Βάρκιζα: Κίνδυνος καταβύθισης του παραλιακού δρόμου στην παραλία «Κανάρια»
Ο τοίχος αντιστήριξης της Λεωφόρου Ποσειδώνος έχει υποστεί σημαντική διάβρωση από τη θάλασσα, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος καταβύθισης του παραλιακού δρόμου στο σημείο της παραλίας Κανάρια στη Βάρκιζα - Για διάβρωση της συνολικής ακτογραμμής του Σαρωνικού είχε κάνει λόγο ο δήμαρχος, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, σε συνέντευξή του στο NouPou
- 04/05/2023
- Κείμενο: NouPou.gr
Αναγκαίο, αλλά επικίνδυνο και αυθαίρετο χαρακτηρίζεται τοιχίο στη Βάρκιζα στην ελεύθερη παραλία της περιοχής Κανάρια, σύμφωνα με άρθρο της εφημερίδας «Δημοσιογράφος» (φύλλο 56, τεύχος Απριλίου) που έχει συντάξει η Έλενα Φυντανίδου.
Σύμφωνα με αυτό, στο συγκεκριμένο σημείο, ο τοίχος αντιστήριξης της Λεωφόρου Ποσειδώνος έχει υποστεί σημαντική διάβρωση από τη θάλασσα, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος καταβύθισης του παραλιακού δρόμου. Υφίσταται «κίνδυνος για τη σωματική ακεραιότητα των λουόμενων από την κατάπτωση της λεωφόρου στο υποκείμενο σε αυτήν μικρό φυσικό κολπίσκο», επισημαίνουν σε επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό, με ημερομηνία 15.6.2020, εκπρόσωποι ομάδας 200 κατοίκων της Βάρκιζας.
Όπως αναφέρει η ίδια πηγή, η αλληλογραφία μεταξύ των επισήμων, πλην όμως αναρμόδιων κρατικών φορέων, αφού η έκταση αυτή φέρεται να ανήκει στην ΕΤΑΔ ΑΕ (κάτι το οποίο διέψευδε με επιστολή του τον Ιούλιο του 2021 ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου Στέφανος Βλαστός, παραπέμποντας κάθε ενδιαφερόμενο στην Περιφέρεια Αττικής ή στο Υπουργείο Υποδομών), έχει ξεκινήσει από το 2013.
Επίσης σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, τα χρόνια που έχουν μεσολαβήσει έχει γίνει ανταλλαγή δεκάδων επιστολών μεταξύ διαφόρων υπηρεσιών, έχουν συνταχθεί αρκετές Τεχνικές Εκθέσεις από πολιτικούς μηχανικούς και αρχιτέκτονες του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, έχουν τοποθετηθεί από τον Δήμο ταμπέλες και ταινίες σήμανσης, οι οποίες αφαιρούνται μέσα σε λίγες ώρες από αγνώστους, θέμα για το οποίο είχε ενημερωθεί στο παρελθόν και ο Εισαγγελέας. Μάλιστα, στις 14 Απριλίου 2021 κατατέθηκε σχετική ερώτηση στη Βουλή από τον βουλευτή της Ελληνικής Λύσης Αντώνη Μυλωνάκη.
Αφορμή στάθηκαν οι «κατολισθήσεις που σημειώθηκαν στην παραλία “Κανάρια” της Βάρκιζας» τον Φεβρουάριο του 2021. «Έκτοτε», σημειώνεται, «οι αποκολλημένοι βράχοι κείτονται στην παραλία και εντός θαλάσσης, χωρίς ωστόσο να έχει παρέμβει κάποιο αρμόδιο κλιμάκιο, προκειμένου να λάβει τα κατάλληλα μέτρα ασφαλείας».
Παραλία Κανάρια – Βάρκιζα: Σήμα κινδύνου από τον Κωνσταντέλλο
Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε εκ νέου, στις 30 Μαρτίου 2023, ο δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. «Υπάρχει ένα τοιχίο αντιστήριξης στη Βάρκιζα το οποίο έχει πάρει πέντε μοίρες κλήση και είναι επικίνδυνο. Πηγαίνουμε, κάνουμε τη σήμανση του επικίνδυνου και σε δύο ώρες η σήμανση έχει φύγει. Πάμε και την ξανακάνουμε. Τα τοιχία αντιστήριξης, όταν πέρασε η παραλιακή λεωφόρος από το σημείο, ήταν δημόσια έργα. Ήταν αιγιαλός. Σήμερα, εντός αιγιαλού, ουδείς μπορεί να κάνει επισκευή, συντήρηση ή ανακατασκευή ενός έργου που θεωρείται αυθαίρετο.
Το τοιχίο αντιστήριξης στις “Αλκυονίδες” θεωρείται σήμερα έτοιμο προς κατεδάφιση, ως παράνομη και αυθαίρετη κατασκευή, και την ίδια στιγμή στηρίζει εθνικό δρόμο. Σε ποια χώρα συμβαίνουν αυτά;», δήλωσε ο κ. Κωνσταντέλλος. Όπως ανέφερε, αυτό που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια είναι ένα ιδιότυπο παιχνίδι απόδοσης ευθυνών, όπου ο Δήμος κάθε 1η του μήνα στέλνει επιστολές στην Κτηματική, στην ΕΤΑΔ, και στην Περιφέρεια.
Η Κτηματική τις αποστέλλει και η ίδια στην ΕΤΑΔ και αυτή με τη σειρά της στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση. «Ελπίζω ποτέ να μη συμβεί κάτι κακό διότι θα είναι εφιαλτικό. Ωστόσο, αναρωτιέμαι ποιος θα είναι υπόλογος αν αυτό το γερμένο τοιχίο αντιστήριξης κουφώσει ακόμα περισσότερο από έναν νοτιοανατολικό άνεμο, έναν σεισμό ή τη διέλευση ενός βαρέως οχήματος που θα δημιουργήσει κραδασμούς, και “ξαπλώσει” την ώρα που μπορεί να υπάρχουν λουόμενοι στην παραλία», τόνισε.
Σε μία από τις Εκθέσεις Επικίνδυνου Τμήματος Πρανούς (από άποψη στατιστική) που έχουν συντάξει πολιτικοί μηχανικοί και αρχιτέκτονες του Δήμου, σημειώνονται τα ακόλουθα: «Στην αναφερόμενη περιοχή, υφίσταται τοίχος αντιστήριξης οπλισμένου σκυροδέματος, μήκους περίπου 30μ. και μέσου ύψους περίπου 10μ. Σε συνέχεια αυτού, υπάρχει τοίχος μήκους περίπου 4μ. και ύψους 1μ., ο οποίος ακολουθεί το φυσικό πρανές. Ακολουθεί το φυσικό πρανές, σε μήκος περίπου 40μ., χωρίς τοίχο αντιστήριξης, με επικίνδυνα κουφώματα. Για όλα αυτά είχε συνταχθεί η από 24.7.2018 έκθεση επικινδύνου τοιχίου και κατασκευών, από άποψη στατική και δομική, της οποίας οι διαπιστώσεις συνεχίζουν να ισχύουν έως σήμερα, χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί καμία κατασκευή έργου αντιστήριξης ή ενίσχυσης και αποκατάστασης της επικινδυνότητας».
Πέραν των παραπάνω, οι υπάλληλοι της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου διαπιστώνουν ότι «το πρανές παρουσιάζει διάβρωση και υπήρξε σημαντική υποχώρηση του εδάφους – καθώς δεν υπάρχει τοιχίο να το συγκρατήσει – και παρατηρήθηκε διαφυγή και πτώση λίθων και χωμάτων, σε μήκος τουλάχιστον 10μ. τόσο στην παραλία όσο και στη θάλασσα. Τα παραπάνω προκαλούν επικινδυνότητα από άποψη στατική».
Αξίζει να σημειωθεί στο σημείο αυτό το γεγονός ότι σε πρόσφατη συνέντευξη που παραχώρησε στο NouPou ο δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, είχε κάνει λόγο για γενική διάβρωση της ακτογραμμής του Σαρωνικού. Συγκεκριμένα είχε αναφέρει:
«Πρόκειται για έναν κυκεώνα όπου εμπλέκονται πολλοί διαφορετικοί φορείς, γεγονός που καθιστά τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Ρόλο στην ακτογραμμή έχουν φορείς όπως είναι η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, η Ωκεανογραφική Υπηρεσία, η Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση για θέματα διαχείρισης αιγιαλών, το υπουργείο Ναυτιλίας, η Ακτοφυλακή και το Λιμενικό, ο Δήμος.
Υφίσταται επί του παρόντος σημαντικό θέμα διάβρωσης σε όλο το μήκος της ακτογραμμής του Σαρωνικού, με αποτέλεσμα το θαλασσινό νερό να κατατρώει τα πρανή. Έχουμε φτάσει σε σημείο που η θάλασσα απέχει μόλις 2 ή 3 μέτρα από τις υποδομές που έχουμε δημιουργήσει για να στηρίζουν τον παραλιακό δρόμο πριν καταρρεύσει. Και δεν μπορούμε να βρούμε κοινό τόπο, για το ποιος πρέπει να σταματήσει τη διάβρωση, να παρέμβει για να υποστηρίξει τους δρόμους. Ακόμα, δεν είναι ξεκάθαρο ποιος θα επισκευάσει ή θα συντηρήσει τα τοιχία αντιστήριξης. Η αφασία του συστήματος είναι ότι αντί να έρθει κάποιος και να αναλάβει την ευθύνη να λύσει το πρόβλημα, έχουμε πέντε φορείς όπου ο καθένας φυλάει τα νώτα του, μεταβιβάζοντας την ευθύνη σε κάποιον άλλο. Μοιάζει με την περίπτωση του ΟΣΕ, για ένα θέμα που βρίσκεται προ των πυλών στην περιοχή μας».