Domogroup: Ξύλινες κατασκευές με ιστορία από το 1947
Οι άνθρωποι που χτίζουν τα νέα νότια προάστιαΑυτό που ξεχωρίζει σε κάθε ξύλινη κατασκευή της Domogroup είναι το γεγονός ότι συμμετέχει και η προσωπική αισθητική επιλογή του τελικού χρήστη.
- 15/09/2022
- Κείμενο: Στεφανία Σούκη
- Φωτογραφίες: Φανή Τουμπουλίδου
Η ιστορία πηγαίνει πίσω επτά και πλέον δεκαετίες, στο… μακρινό 1947 όταν ο νεαρός τότε Ευθύμης Χαλκίδης άνοιξε στην Κατερίνη το πρώτο του ξυλουργείο. Τώρα, η Domogroup, με επικεφαλής τον Θεόφιλο Χαλκίδη έχοντας καταφέρει να αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια σε πείσμα των καιρών και των συνθηκών δημοσιονομικής κρίσης και πανδημίας, πατάει ακριβώς στο ίδιο μοτίβο του πατέρα και παππού Χαλκίδη, προσαρμοσμένο όμως στο σήμερα: Να προσφέρει πλήρως στοχευμένες λύσεις με βάση τις πιο υψηλές ποιοτικές προδιαγραφές υλικών και εξελιγμένες τεχνικές, χρησιμοποιώντας μεταξύ όλων των άλλων και την ελληνική μασίφ ξυλεία για κατασκευές που πρωταγωνιστούν και εντυπωσιάζουν σε κατοικίες, ξενοδοχεία και επαγγελματικούς χώρους.
«Συμμετέχουμε δημιουργικά και βοηθητικά στον σχεδιασμό, προτείνοντας νέα υλικά και τεχνικές λύσεις, βοηθώντας τον αρχιτέκτονα-μηχανικό ή και τον ιδιοκτήτη. Δίνουμε ιδιαίτερη αξία στο ελληνικό ξύλο. Το χρησιμοποιούμε επικουρικά, σε πολλές κατασκευές δίνοντας τον προσωπικό τόνο στο τελικό προϊόν», δηλώνει ο κ. Θεόφιλος Χαλκίδης. «Η σχέση μου με το ξύλο και τις δημιουργίες του ήταν από πολύ μικρή ηλικία: Μεγάλωσα σε ένα σπίτι όπου στο ισόγειο ήταν το ξυλουργικό εργαστήρι, κι έτσι αν δεν ακούγαμε να δουλεύει η κορδέλα ή η πλάνη κάτι νομίζαμε ότι δεν… πήγαινε καλά».
Οι… ρίζες
Ήταν το 1947 όταν ο νεαρός 19χρονος Ευθύμης Χαλκίδης, διαρκούντος του εμφυλίου, άνοιξε στην Κατερίνη το πρώτο του ξυλουργείο που φιλοξενήθηκε στον αχυρώνα της μεγάλης του αδερφής που καλλιεργούσε καπνά. «Ακόμη και τώρα υπάρχουν ιδιοκτήτες σπιτιών στην Κατερίνη που έχουν από τη δεκαετία του ’50 ξύλινα κουφώματα και έπιπλα από τον πατέρα μου σε χρήση».
«Η προσωπική μου επαγγελματική ενασχόληση με το ξύλο δεν ήρθε άμεσα. Αρχικά δραστηριοποιήθηκα στον Τραπεζικό και στην συνέχεια στον Ασφαλιστικό τομέα. Εκείνη την περίοδο είχαν αρχίσει να διαμορφώνονται νέα δεδομένα στην αγορά , με βιοτεχνίες φασόν στην περιοχή μας που είχαν λαμπρή πορεία εξαγωγών σε βιομηχανίες της Ευρώπης. Οι ‘’σκαλάδες’’ σε όλη την Ελλάδα τότε ήταν κάποιοι ελάχιστοι καλοί τεχνίτες και κάποιοι εισαγωγείς, από Ιταλία κυρίως με εξαιρετικά υψηλές τιμές. Ψάχναμε το προϊόν με τον πατέρα μου και συμφωνήσαμε να αρχίσει να εξειδικεύει τη δουλειά του με τις σκάλες. Δεν πρόλαβε όμως γιατί πέθανε πρόωρα το 1984 και τότε ήταν που έλαβα τη μεγάλη απόφαση. Έπρεπε να αποφασίσω ή να κλείσω το μαγαζί ή να αφήσω τις άλλες μου δουλειές.
»Έτσι ξεκίνησε η πορεία από το 1984: Δημιούργησα την Ιnterscala στην Κατερίνη αρχικά. Στη συνέχεια ακολούθησε η Velco το 1987, με αντικείμενο το πρωτοποριακό για την εποχή ξύλινο θερμοηχωμονωτικό κούφωμα γερμανικής τεχνολογίας. Το 1989 συστεγάζονται οι δύο μονάδες σε βιομηχανικό χώρο 9.500τ.μ. στο Αιγίνιο Πιερίας απασχολώντας 250 περίπου άτομα. Το πρωτοποριακό για την εποχή ήταν ότι εκτελούσε custom παραγγελίες. Ταυτόχρονα το δίκτυο πωλήσεων αναπτύσσεται με 17 εκθέσεις σε όλη την Ελλάδα. Το 1997 εγκαταστάθηκα στην Αθήνα δημιουργώντας την Domogroup, με ίδιο ακριβώς αντικείμενο και επιπλέον το τμήμα contract-γενικής ξυλουργικής.
»Στα ορόσημα της εταιρείας ήταν το 1998 όταν ίδρυσα την πρώτη παραγωγική μονάδα στην Αυστρία (υπήρχε η τεχνογνωσία του ξύλινου γερμανικού κουφώματος) για να μεταφερθεί στη συνέχεια η δραστηριότητα στη Σερβία με δύο εργοστάσια. Από το 2003 και μετά αναπτύξαμε και την χονδρική αγορά, με την επωνυμία Woodacademy, για πελάτες επαγγελματίες του κλάδου (μαραγκούς, ξυλέμπορους, εκθέσεις κλπ). Στην αρχή της δεκαετίας της οικοδομικής κρίσης (2012) σταμάτησε αυτή η δραστηριότητα και προχώρησε περισσότερο η Domogroup το κομμάτι της γενικής ξυλουργικής. Σήμερα, ήδη η τρίτη γενιά εμπλέκεται ενεργά στην πορεία και ανάπτυξη της εταιρείας και είναι έτοιμη να αναλάβει την συνολική διαχείριση».
Ο κ. Χαλκίδης επισημαίνει ότι αυτό που διαφοροποιεί την εταιρεία του όλα αυτά τα χρόνια κι έχει διατηρηθεί στη διάρκεια των δεκαετιών είναι ότι κάθε προϊόν είναι μοναδικό. «Θεωρούμε ότι τα προϊόντα πρέπει να έχουν μία τελική πινελιά για να εκφράζει την προσωπικότητα του τελικού χρήστη. Καταφέρνουμε να συγκεράσουμε τις απόψεις ώστε ακόμη και με μία πολύ μικρή λεπτομέρεια κάθε προϊόν να είναι ξεχωριστό. Μία από τις κινήσεις μας, που μας βγήκε σε καλό, ήταν ότι στην αρχή της κρίσης το 2010, καταφέραμε να συγκεντρώσουμε παλιούς έμπειρους τεχνίτες του ξύλου στο εργοστάσιό μας και να τους στελεχώσουμε με νεότερους που έμαθαν πολλά στοιχεία της δουλειάς. Αντιμετωπίσαμε με ‘’αντεπίθεση’’ την τελευταία κρίση της πανδημίας και δημιουργήσαμε δύο νέους εκθεσιακούς χώρους στο κέντρο της Αθήνας, στο Κολωνάκι και στο Θησείο, οι οποίοι λειτουργούν παράλληλα με την μεγάλη μας έκθεση στο Κορωπί».
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Domogroup
Ο κ. Χαλκίδης επισημαίνει ότι στην εταιρεία λειτουργούν τρία παράλληλα βασικά τμήματα:
- CONTRACT – ΓΕΝΙΚΗ ΞΥΛΟΥΡΓΙΚΗ για όλες τις κατασκευές μέσα και έξω από το σπίτι, από τα κουφώματα και τις σκάλες μέχρι τα έπιπλα και την… κρεμάστρα.
- DOMOGROUP – κουζίνα – ντουλάπα – μπάνιο.
- ΜΑΣΙΦ ΕΠΙΠΛΑ – για όλο το σπίτι.
«Το συγκριτικό μας πλεονέκτημα στη διαμόρφωση των κοστολογίων είναι και το γεγονός ότι τον κύριο όγκο των πρώτων υλών μας τον εισάγουμε απευθείας από τις αγορές της Ευρώπης, Αφρικής και Ασίας. Εκτός αυτού, από τα τέλη της δεκαετίας του 2000 επενδύσαμε στην επιλογή και επεξεργασία των πολύτιμων δέντρων της Ελληνικής φύσης, συμπληρώνοντας αισθητικά τις κατασκευές μας.
Υπάρχουν 19 είδη ελληνικής ξυλείας που είναι πραγματικά «διαμάντια». Με δυσκολία, λόγω έλλειψης προηγούμενων υποδομών επεξεργασίας, καταφέραμε να δώσουμε στο ελληνικό ξύλο την αξία που του αξίζει. Για παράδειγμα, καστανιά, καρυδιά, ελιά, τρέμουσα, καραγάτσι, σκλήθρο (που αφθονεί στη Βόρεια Ελλάδα και είναι το ξύλο που είναι φτιαγμένη όλη η Βενετία, αλλά άγνωστο στην Ελλάδα). «Επενδύσαμε» σε αυτό το κομμάτι της αγοράς και αυτή η κίνηση μας δικαίωσε. Σήμερα εκπληκτικά ελληνικά ξύλα με την μορφή τραπεζιών, καρεκλών, βιβλιοθηκών κ.α. επίπλων και ειδικών κατασκευών κοσμούν και εντυπωσιάζουν σε σπίτια, ξενοδοχεία και επαγγελματικούς χώρους, στην Ελλάδα αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο. Δεν είναι τυχαίο ότι σχεδόν το 40% ακόμη και των λιανικών πωλήσεων απευθύνεται σε ξένους υπηκόους που εγκαθίστανται στην Ελλάδα, αλλά κυρίως στο εξωτερικό.
Tέλος, είναι σημαντικό ότι όταν αναλαμβάνουμε ένα έργο η κυριότερη δουλειά είναι αυτή που δε φαίνεται, η αρχική μελέτη και συνεννόηση με τους τεχνικούς του έργου. Μαζί εντοπίζουμε τα προβληματικά στοιχεία στην εφαρμογή των σχεδίων και πετυχαίνουμε το άρτιο τεχνικό, αισθητικό και κυρίως οικονομικό αποτέλεσμα».
Η Domogroup αυτή την στιγμή εκτελεί μικρά και μεγάλα έργα σε όλη την Ελλάδα, σε ξενοδοχειακές μονάδες, οικοδομικά συγκροτήματα, βίλλες, διαμερίσματα, εξοχικές κατοικίες κλπ. «Εντυπωσιακή είναι η ζήτηση σε Ντουμπάι, Γαλλία, Γερμανία, Αγγλία αλλά και Αμερική, κυρίως βίλλες με απαιτητικές κατασκευές. Είχαμε συμμετάσχει παλιά σε εκθέσεις σε αυτές τις αγορές, έχοντας δημιουργήσει ένα πελατολόγιο τεχνικών γραφείων που ζητούσαν έργα απαιτήσεων με ειδικές προδιαγραφές».
Στο ερώτημα πώς βιώνει η εταιρεία τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν αυτή την στιγμή στην αγορά λόγω της αύξησης των τιμών των υλικών και του ενεργειακού κόστους, ο κ. Χαλκίδης στέκεται ιδιαίτερα στο γεγονός ότι πλέον «είναι πολύ δύσκολα τα κοστολόγια γιατί κάθε μήνα είναι διαφορετικές οι τιμές, κυρίως στην αγορά του επίπλου». Ο ίδιος εκτιμά ότι η αγορά αυτή την περίοδο κινείται με δύο ταχύτητες και ειδικά όσον αφορά στην ιδιωτική κατανάλωση στην αγορά του επίπλου «φαίνεται ότι υπάρχει ενδιαφέρον αλλά η ψυχολογία είναι αρνητική. Δεν είναι εύκολη η τελική απόφαση. Αυτό το παρατηρούμε ειδικά από την Άνοιξη και μετά στη λιανική».
Από την άλλη υπάρχει μεγάλη ζήτηση στα μεγάλα έργα και τις επενδύσεις στον τουρισμό, που ευτυχώς πήγε καλά τη φετινή σεζόν. «Έτσι στο κομμάτι των ξενοδοχείων, της εστίασης κ.α. υπάρχουν σε εξέλιξη πολλές ανακαινίσεις ή κατασκευές νέων μονάδων με έντονο ενδιαφέρον από ξένους και Έλληνες, γεγονός που λειτουργεί εξισορροπητικά για την αγορά. Αισιοδοξούμε ότι σύντομα η κατάσταση θα εξισορροπήσει πλήρως».