Verita International School: Το σχολείο που συνδυάζει το βρετανικό πρόγραμμα σπουδών με σύγχρονα συστήματα μάθησης στα νότια προάστια
Ο Michael Wolper, ιδρυτής του Verita International School Athens, μας εξηγεί ποιες είναι οι εκπαιδευτικές καινοτομίες του πρωτοποριακού αυτού σχολείου και τί είναι αυτό που τους κάνει μοναδικούς στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα.
- 07/06/2022
- Κείμενο: Φίλια Μητρομάρα
- Φωτογραφίες: Νίκος Μυλωνάς
Verita σημαίνει αλήθεια και το Verita International School προσφέρει αυτό που λέει το όνομά του: αληθινή εκπαίδευση, που δεν εστιάζει σε παραδοσιακές μεθόδους μάθησης αλλά σε καινοτόμες, στοχεύοντας κυρίως στον πυρήνα του ατόμου: στη συναισθηματική νοημοσύνη και στην κοινωνική μάθηση διδασκαλίας. Χρησιμοποιώντας το σύστημα μάθησης του 21ου αιώνα αναπτύσσει τη δημιουργική σκέψη, ενισχύει την αυτονομία και την αυτοπεποίθησή των παιδιών και προσφέρει δεξιότητες, γνώση και κριτική που θα τα οδηγήσει σε μία επιτυχημένη και ευτυχισμένη ζωή.
Γιατί οι γονείς να επιλέξουν το σχολείο Verita International School για τα παιδιά τους;
Γίνεται ολοένα και πιο εμφανές ότι ο κόσμος αλλάζει και μάλιστα με ταχύτατους ρυθμούς. Καλούμαστε λοιπόν να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας για αυτές τις αλλαγές και τα σχολεία, με τον τρόπο που λειτουργούν, δεν αντανακλούν τον κόσμο όπως θα είναι όταν θα αποφοιτήσουν τα παιδιά. Ο τρόπος που διδάσκουμε εμείς τα παιδιά μας επικεντρώνεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων βάσει νέων μοντέλων που θα τους οδηγήσουν σε μια επιτυχημένη ζωή. Για παράδειγμα, δεν περιοριζόμαστε στην τεχνική της απομνημόνευσης και εκμάθησης πληροφοριών μέσω της αποστήθισης, αλλά μαθαίνουμε στα παιδιά πώς να αποκτούν βαθιές γνώσεις καλλιεργώντας κριτική σκέψη ώστε να μη λαμβάνουν απλά γνώσεις αλλά να γνωρίζουν και πώς να τις διαχειρίζονται. Μαθαίνουν να επιλύουν προβλήματα και να βρίσκουν δημιουργικές λύσεις σε κάθε πρόκληση χάρη σ’ αυτόν τον τρόπο εκμάθησης. Διδάσκονται επίσης πώς να είναι δημιουργικοί, καινοτόμοι και μοναδικοί άνθρωποι τόσο στον τρόπο που σκέφτονται όσο και στον τρόπο που ενεργούν.
Ποιοι είναι οι κύριοι στόχοι και η φιλοσοφία σας;
Ο βασικός στόχος μας ως εκπαιδευτικό ίδρυμα είναι διπλός. Αφενός, αποσκοπούμε στην εκπαίδευση των παιδιών μας που θα τους προετοιμάσει για την εισαγωγή σε κάποιο πανεπιστήμιο και θα τους διδάξει τις δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να είναι επιτυχημένα και πέρα από αυτό. Αφετέρου, στο να αναπτύξουν τα παιδιά μας κοινωνική, συναισθηματική, ηθική νοημοσύνη, ώστε να γνωρίζουν πώς να ζήσουν τη ζωή τους με τρόπο ευγενικό και συμπονετικό και πώς να διαχειρίζονται και να ελέγχουν τα συναισθήματά τους ώστε να μπορούν να εξελιχθούν σε ενεργούς πολίτες του κόσμου.
Ποιες είναι οι εκπαιδευτικές καινοτομίες του Verita International School;
Μερικές από τις εκπαιδευτικές καινοτομίες που εφαρμόζουμε στο σχολείο μας είναι η διαδικασία και η μέθοδος με την οποία διδάσκουμε τους μαθητές μας και τους εισάγουμε στο σχολικό πρόγραμμα. Οι τάξεις και οι αίθουσές μας έχουν σχεδιαστεί κατά τέτοιον τρόπο ώστε να υποστηρίζουν έναν τρόπο μάθησης βασισμένο στην έρευνα και την ανάληψη εργασιών. Χωρίζουμε τις αίθουσες σε σταθμούς εργασίας και τα παιδιά μαθαίνουν βάσει των ατομικών και ανεξάρτητων μαθησιακών τους ικανοτήτων. Σε αντίθεση με ένα παραδοσιακό σχολείο που προσφέρει μια σειρά μαθημάτων (μαθηματικά, αγγλικά, φυσικές επιστήμες, λογοτεχνία), χωρίς κάποια συνεκτικότητα μεταξύ τους, εμείς εισάγουμε έναν τρόπο μάθησης που βασίζεται στην έρευνα μέσω του Διεθνούς Σχολικού Προγράμματος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και του Διεθνούς Σχολικού Προγράμματος για μαθητές Γυμνασίου έως και Α’ Λυκείου, μεταφέροντας τις πληροφορίες στους μαθητές ολοκληρωμένο. Τα μαθήματα συνδέονται, ώστε να μαθαίνουν μαθηματικά, αγγλικά, φυσικές επιστήμες, ιστορία ταυτόχρονα μέσω ενοτήτων μάθησης. Μια ενότητα μάθησης αποτελείται από πρόγραμμα διάρκειας έξι εβδομάδων κατά τις οποίες εισάγονται τα μαθήματα που απαιτούνται από το Εθνικό Σχολικό Πρόγραμμα της Αγγλίας και Ουαλίας. Οπότε χρησιμοποιούμε το Διεθνές Σχολικό Πρόγραμμα Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για να εισάγουμε ενότητες μάθησης με συγκεκριμένη θεματολογία, όπως για παράδειγμα, η σοκολάτα, οι Βίκινγκς, οι πειρατές, η παραλία, που ενσωματώνει όλες τις γνώσεις που χρειάζεται να ολοκληρώσει μια συγκεκριμένη τάξη για τους στόχους του Εθνικού Σχολικού Προγράμματος της Αγγλίας στα μαθηματικά, τις φυσικές επιστήμες, την ιστορία, τη λογοτεχνία, τη γεωγραφία συνδέοντας ταυτόχρονα τις γνώσεις μεταξύ τους μέσω της βιωματικής μάθησης.
Επίσης, όλοι οι μαθητές μας διδάσκονται υποχρεωτικά μία ξένη γλώσσα. Οι μαθητές κάτω των οκτώ ετών διδάσκονται υποχρεωτικά την ελληνική γλώσσα μία ώρα την ημέρα πέντε ημέρες την εβδομάδα. Συνήθως τις τέσσερις ημέρες μαθαίνουν τη γλώσσα και την πέμπτη μέρα μαθαίνουν ιστορία και πολιτισμό της Ελλάδας. Προσφέρουμε επίσης στους μαθητές μετά το 6ο έτος την επιλογή εκμάθησης δεύτερης γλώσσας. Έχουμε τμήμα τέχνης στο οποίο διδάσκει επαγγελματίας καλλιτέχνης και προσφέρουμε τμήμα μουσικής καθώς και μάθημα φυσικής αγωγής. Είναι υποχρεωτική η συμμετοχή των μαθητών σε αυτά τα ειδικά τμήματα και είναι ενσωματωμένα και στο πρόγραμμα βιωματικής μάθησης, οπότε οι ίδιες δεξιότητες μεταφέρονται στην τάξη ως μέρος της εμπειρίας.
Ακολουθείτε μόνον το Εθνικό Σχολικό Πρόγραμμα της Αγγλίας και της Ουαλίας;
Ακολουθούμε το Εθνικό Σχολικό Πρόγραμμα της Αγγλίας και της Ουαλίας που είναι το πρωταρχικό μας θεμελιώδες έγγραφο, αλλά το διανθίζουμε με το Διεθνές Σχολικό Πρόγραμμα για μαθητές Γυμνασίου έως και Α’ Λυκείου που εισάγει τη μάθηση σε μια βαθύτερη, πιο αποτελεσματική, ελκυστική, στοχαστική και πιο κριτική διαδικασία ανάπτυξης της σκέψης. Τα παιδιά λοιπόν αποκτούν γνώσεις σε βάθος ενώ ταυτόχρονα διασκεδάζουν και εμπνέονται. Όταν ανοίξει το λύκειό μας, θα προσφέρουμε το Διεθνές Απολυτήριο που είναι διετές πρόγραμμα. Τα παιδιά θα αποκτούν απολυτήριο που θεωρείται ένα από τα πιο αναγνωρισμένα διπλώματα διεθνώς και αυτό θα είναι και το διαβατήριό τους σε πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο. Θα προσφέρουμε επίσης ένα πρόγραμμα σε περίπτωση που κάποιος μαθητής θέλει να προετοιμαστεί για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ώστε να είναι σε θέση να τις περάσει με επιτυχία και να μπει σε ελληνικό πανεπιστήμιο, εφόσον αυτό επιθυμεί.
«Ο τρόπος που διδάσκουμε εμείς τα παιδιά μας επικεντρώνεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων βάσει νέων μοντέλων που θα τους οδηγήσουν σε μια επιτυχημένη ζωή. Δεν περιοριζόμαστε στην τεχνική της απομνημόνευσης και της αποστήθισης, αλλά τους μαθαίνουμε πώς να αποκτούν βαθιές γνώσεις καλλιεργώντας κριτική σκέψη».
Τι προσφέρει το Εθνικό Σχολικό Πρόγραμμα της Αγγλίας που χρησιμοποιείτε για το αγγλικό σχολείο στους Έλληνες μαθητές;
Αυτό που διαχωρίζει ένα σχολικό πρόγραμμα, αυτό που ξεχωρίζει ένα σχολείο είναι ο τρόπος με τον οποίο διδάσκεται το πρόγραμμα στους μαθητές. Εμείς δεν ακολουθούμε την τυπική μέθοδο διδασκαλίας όπου ο δάσκαλος γράφει τις πληροφορίες στον πίνακα και βάζει τα παιδιά να διαβάσουν και να αποστηθίσουν το κείμενο. Καλούμε τα παιδιά να συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Οπότε διδάσκουμε ένα από τα παλαιότερα, ένα από τα πιο σεβαστά και ταυτόχρονα ένα από τα πιο πολυσχιδή σχολικά προγράμματα στον κόσμο, αλλά το διδάσκουμε κατά έναν μοναδικό και δυναμικό τρόπο που καθιστά τη μάθηση πολύ πιο ολοκληρωμένη και πολύ πιο δημιουργική και αποδοτική για τους μαθητές. Το Εθνικό Σχολικό Πρόγραμμα της Αγγλίας προσδιορίζει ξεκάθαρα ορόσημα και στόχους για τους μαθητές. Διαφέρουμε ως σχολείο από το παραδοσιακό ελληνικό σχολείο καθώς το ελληνικό σχολικό πρόγραμμα προετοιμάζει τους μαθητές για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, ενώ εμείς έχουμε ως επίκεντρο τη διδασκαλία ενός πιο διεθνούς μαθητή που έχει την ικανότητα, τις γνώσεις, τη σοφία, τις δεξιότητες και την κατάλληλη εκπαίδευση ώστε να διευρύνει τους ορίζοντές του προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση στη διεθνή αγορά. Στα σχολεία μας τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να προετοιμαστούν για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις και να συμμετέχουν σε αυτές ώστε να μπουν σε ελληνικό Πανεπιστήμιο, εφόσον αυτό επιθυμούν. Τα τελευταία δύο χρόνια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούν να επιλέξουν αυτή την κατεύθυνση αντί του Διεθνούς Απολυτηρίου που ακολουθεί η πλειοψηφία των μαθητών μας.
Ποιος είναι ο λόγος που δίνετε τόση έμφαση στην κοινωνική και τη συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού;
Τα περισσότερα παραδοσιακά σχολεία δεν δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνική και συναισθηματική-ηθική ανάπτυξη των παιδιών και πιστεύω ότι η επίπτωση αυτής της παράλειψης φαίνεται στους νέους, στους φοιτητές και στους ενήλικες στην μετέπειτα ζωή τους που δεν είναι σε θέση να διαχειριστούν, να ελιχθούν και να αντιμετωπίσουν κάποιες από τις αλλαγές, προκλήσεις και καταστάσεις που συμβαίνουν στον κόσμο.
Οι καταθλιπτικές διαταραχές και οι διαταραχές άγχους έχουν εκτοξευτεί στα ύψη και αποτελούν ένα από τα προβλήματα υγείας με το μεγαλύτερο αντίκτυπο στη γενιά μας. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι η παραδοσιακή εκπαίδευση δεν έχει καταφέρει να διδάξει στα παιδιά αυτά τις απαιτούμενες δεξιότητες πώς να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, πώς να οικοδομήσουν αυτό που αποκαλούμε τις 21 δεξιότητες κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης, στις οποίες συγκαταλέγονται ο αυτοέλεγχος, η συμπόνια, η ενσυναίσθηση, η ανθεκτικότητα και η ικανότητα να ανταπεξέρχονται στις προκλήσεις και να ευημερούν στη ζωή τους. Ο κοινωνικός και συναισθηματικός-ηθικός παράγοντας δεν αποτελεί απλά τον δεύτερο πυλώνα που είναι εξίσου σημαντικός για την εκπαίδευση, αλλά και μια δεξιότητα που αναζητούν πλέον οι επιχειρήσεις στα στελέχη, ηγέτες και διευθύνοντες συμβούλους τους. Τα άτομα λοιπόν που έχουν αυτό το έξτρα πλεονέκτημα, να είναι ανταγωνιστικοί στην εργασία τους, στην καθημερινότητα και στο σπίτι τους, είναι ταυτόχρονα άνθρωποι ευτυχισμένοι, που προσαρμόζονται εύκολα, καλοί γονείς, καλές μητέρες και πατεράδες και καλοί πολίτες του κόσμου.
Σε ποιο μοντέλο έχει βασιστεί ο σχεδιασμός των χώρων του σχολείου;
Οι αίθουσες στο σχολείο Verita είναι σχεδιασμένες κατά το μοντέλο ανοιχτού χώρου και όχι κατά την παραδοσιακή μετωπική διδασκαλία, με τα θρανία να είναι προσανατολισμένα στον πίνακα και με τον δάσκαλο να στέκεται μπροστά σε μια τάξη. Έχουμε ξεχωριστά μέρη μέσα στην αίθουσα, για παράδειγμα την δημιουργική γωνιά, τη γωνιά ανάγνωσης, και έχουμε σε κάθε αίθουσα σταθμούς εργασίας όπου οι μαθητές ασχολούνται με τη συγκεκριμένη εργασία που τους έχει ανατεθεί, με δύο δασκάλους σε κάθε τμήμα. Έχουμε πολλά οπτικά δημιουργικά εργαλεία και εξοπλισμό. Διαθέτουμε μια μεγάλη καφετέρια όπου μπορούν να φάνε τα παιδιά το μεσημεριανό τους και εκεί διεξάγουμε τις εκδηλώσεις και τις συναντήσεις μας. Έχουμε έναν μεγάλο εσωτερικό χώρο για τις μέρες που βρέχει ή έχει κρύο έξω και έχουμε τρεις εξωτερικούς κήπους, δύο μικρότερους υπαίθριους χώρους παιχνιδιού και έναν μεγάλο χώρο που θα είναι έτοιμος του χρόνου και θα περιλαμβάνει γήπεδο ποδοσφαίρου και μπάσκετ και επιπλέον τάξεις δημοτικού.
Τι είναι τα Verita Talks και σε ποιους απευθύνονται;
Μιας και το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα έχει μοναδικό και δυναμικό χαρακτήρα, θέλουμε να διαπαιδαγωγούμε τους γονείς ώστε να έχουν κατανόηση του τι κάνουμε στο σχολείο, του τρόπου διδασκαλίας των παιδιών μας και πώς μπορούν να υποστηρίξουν την εκπαιδευτική μας διαδικασία στο σπίτι. Προσφέρουμε τακτικές συζητήσεις, τις λεγόμενες Verita talks, που εισάγουν διαφορετικές πτυχές του σχολικού προγράμματος και των διαδικασιών εκμάθησης. Στα Verita Talks υπάρχει ποικίλη θεματολογία, όπως η διαδικασία θετικής συμπεριφοράς, το διεθνές σχολικό πρόγραμμα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και η μάθηση με βάση την έρευνα, την κοινωνική και συναισθηματική μάθηση και τη διαδικασία που ακολουθούμε. Προσφέρουμε συζητήσεις για τα προγράμματα ανάγνωσης και μαθηματικών μας, και θέλουμε επίσης να μοιραζόμαστε τη φιλοσοφία του σχολείου μας με τους γονείς σε τακτική βάση ώστε να γνωρίζουν τις θέσεις και τις προθέσεις μας. Κατά διαστήματα προσκαλούμε σημαντικούς ομιλητές που έρχονται από όλο τον κόσμο για να μιλήσουν στην κοινότητά μας και να μας εκπαιδεύσουν σε διάφορα θέματα, όπως στη γονική μέριμνα, στην εκπαίδευση και σε άλλα σχετικά θέματα που θεωρούμε σημαντικά για την κοινότητά μας.
«Τα περισσότερα παραδοσιακά σχολεία δεν δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνική και συναισθηματική-ηθική ανάπτυξη των παιδιών και η επίπτωση αυτής της παράλειψης φαίνεται στους ενήλικες στην μετέπειτα ζωή τους που δεν είναι σε θέση να διαχειριστούν, να ελιχθούν και να αντιμετωπίσουν κάποιες από τις αλλαγές που συμβαίνουν στον κόσμο».
Τι συμβουλή θα δίνατε στους γονείς που ψάχνουν ένα ιδιωτικό σχολείο; Τι θα πρέπει να προσέξουν;
Πιστεύω ότι είναι σημαντικό για τους γονείς να αποφασίσουν σε τι περιβάλλον θέλουν να είναι το παιδί τους. Εμείς είμαστε ένα μικρό σχολείο που προσφέρει μεγάλη μόρφωση. Θεωρούμε την κοινότητα και την κοινωνική και συναισθηματική μάθηση πολύ σημαντικό κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Θέλουμε να γνωρίζουμε τα παιδιά μας, τις οικογένειές μας και θέλουμε να συμμετέχουν και να είναι αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας μόρφωσης ώστε να είναι συλλογική η προσπάθεια. Εάν ένας γονιός προτιμάει για το παιδί του ένα μικρότερο σχολείο, που αποτελεί μέρος της κοινωνίας, τότε αυτός είναι καθοριστικός παράγοντας, έναντι ενός γονιού που προτιμάει ένα πιο τυπικό, πιο καθιερωμένο, πιο αυστηρά δομημένο και λιγότερο προσωποποιημένο σχολείο, όπου φυσικά υπάρχουν πολλές εξαιρετικές επιλογές και εκεί.
Προσωπικά πάντα δίνω σημασία στους υπεύθυνους και στους δασκάλους του σχολείου για να δω αν μου ταιριάζουν ως άνθρωποι, αν λατρεύουν αυτό που κάνουν και αν μπορώ να συνδεθώ μαζί τους. Ύστερα προσέχω το σχολικό περιβάλλον και στο τέλος την τιμή. Ο στόχος του σχολείου μας, παρόλο που είμαστε ιδιωτικό ίδρυμα, είναι να προσφέρουμε εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς για όσο το δυνατόν ευρύτερο μέρος της κοινωνίας, ώστε να μην έχουμε έναν διαστρεβλωμένο πληθυσμό μαθητών, αλλά να υπάρχει σε πολιτιστικό και κοινωνικοοικονομικό επίπεδο ποικιλομορφία, ώστε να βοηθήσουμε τα παιδιά να προετοιμαστούν για αυτό που τα περιμένει στον πραγματικό κόσμο. Είναι σημαντικό να λαμβάνει κανείς υπόψη την κοινότητα, τη διοίκηση του σχολείου και τους δασκάλους, το πρόγραμμα που ακολουθεί, το περιβάλλον, το όραμα του σχολείου, τι κατεύθυνση ακολουθεί και τα πράγματα για τα οποία προσπαθεί να προετοιμάσει τους μαθητές του.