Το Σχολείο για Γονείς επιστρέφει και απευθύνεται σε όλους όσοι έχουν αναλάβει το δύσκολο έργο του να μεγαλώνεις ένα παιδί
Πώς μεγαλώνουμε παιδιά σε έναν κόσμο που αλλάζει δραματικά; Πώς οι δικές μας φοβίες και ανασφάλειες επηρεάζουν το μέλλον τους; Το Σχολείο για Γονείς δεν υπόσχεται μαγικές λύσεις – αλλά μια ουσιαστική ευκαιρία να γίνουμε οι γονείς που χρειάζονται τα παιδιά μας. Οι εγγραφές για τις δωρεάν παιδαγωγικές συναντήσεις (που θα πραγματοποιούνται διαδικτυακά ή δια ζώσης) ολοκληρώνονται!
- 24/01/2025
- Κείμενο: NouPou.gr
Σε μια εποχή που όλα αλλάζουν με ραγδαίους ρυθμούς, κάθε τομέας της πραγματικότητάς μας επηρεάζεται από τις νέες συνθήκες. Και κυρίως, οι σχέσεις μεταξύ ανθρώπων.
Παράλληλα, το κομμάτι της ανατροφής των παιδιών είναι από μόνο του δύσκολο – και πόσο μάλλον αυτή την περίοδο που καλούμαστε να αναθεωρήσουμε τους εαυτούς μας και τους ρόλους μας ως πολίτες, αλλά και ως γονείς και κηδεμόνες. Γι’ αυτό, μια χρονιά που είναι πιο σημαντικό από ποτέ, το Σχολείο για Γονείς, μια δωρεάν προσφορά των Εκπαιδευτηρίων Γ. Ζώη, επιστρέφει και απευθύνεται σε όλους.
Δηλώστε συμμετοχή στην ηλεκτρονική φόρμα που θα βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: https://forms.gle/
Σχολείο για Γονείς: Ο στόχος και το focus
Γονείς, κηδεμόνες, εκπαιδευτικοί, παππούδες, γιαγιάδες και μελλοντικοί γονείς, έχουν την ευκαιρία και το 2025 να εκπαιδευτούν και να προετοιμαστούν για το δύσκολο έργο του να μεγαλώνεις ένα παιδί. Σκοπός του Σχολείου για Γονείς είναι η ενδυνάμωση και η στήριξη του πολύπλευρου, σύνθετου κι απαιτητικού ρόλου της οικογένειας για τη δημιουργία και την ενίσχυση μιας ουσιαστικής σχέσης με τα παιδιά, όπως και η προαγωγή των γνώσεων των γονέων σχετικά με τις σωματικές, τις κοινωνικο-συναισθηματικές και τις πνευματικές ανάγκες τους έτσι ώστε να τα βοηθήσουν να ανταποκριθούν με επιτυχία στις απαιτήσεις του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου. Επιπλέον, οι «μαθητές» του Σχολείου για Γονείς θα μπορέσουν να ανταλλάξουν εμπειρίες, προβληματισμούς, απόψεις και πρακτικές που σχετίζονται με την ανατροφή και τη διαπαιδαγώγηση χαρούμενων και ισορροπημένων παιδιών.
Το Σχολείο για Γονείς πρόκειται να επικεντρωθεί σε συγκεκριμένες θεματικές που συμβαδίζουν με την εποχή που διανύουμε. Συγκεκριμένα, θα επικεντρωθεί στην αναθεώρηση της στάσης μας στη διαχείριση των δυσκολιών του παιδιού μας, πρωτίστως μέσα από την αλλαγή των δικών μας καθημερινών πρακτικών στη σχέση μας με τον εαυτό μας, τον/τη σύντροφό μας, τους γύρω μας.
Αυτές πολλές φορές αποδεικνύονται δυσλειτουργικές, είναι απόρροια του «πονεμένου παιδιού» που κρύβουμε πολλοί από εμάς μέσα μας, αλλά ταυτόχρονα αποτελούν και αντικείμενο μίμησης ή και ταύτισης εκ μέρους του παιδιού μας. Άρα κατά κανόνα δεν αρκούν, και είναι ελάχιστα αποτελεσματικές οι οδηγίες και οι προτάσεις που μεταφέρουμε με λεκτικό συμβουλευτικό τρόπο στα παιδιά μας, όταν προκύπτει ένα ζήτημα. Σύμφωνα με τα ευρήματα σύγχρονων – και όχι μόνο- ψυχοπαιδαγωγικών ερευνών, η σχέση που έχει ο κάθε γονέας με τον εαυτό του, τον/τη σύντροφό του και την ευρύτερη οικογένεια (φόβοι, ανησυχίες, προβληματισμοί) και το καθημερινό μας παράδειγμα, ο τρόπος δηλαδή που εμείς οι ενήλικοι αλληλεπιδρούμε με τους γύρω μας, όταν αυτοί δε μας σέβονται ή δε μας αποδέχονται ή μας απαξιώνουν και μας επιτίθενται, αποτελεί την αόρατη βάση του παγόβουνου, στην κορυφή του οποίου συναντάμε τις δυσεπίλυτες διαφωνίες με τα παιδιά μας.
Καινοτομώντας λοιπόν κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, στις παιδαγωγικές συναντήσεις του Σχολείου για Γονείς, τα θέματα των συζητήσεων θα αναδύονται, όπως πάντα, από την επικαιρότητα και τις προτάσεις όσων το παρακολουθούν, αλλά θα διερευνώνται µέσα από Μελέτες Περίπτωσης (Case Study).
Πώς θα πραγματοποιούνται οι συναντήσεις του Σχολείου για Γονείς
Οι συναντήσεις του Σχολείου για Γονείς θα πραγματοποιούνται δια ζώσης στο θέατρο των Εκπαιδευτηρίων (Αβέρωφ 12-14, Αργυρούπολη), ενώ παράλληλα, θα υπάρχει η δυνατότητα παρακολούθησης µέσω live streaming στο κανάλι YouTube του Σχολείου, απογευματινές ώρες, σε δεκαπενθήμερη βάση, και θα διαρκούν μία ώρα και τριάντα λεπτά (19.00-20.30). Τα θέματα προς συζήτηση θα τα εισηγείται η επιστημονική συνεργάτιδα των Εκπαιδευτηρίων Γ. Ζώη, κ. Ράνια Κυριαζή, Ψυχοπαιδαγωγός-Κοινωνιολόγος, Δρ Κοιν. Ψυχολογίας, ενώ τη συζήτηση που θα ακολουθεί θα συντονίζει η Ψυχολόγος των Εκπαιδευτηρίων, κ. Σμαράγδα Ματθαίου. Στις συναντήσεις µας θα συµµετέχει και η νέα συνεργάτιδα των Εκπαιδευτηρίων Γ. Ζώη κ. Φωτεινή Σπαντιδάκη Κυριαζή, Κλινική Ψυχολόγος, ∆ρ Αναπτυξιακής Ψυχολογίας. Στο τέλος κάθε συνάντησης θα προτείνεται σχετική βιβλιογραφία.
Δηλώστε συμμετοχή στην ηλεκτρονική φόρμα που θα βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: https://forms.gle/
Το πρόγραμμα των συναντήσεων και οι θεματικές τους
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ:
1o Σχολείο για Γονείς: 29-01-2025 (Τετάρτη, 19.00-20.30) ΘΕΜΑ: «Βία στην οικογένεια, βία στο σχολείο, βία ανηλίκων στην κοινότητα: Αποτελεί η εξάπλωση της βίας µια νέα πανδηµία;» ΜΕΡΟΣ 1ο ( Έµφαση στην προσχολική και σχολική ηλικία)
- Ποια συναισθήµατα, ποιες συµπεριφορές και ποια βιώµατα στην οικογένεια, το σχολείο και την κοινότητα γεννούν τη βία;
- Μπορεί η απροϋπόθετη, χωρίς όρια αγάπη και η γονεϊκή επιτρεπτικότητα να οδηγήσει σε απουσία αυτορρύθµισης και αυτοελέγχου, σε ανικανότητα διαχείρισης της συναισθηµατικής υπερβολής;
- Τι µπορεί να λειτουργήσει ως αντίδοτο στην αναλγησία και τη σκληρότητα των ανήλικων παραβατών;
- Οικονοµική κρίση, υγειονοµική, γεωπολιτική…. Μήπως ο φοβισµένος επιτίθεται;
- Υπάρχει δυνατότητα πρόληψης των βίαιων συµπεριφορών; Πώς; Πότε; Πού;
- Αν δεν έχει λειτουργήσει η πρόληψη, πώς διαχειριζόµαστε αποτελεσµατικά τα πειριστατικά βίας α) από τη µεριά του ανήλικου παραβάτη; β) από τη µεριά του ανήλικου θύµατος;
- Παράθεση ενδεικτικών παραδειγµάτων
2ο Σχολείο για Γονείς: 12-02-2025 (Τετάρτη, 19.00-20.30) ΘΕΜΑ: «Βία στην οικογένεια, βία στο σχολείο, βία ανηλίκων στην κοινότητα: Αποτελεί η εξάπλωση της βίας µια νέα πανδηµία;»ΜΕΡΟΣ 2ο ( Έµφαση στην εφηβική ηλικία)
- Τα ερωτήµατα που τίθενται στο 1ο µέρος θα εξεταστούν σε σχέση µε τις ιδιαιτερότητες και τις απαιτήσεις της προεφηβικής και εφηβικής ηλικίας: σωµατικές και ψυχοκοινωνικές αλλαγές, απουσία εκτίµησης κινδύνου, παρορµητικότητα, προκλητικότητα, επιδίωξη αυτονοµίας, έξοδοι, σχέση µε το άλλο φύλο, ανεξέλεγκτα κοινωνικά δίκτυα.
- Έµφαση στη σηµασία της σύνδεσης εφήβων και «σηµαντικών ενηλίκων».
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ: 3ο Σχολείο για Γονείς: 26-02-2025 (Τετάρτη, 19.00-20.30)
ΘΕΜΑ: «Το παιδί µου είναι εσωστρεφές κι έχει χαµηλή αυτοπεποίθηση. Συνήθως επιλέγεται, δεν επιλέγει την παρέα του. Πώς µπορώ να το ενισχύσω και να το ενθαρρύνω;» Η συζήτηση θα περιστραφεί γύρω από τα παρακάτω (και όχι µόνο) ζητήµατα: Γιατί το παιδί µου:
- Μιλάει κυρίως µε σιγανή φωνή;
- ∆ιστάζει να εκφράσει την άποψή του, ακόµα κι αν γνωρίζει το θέµα;
- Βιάζεται να συµφωνήσει µε την άποψη των πολλών;
- Αποφεύγει να πει “ΟΧΙ, ∆ΕΝ ΘΕΛΩ”;
- Στην οµάδα των συνοµηλίκων πιο συχνά ακολουθεί τα παιγνίδια, δεν έχει πρωταγωνιστικό ρόλο και, κάποιες φορές, µένει εκτός;
- ∆εν τολµάει να δοκιµάσει καινούργια πράγµατα;
- Έχει πολύ άγχος;
- Καταρρέει εύκολα µετά από µια απόρριψη ή αποτυχία (απουσία ψυχικής ανθεκτικότητας);
- Προσκολλάται συνήθως σε ένα άτοµο;
- Υιοθετεί και παραβατικές συµπεριφορές, για να γίνει αποδεκτός από την οµάδα;
4ο Σχολείο για Γονείς: 12-03-2025 (Τετάρτη, 19.00-20.30)
ΘΕΜΑ: «Η εκπαιδευτικός µού λέει: Είναι ένα έξυπνο παιδί, το οποίο όµως δεν αξιοποιεί όλο το δυναµικό του. -Τι φταίει; – Πώς µπορώ να το βοηθήσω; α. Στην περίπτωση που αδυνατεί να οργανωθεί και να συγκεντρωθεί;β. Στην περίπτωση που έχει κάποια µαθησιακά προβλήµατα;» Κατά τη διαπραγµάτευση του θέµατος θα απαντηθούν ερωτήµατα σχετικά µε τα παρακάτω ζητήµατα, µέσα από την ανάλυση ανάλογων περιπτώσεων:
- Καλύπτονται επαρκώς οι βασικές ανάγκες του παιδιού;
- Μήπως επικρατεί συγκρουσιακό κλίµα στο σπίτι;
- Έχει συνδεθεί θετικά µε τον εκπαιδευτικό του;
- Έχει µάθει να οργανώνει τον χρόνο, τον χώρο, τη σκέψη του;
- Έχει καλή αυτοεικόνα;
- Έχετε απευθυνθεί σε ειδικούς;
ΜΑΡΤΙΟΣ 5ο Σχολείο για Γονείς: 26-03-2025 (Τετάρτη, 19.00-20.30)
Ελεύθερο θέµα συζήτησης (το αντικείµενο θα προκύψει από τις ανάγκες του ακροατηρίου, όπως αυτές έχουν διαµορφωθεί κατά τη διαπραγµάτευση των θεµάτων των προηγούµενων παιδαγωγικών συναντήσεων).
- Υπάρχουν ερωτήσεις, απορίες, ενστάσεις που προέκυψαν κατά τη διάρκεια των συναντήσεών µας και δε συζητήθηκαν;
- Ποιες πλευρές των θεµατικών µας δε «φωτίστηκαν» αρκετά και χρειάζονται επιπλέον ανάλυση;
- Τοποθετήσεις, προτάσεις από τους συµµετέχοντες σε θέµατα που καθηµερινά τους προβληµατίζουν στο σπίτι και στο σχολείο.