Μικροδρόμιο: Μία μέρα γεμάτη παιχνίδι και χαρά!
Η Αγγελική Ανδριανοπούλου, η εκπαιδευτικός που εμπνεύστηκε και δημιούργησε το Μικροδρόμιο στη Γλυφάδα, γράφει πως περνά μία μέρα στο σχολείο προσχολικής ηλικίας όπου τα παιδιά ανοίγουν καθημερινά τους δικούς τους δρόμους.
- 24/01/2022
- Κείμενο: Πάμελα Λύτρα
Η Αγγελική Ανδριανοπούλου είναι ο άνθρωπος πίσω από το Μικροδρόμιο, ένα σχολείο που άνοιξε τις πόρτες του πριν από μερικούς μήνες στη Γλυφάδα και φιλοδοξεί να γίνει πρότυπο προσχολικής αγωγής. Περιλαμβάνει νηπιαγωγείο (και προνήπιο) καθώς και τμήματα προσχολικής ηλικίας. Η φιλοσοφία του αποτελείται από ένα ψηφιδωτό εκπαιδευτικών προσεγγίσεων επηρεασμένων από το έργο σπουδαίων παιδαγωγών του 20ου αιώνα, που στοχεύουν στην ανάδειξη της μοναδικότητας των παιδιών και στην ισορροπημένη κι υγιή ανάπτυξή τους.
Οι εικόνες που μας δημιούργησε η Αγγελική, παρουσιάζουν μία παραμυθένια μέρα στο σχολείο γεμάτη από παιχνίδι, δραστηριότητες και χαρά… Άλλωστε αυτό έχουν ανάγκη τα παιδιά στην καθημερινότητά τους κι αυτό θέλουμε οι γονείς για εκείνα. Τη βιωματική εκμάθηση μέσα από εικόνες κι όμορφες μέρες, οι οποίες θα αποτυπώνονται ως αξέχαστες στην καρδιά και το μυαλό τους.
Κάθε πρωί επικρατεί στο σχολείο του Μικροδρομίου μία ηρεμία, η οποία συνδυάζεται με την ανυπομονησία να δούμε τα παιδιά να γεμίζουν τις τάξεις και να ακούσουμε τις χαρούμενες φωνές τους κάθε φορά που συναντούν τους φίλους και τις δασκάλες τους.
Φτάνει λοιπόν ο πρώτος μαθητής κι αμέσως το σχολείο αποκτάει ζωή. Μπουφάν στην κρεμάστρα, τσάντα στη θέση της, παντοφλάκια στα πόδια και το παιχνίδι αρχίζει! «Αγγελική, ήρθα!» λέει ένας μαθητής καθώς περνά το κατώφλι της πόρτας. Σε λίγο φτάνει και το τελευταίο ενώ η μυρωδιά του φρεσκοζυμωμένου ψωμιού, που απολαμβάνουμε στο πρωινό, γαργαλάει τη μύτη μας.
Πρωινό γεύμα και οι πρώτες δραστηριότητες της ημέρας
Ύστερα η κεντρική είσοδος ησυχάζει και τα παιδιά βρίσκονται στις τάξεις τους. Το πρωινό παιχνίδι αποτελεί μια ιδιαίτερη ώρα της ημέρας. Επιτραπέζια, παιχνίδια ισορροπίας και δεξιοτήτων, παζλ, πύργοι από τουβλάκια χτίζονται και γκρεμίζονται, ενώ στο mini atelier της τάξης διάφορα υλικά συνδυάζονται και σχηματίζουν μικρά έργα παιδικής τέχνης. Στο τραπέζι ένα κλαδί που βρήκαμε στον κήπο παίρνει μια άλλη μορφή μέσα από τα χρώματα και τη φαντασία των παιδιών.
Πειραματισμός, εξερεύνηση, αλληλεπίδραση με συμμαθητές, διαφωνίες και λύσεις, αλλά και μια ώρα όπου έχουμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε τα παιδιά όσο αλληλοεπιδρούν με το περιβάλλον της τάξης. Τα ερεθίσματα είναι ποικίλα και βάσει αυτών αναπτύσσουν τις σχέσεις με τους συμμαθητές τους, αλλά και μ’ εμάς.
Ώρα για το πρωινό μας! Πλένουμε χέρια κι όλοι μαζί στρώνουμε το τραπέζι. Πόσοι είμαστε; Πόσα πιάτα θα βάλουμε; Πόσα ποτήρια και πιρούνια; Και κάπως έτσι μαθαίνουμε τα μαθηματικά, βιωματικά μέσα από την καθημερινότητα. Μέτρηση, αντιστοίχιση, πρόσθεση κι αφαίρεση. Ζεστό ψωμάκι με μέλι και φρέσκα φρούτα. Κατακόκκινοι σπόροι ροδιού από τη ροδιά του κήπου μας δίνουν μια φωτεινή πινελιά στη φρουτοσαλάτα μας! Στο τέλος, ο καθένας που τελειώνει, μαζεύει το πιάτο και το ποτήρι του. Στη συνέχεια συγκεντρωνόμαστε όλοι παρέα και φτιάχνουμε τον κύκλο μας. Ένα σχήμα που μας φέρνει όλους κοντά και μας ενώνει. Μια καθημερινή ιεροτελεστία όπου ανταλλάζουμε εμπειρίες, γνώσεις και κυρίως.. ιδέες! Συνεχίζουμε με τραγούδια ελληνικά κι αγγλικά, έτσι ώστε να ξεκινήσει όμορφα η μέρα μας. Η κιθάρα ή το πιάνο μάς συνοδεύουν.
Παράλληλα έχουν ξεκινήσει και τα project μας! Διάφορες ιδέες των παιδιών παίρνουν ζωή, καινούργιες ιδέες γεννιούνται και οι δραστηριότητες σχεδιάζονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να ερευνήσουμε το κάθε θέμα σε βάθος και πολύπλευρα.
Τα παιδιά δημιουργούν δύο υποομάδες. Η μία κατευθύνεται προς το ατελιέ του σχολείου μας κι η άλλη βγαίνει στον κήπο. Τα ράφια του ατελιέ είναι γεμάτα υλικά που προκαλούν τα παιδιά να σκεφτούν νέους τρόπους αξιοποίησής τους. Μεικτή τεχνική: το φόντο του χαρτιού γεμίζει με χρώματα και το αφήνουμε στην άκρη να στεγνώσει. Μια ασπρόμαυρη φωτογραφία των παιδιών γίνεται αφορμή να παίξουμε με τα χαρακτηριστικά του προσώπου μας. Μια μύτη από πίνακα του Πικάσο, ένα μάτι του Μιρό και ένα στόμα του Ματίς συνδυάζονται σ’ ένα πρόσωπο και… ξανασυστηνόμαστε! Παράλληλα μαθαίνουν και τα χαρακτηριστικά τους στην αγγλική γλώσσα.
Μικροδρόμιο: Παιχνίδια στον Κήπο
Κάθε εποχή κι ομορφιά του χρόνου αποτυπώνεται και στον κήπο μας. Για παράδειγμα, το φθινόπωρο τα φύλλα αρχίζουν να κοκκινίζουν και να πέφτουν από τα δέντρα, στρώνοντας ένα ζεστό φθινοπωρινό χαλί στο έδαφος. Μια χούφτα γεμάτη φύλλα, την οποία πετάμε ψηλά στον αέρα ώστε να δούμε τα φύλλα να πέφτουν σαν βροχή από τον ουρανό (αγαπημένο παιχνίδι των παιδιών)! Κάτω από τα δέντρα διαβάζουμε τον «Κλέφτη των φύλλων» κι ύστερα με φύλλα, σποράκια και κλαδιά από τα δέντρα τα παιδιά φτιάχνουν τα πρόσωπά τους. Λίγο αργότερα, οι ομάδες αντιστρέφονται: η πρώτη ομάδα βγαίνει στον κήπο και η δεύτερη μπαίνει στο ατελιέ. Έτσι αλλάζουν οι εποχές του χρόνου στο Μικροδρόμιο, με πολύ παιχνίδι κι επαφή με τη φύση.
Τι σημαίνει παιχνίδι στον κήπο για εμάς; Σκαρφάλωμα στα δέντρα, κρυφτό και κυνηγητό. Κάποια παιδιά παίζουν στο σκάμμα με την άμμο, ενώ κάποια άλλα στο χώμα. «Κοιτάξτε τι βρήκαμε!» Ένα αλογάκι της Παναγίας συγκεντρώνει γύρω του τα παιδιά που θέλουν να το παρατηρήσουν. Όχι και πάρα πολύ κοντά όμως για να μην το τρομάξουμε. «Μπορεί να πεινάει, να του φέρουμε να φάει», λέει ένας μαθητής και φέρνει ένα φυλλαράκι βασιλικού από τον βοτανόκηπό μας. Την ίδια στιγμή ένα παιδί σκαρφαλώνει στη ροδιά για να κόψει ένα ρόδι. Το ανοίγουμε σε κομμάτια και σε λίγη ώρα κάθε παιδί έχει στη χούφτα κι από ένα, τσιμπολογώντας σποράκια. Την ίδια ώρα μαγειρεύονται στο κουζινάκι του κήπου μας λαχταριστές πίτες και λασποκουλουράκια! Λεβάντα, θυμάρι, δεντρολίβανο και φασκόμηλο στολίζουν τις λιχουδιές που ετοιμάζουν τα παιδιά και στο μαγαζάκι αρχίζει η αγοραπωλησία. Πιο πέρα δύο παιδιά έχουν ξαπλώσει και κοιτούν τα φύλλα των δέντρων και τον ουρανό. Παρατηρούν τα σύννεφα και διακρίνουν διάφορους σχηματισμούς: «Κοίτα, αυτό μοιάζει με δεινόσαυρο!», λέει το ένα από τα δύο.
Ισορροπία στους κορμούς που σχηματίζουν ένα μονοπάτι στον κήπο μας. Πέφτουν κι ξανασηκώνονται με χαμόγελο κι ανυπομονησία να συνεχίσουν μέχρι το τέλος της διαδρομής. Και πάμε πάλι από την αρχή! Η ώρα στον κήπο που διαθέτει το Μικροδρόμιο είναι μία ώρα εξερεύνησης και διασκέδασης. Μόλις αυτή τελειώσει, τακτοποιούμε τα παιχνίδια του κήπου, παίρνει ο καθένας το παγούρι του και μπαίνουμε μέσα. Ξαναβάζουμε όλοι τα παντοφλάκια μας και τρέχουμε κατευθείαν στο μπάνιο για να πλύνουμε χεράκια.
Μεσημεριανό γεύμα κι ώρα για τη βιβλιοθήκη μας!
Επιστροφή στην τάξη για το μεσημεριανό γεύμα. Πράσινη σαλάτα με μαρουλάκια από το λαχανόκηπο, που φύτεψαν τα παιδιά πριν από λίγες εβδομάδες. Νόστιμο ψαράκι με πατατούλες είναι το κυρίως πιάτο για σήμερα. Τελειώνουμε και κατευθυνόμαστε στο μπάνιο για πλύσιμο δοντιών.
Μαζευόμαστε στη βιβλιοθήκη. Κόκκινη κλωστή δεμένη, στην ανέμη τυλιγμένη. Δώσ’ της κλότσο να γυρίσει, παραμύθι ν’ αρχινίσει. Σήμερα διαβάζουμε την ιστορία ενός καλοψημένου τηγανόψωμου! Ένα κλιμακωτό παραμύθι για ένα τηγανόψωμο που τη στιγμή που ψήνεται, πηδάει από το τηγάνι γιατί δε θέλει να φαγωθεί. Κυλά και στον δρόμο του συναντά πολλούς που προσφέρονται να το… φάνε! Θα τα καταφέρει άραγε να γλιτώσει και από αυτούς;
Κι αφού τελειώσει η ιστορία φτάνει κι η ώρα της επιστροφής στο σπίτι. Το σχολικό αναχωρεί και τα περισσότερα παιδιά σχολούν.
Προετοιμαζόμαστε για την επιστροφή στο σπίτι
Όσα παιδιά μένουν στο σχολείο, συνεχίζουν το πρόγραμμά τους με αγγλικά, πειράματα, παιχνίδια κι ιστορίες. Κάποιοι μικροί μαθητές ίσως πάρουν έναν υπνάκο. Βγαίνουμε στον κήπο να ποτίσουμε τα λαχανικά μας: καρότα, πράσα και λαχανάκια, τα οποία περιμένουμε υπομονετικά να μεγαλώσουν. Τα παιδιά τα φροντίζουν και τα περιποιούνται καθημερινά. Όσο περνά η ώρα φεύγουν κι άλλα παιδάκια για το σπίτι.
Ώρα για το απογευματινό μας! Σήμερα έχουμε χαρουπομελάκια, μπισκοτάκια φτιαγμένα από αλεύρι χαρουπιού και μέλι όπως δηλώνει και το όνομά τους. Μια νόστιμη και θρεπτική συνταγή της αγαπημένης επιστημονικής συνεργάτιδάς μας, που επιμελείται το μενού των παιδιών. Πρόληψη και θρέψη μέσα από τη διατροφή είναι η βάση της προσέγγισής της.
Για άλλη μια φορά φτάνει η ώρα για την επιστροφή στο σπίτι. Τα παιδιά πλένουν δόντια, φορούν παπούτσια και μπουφάν και παίρνουν τις τσάντες του φωνάζοντας «Καλό απόγευμα! Θα σας δούμε πάλι αύριο!». Κλείνει η πόρτα κι ένα χαμόγελο έχει μείνει στο πρόσωπο όλων μας. Η ενέργεια των παιδιών είναι ευεργετική. Μέσα στην ησυχία και τη γαλήνη που ακολουθεί έπειτα από μία γεμάτη ημέρα, μαζεύουμε τον χώρο του Μικροδρομίου και προετοιμαζόμαστε για την επόμενη μέρα. Τα φώτα κλείνουν. Θα σας δούμε πάλι αύριο!