Γρηγόρης: Το απίστευτο success story που ξεκίνησε από ένα συνοικιακό τυροπιτάδικο στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης
Ο Γρηγόρης ξεκίνησε την πορεία του από ένα μικρό τυροπιτάδικο στη λεωφόρο Βουλιαγμένης και από το 1970 η φήμη του άρχισε να εξαπλώνεται, σηματοδοτώντας την αρχή του success story του. Καταγράφουμε την επιχειρηματική πορεία του, από το τυροπιτάδικο της Δάφνης στην επέκταση στα νότια προάστια και, τελικά, στο ταξίδι σε όλο τον κόσμο.
- 21/10/2024
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Η πορεία της γνωστής αλυσίδας εστίασης «Γρηγόρης» συνδέεται άρρηκτα με τα νότια προάστια. Πρόσφατα ο επικεφαλής του, Βλάσσης Γεωργάτος, μέσω της επενδυτικής εταιρείας που έχει συστήσει με την ονομασία VG Holdings, εξαγόρασε το 20% της έτερης αλυσίδας εστίασης Mailo’s του Νίκου Μουτσουρούφη, που ειδικεύεται στην παραγωγή και διάθεση συνταγών με φρέσκα ζυμαρικά μέσα από τα καταστήματά της.
Η Γρηγόρης διατηρεί τις κεντρικές της εγκαταστάσεις στον Άλιμο και ξεκίνησε την πορεία της από ένα μικρό τυροπιτάδικο στη λεωφόρο Βουλιαγμένης στη Δάφνη, το οποίο ίδρυσε ο πατέρας του Βλάσση Γεωργάτου, Γρηγόρης, το όνομα του οποίου αποτυπώνεται σε όλες τις ταμπέλες των καταστημάτων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το κατάστημα εκείνα τα χρόνια δεν είχε ως κύριο προϊόν του τον καφέ όπως σήμερα, αλλά πουλούσε κατά κύριο λόγο προϊόντα ζύμης. Ο Κεφαλονίτης επιχειρηματίας μετέφερε την τεχνογνωσία που είχε κληρονομήσει από την οικογένειά του στον τομέα της ζύμης.
Tη διαφορά στο νεοαφιχθέν τότε κατάστημα την έκαναν τα υλικά που χρησιμοποιούνταν για τα παραγόμενα προϊόντα. Φέτα Κεφαλονιάς, ελαιόλαδο από την Καλαμάτα, αυγά Μεγάρων. Αυτά ήταν μερικά από τα συστατικά που χρησιμοποιούσε στις «ζύμες» του ο Γρηγόρης Γεωργάτος. Το κατάστημα σέρβιρε και παγωτό, φτιαγμένο αποκλειστικά από πρόβειο γάλα.
Η φήμη του «Γρηγόρη» εξαπλώθηκε με αρκετά γρήγορο ρυθμό, σε μία εποχή όπου τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να μην υπήρχαν, ωστόσο η καλή έξωθεν μαρτυρία της επιχείρησης και τα γευστικά της προϊόντα έγιναν σύντομα αντικείμενο συζήτησης και τα νέα άρχισαν να διαδίδονται από στόμα σε στόμα. Στο κατάστημα της Δάφνης άρχισαν να σχηματίζονται ουρές, καθώς πολλοί ήταν εκείνοι που ήθελαν να δοκιμάσουν μία από τις σφολιάτες του «Γρηγόρη» και πολλοί ακόμα που ήθελαν απλά να την ξαναδοκιμάσουν επειδή τους άρεσε.
Στη διάρκεια της δεκαετίας του 1970 γίνεται και το πρώτο βήμα επέκτασης. Ο «Γρηγόρης» παραμένει στη Δάφνη, ωστόσο ανοίγει και δύο νέα καταστήματα στα νότια προάστια – μεταξύ αυτών και η Γλυφάδα- καθώς ο Γεωργάτος αντιλαμβάνεται τη ζήτηση αλλά και τη συγκυρία που ευνοεί την ανάπτυξη της επιχείρησής του.
Η νέα εποχή της «Γρηγόρης»
Κατά τη δεύτερη δεκαετία ζωής της «Γρηγόρης», εισέρχονται σε αυτήν τα παιδιά του Γρηγόρη Γεωργάτου και της γυναίκας του, Σόνιας. Η δεύτερη γενιά, ο Βλάσσης και η Άρτεμις, ανέλαβαν να διευρύνουν το εκτόπισμα της εταιρείας. Παρατηρούσαν τις καταναλωτικές επιθυμίες, έκαναν έρευνα, πειραματίστηκαν με νέα υλικά και προϊόντα. Αυτή ήταν η στιγμή που γίνεται η μεγάλη τομή στην πορεία της «Γρηγόρης». Τα δύο αδέρφια διαπίστωσαν ότι η τάση του καφέ στο χέρι ήταν ήδη αρκετά έντονη, ενώ αντιλήφθηκαν ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και τα χρόνια που θα ακολουθούσαν. Τα καταστήματα εξοπλίστηκαν με επαγγελματικές μηχανές εσπρέσο και η «Γρηγόρης» άρχισε να εξυπηρετεί τους πελάτες της σερβίροντας καφέ «take away». Στο διάστημα της δεκαετίας από το 1982 έως και το 1991, εκτός από τα ήδη υπάρχοντα προϊόντα, προστέθηκαν στη γκάμα τα σάντουιτς.
Ο καφές «take away» και τα σάντουιτς ήταν δύο κινήσεις που θα έρχονταν να ικανοποιήσουν την αλλαγή στην καθημερινότητα των Ελλήνων και την επιτάχυνση του ρυθμού ζωής. Γεγονός που έφερε τον καφέ στο χέρι και την ικανοποίηση της ζήτησης για ένα γρήγορο κρύο γεύμα, επίσης στο χέρι. Στα υλικά που χρησιμοποιούνταν για τα σάντουιτς ήταν η μπαγκέτα με παπαρουνόσπορο, ο τόνος, η μαγιονέζα, τα οποία δεν ήταν συνηθισμένα την εποχή εκείνη.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Γρηγόρης (@gregorysgr)
Η είσοδος στο franchise
Το 1994 ο «Γρηγόρης» άλλαξε μοντέλο ανάπτυξης, προκειμένου να πετύχει την ταχύτερη επέκταση του δικτύου των καταστημάτων του. Τότε έγινε η είσοδος στο franchise. Μία κίνηση λελογισμένου επιχειρηματικού ρίσκου, καθότι ο κάθε δικαιοδόχος ήταν αυτός που επωμιζόταν την ευθύνη λειτουργίας της επιχείρησής του υπό την καθοδήγηση και την εταιρική ονομασία της «Γρηγόρης».
Η μεγέθυνση του δικτύου ήρθε γρήγορα. Το 2000, στην αφετηρία του millennium, παρουσιάστηκε το νέο λογότυπο, για πρώτη φορά σε πράσινο χρώμα, έναντι του αρχικού λογοτύπου που ήταν μπλε. Κατά έναν τρόπο η κίνηση αυτή ήρθε να σηματοδοτήσει μία νέα εποχή αλλά και την είσοδο στην νέα χιλιετία. Την ίδια στιγμή η ονομασία «Γρηγόρης» έγινε «Γρηγόρης Μικρογεύματα». Ήδη στο τέλος της δεκαετίας η αλυσίδα αριθμούσε περί τα 90 καταστήματα.
Ο Βλάσσης Γεωργάτος δημιούργησε το 2001 το πρώτο κατάστημα εστίασης στον διεθνή αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ακολούθησαν και άλλα επιχειρηματικά εγχειρήματα εκτός της «Γρηγόρης», όπως η διαχείριση των ιστορικών καφεστιατορίων «Νέον» – στην Ομόνοια, τον Πειραιά και το Κολωνάκι – αλλά και η αλυσίδα κινέζικου φαγητού «Wok88». Και τα δύο εγχειρήματα όμως δεν είχαν την προσδοκώμενη εξέλιξη.
Η είσοδος στο Χρηματιστήριο
Η πορεία της «Γρηγόρης» δεν ήταν πάντοτε ανέφελη. Το 2000 η «Γρηγόρης» εισήλθε στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Στην πορεία κάποιες από τις επιχειρηματικές επιλογές που έγιναν έθεσαν σε κίνδυνο τον όμιλο αλλά και την μετοχή της εταιρείας. Το 2005 η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ζήτησε εξηγήσεις για την πορεία απαξίωσης της μετοχής της επιχείρησης κατά 19%. Το 2008 η εταιρεία επιδίωξε να βγει από το Χρηματιστήριο Αθηνών. μια κίνηση που βρήκε αντίθετους τους μετόχους της. Ωστόσο το 2009, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ενέκρινε την δημόσια πρόταση εξαγοράς μετοχών από την Prime Κέφαλος, συμφερόντων του Βλάσση Γεωργάτου, των μετοχών της «Γρηγόρης», γεγονός που σηματοδότησε την έξοδο από την οργανωμένη αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών.
Το 2005 είχε γίνει και το το πρώτο βήμα εκτός ελληνικών συνόρων, όταν η «Γρηγόρης» εισήλθε στην αγορά της Κύπρου, ενώ στο τέλος της δεκαετίας του 2000 αριθμούσε ήδη 250 καταστήματα.
Την περίοδο αυτή, τα Everest γνώριζαν στιγμές δόξας και η «Γρηγόρης» είχε ανοιχτεί με δάνεια, προκειμένου να στηρίξει της νέες δραστηριότητες και την ανάπτυξη της αλυσίδας. Σε μία προσπάθεια να αντιστρέψει τα δεδομένα, ο Βλάσσης Γεωργάτος ανέλαβε να αναθεωρήσει τη στρατηγική της επιχείρησής του. Έδωσε βαρύτητα στον καφέ και τη σφολιάτα, κινήσεις που σταδιακά άρχισαν να αποδίδουν
Καθώς η κρίση ήταν ήδη παρούσα στην Ελλάδα, ο Γεωργάτος έκανε μία κίνηση που έδωσε τη δυνατότητα στον «Γρηγόρη» να συνεχίσει να αποτελεί την αλυσίδα προτίμησης αρκετών Ελλήνων. Το 2012 μείωσε την τιμή στον καφέ από τα 2,30 ευρώ στο 1,30 ευρώ. Κάτι που εκ του αποτελέσματος φάνηκε ότι του «βγήκε».
Την ίδια περίοδο η «Γρηγόρης» δεν σταμάτησε να αναπτύσσεται. Τη δεκαετία 2012-2021 η επεκτάθηκε με νέα καταστήματα στη Γερμανία και τη Ρουμανία και ανέπτυξε περαιτέρω το δίκτυό της στην Κύπρο. Μία νέα εποχή εταιρικής εικόνας ήρθε κατά την έξοδο από την οικονομική κρίση για την Ελλάδα. Το 2016 έφτασε έως και της Μπαχάμες, ανοίγοντας κατάστημα εκεί, ενώ την ίδια χρονιά η εταιρεία παρουσίασε το νέο της λογότυπο και 2021 άλλαξε ριζικά την εικόνα στα καταστήματά της.
Η «Γρηγόρης» διοικείται σήμερα τόσο από τον Βλάσση Γεωργάτο, που διατηρεί καθήκοντα προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, όσο και από την Άρτεμις Γεωργάτου, η οποία είναι αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος.
Επιχειρηματικές δραστηριότητες εκτός της «Γρηγόρης»
Τα τελευταία χρόνια ο Βλάσσης Γεωργάτος έχει επεκταθεί και σε άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες. Μεταξύ αυτών είναι η αξιοποίηση της Αίγλης Ζαππείου από κοινού με τον Χρήστο Κοπελούζο, μέσω εταιρείας που έχουν συστήσει οι δύο επιχειρηματίες. Επίσης έχει ιδρύσει την εταιρεία παραγωγής και πώλησης φουσκωτών σκαφών Technohull, μαζί με τον Γεράσιμο Πετράτο.
Στη διάρκεια του περασμένου Αυγούστου, ο Γρηγόρης άνοιξε νέα καταστήματα εκτός Ελλάδας – τόσο στη Λάρνακα, σε έναν από τους πιο κεντρικούς δρόμους, στη Λεωφόρο Ελλάδας 76, όσο και στο Βουκουρέστι. Το κατάστημα της Λάρνακας ήταν το πέμπτο στην πόλη και το ένατο στην Κύπρο, ενώ αυτό της Ρουμανίας το τέταρτο. Διαθέτει δίκτυο με περισσότερα από 360 σημεία σε Ελλάδα, Κύπρο, Γερμανία και Ρουμανία, ενώ κατέχει τη δέκατη θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη με τις μεγαλύτερες αλυσίδες καφέ. Ο κύκλος εργασιών του ομίλου Γρηγόρης ανήλθε σε 79,8 εκατομμύρια ευρώ το 2022, αυξημένος κατά 46,7% έναντι του 2021. Τα κέρδη προ φόρων ήταν 6,75 εκατ. ευρώ έναντι 6,57 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.