Το Garage φέρνει την εκπαιδευτική ρομποτική στα νότια
Αν είσαι παιδί, στο Garage στη Γλυφάδα θα σε ενθουσιάσουν τα τεχνολογικά εκπαιδευτικά εργαλεία που θα δεις γύρω σου (με πιο εντυπωσιακό το διαδραστικό πάτωμα!) και αν είσαι γονιός θα καταλάβεις τι πραγματικά σημαίνει εκπαιδευτική ρομποτική.
- 03/10/2018
- Κείμενο: Πάνος Κοκκίνης
- Φωτογραφίες: Ολυμπία Ορνεράκη
Τα τελευταία χρόνια η ρομποτική γενικά έχει γίνει ένα trend. Στην ουσία όμως δεν πρόκειται για μόδα, αλλά η ρομποτική είναι αυτό που πρέπει να μαθαίνουν τα σύγχρονα παιδιά.
Όπως μάς εξηγεί η Κατερίνα Κυπριανού, μία από τους τρεις ιδρυτές του Garage, “Ζούμε σε μία εποχή που βιώνουμε την Δ’ Βιομηχανική Επανάσταση και το σχολείο έτσι όπως είναι φτιαγμένο δεν απευθύνεται 100% σε αυτά τα παιδιά. Δεν τα μορφώνει για ένα μέλλον που θα είναι άμεσα συνυφασμένο με την τεχνολογία, τόσο εργασιακά όσο και κοινωνικά.”
Το World Economic Forum δημοσίευσε το 2016 ένα report, σύμφωνα με το οποίο το 65% των παιδιών που φοιτούν όσο μιλάμε στο Δημοτικό, θα ασχοληθεί με ένα επάγγελμα που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει και έτσι δεν ξέρει καν ποιο είναι. Οπότε αυτό που σήμερα αποκαλούμε “μέλλον” σε σχέση με την τεχνολογία, ίσως δεν είναι και τόσο μακρινό παρόν.
Τι είναι το Garage
Πρόκειται για ένα χώρο που φιλοδοξεί να δημιουργήσει παιδιά που θα είναι technology savvy δηλαδή θα γνωρίζουν όχι πως να χρησιμοποιούν την τεχνολογία αλλά και πως αυτή δουλεύει. Ποια είναι τα μαθηματικά, η φυσική και ο προγραμματισμός που κρύβονται πίσω από την τεχνολογία που βλέπει.
Το Garage υπάρχει εδώ και τρία χρόνια με μεγάλη επιτυχία στην Κηφισιά. Τα εκπαιδευτικά του προγράμματα παρακολουθούν μαθητές σχολείων, παιδιά στελεχών μεγάλης εταιρείας τεχνολογίας και πολλά παιδιά από τα νότια προάστια. Κάπως έτσι λοιπόν αποφάσισε να κατέβει στα μέρη μας…
Εδώ γίνονται μαθήματα εκπαιδευτικής ρομποτικής για παιδιά ηλικίας από 5 έως 16 ετών. Τα παιδιά μαθαίνουν προγραμματισμό, δηλαδή coding, μηχανική, εφαρμοσμένα μαθηματικά και φυσική 3d design και όχι απλά 3d printing. Περνούν καλά, αλλά ταυτόχρονα κατακτούν τη γνώση.
Ποια είναι αλήθεια τα οφέλη της εκπαιδευτικής ρομποτικής για ένα παιδί
«Το βασικό είναι τα παιδιά να κατακτήσουν την προγραμματιστική σκέψη, αυτό που λέμε computational thinking.» Η προγραμματιστική σκέψη είναι μία ολόκληρη σειρά από βήματα. Δηλαδή έχω ένα πρόβλημα και προσεγγίζω την επίλυσή του ως εξής:
-Αναλύω, άρα αποκτώ βαθιά αναλυτική σκέψη
-Συλλέγω δεδομένα, άρα μαθαίνω να κάνω έρευνα
-Αποφασίζω μία λύση, άρα επιλέγω εξασκώντας την κριτική σκέψη
-Εφαρμόζω τη λύση μου, για να δω πως δουλεύει αυτό που σκέφτηκα
-Πηγαίνω πίσω και τη βελτιώνω, άρα λειτουργώ έτσι ώστε να βρω με επιτυχία την τελική λύση του προβλήματος.
Η προγραμματιστική σκέψη είναι τόσο σημαντική για τη σύγχρονη εποχή, που τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου κάνουν courses σε υψηλά στελέχη εταιρειών κι έχουν εντάξει ειδικά μαθήματα για computing, για να μπορέσουν να αποκτήσουν το παραπάνω σκεπτικό.
Τα οφέλη που παίρνουν τα παιδιά δεν περιορίζονται μόνο στο γνωστικό επίπεδο αλλά επεκτείνονται σε δεξιότητες όπως είναι η δομημένη, κριτική σκέψη και η επιλογή των λύσεων σε όποιο πρόβλημα προκύψει. Δεξιότητες που εφαρμόζουν σε όλους τους τομείς της ζωής τους.
Πόσο εύκολη είναι για τα παιδιά η εκπαιδευτική ρομποτική;
Τα παιδιά απολαμβάνουν το μάθημα, ανεξαρτήτως ηλικίας ή γνώσης. Ο τρόπος με τον οποίο γίνονται στο Garage τα μαθήματα, είναι υπό παιγνιώδη μορφή για τα μικρότερα και μ’ έναν πολύ ευχάριστο τρόπο για τα μεγαλύτερα.
«Σε κάθε ηλικία, ξεκινάμε από το μηδέν και χτίζουμε μάθημα με το μάθημα, επίπεδο με το επίπεδο. Το παιδί αποκτά τη γνώση σιγά σιγά. Δεν είναι πράγματα που θα πρέπει να τα ξέρει από πριν γιατί δεν είναι μέσα στην ύλη του σχολείου.»
Τώρα αν αναρωτιέστε για την ύπαρξη ή μη θεωρίας στο συγκεκριμένο μάθημα, ναι υπάρχει. Η εκπαιδευτική ρομποτική δεν είναι δημιουργική απασχόληση. Υπάρχει γνώση που για να γίνει κτήμα απαιτείται και θεωρία. Όταν όμως βλέπεις τη θεωρία στον πίνακα και σε 10 περίπου λεπτά ξέρεις ότι θα την εφαρμόσεις, σίγουρα έχεις ένα μεγαλύτερο κίνητρο να προσέξεις αυτό που ακούς. Επίσης περνώντας άμεσα από τη θεωρία στην πράξη, το μαθαίνεις πιο εύκολα. «Πες μου και θα ξεχάσω, δείξε μου και θα θυμάμαι για πάντα.» λέει ένα σοφό ρητό.
Τα μαθήματα απευθύνονται και σε πιο θεωρητικά παιδιά;
«Τα παιδιά που είναι πιο θεωρητικά, θα είναι πάντα θεωρητικά αφού είναι θέμα σκεπτικού. Το ζήτημα είναι ότι αν μας δοθεί με σωστό τρόπο η λογική των θετικών επιστημών, τότε όλοι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Άλλοι καλά και άλλοι καλύτερα. Απλώς πιστεύουμε ότι συνήθως δεν έχει δοθεί το σωστό σκεπτικό για να μπορέσει ένα παιδί να αποδώσει.»
Για έναν έφηβο έχει ενδιαφέρον η ρομποτική;
«Έχει πολύ μεγαλύτερο ίσως ενδιαφέρον γιατί οι έφηβοι ξέρουν ακριβώς τι θέλουν να κάνουν άρα συγκεντρώνονται σε ό,τι αγαπούν. Αυτό είναι είτε η ρομποτική είτε η μηχανική και το 3d design. Μέσα από μικρά projects ενισχύεται η σκέψη και πάρα πολύ η αυτοπεποίθησή τους. Ακόμη και παιδιά που ίσως στο σχολείο να είναι λίγο αδύναμα, εδώ τα καταφέρνουν. Έχουμε επίσης παιδιά που ξεκινούν χωρίς να ξέρουν σε όλο το γυμνάσιο τι θέλουν να κάνουν στη ζωή τους και τελικά αποκτούν ένα σκοπό.»
Η εκπαιδευτική ρομποτική λοιπόν έχει ενδιαφέρον για όλους και προσφέρει με τον τρόπο της κι έναν επαγγελματικό προσανατολισμό
Με ποιο κριτήριο θα διαλέξεις τον χώρο ρομποτικής για το παιδί σου
Το πιο βασικό είναι οι γονείς να καταλάβουν τι ακριβώς κάνουν τα παιδιά και ποια είναι η ύλη που θα διδαχθούν μέσα στη χρονιά. Να ελέγξουν αν υπάρχει ένα γνωστικό υπόβαθρο που θα αποκτήσουν ή απλά θα πάνε για να περάσουν καλά. Στη δεύτερη περίπτωση δε μιλάμε για εκπαιδευτική ρομποτική, τονίζει η Κατερίνα.
Επίσης είναι σημαντικό να χρησιμοποιούνται πολλά και διαφορετικά εκπαιδευτικά εργαλεία, για να μη βαριούνται τα παιδιά αλλά και για να μπορέσουν να χτίσουν ό,τι μαθαίνουν σε κάθε επίπεδο. Τέλος γνωρίστε την ομάδα και την εμπειρία των μελών της!
Γιατί κάποιος να έρθει στο Garage
Από τη μία είναι ο εκπληκτικός χώρος, που σε προδιαθέτει για μαθήματα που σχετίζονται με την επιστήμη και την τεχνολογία. Στη συνέχεια και πιο σημαντικό είναι η δουλειά που γίνεται. Η ομάδα του Garage έχει το δικό της curriculum βάσει του οποίου γίνονται τα μαθήματα. Εδώ δίνεται μεγαλύτερη σημασία στον προγραμματισμό και το 3d design παρά στην απλή κατασκευή και το 3d printing.
Η βασική διαφορά του Garage είναι στα πολλά και διαφορετικά τεχνολογικά εκπαιδευτικά εργαλεία, που χρησιμοποιούνται. Η ομάδα πηγαίνει κάθε χρόνο σε παγκόσμιες εκθέσεις, προκειμένου να ενημερωθεί για τις τάσεις του κλάδου και να βρεί νέα, καινοτόμα εργαλεία. Τα περισσότερα από τα τεχνολογικά εργαλεία του Garage δεν υπάρχουν στην Ελλάδα. Τα πολλά και διαφορετικά τεχνολογικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται, είναι ειδικά επιλεγμένα για κάθε ηλικιακό group ξεχωριστά. Μάλιστα τα μεγαλύτερα παιδιά που επιλέγουν το μάθημα της Μηχανικής και 3D σχεδίασης, εκπαιδεύονται σ’ ένα επαγγελματικό πρόγραμμα σχεδιασμού που χρησιμοποιείται πραγματικά στη βιομηχανία. Αυτό ενθουσιάζει ιδιαίτερα τους μικρούς που αγαπούν να φτιάχνουν πράγματα με τα χέρια τους και στο Garage μαθαίνουν ένα κομμάτι της παραγωγικής διαδικασίας, δηλαδή σχεδιασμό- καλούπι- prototyping.
Ένα ακόμη πολύ σημαντικό στοιχείο που ξεχωρίσαμε στο Garage, είναι ότι οι τρεις ιδιοκτήτες έχουν άμεση σχέση και εμπειρία με το αντικείμενο. Ο Δημήτρης Μωραϊτης είναι εκπαιδευτικός computer science σε ιδιωτικό σχολείο, μέλος επί 9 έτη της WRO (World Robot Olympiad) και κριτής σε διαγωνισμούς ρομποτικής τόσο σε Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Ο Σταύρος Κούρτης είναι μηχανολόγος- μηχανικός και είναι ο πρώτος που έφερε το 3d print στην Ελλάδα σ’ επαγγελματικό επίπεδο. Παράλληλα έχει τη δική του εταιρεία και συνεργάζεται με εταιρείες της Ελλάδας και κυρίως του εξωτερικού, για τον σχεδιασμό και την παραγωγή με τη χρήση νέων τεχνολογιών. Η Κατερίνα Κυπριανού ήταν μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του TEDx Academy και Εκτελεστική Διευθύντρια για 8 συναπτά έτη, εμπειρία που την έκανε να διακρίνει ακόμη καλύτερα πόσο η τεχνολογία επηρεάζει τις ζωές μας και πόσο φανταστική, όπως η ίδια λέει, είναι!
Τα μαθήματα στο Garage γίνονται ανά ηλικιακό group και ξεκινούν μ΄ένα mix& match πρόγραμμα ρομποτικής, προγραμματισμού και μηχανικής. . Στην Πέμπτη Δημοτικού τα παιδιά διαχωρίζονται σε δύο προγράμματα με βάση τον προσανατολισμό που επιλέγουν (Ρομποτική & Προγραμματισμό ή Engineering & 3d design).
Πρόλαβε τις εγγραφές!
Στο Garage δε γίνονται εγγραφές όλο το χρόνο, καθώς η εκπαιδευτική ομάδα που απαρτίζεται από 8 συνολικά άτομα, πιστεύει ότι για να μπορέσουν τα παιδιά να απολαύσουν τα οφέλη της εκπαιδευτικής ρομποτικής πρέπει τα μαθήματα να γίνονται με συνέχεια, συνέπεια και συνοχή.
«Το βασικό είναι τα παιδιά να πάρουν μαζί τους όλα αυτά τα οφέλη και να τα εφαρμόζουν και σε άλλους τομείς της ζωής τους π.χ. στο σχολείο.»
Δεν υπάρχουν κύκλοι μαθημάτων, αλλά προγράμματα που γίνονται καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς και χτίζουν το ένα πάνω στο άλλο από μάθημα σε μάθημα και από επίπεδο σε επίπεδο. Μετά από τη 2μηνη έναρξη των μαθημάτων, δε γίνονται δεκτοί νέοι μαθητές για όλους τους παραπάνω λόγους.
Bonus info:
Το ήξερες ότι η εκπαιδευτική ρομποτική ξεκίνησε το 2004 από την Αμερική με τα μαθήματα STEM και ανθεί εκτός από την Αμερική και στις ασιατικές χώρες;
Μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα προγράμματα και να κλείσετε το δικό σας δοκιμαστικό μάθημα ρομποτικής στο www.garage.edu.gr