Το Γυμνάσιο του IMS υποδέχεται τη νέα σχολική χρονιά ανανεωμένο και… μεγαλύτερο
Την περυσινή σχολική χρονιά ο Άλιμος υποδέχτηκε το νέο, δίγλωσσο Γυμνάσιο του International Metropolitan School. Φέτος, το σχολείο που κατάφερε αμέσως να ξεχωρίσει, υποδέχεται παλαιούς και νέους μαθητές με ένα πλούσιο διδακτικό πρόγραμμα και έναν ανανεωμένο, ακόμη πιο μεγάλο χώρο.
- 13/10/2023
- Κείμενο: Μάρω Σενετάκη
- Φωτογραφίες: Μαρία Ξανθοπούλου
Το MYP Γυμνάσιο του International Metropolitan School ξεκίνησε την λειτουργία του κατά την σχολική χρονιά 2022 – 2023 και από την πρώτη στιγμή της λειτουργίας του, κατάφερε να κερδίσει την εκτίμηση των νότιων οικογενειών χάρη στο διδακτικό του πρόγραμμα, αλλά και στις σύγχρονες εγκαταστάσεις του. Ειδικότερα, όσον αφορά στο πρόγραμμα σπουδών, στο Γυμνάσιο εφαρμόζεται δίγλωσσο πρόγραμμα, που καλύπτει τόσο τις ανάγκες της καθημερινής επικοινωνίας όσο και τις ακαδημαϊκές, ενώ στο επίκεντρο βρίσκεται ο μαθητής στον οποίο παρέχεται η δυνατότητα να ανακαλύψει τις ικανότητες και δεξιότητές του, ακολουθώντας τους δικούς του ρυθμούς και το δικό του μαθησιακό προφίλ. Από την άλλη, οι σύγχρονες εγκαταστάσεις να θυμίζουν περισσότερο χώρο υψηλής αισθητικής και πολιτισμικής καλλιέργειας, που υποστηρίζει τη μάθηση, αποπνέει ψυχική ηρεμία και διαύγεια. Με άλλα λόγια, το ιδανικό σχολικό περιβάλλον.
Φέτος, το Γυμνάσιο του IMS προχώρησε σε μία προέκταση των χώρων του, ενώ υποδέχεται τους μαθητές του με ένα πλούσιο πρόγραμμα σπουδών. Συναντήσαμε τον κ. Γιώργο Παναγιωτόπουλο IB Consultant του International Metropolitan School & του International School of Piraeus και του ζητήσαμε να μας μιλήσει για το πώς κύλησε η πρώτη χρονιά για το Γυμνάσιο, για την προέκταση του σχολικού κτιρίου, καθώς και για το τι σχεδιάζουν για τη νέα σχολική χρονιά.
Πως κύλησε η πρώτη σχολική χρονιά για το Γυμνάσιο του International Metropolitan School;
Ήταν ένα πολύ σημαντικό ξεκίνημα. Όπως κάθε τι νέο και μάλιστα τόσο πρωτοπόρο, θα συναντήσει δυσκολίες, που οφείλονται κυρίως σε παγιωμένες νοοτροπίες και αντανακλαστικά. Όταν επιχειρείς να αλλάξεις δομικά τον τρόπο προσέγγισης της γνώσης, οι προκλήσεις είναι πολλές, αλλά οι ανταμοιβές μεγαλύτερες. Δημιουργήσαμε ένα σχολείο εστιασμένο στις πραγματικές ανάγκες και την ιδιαίτερα ευαίσθητη αναπτυξιακή φάση των παιδιών ηλικίας 12 έως 16 ετών. Εφαρμόζουμε το Πρόγραμμα Middle Years Programme του International Baccalaureate*, που στοχεύει στη συνολική ανάπτυξη των μαθητών, στο προφίλ, τις δεξιότητες, τις νοοτροπίες και τις κατακτημένες γνώσεις τους, αφήνοντας πίσω τη λογική του ενός βιβλίου, των διαλέξεων, της απομνημόνευσης, της ακατανόητης γνώσης και των ατέλειωτων και άσκοπων εξετάσεων.
Ξέρετε, τίποτε από όσα αξίζει να γνωρίζουν οι μαθητές, δεν μπορούμε να τους το διδάξουμε στο πλαίσιο του παραδοσιακού σχολείου. Αυτός είναι ο λόγος που οι μαθητές, ιδιαίτερα όσο μεγαλώνουν, βρίσκουν το σχολείο βαρετό και αδιάφορο. Αυτός που έχει γνώσεις, αλλά δεν μπορεί τις να χρησιμοποιήσει, για να δημιουργήσει αποτέλεσμα, βρίσκεται στο ίδιο ακριβώς επίπεδο, με αυτόν που δεν διαθέτει καθόλου γνώσεις. Γιατί οι γνώσεις αποκτούν αξία μόνο όταν γίνονται πράξη. Η γνώσεις που δεν δημιουργούν αποτελέσματα, είναι άχρηστες γνώσεις.
Πώς υποδέχτηκαν τα παιδιά το νέο σχολείο και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που εφαρμόζετε;
Είμαστε εδώ για να μάθουμε στα παιδιά μας πως να μαθαίνουν, πως να σκέφτονται και πως να δημιουργούν. Πιστεύουμε ότι η πληροφορία από μόνη της δεν μπορεί πια να αποτελεί εκπαίδευση, αφού έτσι όπως κατακτάται παραμένει ακατανόητη, ως μη αξιοποιήσιμη από τον μαθητή. Αυτός είναι και ο λόγος που τα παιδιά δεν αγαπούν το σχολείο. Γιατί δεν καταλαβαίνουν στην πραγματικότητα τον λόγο που πηγαίνουν σε αυτό. Καταλαβαίνετε λοιπόν πόσο αναζωογονητική, διασκεδαστική και παραγωγική γίνεται η μαθησιακή διαδικασία και πόσο μεγάλη είναι η ανταμοιβή για όλους μας, όταν βλέπουμε στα μάτια των παιδιών αυτή τη σπίθα της ανακάλυψης και της δημιουργίας.
Στο International Metropolitan School οι μαθητές και οι μαθήτριες, ανακαλύπτουν τη γνώση μέσα από την ομάδα, συνεργατικά. Η μάθηση δεν είναι μια μοναχική πορεία αλλά μια κοινωνική διαδικασία. Έτσι τα παιδιά κοινωνικοποιούνται, μοιράζονται, ενσωματώνονται και αποκτούν ρόλους που αντανακλούν και αγκαλιάζουν τα ατομικά τους χαρακτηριστικά. Στο IMS ο κάθε μαθητής και μαθήτρια φτάνει στο στόχο μέσα από το δικό του μονοπάτι, εστιάζοντας στις δικές του ικανότητες και τα προσόντα. Η πληροφορία συλλέγεται από ποικίλες διαφορετικές πηγές, που αντανακλούν τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητες του κάθε παιδιού ξεχωριστά.
Ποιος είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού σε αυτή την τόσο μοναδική διαδικασία;
Ο πιο σημαντικός! Ο δάσκαλος δεν μεταφέρει γνώση, αλλά κατευθύνει και διευκολύνει το μαθητή, στο να διερευνήσει, να ανακαλύψει τη γνώση και να τη συνδέσει με την καθημερινή ζωή, έτσι ώστε η γνώση να αποκτήσει νόημα και διάρκεια. Είναι σχεδόν αδύνατο να υπάρχει άλλο επάγγελμα πέραν του εκπαιδευτικού, που να συγκεντρώνει τόσα πολλά ταλέντα και τόσες πολλές αντιφατικές απαιτήσεις: να είναι υπομονετικός κι ανεκτικός αλλά ταυτόχρονα αυστηρός, να γνωρίζει και να διαχειρίζεται με διακριτικότητα τις ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού, τα ταλέντα ή τις ανεπάρκειές του, τηρώντας όμως ένα αυστηρά προκαθορισμένο πρόγραμμα σπουδών και ενσωματώνοντας όλη την ομάδα σε αυτό. Όλοι οι εκπαιδευτικοί του International Metropolitan School είναι πρωτοπόροι, εμπνέονται από το ίδιο όραμα, ακολουθούν με ενθουσιασμό και συνέπεια αυτόν τον δρόμο, εκπαιδεύονται και ενημερώνονται τακτικά και είναι οι εγγυητές της επιτυχημένης εφαρμογής του Προγράμματος Middle Years Programme του International Baccalaureate.
Θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας την ανταπόκριση των γονέων μετά την ολοκλήρωση της πρώτης σχολικής χρονιάς;
Οι γονείς μας ξεκινώντας είχαν πολύ άγχος, πολλές απορίες και πολλές προσδοκίες. Πιστεύουμε ότι μειώσαμε κατά πολύ τα δύο πρώτα και αυξήσαμε το τελευταίο. Βλέπουν τα παιδιά τους κινητοποιημένα και χαρούμενα ταυτόχρονα. Αντιλαμβάνονται τη σημασία των πολλαπλών επιλογών προς την Τριτοβάθμια, της Εξωτερικής Αξιολόγησης, της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού που ξεκινά έγκαιρα, από την αρχή του Γυμνασίου και του Προγράμματος Εξατομικευμένης Στήριξης και Φροντίδας. Η ικανοποίηση και η σιγουριά που εκπέμπουν είναι η πιστοποίηση ότι βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο.
Ποια είναι τα βασικά οφέλη που θα αποκομίσει ένας μαθητής από την φοίτησή του στο IMS Γυμνάσιο;
Από την 30ετή μου εμπειρία στη διεθνή εκπαίδευση και από την παρουσία μου σε πολλά σχολεία της Ελλάδας και του Εξωτερικού είμαι βέβαιος ότι το Πρόγραμμα Middle Years Programme του International Baccalaureate είναι το καλύτερο που μπορεί να ακολουθήσουν παιδιά ηλικίας 12 έως 16 ετών (αντιστοιχεί στα τρία έτη του ελληνικού Γυμνασίου και στο πρώτο έτος του Ενιαίου Λυκείου).
Ειδικότερα, το πρόγραμμα βοηθά τους μαθητές να συνδέσουν την αίθουσα διδασκαλίας με τον πραγματικό κόσμο, μέσα από την διαθεματικότητα και τη διερεύνηση, θέτοντας έγκαιρα ένα πλαίσιο επαγγελματικού προσανατολισμού, αναπτύσσει τις απαραίτητες για την συγκεκριμένη ηλικία, δεξιότητες νοοτροπίες και στάσεις ζωής και προετοιμάζει τους μαθητές για τις προκλήσεις του ελληνικού Λυκείου και των Πανελλαδικών εξετάσεων ή του ΙΒ Diploma Programme. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το πρόγραμμα οργανώνεται και εποπτεύεται από τον οργανισμό του ΙΒ -έναν μη κερδοσκοπικό εκπαιδευτικό οργανισμό, με έδρα τη Γενεύη, που ιδρύθηκε το 1968 και προσφέρει σήμερα τα προγράμματά του σε 1.950.000 μαθητές, σε 5.700 σχολεία, σε 159 χώρες όλου του κόσμου-, ενώ προσφέρει έναν Διεθνώς Αναγνωρισμένο Τίτλο ολοκλήρωσης της Γυμνασιακής Εκπαίδευσης (διπλή πιστοποίηση μαθητών στην Α’ Λυκείου, από το Υ.ΠΑΙ.Θ και τον Οργανισμό ΙΒ, μέσα από διαδικασίες εξωτερικής αξιολόγησης). Επιπλέον, δεν στηρίζεται στο εκπαιδευτικό σύστημα μιας χώρας, είναι συμβατό με άλλα εθνικά συστήματα και συνδυάζει στοιχεία από διάφορα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα και αναδιαμορφώνεται συνεχώς, ανταποκρινόμενο στις ανάγκες των μαθητών και της σύγχρονης κοινωνίας.
Φέτος το σχολείο απέκτησε ένα ακόμη όροφο. Πώς προέκυψε η ανάγκη γι’ αυτή την επέκταση και τι θα φιλοξενεί;
Η κτιριακή σχεδίαση και όλες οι παρεμβάσεις είναι προσαρμοσμένες στη φιλοσοφία και τις προδιαγραφές του ΙΒ Middle Years Programme. Αίθουσες μαθημάτων, εργαστήρια επιστημών, τεχνολογίας, καλών τεχνών, βιβλιοθήκη, όλα αποπνέουν καινοτόμο αισθητική και υψηλή λειτουργικότητα. Ανοιχτοί χώροι, με άπλετο φως, υποστηρίζουν τη συνεργατική μάθηση και εξασφαλίζουν ηρεμία και διαύγεια, προωθώντας την ακαδημαϊκή ανάπτυξη μέσα σε ένα ιδανικό σχολικό περιβάλλον.
Όσον αφορά στην επέκταση, ο προγραμματισμός ολοκλήρωσης του κτιρίου ήταν εξαρχής σχεδιασμένος να γίνει σε τρεις φάσεις. Τον φετινό Σεπτέμβριο ολοκληρώσαμε την δεύτερη φάση που περιλαμβάνει την βιβλιοθήκη, η οποία είναι στο κέντρο ενός IB σχολείου, το εργαστήριο iMac, τα εργαστήρια χημείας και φυσικής, καθώς και κάποιες αίθουσες και γραφεία. Μάλιστα, την ίδια περίοδο το 2024 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και η τρίτη φάση σχεδιασμού του κτιρίου, που αφορά την προσθήκη άλλων δύο ορόφων.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για την νέα σχολική χρονιά ως προς το πρόγραμμα σπουδών και τις δράσεις του Γυμνασίου;
Και τη φετινή χρονιά θα προσφέρουμε δίγλωσσο Πρόγραμμα (Α’ Γυμνασίου έως και Α’ Λυκείου), αύξηση των συνολικών εβδομαδιαίων ωρών κατά 7 ώρες (από 33 σε 40), ενίσχυση της ύλης μαθημάτων και ωρών διδασκαλίας σε Φυσική, Χημεία Βιολογία Μαθηματικά και Τέχνες, διευρυμένο μάθημα Αγγλικών (Διπλωμάτων_FCE, CAE, CPE 3 ώρες την εβδομάδα, Αγγλικά ΜΥΡ 2 ώρες την εβδομάδα και Αγγλικά στην απογευματινή ζώνη 4 ώρες την εβδομάδα), ενώ συνεχίζεται και φέτος το ενισχυτικό πρόγραμμα Μαθηματικών στην απογευματινή ζώνη. Παράλληλα, δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στη Συμβουλευτική και στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό που ξεκινά από την Α’ Γυμνασίου, αξιοποιώντας το Πρόγραμμα Σπουδών, καθώς και στο Πρόγραμμα Εξατομικευμένης Στήριξης και Φροντίδας σε Ακαδημαϊκό και Ψυχολογικό Επίπεδο.
Στα άμεσα σχέδιά μας είναι η εισαγωγή των διεθνών προγραμμάτων ΙΒ Diploma Programme (16 έως 18 ετών) και ΙΒ Career Related Programme (16 έως 18 ετών), η ενίσχυση του Προγράμματος Κατευθύνσεων Β’ & Γ’ Λυκείου, το Φροντιστηριακό Πρόγραμμα Λυκείου (Β’, Γ’), η δημιουργία Φακέλου Μαθητή και Μηχανογραφικού Αιτήσεων προς Ελληνικά, Ευρωπαϊκά και Διεθνή Πανεπιστήμια (Παράλληλες Αιτήσεις) και η Εξωτερική Αξιολόγηση Σχολικής Μονάδας και Εκπαιδευτικών από Διεθνείς Εκπαιδευτικούς φορείς και το Υ.ΠΑΙ.Θ.
*Το International Metropolitan School βρίσκεται σε διαδικασία πιστοποίησης (authorization process) για τα προγράμματα του IB Primary Years Programme – PYP & IB Middle Years Programme – ΜΥP όπως αυτή προβλέπεται από τον Οργανισμό του International Baccalaureate.