Γνωρίζοντας τον κόσμο της ζωγραφικής στο «Προσχέδιο» της Γλυφάδας
Το μεγαλύτερο αφιέρωμα που έγινε ποτέ για τη ΓλυφάδαΗ ιδρύτρια του εργαστηρίου «Προσχέδιο» στη Γλυφάδα, Αγγελική Γεωργάκη, μας μιλά για τα τμήματα παιδικής ζωγραφικής, για τον συναρπαστικό κόσμο του σκίτσου - κόμικ, για τη σημασία της συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων στο μάθημα, αλλά και για τον μαθητή - φαινόμενο του εργαστηρίου, που ζωγράφισε ετικέτες κρασιών για ιταλικό brand.
- 25/05/2024
- Κείμενο: Γεωργία Περιμένη
Στην καρδιά του κέντρου της Γλυφάδας, το εργαστήριο «Προσχέδιο» λειτουργεί ανελλιπώς από το 1991 μέχρι σήμερα, με κάποιες από τις επιτυχίες του να γίνονται γνωστές από στόμα σε στόμα, ακόμη και σε μεγάλα μέσα ενημέρωσης.
Η έμφαση δίνεται στην προετοιμασία των μαθητών για την εισαγωγή στις σχολές Αρχιτεκτονικής, μέσα από το Γραμμικό και Ελεύθερο Σχέδιο, ωστόσο μέλημά τους δεν είναι απλά το πολυπόθητο επιθυμητό αποτέλεσμα στις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά να δώσουν στους μαθητές τους πολύτιμα εφόδια και ουσιαστικές γνώσεις, τόσο για τη φοιτητική ζωή, όσο και τη μετέπειτα καριέρα τους, μέσα από ολιγομελή τμήματα, όπου κάθε παιδί αντιμετωπίζεται ξεχωριστά.
Η Αγγελική Γεωργάκη, μαζί με τον Βασίλη Σταθουλόπουλο, Αρχιτέκτονες και οι δύο, με σπουδές σε Ελλάδα και εξωτερικό, ήταν οι εμπνευστές και ιδρυτές του εργαστηρίου «Προσχέδιο» και βρίσκονται ακόμη στο τιμόνι του, μαζί με μια έμπειρη, αλλά και φρέσκια ομάδα διδασκόντων που το στελεχώνουν.
Εκτός από το Σχέδιο, το «Προσχέδιο» συστήνει σε μικρούς αλλά και μεγάλους τον θαυμαστό κόσμο της ζωγραφικής, δίνοντας την ευκαιρία μιας πρώτης επαφής με την τέχνη, αλλά και αφορμή για καλλιτεχνικές αναζητήσεις με διάφορα ερεθίσματα. Η εισηγήτρια, Αγγελική Γεωργάκη μάς έδωσε όλες τις λεπτομέρειες για τη φιλοσοφία αλλά και τις μεθόδους διδασκαλίας. «Στόχος μας είναι να δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά, αλλά και στους μεγάλους, να παρατηρήσουν τα χρώματα, τη σύνθεση των σχημάτων και των γραμμών, να πειραματιστούν, να αυτοσχεδιάσουν, να ανακαλύψουν και φυσικά να εκφραστούν» εξηγεί η ίδια.
Μια διδακτική ώρα ζωγραφικής στο Προσχέδιο
Στο «Προσχέδιο» το μάθημα ζωγραφικής δεν πραγματοποιείται με την αυστηρή έννοια του μαθήματος, αλλά μετατρέπεται σε ένα σύνολο εμπειριών, όπου το παιδί δημιουργεί μέσα από την επαφή με διάφορα υλικά όπως η τέμπερα, ο μαρκαδόρος, το λαδοπαστέλ, το κάρβουνο και το μολύβι, ενώ καταπιάνεται επίσης με το κολλάζ και πολλές ακόμη τεχνικές, που προσαρμόζονται πάντα σε αυτό το οποίο θέλει το ίδιο να εκφράσει.
Τα μαθήματα αποτελούνται τόσο από θεωρητικό, όσο και από πρακτικό κομμάτι. Ξεκινούν με την προβολή κάποιου βίντεο σχετικού με την ιστορία της τέχνης. «Το θέμα μπορεί να είναι ένας σημαντικός καλλιτέχνης, ένα κίνημα, οτιδήποτε. Κάθε φορά “λύνεις” ένα ζωγραφικό πρόβλημα και αυτή η διαδικασία είναι εντελώς διαφορετική από τα προβλήματα στα Μαθηματικά, όπου η λύση είναι μια και μοναδική. Στη ζωγραφική οι λύσεις είναι όσες και οι λύτες και αυτό είναι που την καθιστά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Μέσα από αυτή, ουσιαστικά μαθαίνεις τους άλλους. Τα παιδιά βλέποντας άλλες δημιουργίες κατασκευάζουν ασυναίσθητα ένα αισθητικό υπόβαθρο γνώσεων», εξηγεί η κ. Γεωργάκη.
Κατά τη διάρκεια της κουβέντας, τα παιδιά δεν διστάζουν να εκφράσουν την άποψη και το μήνυμα που κάθε ένα εξέλαβε από το βίντεο που παρακολούθησε και έτσι δημιουργείται ένας παραγωγικός διάλογος ανταλλαγής ιδεών και απόψεων.
Επόμενο βήμα είναι να τους δοθεί μια θεματική, με βάση την οποία θα ξεκινήσουν να «στήνουν» τη σκέψη και στη συνέχεια το έργο τους, ο καθένας με βάση τη δική του προσωπικότητα και συναίσθημα.
Τα τμήματα χωρίζονται ανάλογα με τις ηλικίες. Ξεκινούν από 6 ετών και περιλαμβάνουν τμήματα για παιδιά Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου και τμήμα Ενηλίκων. Από εκεί και έπειτα το «ταξίδι» ξεκινά και, όπως μας εξηγεί η κ. Αγγελική, «δεν έχει τέλος».
Ο εντυπωσιακός κόσμος του σκίτσου – κόμικ
Εκτός από το τμήμα ζωγραφικής, το «Προσχέδιο» παρουσιάζει στα παιδιά και έναν εναλλακτικό τρόπο έκφρασης, παρόμοιο, αλλά και τόσο διαφορετικό από αυτόν της ζωγραφικής. Ίσως λίγο πιο παιχνιδιάρικο και ελεύθερο. Το κόμικ συνδέεται συνήθως με τη γελοιογραφία, αλλά και όχι μόνο. Σίγουρα χαρακτηρίζεται από τα έντονα χρώματα και σχήματα, ενώ συχνά σε αυτό βλέπουμε σούπερ ήρωες και έργα που δεν αποτελούν πιστές απεικονίσεις πραγμάτων, αλλά προϊόντα αφηγηματικής τέχνης και πιο ελεύθερης, ίσως και αφηρημένης έκφρασης, μέσα από τα οποία ο καλλιτέχνης συνήθως περνά ένα μήνυμα. Τα τμήματα του σκίτσου – κόμικ χωρίζονται επίσης ανά ηλικία.
Οι διακρίσεις και ο μαθητής που δημιούργησε ετικέτες για ιταλικά κρασιά
Το «Προσχέδιο» ξεχωρίζει και αυτό αποδεικνύεται από τις διάφορες διακρίσεις και επιτυχίες των μαθητών του. Ίσως μια από τις πιο ιδιαίτερες να ήταν η περίπτωση του εντεκάχρονου μαθητή, ο οποίος ζωγράφισε ετικέτες για γνωστά ιταλικά κρασιά.
Όλα ξεκίνησαν όταν το γνωστό ιταλικό brand κρασιών Fattoria Nittardi που κατέχει έναν σχετικά μικρό αμπελώνα, αλλά με πελάτες διάσημους jet setters και λάτρεις του ποιοτικού κρασιού, αποφάσισε να δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην ετικέτα ενός δημοφιλούς κρασιού της, του Chianti Classico Vigna Doghessa.
Οι ιδιοκτήτες του οινοποιείου λοιπόν αποφάσισαν για τον λόγο αυτό να διεξαγάγουν έναν ανοικτό διαγωνισμό, προκειμένου να επιλέξουν έξι καλλιτέχνες που θα ενώσουν τις δυνάμεις τους και θα δώσουν ένα πλουραλιστικό εικαστικό αποτέλεσμα που θα σηματοδοτεί τη διάρκεια στον χρόνο και την ένωση της τέχνης και του κρασιού.
Στον διαγωνισμό συμμετείχαν εκατοντάδες καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο και η τελική επιλογή έγινε από κριτική επιτροπή στην οποία συμμετείχαν τεχνοκράτες και ειδικοί της τέχνης. Τα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν τον Ιούλιο του 2022 και μεταξύ των έξι νικητών ήταν και ο εντεκάχρονος Ανδρέας Φλούδας, ο οποίος τότε πήγαινε στην Ε’ Δημοτικού και η ζωγραφική ήταν για εκείνον μια παράλληλη εξωσχολική δραστηριότητα, στο εργαστήριο «Προσχέδιο».
Η συμμετοχή του στον διαγωνισμό για την ετικέτα του Chianti Classico Vigna Doghessa 2020 έγινε μετά από παρότρυνση των γονιών του. Ο ίδιος βέβαια είναι μέλος μιας οικογένειας που το κρασί αποτελεί βασικό μέρος της καθημερινότητας, αφού και οι δύο γονείς του ασχολούνται επαγγελματικά με αυτό. Έτσι, για εκείνον δεν ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να αποφασίσει το θέμα με το οποίο θα ασχοληθεί για την υποψηφιότητά του στον διαγωνισμό και, ενώνοντας την ενασχόληση των γονιών του με την αγάπη του για την τέχνη, δημιούργησε και έφτασε στο βάθρο του νικητή.
«Είναι ένα παιδί που ερχόταν πολλά χρόνια στο τμήμα παιδικής ζωγραφικής, από πολύ μικρή ηλικία. Αυτό που κατάφερε ήταν κάτι που το έκανε εντελώς μόνος του, χωρίς να του δώσουμε εμείς κάποια βοήθεια. Ξέρετε, τα παιδιά έχουν πλέον αποκτήσει έναν τρόπο να χρησιμοποιούν τη φαντασία τους πάνω στο χαρτί, αρκεί να τους δώσεις ένα θέμα. Και από εκεί και πέρα εκείνα ελευθερώνονται. Έτσι και το συγκεκριμένο παιδί. Του δόθηκε το θέμα για τις ετικέτες κρασιών και εκείνο δημιούργησε με τον δικό του, μοναδικό τρόπο», μας λέει η κ. Αγγελική για εκείνον.
Αυτή βέβαια δεν ήταν η μόνη επιτυχία του εργαστηρίου. Το «Προσχέδιο», μέσα από τους μαθητές του, έχει διακριθεί και σε διάφορους άλλους διαγωνισμούς που έχουν διεξαγάγει διάφοροι φορείς στο παρελθόν, όπως το Μουσείο Μπενάκη και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Συχνά οργανώνει τις δικές του εκθέσεις, που φιλοξενούν βέβαια τα έργα των μικρών καλλιτεχνών του. «Μια από τις πιο αξιομνημόνευτες είναι αυτή που είχε θέμα τον μεγάλο Γάλλο ζωγράφο Henri de Toulouse Lautrec. Είχαμε κάνει μια έκθεση με όλα τα έργα των παιδιών που είχαν να κάνουν με τον συγκεκριμένο ζωγράφο, αλλά και διάλεξη – συζήτηση, που είχε μεγάλο ενδιαφέρον και, όπως πάντα, είχαμε περάσει, μικροί και μεγάλοι, πολύ όμορφα» καταλήγει η Αγγελική Γεωργάκη.