Υπουργείο Παιδείας: Η συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση, οι καινοτομίες και η εδραίωση του ΙΒ στα σχολεία της χώρας
Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία: Νέο δίκτυο σχολείων σε ευάλωτες περιοχές – Το διεθνές απολυτήριο, η ψηφιοποίηση και τα «Ανοιχτά σχολεία»: Στην εκπνοή της χρονιάς, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης παρουσίασε στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο για το 2024 τα νομοσχέδια που αναμένονται να ψηφιστούν με το νέο έτος.
- 24/12/2024
- Κείμενο: NouPou.gr
Δύο νομοθετικές παρεμβάσεις παρουσίασαν νωρίτερα σήμερα, Δευτέρα (23/12), στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης και η υφυπουργός Ζέττα Μακρή.
Η πρώτη αφορά την ίδρυση και λειτουργία των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων. Πρόκειται για 22 νέα σχολεία (11 γυμνάσια και 11 λύκεια), τα οποία είναι δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση και θα λειτουργήσουν σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις. Σε αυτά θα φοιτήσουν περίπου 6.000 μαθητές και μαθήτριες, το Ίδρυμα Ωνάσης θα αναλάβει την ανακαίνιση των κτιρίων.
Παράλληλα με το ωρολόγιο πρόγραμμα του υπουργείου, τα Ωνάσεια σχολεία θα εμπλουτίσουν το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα στις ανθρωπιστικές και θετικές επιστήμες και θα ενισχυθούν οι τέχνες.
Η δεύτερη νομοθετική ρύθμιση θα αφορά στην εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (ΙΒ) στα Πρότυπα και Πειραματικά Λύκεια, με στόχο την πολυτυπία στην εκπαίδευση και τις ίσες ευκαιρίες για τους μαθητές και τις μαθήτριες.
Οι μαθητές σε κάποια πρότυπα και πειραματικά Λύκεια της χώρας σε α φάση από τον Σεπτέμβριο του 2026 θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ του International Baccalaureate (Διεθνούς Απολυτηρίου) ή του συστήματος εισαγωγής στα Πανεπιστήμια μέσω των Πανελλαδικών εξετάσεων. Το πρόγραμμα διαρκεί δυο χρόνια, δηλαδή β και γ λυκείου. Στόχος του υπουργείου παιδείας είναι να επεκταθεί σε όλα τα Πρότυπα λύκεια της χώρας.
Το ΙΒ στη χώρα μας παρέχεται έως τώρα μόνο μέσω των ιδιωτικών σχολείων. Τα μαθήματα γίνονται αποκλειστικά στην αγγλική γλώσσα. Με την εισαγωγή του ΙΒ διευρύνονται οι επιλογές των υποψηφίων. Ο κάτοχος του ΙΒ θα μπορεί σύμφωνα με το ισχύων πλαίσιο να επιλέξει να συνεχίσει τις σπουδές του είτε σε κάποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού αλλά και σε μη κρατικά πανεπιστήμια της Ελλάδας. Αναμένεται να διευκρινιστεί πως θα λειτουργήσει σε σχέση με τα δημόσια ΑΕΙ.
Ακόμη, θεσμοθετείται το Ανοιχτό Σχολείο για τους μαθητές και την κοινωνία. Το νομοσχέδιο προβλέπει σε κάθε δήμο ένας αριθμός σχολείων να είναι χώροι «ζωντανοί και πολυλειτουργικοί, με αθλητικές δραστηριότητες, ελεύθερο παιχνίδι, λέσχες ανάγνωσης, διαλέξεις και σχολές γονέων».
Την ευθύνη για τη λειτουργία τους θα έχουν οι Δήμοι της χώρας ενώ το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα συνδράμει με την εκπόνηση του Προγράμματος Σπουδών. Τις δράσεις των σχολείων θα παρακολουθεί ο Επόπτης Ποιότητας.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται και μία σειρά δράσεων ψηφιοποίησης για τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς αλλά και το σχολικό πληροφοριακό σύστημα. Ειδικότερα, δρομολογείται η πλήρης ψηφιοποίηση του απουσιολογίου, του Μητρώου μαθητών, των Πρακτικών, του βιβλίου ύλης και ημερολογίου σχολικής ζωής, με παράλληλη απλούστευση της διαδικασίας καταχώρησης απουσιών. Επίσης, για πρώτη φορά το ΥΠΑΙΘΑ αποκτά Ενιαίο Μητρώο Εκπαιδευτικών. Το πρώτο εξάμηνο του 2025 θα τεθούν σε πιλοτική εφαρμογή μία σειρά από εφαρμογές:
- e-αιτήσεις: μεταθέσεις, μετατάξεις, αποσπάσεις, άδειες εκπαιδευτικών
- e-teachers: δίαυλος επικοινωνίας με το σχολείο τους, τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
- e-parents: πρόσθετη προβολή πληροφοριών για τη διδαχθείσα ύλη, ημερολόγιο δράσεων, υπεύθυνες δηλώσεις γονέων κ.τλ.
- e-Schools: Ολοκληρωμένο Ψηφιακό Πληροφοριακό Σύστημα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με πιλοτική εφαρμογή από το β΄εξάμηνο του 2025.