Βρεθήκαμε στη συγκινητική γιορτή του Manetaki Language School για το περιβάλλον
Back To School 2022Το Manetaki Language School φροντίζει και για την περιβαλλοντική εκπαίδευση των παιδιών, μέσα από ένα ιδιαίτερο project που πραγματοποιείται στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και ολοκληρώνεται με μια μεγάλη γιορτή.
- 20/08/2022
- Κείμενο: NouPou.gr
Το Manetaki Language School, το κέντρο ξένων γλωσσών στη Βάρη που εμπιστεύεται κάθε νότια οικογένεια, υλοποιεί κάθε χρόνο και ένα ξεχωριστό project, που στόχο έχει την ενθάρρυνση των παιδιών για ανάπτυξη «πράσινων» συνηθειών, που με τη σειρά τους οδηγούν στην ευαισθητοποίηση και το σεβασμό για το περιβάλλον. Μάλιστα, κάθε φορά εστιάζουν και σε μια διαφορετική πτυχή των περιβαλλοντικών προβλημάτων.
Με αφορμή την φετινή γιορτή για το περιβάλλον, η οποία έκλεισε τον κύκλο της σχολικής χρονιάς που πέρασε και έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές του Manetaki Language School να παρουσιάσουν τις δράσεις τους, το NouPou μίλησε με την κ. Αννίτα Μανετάκη, που μας παρουσίασε αναλυτικά τις δράσεις τους και πώς αυτές συμβάλλουν στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Πείτε μας λίγα λόγια για το φετινό περιβαλλοντικό project του Manetaki Language School
Κάθε χρόνο ασχολούμαστε με μία διαφορετική πτυχή των περιβαλλοντικών προβλημάτων. Φέτος εστιάσαμε στην καταστροφή των τροπικών δασών εξαιτίας της καλλιέργειας φοινικέλαιου. Ξέρετε το φοινικέλαιο χρησιμοποιείται παντού: στα καλλυντικά, στα τρόφιμα, στα γλυκά, σε πάρα πολλά προϊόντα. Για τον λόγο αυτό ολόκληρα τροπικά δάση αποψιλώνονται και στην θέση τους, φυτεύονται φοίνικες που μας δίνουν το φοινικέλαιο. Η αλόγιστη αυτή επέμβαση στην φύση δεν καταστρέφει μόνο την χλωρίδα αλλά απειλεί το φυσικό περιβάλλον γενικότερα, με συνέπειες όπως η κλιματική αλλαγή, η εξαφάνιση άγριων ζώων όπως οι ουρακοτάγκοι και η διατάραξη της αλυσίδας της ζωής.
Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθεί η σχολή σας για τα περιβαλλοντικά projects;
Κάθε project μας έχει 3 στάδια υλοποίησης. Αρχικά ξεκινάμε με ανταλλαγή ιδεών πάνω σε διάφορα θέματα. Αυτό που θα μας εμπνεύσει περισσότερο ως ομάδα, θα είναι και αυτό που θα πραγματοποιήσουμε. Στη συνέχεια δημιουργούμε δικό μας πρωτότυπο υλικό, διαβαθμισμένο για κάθε ηλικία με αναλυτικά lesson plans. Το υλικό περιλαμβάνει αφήγηση ιστοριών (storytelling), έκθεση σε οπτικοακουστικό υλικό, παιχνίδια ρόλων και δραματοποίηση, καλλιτεχνική έκφραση μέσα από ζωγραφική, κολάζ ή άλλη κατασκευή, έρευνα και γραπτές ομαδικές εργασίες.
Τέλος, ακολουθεί διασχολική συνάντηση με όλη την ομάδα, όπου παρουσιάζεται το υλικό που έχουμε δημιουργήσει, οι στόχοι, η φιλοσοφία, οι δραστηριότητες. Η ανατροφοδότηση από τους συναδέλφους μας βοηθάει να κάνουμε βελτιώσεις ώστε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, το οποίο να εκφράζει πρώτα απ’ όλα την ομάδα μας. Ξέρετε, ένα project που δεν εκφράζει τους εκπαιδευτικούς που θα το υλοποιήσουν, δεν θα εμπνεύσει ούτε τους μαθητές που είναι οι τελικοί αποδέκτες του.
Οι μαθητές λοιπόν, τι παρουσίασαν στη φετινή γιορτή;
Η γιορτή μας έγινε στο τέλος των μαθημάτων, στο υπαίθριο θεατράκι Σοφία Βέμπο στην παραλία της Βούλας. Ο κεντρικός θεματικός άξονας της γιορτής ήταν βασισμένος στο περιβαλλοντικό project που έτρεχε στη Σχολή μας τον τελευταίο μήνα. Τα παιδιά μοιράστηκαν αυτά που είχαν δημιουργήσει μέσα στην τάξη. Συγκεκριμένα:
- Εξέθεσαν τα posters και τις εργασίες τους για το περιβάλλον.
- Ζωγράφισαν πολλά από τα t-shirts που φορούσαμε στην γιορτή, οπτικοποιώντας έτσι το κεντρικό μήνυμα του project.
- Δραματοποίησαν το βιβλίο που έκαναν στην τάξη με τίτλο «There’s a Rang-Τan in my bedroom».
- Παρουσίασαν επιστολές διαμαρτυρίας που έγραψαν ομαδικά σε διάφορους οργανισμούς και εταιρείες που χρησιμοποιούν φοινικέλαιο στα προϊόντα τους.
- Ευαισθητοποίησαν το κοινό παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποίησαν για εταιρείες και προϊόντα που περιέχουν φοινικέλαιο και, παράλληλα, προέτρεψαν μικρούς και μεγάλους να αποφεύγουν την χρήση τους, συμβάλλοντας έτσι στην προστασία της άγριας φύσης.
- Τραγούδησαν όλοι μαζί το «Earth song» αφιερωμένο στον πλανήτη Γη.
Με όλους αυτούς τους τρόπους στείλαμε ένα πολύ δυνατό περιβαλλοντικό μήνυμα σε μικρούς και μεγάλους, δείχνοντάς τους πως αποφεύγοντας την αγορά προϊόντων με φοινικέλαιο μπορούμε από μέρος του προβλήματος να αποτελέσουμε μέρος της λύσης του. Αλλάζοντας απλά τις επιλογές μας βοηθάμε τον πλανήτη και προστατεύουμε το περιβάλλον. Στη συνέχεια, ακολούθησαν τα ομαδικά εκπαιδευτικά παιχνίδια που είχαμε ετοιμάσει για τους μαθητές μας, η κλήρωση για την ετήσια υποτροφία δωρεάν φοίτησης «Κωνσταντίνος Μανετάκης» και οι απονομές των πιστοποιητικών γλωσσομάθειας.
Πόσα χρόνια ακολουθείτε αυτή την «παράδοση» με τις γιορτές του σχολείου σας;
Νομίζω ότι η παράδοση αυτή είναι τόσο παλιά όσο και το σχολείο μας. Σε κάθε μας γιορτή προσπαθούμε να περνάμε ένα μήνυμα. Φέτος, για παράδειγμα, έτρεξαν τρία διαφορετικά projects στη διάρκεια της χρονιάς: το «Break the bias» με θέμα τα κοινωνικά στερεότυπα, το «War and Peace» εμπνευσμένο από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία και το περιβαλλοντικό «Save the Earth» για την καταστροφή των τροπικών δασών.
Επιλέξαμε να παρουσιάσουμε το τελευταίο project στην γιορτή μας, καθώς τα παιδιά όλων των ηλικιών το αγκάλιασαν με πολλή μεγάλη αγάπη και ήθελαν να μοιραστούν τις εργασίες τους ευαισθητοποιώντας το κοινό για ένα όχι και τόσο γνωστό περιβαλλοντικό πρόβλημα.
Εντοπίζετε διαφορά στην εκπαιδευτική διαδικασία όταν αυτή περιλαμβάνει την εμπλοκή των παιδιών με θέματα όπως το περιβάλλον;
Όταν η εκπαιδευτική διαδικασία εμπλέκει τους μαθητές ενεργά στο μάθημα, μέσα από έρευνα, συνεργασία και δημιουργία, τότε υπηρετεί τον πραγματικό σκοπό της που δεν είναι άλλος από το να ανακαλύψουν τα παιδιά τον κόσμο και τελικά και τον εαυτό τους. Στην διάρκεια του περιβαλλοντικού project μας, για παράδειγμα, δημιουργήθηκαν διάφορες ομάδες εργασίας. Κάποιοι ζωγράφιζαν posters, κάποιοι έκαναν έρευνα on line για τα προϊόντα που περιέχουν φοινικέλαιο, άλλοι κατέγραφαν τις εταιρείες που το χρησιμοποιούν, κάποιοι έγραφαν επιστολές διαμαρτυρίας στις εταιρείες που το χρησιμοποιούν, ενώ κάποιοι άλλοι ζωγράφιζαν τα μπλουζάκια που θα φορούσαμε στην γιορτή. Όλοι ήταν απορροφημένοι στην απασχόλησή τους με μοναδική συγκέντρωση και προθυμία και αυτό μας έδωσε μεγάλη ικανοποίηση. Όταν στο τέλος της χρονιάς ρώτησα τους μαθητές τι τους άρεσε περισσότερο από όσα κάναμε, όλοι ομόφωνα επέλεξαν τα projects. Όταν η ικανοποίηση του εκπαιδευτικού ταυτίζεται με την ικανοποίηση των παιδιών τότε κάτι υπέροχο συμβαίνει!
Πόσο εύκολο, όμως, είναι να περάσετε στα παιδιά μηνύματα κοινωνικού περιεχομένου και μάλιστα σε μία ξένη γλώσσα;
Είναι εντυπωσιακό το πόσο θετικά αντιδρούν τα παιδιά σε κάθε ερέθισμα που τους δίνουμε, σε κάθε ευκαιρία να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν για κοινωνικά θέματα. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ζωντανεύει η ξένη γλώσσα, δραπετεύοντας από τα στενά όρια της τάξης και των βιβλίων και να αποκτά ουσιαστικό νόημα, προσεγγίζοντας θέματα της επικαιρότητας με βιωματικό τρόπο.
Ποια είναι η ανταπόκριση των γονιών σε αυτές τις πρωτοβουλίες;
Νομίζω πως οι γονείς εκτιμούν πραγματικά την ευαισθητοποίηση των παιδιών στα διάφορα προβλήματα, την έκθεσή τους σε νέα ερεθίσματα και την συμμετοχή τους σε projects που ενθαρρύνουν την δημιουργικότητα, την συνεργατικότητα και την κριτική σκέψη. Όταν μάλιστα αυτή η διαδικασία γίνεται σε ξένη γλώσσα, τότε επιτυγχάνεται και ο στόχος της εκπαίδευσης, που δεν είναι άλλος από το να γίνει η ξένη γλώσσα μέσο επικοινωνίας, προβληματισμού και ενεργής δράσης. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό επιτυγχάνεται μόνο μέσα στην ομάδα, μέσα από την διάδραση και την συνεργατικότητα.
Τι projects προγραμματίζετε για την νέα σχολική χρονιά;
Η αλήθεια είναι ότι τα νέα projects θέλουμε να είναι μια έκπληξη για τους μαθητές μας. Το βέβαιο είναι ότι η δημιουργικότητά μας είναι ανεξάντλητη και ανυπομονούμε να μοιραστούμε τις νέες μας δράσεις μαζί τους. Ευχόμαστε λοιπόν, σε όλους μια υπέροχη σχολική χρονιά γεμάτη όμορφες εκπλήξεις και χαρούμενη, βιωματική μάθηση!