηθούν σε αλληλεπίδραση με ένα περιβάλλον ευρύτερο από αυτό της τάξης ή του σχολείου, να καλλιεργηθούν αισθητικά, ενώ παράλληλα οξύνουν την παρατηρητικότητα, την αντίληψη και την κριτική τους σκέψη».
Χτίζοντας ευαισθητοποιημένους χαρακτήρες
Στο Playland δίνεται ιδιαίτερη σημασία στις αξίες του ανθρωπισμού, γι’ αυτό και τις εντάσσει ως αναπόσπαστο κομμάτι στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. «Μαζί με την ανάπτυξη του γνωστικού ορίζοντα των παιδιών, φροντίζουμε και για τη βιωματική καλλιέργεια αξιών όπως ο εθελοντισμός και η αγάπη για τον συνάνθρωπο, που θα βοηθήσουν τα παιδιά μας να αποκτήσουν εφόδια για να γίνουν οι μετέπειτα ευαισθητοποιημένοι και ενεργοί πολίτες», λέει χαρακτηριστικά η κυρία Παπαδημητρακοπούλου.
Συγκεκριμένα, κάθε χρόνο το σχολείο υλοποιεί μια πράξη αγάπης σε συνεργασία με διάφορους φορείς και για τη φετινή χρονιά γονείς, παιδιά και παιδαγωγοί συμπράττουν με στόχο να σταθούν δίπλα στα παιδικά χωριά SOS, στηρίζοντας το πρόγραμμα Αποϊδρυματοποίησης και Αναδοχής. Έτσι τα παιδιά ανακαλύπτουν την ομορφιά της συνεργασίας, της φιλανθρωπίας και της προσφοράς.
Φεύγοντας ένα παιδί από το σχολείο σας τι θα θέλατε να του έχει μείνει, ρωτάω την κ. Παπαδημητρακοπούλου. «Να φροντίζει και να σέβεται τον εαυτό του και τους γύρω του. Να βιώσει τη χαρά της προσφοράς και του εθελοντισμού. Να τολμάει, να απολαμβάνει την κατάκτηση της γνώσης, να έχει αναπτύξει αυτοπεποίθηση και να έχει καλλιεργήσει τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του. Όλα αυτά τα “διδάσκουμε” με βιωματικό τρόπο στα παιδιά, αλλά κι εμείς με τη σειρά μας διδασκόμαστε από αυτά. Είναι για όλους μας ένα γοητευτικό ταξίδι γεμάτο εκπλήξεις και προκλήσεις», μου απαντά.