Στο Κέντρο Παιδιού Βούλας η θεραπευτική διαδικασία στηρίζεται στον αλληλοσεβασμό και την εμπιστοσύνη
Αφιέρωμα: ΒούλαΈνας φιλόξενος και φωτεινός χώρος στη Βούλα προσφέρει εξειδικευμένες θεραπείες σε παιδιά που αντιμετωπίζουν αναπτυξιακές και μαθησιακές δυσκολίες και στις οικογένειές τους.
- 23/03/2023
- Κείμενο: Κατερίνα Αντωνίου
- Φωτογραφίες: Ιωάννα Μορφινού
Η Λογοθεραπεύτρια Μαρίκα Μπαντανά και η Εργοθεραπεύτρια Ανί Ντεοκμετζιάν έχουν πολλά πράγματα που τις ενώνουν, πέρα από τις αρμένικες ρίζες τους. Το σημαντικότερο είναι η αγάπη τους για τα παιδιά. Επισφράγιση της 14ετούς συνεργασίας τους, αλλά και της επιθυμίας τους για προσφορά, είναι το Κέντρο Παιδιού Βούλας που προσφέρει στον πολύ ζεστό και γεμάτο χρώματα χώρο του υπηρεσίες ειδικών θεραπειών, με γνώμονα την μοναδικότητα του κάθε παιδιού, αλλά και της οικογένειάς του.
Για να καλύψει τις ανάγκες παιδιών νηπιακής έως και εφηβικής ηλικίας, το Κέντρο έχει αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο φάσμα υπηρεσιών Λογοθεραπείας, Εργοθεραπείας, Ειδικής Διαπαιδαγώγησης, Ψυχολογικής Υποστήριξης, αλλά και Συμβουλευτικής Γονέων, καθώς επίσης και Ομάδες Παιδιών και Εφήβων. Ταυτόχρονα, στον χώρο πραγματοποιούνται Τεστ Δεξιοτήτων (Μαθησιακού Προφίλ και Προσωπικότητας) που επιτρέπουν την ακριβή χάραξη της θεραπευτικής στρατηγικής, καθώς επίσης και Τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού από θεραπευτές εκπαιδευμένους και πιστοποιημένους Συμβούλους της Ariston Psychometrics.
Όπως μας εξηγεί η Επιστημονική Υπεύθυνη του Κέντρου Παιδιού Βούλας κ. Μαρίκα Μπαντανά, αυτού του είδους η συνύπαρξη πολλών ειδικοτήτων «είναι απαραίτητη, καθώς εξασφαλίζεται η διεπιστημονικότητα και η ολιστική ματιά και παρέμβαση». Ταυτόχρονα, οι θεραπευτές του Κέντρου επενδύουν στη δια βίου μάθηση και τη διαρκή εκπαίδευση σε νέα εργαλεία και τεχνικές, ώστε να διασφαλίσουν πως οι γνώσεις τους ευθυγραμμίζονται με τις νέες επιστημονικές μεθόδους και ανακαλύψεις.
Γιατί ένας γονιός πρέπει να απευθυνθεί στο Κέντρο Παιδιού Βούλας
Αν και κάθε παιδί αναπτύσσει τις εκάστοτε δεξιότητες με τους δικούς του ρυθμούς – «η ανάπτυξη ενός παιδιού είναι μια δυναμική διαδικασία, που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες», υπογραμμίζει η κ. Μπαντανά -, συγκεκριμένα αναπτυξιακά ορόσημα είναι συνήθως εκείνα που οδηγούν τους γονείς σε αναζήτηση διάγνωσης και θεραπείας για τα παιδιά τους. Η έμπειρη Λογοθεραπεύτρια επισημαίνει ότι οι πιο συνηθισμένες αιτίες που οδηγούν τις οικογένειες στην πόρτα του Κέντρου Παιδιού Βούλας, είναι «η καθυστέρηση στην ομιλία, αναπτυξιακές διαταραχές ομιλίας, δυσκολίες στη λεπτή και αδρή κινητικότητα, στον συντονισμό και την ισορροπία, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, ελλείμματα στις κοινωνικές δεξιότητες και προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολείο – και στη καθημερινότητα του». Καθένα από αυτά τα ζητήματα, μπορεί και πρέπει να λειτουργεί ως «καμπανάκι» για γονείς και εκπαιδευτικούς, καθώς «έχει αποδειχθεί πως ο έγκαιρος εντοπισμός των δυσκολιών και η πρόληψη και πρώιμη παρέμβαση συνεπάγονται ένα πολύ καλύτερο θεραπευτικό αποτέλεσμα».
Οικογένειες σε εγρήγορση
Στη μακρά της πορεία στον κλάδο, ένα από τα ελπιδοφόρα στοιχεία που έχει διαπιστώσει, είναι η αλλαγή της στάσης των οικογενειών που αντιλαμβάνονται ότι τα παιδιά τους έχουν ανάγκη από επιπλέον υποστήριξη. Όπως λέει, «οι γονείς είναι πιο ενημερωμένοι και δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στις δεξιότητες που είναι σημαντικό να έχει αναπτύξει ένα παιδί με βάση το ηλικιακό ορόσημο, ώστε να εκφράσει στο μέγιστο τις δυνατότητές του». Το ίδιο ισχύει και για τους εκπαιδευτικούς, που «ως επί το πλείστον είναι επαρκώς εκπαιδευμένοι, αλλά και ευαισθητοποιημένοι αναφορικά με το κομμάτι των μαθησιακών δυσκολιών και της συμπερίληψης».
Ωστόσο, η κ. Ντεοκμετζιάν προσθέτει ότι «το κάθε οικογενειακό σύστημα έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες. Οι αντιδράσεις των γονέων δεν είναι στατικές, ούτε προκαθορισμένες, μπορεί να διαφοροποιηθούν ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας, τη γνωμάτευση ή ακόμα και τις δεξιότητες αντιμετώπισης και συνεργασίας των γονέων. Ο δικός μας ρόλος είναι να αφουγκραστούμε αυτές τις ιδιαιτερότητες και να σχεδιάσουμε με σαφήνεια και υπευθυνότητα, σε συνεργασία με τους γονείς τα επόμενα βήματα, τα οποία θα επιτρέψουν στο παιδί να βελτιώνεται συνεχώς, μέσα σε ένα κλίμα αισιοδοξίας, θετικής στάσης, ρεαλιστικών προσδοκιών και αποδοχής».
Σε ορισμένες περιπτώσεις, για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι από την πλευρά των γονιών, και να μπορέσουν να βοηθήσουν ενεργά και επαρκώς το παιδί τους, είναι απαραίτητη η Συμβουλευτική Γονέων. «Ειδικά όταν ένα παιδί λάβει μια διάγνωση, για παράδειγμα για κάποιο αναπτυξιακό ζήτημα, πολλοί γονείς δυσκολεύονται να τη διαχειριστούν», αναφέρει η κ. Μπαντανά, «χάνεται η εικόνα του “τέλειου παιδιού”, υπάρχουν απορίες για το μέλλον, αλλά και για την καθημερινότητα. Η συνεργασία με τον ψυχοθεραπευτή θα βοηθήσει σημαντικά στην υποστήριξη των γονέων σε αυτό που βιώνουν, αλλά και στο να μάθουν οι ίδιοι να βοηθούν το παιδί τους, καθώς κάθε παιδί από τους γονείς του, πρωτίστως, καθοδηγείται και από εκείνους λαμβάνει τα πρώτα ερεθίσματα».
Η θεραπευτική διαδικασία που ακολουθείται στο Κέντρο
Κάθε παιδί έχει ανάγκη από ξεχωριστά, προσωποποιημένα βήματα προκειμένου να υπερπηδήσει τις δυσκολίες και να φτάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. Για αυτό και, όπως επισημαίνει η Εργοθεραπέυτρια Ντεοκμετζιάν Ανί, «η χάραξη της θεραπευτικής διαδικασίας ξεκινά πάντα από τη λήψη ενός λεπτομερούς ιστορικού από τους γονείς, συνεχίζει με μια αναλυτική αξιολόγηση με τη χρήση σταθμισμένων και έγκυρων ανιχνευτικών και διαγνωστικών εργαλείων και ολοκληρώνεται με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, αλλά και την πρόταση με το θεραπευτικό πλάνο στους γονείς. Η αξιολόγηση δεν περιορίζεται στα αρχικά ραντεβού, αλλά καθ’ όλη τη διάρκεια της θεραπείας, ο θεραπευτής παρακολουθεί την πρόοδο του παιδιού και αναπροσαρμόζει τους στόχους του».
«Στο πλαίσιο της θεραπευτικής παρέμβασης, βασική αρχή μας είναι η ενσωμάτωση των φροντιστών, αλλά και του σχολικού περιβάλλοντος, καθώς ο θεραπευτής θα εισάγει στο παιδί τις αλλαγές, θα δώσει τις κατευθυντήριες οδηγίες και στη συνέχεια ο γονέας και ο εκπαιδευτικός είναι εκείνοι που θα βοηθήσουν το παιδί να γενικεύσει τη γνώση και να την ενσωματώσει στην καθημερινότητά του», συνεχίζει.
«Κάθε παιδί είναι μοναδικό»
Ένα από τα στοιχεία που κάνουν το Κέντρο Παιδιού Βούλας να ξεχωρίζει και να παραμένει σταθερά υψηλά στις προτιμήσεις των οικογενειών της περιοχής και όχι μόνο, είναι ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνεται τους μικρούς θεραπευόμενους και βάσει του οποίου αναπτύσσει και προσαρμόζει τις υπηρεσίες του. Όπως λέει χαρακτηριστικά η κ. Ντεοκμετζιάν, «πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας πως το κάθε παιδί είναι μοναδικό, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, δυνατότητες, ταλέντα, ειδικά ενδιαφέροντα, προτερήματα και δυσκολίες. Οφείλουμε να σεβόμαστε τον ρυθμό του και να αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες του».
Στην περίπτωση του Κέντρου, αυτή η φιλοσοφία έχει οδηγήσει σε μια θεραπευτική διαδικασία που «βασίζεται στον αλληλοσεβασμό και στην εμπιστοσύνη. Εντός της διαδικασίας, εξαιρετικά σημαντική προτεραιότητα είναι η κατανόηση του παιδιού, του ρυθμού του και των αναγκών του. Να μάθουμε πρώτα το παιδί μπαίνοντας στο κόσμο του, προσεγγίζοντας το με σεβασμό η οποία έχει ως βάση της την ειλικρίνεια και την αποδοχή της προσωπικότητας. Όταν το παιδί νιώσει ασφάλεια και εμπιστοσύνη μέσα στην αίθουσα και χτίσει μια θεραπευτική σχέση με τον θεραπευτή του, τότε παίρνει ενεργά μέρος στη θεραπευτική διαδικασία και αυτό τον βοηθά να εξελιχθεί κατανοώντας τον εαυτό του, μαθαίνοντας τον ίδιο και τις ανάγκες του γινόμενος πιο αυτόνομος και νιώθοντας καλά με τον εαυτό του που είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα για την υγιή εξέλιξή του».
Αξιοποιώντας το παιχνίδι, αλλά και τη φαντασία και την επινοητικότητα των ίδιων των παιδιών, οι εξειδικευμένοι θεραπευτές είναι σε θέση να δημιουργούν ευχάριστες συνεδρίες, στο πλαίσιο των οποίων τα παιδιά μαθαίνουν, ενώ διασκεδάζουν.
Εκπαίδευση στο «μαζί»
Τέλος, ειδικής μνείας χρήζουν και οι θεραπευτικές ομάδες που λειτουργούν στο Κέντρο, και οι οποίες απευθύνονται σε παιδιά με δυσκολίες στις κοινωνικές δεξιότητες και την αλληλεπίδραση, αλλά και σε παιδιά με χαμηλή αυτοπεποίθηση ή με έντονο ανταγωνισμό. Σύμφωνα με την κ. Μπαντανά, «οι θεραπείες σε ατομικό επίπεδο ενισχύουν τις δεξιότητες, παρέχουν τα κατάλληλα εργαλεία και τεχνικές για την αντιμετώπιση των δυσκολιών και βοηθούν το παιδί να κατανοήσει τη μοναδικότητά του, τα προτερήματα, αλλά και τα ελλείμματά του. Όλα αυτά λαμβάνουν μια διαφορετική διάσταση όταν το άτομο εντάσσεται σε μια θεραπευτική ομάδα. Μέσα από παιχνίδια ρόλων και κινητικές δραστηριότητες, μαθαίνουμε να συνεργαζόμαστε, να μοιραζόμαστε σκέψεις, συναισθήματα, αλλά και ώρες διασκέδασης και παιχνιδιού. Αποκτούμε κοινό όραμα και στόχους. Το να ανήκει κάποιος σε μια ομάδα, βοηθά στην αποδοχή του εαυτού του, αλλά και της διαφορετικότητάς του. Το κάθε άτομο έρχεται αντιμέτωπο με διαφορετικούς χαρακτήρες, διαφορετικές οπτικές και διαφορετικούς τρόπους αντίδρασης».
«Έτσι, μέσα από αυτές τις ομάδες ενισχύεται η συνεργασία, η υπευθυνότητα, ο σεβασμός προς τους άλλους, ο αυτοέλεγχος, η ενσυναίσθηση, αλλά και η αυτοεικόνα και η αυτοπεποίθηση των παιδιών που συμμετέχουν», καταλήγει η Επιστημονική Υπεύθυνη του Κέντρου Παιδιού Βούλας.