Μαρίνα Βουλιαγμένης: Το απορριφθέν ψήφισμα, οι αντιδράσεις και οι πολιτικές προεκτάσεις
Ποιες είναι οι προτάσεις που απορρίφθηκαν στο έκτακτο συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Βουλιαγμένης αυτήν την εβδομάδα - Τα επιχειρήματα των δύο πλευρών: Μιλούν στο NouPou ο προσφάτως παραιτηθείς πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου Βουλιαγμένης Γιώργος Κοκολέτσος, ο εντεταλμένος σύμβουλος της υπηρεσίας Δόμησης και Τεχνικών Έργων του Δήμου 3Β Νίκος Βάσης και ο Δήμαρχος Γρηγόρης Κωνσταντέλλος
- 12/02/2022
- Κείμενο: Γιάννης Καραμαγκάλης
Το ζήτημα της επένδυσης στη Μαρίνα της Βουλιαγμένης έχει προκαλέσει αρκετές συζητήσεις και πολιτικές εξελίξεις στον δήμο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, με μια μερίδα κατοίκων να αντιδρά στο έργο, προβάλλοντας μια σειρά από αιτήματα και επιχειρήματα που αξιώνουν τη μείωση της παρέμβασης που θα πραγματοποιηθεί.
Ο κ. Γιώργος Κοκολέτσος, πρώην πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου Βουλιαγμένης και πάλαι ποτέ στενός συνεργάτης του Γρηγόρη Κωνσταντέλλου, μετά την ανεξαρτητοποίηση του και την παραίτησή του από την προεδρία του τοπικού συμβουλίου, κατέθεσε ένα ψήφισμα 10 σημείων, τα οποίο απορρίφθηκε από την πλειοψηφία του Συμβουλίου Δημοτικής Κοινότητας Βουλιαγμένης, στην έκτακτη συνεδρίασή του την Τρίτη 8 Φεβρουαρίου.
«Ναι στην επένδυση, αλλά υπό όρους»
Όπως λέει ο ίδιος ο κ. Κοκολέτσος, σκοπός της παρέμβασης ήταν να εξασφαλιστεί πως δεν θα υπάρξει αλλοίωση του χαρακτήρα της Βουλιαγμένης, καθώς -σύμφωνα με τα επιχειρήματά του-, το έργο είναι τόσο μεγάλο που θα έχει μεγάλες επιπτώσεις τόσο στον κόλπο της Βουλιαγμένης όσο και στη γύρω περιοχή.
«Θέλω να ξεκαθαρίσω πως δεν είμαι κατά της εταιρείας, ούτε κατά της επένδυσης» ξεκαθαρίζει ο κ. Κοκολέτσος μιλώντας στο NouPou, θίγοντας ωστόσο μια σειρά από ζητήματα τα οποία παρέθεσε και στο απορριφθέν ψήφισμα που κατέθεσε. Όπως επισημαίνει, στόχος του ψηφίσματος δεν ήταν να «μπλοκάρει» ή να «σαμποτάρει» το έργο, αλλά να διασφαλίσει συνθήκες ήπιας παρέμβασης που δεν θα επηρεάσουν τη ζωή των κατοίκων και δεν θα «αλλοιώσουν» το περιβάλλον και τον χαρακτήρα της περιοχής.
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του NouPou σχετικά με τα όσα προβλέπουν οι μελέτες για το έργο και τις επιπτώσεις του στην περιοχή, ο κ. Κοκολέτσος απαντά: «Όλες οι μελέτες βασίζονται σε θεωρητικές παραδοχές που πολλές φορές απέχουν από την πραγματικότητα. Ζω στην περιοχή εδώ και δεκαετίες και μπορώ να σας διαβεβαιώσω πως το μέγεθος της παρέμβασης αλλοιώνει την περιοχή και θα προκαλέσει προβλήματα. Δεν είμαι, ούτε προσπαθώ να το παίξω ειδικός, αλλά με αυτά που ζητάμε απλά προσπαθούμε να διασφαλίσουμε συνθήκες βιώσιμης ανάπτυξης».
Οι προτάσεις του ψηφίσματος Κοκολέτσου
«Κανένα Δέντρο Κομμένο»
Παρά το γεγονός πως η εταιρεία διαχείρισης της Μαρίνας έχει δεσμευθεί για εκτεταμένες δενδροφυτεύσεις, ένα από τα σημεία του ψηφίσματος που κατέθεσε ο κ. Κοκολέτσος αφορούσε την απαγόρευση κοπής δέντρων. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «Μπορεί ο Αστέρας να έχει δεσμευθεί πως θα δενδροφυτεύσει, ωστόσο αυτό που θέλαμε να διασφαλίσουμε είναι πως μελλοντικά δεν θα κοπεί κανένα δέντρο σε κανένα άλλο σημείο. Δεν νομίζω πως ζητήσαμε κάτι παράλογο και απορώ γιατί δεν ψηφίστηκε αυτή η πρόταση». Σύμφωνα με τη φυτοτεχνική μελέτη που έχει εγκριθεί από το δημοτικό συμβούλιο 3Β, η εταιρεία Astir Marina θα πραγματοποιήσει πάνω από 300 δεντροφυτεύσεις, ενώ τα δέντρα που θα απομακρυνθούν για τις ανάγκες των έργων δεν ξεπερνούν τα 150.
To υδατοδρόμιο & η θολερότητα των υδάτων
Ένα από τα σημεία με τα οποία ο κ. Κοκολέτσος αντιδρά είναι η ενδεχόμενη χωροθέτηση υδατροδρομίου στον κόλπο της Βουλιαγμένης. Πράγματι, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων προβλέπει το ενδεχόμενο χωροθέτησης υδατοδρομίου, όπως άλλωστε ορίζει η σχετική νομοθεσία για κάθε νέα λιμενική και τουριστική υποδομή που δημιουργείται στη χώρα. Ωστόσο, όπως εξηγεί στο NouPou ο εντεταλμένος σύμβουλος του Δημάρχου κ. Βάσης, παρά το γεγονός πως υπάρχει τέτοια πρόβλεψη στη μελέτη, η χωροθέτηση υδατοδρομίου δεν είναι εφικτή λόγω έλλειψης τεχνικών προδιαγραφών.
Επιπλέον, ο κ. Κοκολέτσος στέκεται στο ζήτημα της θολερότητας των υδάτων, αναφέροντας πως η μόχλευση του πυθμένα λόγω των έργων σε συνδυασμό με τους νότιους ανέμους θα προκαλέσουν προβλήματα στις ακτές του κόλπου, με τα βυθοκορρήματα να ανακατάσσονται βίαια και να αλλοιώνουν τις ακτές.
Επικαλούμενος τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ο κ. Βάσης αναφέρει πως υπήρχε ξεκάθαρη πρόβλεψη για τη θολερότητα των υδάτων και διαβεβαιώνει πως πρόκειται για προσωρινό φαινόμενο. Σύμφωνα με τις μετρήσεις και τα επίσημα στοιχεία του ΕΛΚΕΘΕ, υπάρχει μεν θολερότητα των υδάτων, η οποία ωστόσο περιορίζεται στην περιοχή του έργου και δεν επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την υδάτινη ζωή. Η ίδια η μαρίνα είχε εκπονήσει -πέραν των συμβατικών της υποχρεώσεων και μετά από απαίτηση του Δήμου- και ακτομηχανική μελέτη, της οποίας τα πορίσματα ανέφεραν πως δεν θα υπάρξουν προβλήματα στις ακτές πέριξ της επένδυσης. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη μελέτη «η ποιοτική μεταβολή των κυματικών συνθηκών λόγω των νέων λιμενικών έργων είναι εξαιρετικά μικρή ή πρακτικά αμελητέα» επισημαίνοντας παράλληλα πως «η ακτογραμμή βρίσκεται σήμερα σε δυναμική ισορροπία, κατάσταση που δεν πρόκειται να επηρεαστεί από την υλοποίηση των νέων λιμενικών έργων».
Τι υποστηρίζει η διοίκηση του Δήμου
Ο κ. Βάσης, που έχει τη θέση του εντεταλμένου συμβούλου της υπηρεσίας Δόμησης και Τεχνικών Έργων στον Δήμο 3Β, ήταν ο άνθρωπος που ανέλυσε όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες στα μέλη του τοπικού συμβουλίου, απαντώντας σε όλες τις ερωτήσεις τους. Μιλώντας στο NouPou, ο κ. Βάσης ισχυρίζεται πως «όλα όσα ζήτησε στο ψήφισμά του ο κ. Κοκολέτσος έχουν προβλεφθεί στις μελέτες και έχουν εγκριθεί από όλους τους αρμόδιους φορείς, ακόμα και από το ΣτΕ», προσθέτοντας πως «ο ίδιος ο κ. Κοκολέτσος ήταν από το 2021 μέλος της επιτροπής παρακολούθησης του έργου και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί ξαφνικά άλλαξε τη στάση του. Ποτέ δεν είχε προβάλλει ενστάσεις για το έργο και ξαφνικά αποφάσισε να αλλάξει τη στάση του».
Πολιτικές προεκτάσεις – Η θέση του Δημάρχου Γρηγόρη Κωνσταντέλλου
«Υπάρχει ξεκάθαρη πολιτική σκοπιμότητα πίσω από τις κινήσεις του κ. Κοκολέτσου» αναφέρει στο NouPou ο Δήμαρχος 3Β Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. Όπως ισχυρίζεται ο κ. Δήμαρχος, «η δημοτική αρχή πριν γνωμοδοτήσει θετικά για το έργο είχε βάλει αυστηρές προϋποθέσεις για τη δημιουργία της Μαρίνας, τις οποίες κατόρθωσε να γίνουν πράξη». Ο κ. Κωνσταντέλλος επισημαίνει πως ο κ. Κοκολέτσος ήταν από τους υπέρμαχους του έργου μέχρι την ημέρα ανεξαρτητοποίησής του, αναφέροντας πως «εν μία νυκτί άλλαξε τη στάση του, χωρίς να ενημερώσει κανέναν».
Σύμφωνα με τον Δήμαρχο, ο Δήμος -μεταξύ άλλων- απαίτησε και πέτυχε την κατασκευή υπόγειου και υπέργειου χώρου στάθμευσης 400 θέσεων, μείωση του συντελεστή δόμησης σε όλη την επένδυση, την επέκταση των υδατοκουρτινών πέριξ των έργων, την αποτροπή βαρέων κατασκευαστικών εργασιών εντός της Μαρίνας, καθώς και μια σειρά άλλων δικλείδων που θα διασφάλιζαν τη μικρότερη δυνατή όχληση για το περιβάλλον και τους περιοίκους.
«Μέχρι πρότινος, η υφιστάμενη μαρίνα ήταν ένα άσχημο, εγκαταλελειμμένο σημείο που δεν τιμούσε την εικόνα της πόλης. Σύντομα εκεί θα δημιουργηθεί η πιο σύγχρονη και περιβαλλοντικά συμβατή μαρίνα της Μεσογείου, που θα αναβαθμίσει όλη τη Ριβιέρα και όχι μόνο τον Δήμο» ισχυρίζεται ο κ. Κωνσταντέλλος. «Υπάρχει μια ομάδα 20 ατόμων που προσπαθεί να πολιτικοποιήσει το ζήτημα της επένδυσης, ενώ όλα τα έργα έχουν πάρει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις που απαιτεί η νομοθεσία από 13 φορείς. Δεν γίνεται 20 άτομα να μην επιτρέπουν σε μια πόλη να πάει μπροστά», καταλήγει.
Το NouPou επόμενες εβδομάδες θα δημοσιεύσει ένα εκτενές ρεπορτάζ με όλα τα στοιχεία και τις θέσεις των εμπλεκομένων στην υπόθεση.